Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maaike

Maaike

09-10-2013 om 17:57

Eiwit over

Ik ben spekkoek aan het maken, recept uit de de Allerhande.
Het ruikt hier al heerlijk.

Ik snap nu waarom het zo'n zwaar gerecht is: er gaat 300 gr. boter in en 12 eidooiers en 6 eiwitten!

Maar nu heb ik dus 6 eiwitten over. Wat zal ik daar mee doen? Ik dacht: roerei. Maar misschien hebben jullie een creatiever idee?

Kokosmacronen

Bereidingstijd: 30-60 min.
Ingrediënten
4 eiwitten
200-225 g kristalsuiker
snufje zout
250 g geraspte, gedroogde kokos
Bereidingswijze
Klop de eiwitten stijf met de suiker. Spatel er een snufje zout en de kokos door. Schep het beslag in de spuitzak en spuit rondjes beslag op één of twee met bakpapier beklede bakplaten, of schep het beslag met twee dessertlepels op. Bak de koeken in 20-25 min. lichtbruin en krokant in het midden van een voorverwarmde oven op 150 °C. Laat ze op de bakplaat afkoelen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-10-2013 om 18:15

Schuimpjes!

Eiwit stijfslaan tot je de kom kan omkeren zonder dat het eiwit er uit loopt. Dan per eiwit 50 gram suiker beetje bij beetje er door kloppen zodat een glanzende massa ontstaat.
Met twee lepels hoopjes scheppen op een bakplaat met bakpapier en een minuut of vijftig laten drogen in een niet voorverwarmde oven op 100C.
Deze schuimpjes kan je ook een beetje verbrokkelen en met stijfgeslagen ongezoete slagroom enwat vers fruit vermengen. Je hebt dan Eton Mess.

Maaike

Maaike

09-10-2013 om 19:15

@Jasam en Rosa

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik heb het gecombineerd

In de oven zitten nu de schuimpjes van Rosa, en door de kokosmacronen van Jasam moest ik denken aan de spuitzak, dus daarmee zijn de schuimpjes gemaakt, in de vorm van macronen.

Groetjes, Maaike

Eetsmakelijk

Maaike

Maaike

09-10-2013 om 20:29

Ze zijn heerlijk!

Ze zijn klaar. Ik vind ze mierzoet, maar toch zeer verleidelijk.
Kind vindt het helaas niet alles, smaakt te ei-ig voor hem, blijkbaar.
Dan maar snel uitdelen, anders eet ik alles op!

maaike

Overgeschoten eiwitten kan je overigens ook gewoon invriezen en zijn dan later nog prima bruikbaar. Alvast een tip voor als je weer eens spekkoek maakt.
Mjam, spekkoek. Schoonouders hadden het van vakantie uit Indonesië meegenomen, maar helaas, het is nu op.

groeten,

Temet

Overigens

Door de grote hoeveelheid boter bestaat het risico dat spekkoek ranzig wordt. Dat is ons wel eens gebeurd toen wij wat uit Indonesië hadden gekregen (waar het al even in de hitte had gestaan, vermoedelijk) en het vervolgens te lang bij kamertemperatuur hadden bewaard. Nu we deze keer weer een flink stuk kregen hebben we de helft in de vriezer geschoven, spekkoek kan dat goed hebben. De andere helft ging tussen de bedrijven door de koelkast in, maar spekkoek is op kamertemperatuur wel lekkerder dan koud.

Spekkoek is trouwens ook lekker als toetje: dunne plakjes met een bolletje goed vanille-ijs.

Groeten,

Temet

Maaike

Maaike

10-10-2013 om 00:39

Invriezen

Invriezen is een goed idee Temet, dat ga ik meteen doen!
Dan hoeft het ook niet meteen allemaal op, het is wel erg heavy allemaal.

En met ijs is ook een heel goed idee.

Ik had nu trouwens die keukenmachine wel willen hebben, waar we het laatst over hadden, maar nog even wachten tot 5 december

Puck

Puck

10-10-2013 om 19:50

haagse bluf

Toetje uit mijn jeugd: haagse bluf: bessensap en suiker stijfslaan met de eiwitten. Zooooo lekker

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.