Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Miss Watt

Miss Watt

24-11-2013 om 21:05

Electriciteitsrekening enorm gestegen

Vandaag ging man de meterstanden opnemen en door mailen en we kregen meteen een melding terug dat de stand dit jaar erg afwijkt van voorgaande jaren. Dus nogmaals gekeken maar het klopte echt.
We hebben bijna het dubbele gebruikt van wat we de afgelopen 10 jaar steeds verbruikten. We hebben zitten nadenken, maar hebben geen idee waardoor het verbruik ineens zo hoog is . We vrezen dus nu wel erg voor de forse rekening is er aan gaat komen.
We zijn een gezin met 3 kinderen tussen 11 en 15.
Een collega met vergelijkbaar gezin had ook al zo'n hoog verbruik.
Heeft iemand een idee waardoor dit zou komen? Zijn er meer mensen met ineens een hoger verbruik?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-11-2013 om 23:45

Herken het niet

Stijging in kosten netwerk, kinderen meer sporten dus vaker douchen/was draaien en drogen, kinderen op hun verwarmde slaapkamer huiswerk laten maken ipv in de huiskamer, deuren open laten staan, lichten aan, langer douchen, kinderen tussenuur thuis en de verwarming aan, opladers in het stopcontact laten zitten, computers/spelconsoles aan laten staan. Dit kan ik zo verzinnen.
Ik herken het niet, met volgens huisgenoten best een zeur met elektra en wij zitten naar mijn mening ook hoog. Sinds dit jaar hebben we zonnepanelen en een warmtepompdroger, de maandelijkse kosten gingen met zo'n 25% omlaag.

Puck

Puck

25-11-2013 om 14:18

herken het ook niet

Ik weet dat er wel apparaatjes zijn die je tussen je energieverbruikers kunt zetten om door te meten wat je verbruik per apparaat is. Misschien is dat een mogelijkheid om inzichtelijk te krijgen waardoor het verbruik zo enorm gestegen is.
Verder herken ik het niet, ons verbruik is niet afwijkend van andere jaren.
Ik zou denken aan meer wassen (en evt. drogen) of een airco in deze lange warme zomer. Of een koelkast/ vriezer die niet goed meer sluit?

Charis

Charis

25-11-2013 om 16:06

Twee keer zo hoog

dat is wel een fikse verhoging inderdaad. Heb je miscchien nieuwe apparaten aangeschaft? Een strijkijzer of koffiezetapparaat gedurende zeer lange tijd per ongeluk laten aanstaan? Zit er een wietplantage op zolder ? Ik zou alle apparaten in huis een voor een langsgaan met zo'n metertje om erachter te komen wat de boosdoener is.

Mover

Mover

25-11-2013 om 17:59

Wordt er bij je afgetapt

Die wietplantage van Charis hoeft natuurlijk niet op je eigen zolder te staan, maar kan zomaar bij de buren zijn. En als die jouw stroom tappen, wordt het een duur grapje....

Puck

Puck

26-11-2013 om 08:42

Mover

dat van die wietplantage dacht ik ook, maar volgens mij tappen ze die juist toch af vóór de meter zodat het niet opvalt dat er meer stroom verbruikt wordt?

Dalarna

Dalarna

26-11-2013 om 16:07

Kan niet

Als je werkelijk een verdubbeling hebt van bijvoorbeeld 3000 naar 6000 en je hebt geen idee wat het is dan klopt er iets niet. Dat is onmogelijk.

je kan dat laten nakijken

Dalarna heeft een punt: het zou eigenlijk niet moeten kunnen. Of er is een apparaat van slag, of iemand tapt af. Of de meter is kaduuk. Je kan dat wel laten checken door het electriciteitsbedrijf (tenminste hier in Amsterdam wel), maar daar betaal je voor. Blijkt de fout inderdaad in de meter te zitten, dan krijg je dat geld weer terug. Op zich ook wel logisch dat het geld kost, anders gaat half Nederland bij een naheffing roepen dat de meter kapot is. Maar het is een fors bedrag, dus ik zou eerst maar eens heel goed kijken of al je huishoudelijke apparaten in orde zijn. En of aftappen inderdaad is uitgesloten.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

26-11-2013 om 21:30

vorige jaren ook gemeten?

Misschien een duffe vraag, maar is de stand de vorige jaren ook gemeten of steeds geschat?

Ieder jaar 10% fout schatten en dan na 10 jaar een keer meten levert namelijk ook ineens een verdubbeling van het verbruik op!

Dalarna

Dalarna

27-11-2013 om 10:47

Hanne

Volgens mij is een energiebedrijf verplicht om minstens 1x per 3 jaar echt de meterstand op te nemen en ook is duidelijk dat de vraagsteller dit elk jaar per computer doormailt, dus gewoon netjes de stand opzoekt, niets geen schatting dus.

Hanne.

Hanne.

27-11-2013 om 10:52

zou kunnen

Ik zie nergens staan dat het ieder jaar per computer wordt doorgegeven. Alleen dat het 'bijna het dubbele is van wat ze de afgelopen 10 jaar steeds verbruikten'.

Die 1x in de 3 jaar zou kunnen al weet ik uit ervaring dat het in de praktijk niet altijd gebeurt.

Alleen was het bij mij gelukkig te hoog geschat. Toen we een keer gingen meten hadden we een negatief verbruik....Bleken we maar 75% te verbruiken van wat er geschat was. Na 5 jaar ga je dan de min in.

Dalarna

Dalarna

27-11-2013 om 12:25

Schatten?

Ze schatten het alleen van tevoren in toch en achteraf vragen ze toch altijd of je zelf de meterstanden wil doorgeven? De vraagsteller zegt ook dat ze het per mail wilde doen dus ik neem aan dat ze het zo al 10 jaar doet net als iedereen.

Waarom schatten als je het elk jaar door kunt geven? Wij waren het dit jaar vergeten en hups er kwam meteen weer een kaartje in de bus of we het alsnog wilden doen.

Hanne.

Hanne.

27-11-2013 om 18:45

vroeguh

Dat (online) doorgeven gebeurt hier pas sinds een jaar of drie. Tot die tijd kwam er altijd iemand langs, en als je er dan niet was werd er geschat.

Dalarna

Dalarna

27-11-2013 om 20:38

Hanne

Hmm ik kreeg gewoon een kaartje in de bus of je de stand even wilde doorbellen of opsturen. Ik weet niet beter en ik woon hier al 12 jaar.

Mover

Mover

27-11-2013 om 21:06

@Puck: mijn klok en mijn klepel

Puck, geen idee hoe waar en wat het gaat met aftappen. Voor of na de meter, ik zou het niet weten. Was meer bedoeld om reactie te genereren. Ffe checken, soort

Miss Watt

Miss Watt

27-11-2013 om 22:59

Bedankt

We houden elk jaar keurig bij en hebben in een grafiek kunnen zien wat er de laatste 10 jaar gebeurde op elektriciteit gebied. We hebben alles na gelopen en het enige wat we kunnen bedenken is dat we meer wassen dan anders en dat de vriezer het niet meer zo lekker doet. We hebben nu een nieuw rubber in de vriezer gedaan. Of dat het is geweest weten we nu natuurlijk nog niet. Maandag komt een bedrijf een logger plaatsen om nog beter in kaart te brengen wat er gebeurt.
We hebben ook nog even aan aftappen gedacht, maar dat is het ook niet.
We houden de teller goed in de gaten en hopen binnenkort meer te weten. Ik merk wel dat ik erg streng oplet nu wanneer ik was en droog en dat lampen etc niet onnodig branden.
Bedankt voor de reacties.

hortensia

hortensia

28-11-2013 om 00:43

nieuwe meter gehad?

Hebben jij en je collega een tijd geleden een nieuwe meter gekregen? Ik kreeg die een tijd geleden en met het doorgeven van de meterstanden van de oude meter zijn lelijke fouten gemaakt, waardoor ik opeens heel veel geld kwijt was. Omdat ik kort voor ik de nieuwe meter kreeg naar dit huis was verhuisd gaf ik het nieuwe huis de schuld - tot ik ontdekte dat mijn verbruik (note bene met strenge winter!) niet te vergelijken was met mijn maandlasten.

Ik heb toen contact opgenomen met mijn leverancier die het maar vreemd vond, maar opeens een helder ogenblik kreeg: ze wilden de meterstand weten van de oude meter toen die vervangen werd. Ik heb daar namelijk voor moeten tekenen en een afschrift gekregen.

Gelukkig had ik die nog, en destijds had ik de meterstand ook goed gecontroleerd voor ik tekende, dus dat klopte.

Wat bleek? Degene die de meter had vervangen had de meterstanden wel goed op het kaartje geschreven dat ik moest tekenen, maar volkomen verkeerd doorgegeven naar mijn leverancier!

Ik heb een heel leuk bedrag teruggekregen plus veel lagere maandlasten!

Sowieso even bellen met je leverancier dus, en vertellen dat je echt geen idee hebt, geen andere apparatuur, geen veranderende gezinsomstandigheden en zo. Mij heeft het verrassende resultaten opgeleverd...!

hortensia

hortensia

28-11-2013 om 00:44

ik lees nu je laatste bericht

Ik zie dat je een grafiek bijhoudt. Zie je de stijging daar in terug?

Knurf

Knurf

28-11-2013 om 07:40

Puck en Mover

'maar volgens mij tappen ze die juist toch af vóór de meter zodat het niet opvalt dat er meer stroom verbruikt wordt'

Nee hoor, er wordt vaak gewoon stroom gebruikt na de meter. En dan komt er een vriendje dat bij het energiebedrijf werkt, en die draait voor 100 euro de meter terug.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.