Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Magnolia

Magnolia

20-04-2011 om 10:08

Eitjes koken voor groep 1 en 2

Morgen hebben ze op de school van mijn dochter een Paaslunch. Ik heb me opgegeven om eitjes te gaan koken samen met nog een ouder. Ik heb een mooie doos met scharreleitjes meegekregen en nu is de vraag:

Koken jullie de eitjes op de ochtend zelf? En hoe lang koken jullie de eitjes? Ik zit te denken aan 10 min? (of is dat te lang).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

20-04-2011 om 10:23

Hangt er van af

0f 10 minuten lang is hangt af van of je ze met koud water opzet of in heet water doet.

Ik doe altijd water aan de kook brengen en dan de eitjes er in, minuut of 8 koken, dan zijn ze niet te hard.

Als ik veel eitejs kook (lees 40+) werkt dit niet. Het eerste ei kookt dan nl veel langer dan het laatste ei wat je in de pan doet. Dan begin ik met koud water , eitjes er in, en tegen de tijd dat het water kookt zijn ze gaar. Geen idee hoe lang het duurt.

Hendrika64

Hendrika64

20-04-2011 om 10:27

Ik zit in hetzelfde bootje.....

Er zijn diverse ouders, die de eieren bij ons op school koken. Ik kook ze s'morgensvroeg en neem ze dan lauwwarm mee naar school. Andere moeders koken ze vanavond laat en nemen ze morgenochtend mee naar school. Ik zet een pan met water op (met de eieren erin) en laat als het water begint te koken de eieren er nog 7 minuten inzitten (pan blijft op vuur aan de kook staan),

Pluk53

Pluk53

20-04-2011 om 12:36

Pelle

Eiwit gaat stollen bij een temperatuur van 63 graden Celsius (°C), eigeel stolt bij 68 °C. Als je zoals Hanne aangeeft 40+ eieren tegelijk kookt, dan is het tijdtraject tussen dat het water 70 is en gaat koken voldoende lang.
Ik kook een "zachtgekookt" eitje, startend in kokend water, ~5-6 minuten, afhankelijk van de grootte. Daarna koel ik het ei onder koud water af (~5 seconden) om de temperatuur onder de 68 te brengen, en de stolling te stoppen. Dan kun je het met een mutsje nog heel lang warm houden, en blijft het ei toch zachtgekookt; makkelijk als je de tafel helemaal "af" wilt dekken voor dat je aan het ontbijt begint.

Pluk53

Pluk53

20-04-2011 om 13:02

Testen

"Het probleem is natuurlijk wel dat je nu niet even kan testen hoe het gaat bij 40 eieren en je wilt niet het risico lopen dat ze nog snot zijn"
Nou dat gaat heel makkelijk hoor. Je pakt gewoon een van de veertig eieren, uit het kokende water, en doet de "draaitest" : http://www.kanaal50.be/Tv/Ei_rauw_gekookt_rondtollen_draaien_azijn_eiereschaal/Praktische_proeven/Wetenschap/TV-catalogus/13
Om het helemaal zeker te weten offer je een ei op; simpel!
En ot: Het valt me op Pelle, dat jij niet snel van een ingenomen standpunt afwijkt. Ook al worden er tegenargumenten ingebracht, jij voert dan altijd weer (irrelevate) punten op om je oorspronkelijke standpunt/zienswijze vast te kunnen houden ).

Vic

Vic

20-04-2011 om 13:51

Hoe ik het doe

Ik zou nooit 40 eieren in 1 pan doen, dat is vragen om problemen. Dus maximaal 10 eieren per pan, opzetten met heet water uit de kraan, en vanaf het moment dat het water echt kookt laat ik het 8 minuten doorkoken. Daarna even afspoelen met koud water. Mijn eieren zijn altijd perfect hard gekookt. Van snoteitjes houden we hier niet.

Biene M.

Biene M.

20-04-2011 om 21:37

Waarom geen 40?

Ik heb vroeger in de horeca gewerkt en daar gingen rustig 40 eieren tegelijk in een pan. Opzetten met koud water, opletten dat ze onder water staan en deksel op de pan. Gewoon 10 minuten vanaf het moment dat het water kookt, dan zijn ze allemaal goed hard. Kan prima één of meerdere dagen van te voren, als je de schaal er om laat kun je ze dan zelfs buiten de koelkast bewaren.

Vic

Vic

20-04-2011 om 22:09

Biene

Volgens mij hoefden hier maar 20 eitjes gekookt te worden. Dan lijkt me dat zoveel makkelijker als je er 10 in de pan doet. Ik kan me voorstellen dat 40 eieren ook wel hard worden als je ze 10 minuten kookt na opzetten met koud water. Zijn ze dan inmiddels nog niet grijs?

Biene M.

Biene M.

21-04-2011 om 06:56

Nee hoor

Niet grijs. Je eet toch wel eens een eitje in de horeca? Die worden echt in heel grote pannen met tientallen tegelijk gekookt en zijn doorgaans gewoon geel.

Pluk53

Pluk53

21-04-2011 om 09:29

Pelle

nogmaals: Eiwit gaat stollen bij een temperatuur van 63 graden Celsius (°C), eigeel stolt bij 68 °C.
Als jij op je huis-tuin-en-keukenfornuisje 40 eieren in een pan aan de kook brengt, dan zit er flink wat tijd tussen het punt waar het water 70 graden is, en wanneer het kookt. En zeker als je het vuur uitdraaid op het moment dat het water kookt, en de pan met water en eieren weer laat afkoelen, dan zit er weer flink wat tijd voordat de inhoud kouder is dan 70 graden. En al die tijd worden de eieren harder en harder.
Als je hetzelfde doet op een professioneel fornuis met van die reusachtige branders, dan is die tijd om de pan aan de kook te brengen veel korter; dan moeten de eieren dus die 10 minuten "doorkoken".
Ik had al aangegeven dat bij 40+ eieren er best wel een geofferd kan worden om te testen; dan weet je het zeker.

Hanne.

Hanne.

21-04-2011 om 09:31

Ervaring leert

Wat een tip voor eitjes al niet voor discussie op kan leveren.

Pelle, ondanks dat jij denkt dat het niet goed gaat doe ik dit al 15 jaar minimaal 2x per jaar en wijst de praktijk uit dat op mijn manier toch echt hardgekooktje eitjes krijgt. Eerder te hard dan te zacht.

Van mij mag je aan je eigen standpunt vasthouden, maar de praktijk wijst toch echt anders uit...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.