Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Laura1

Laura1

23-03-2015 om 06:49

Eigen administratie bijhouden enzo...

De titel zegt het al, ik vind het een drama om mijn eigen administratie bij te houden! Hoe doen jullie dat nou, hou je daar een vaste dag per week voor? Schrijf je alles op wat je uitgeeft? Ruim je al je post direct op?
Weet je precies wat er binnen komt en uitgaat? Ik neem mezelf steeds voor het beter te doen, maar ik hou gewoon niet vol! Wie heeft er wat handvatten om het netjes te houden )

Barvaux

Barvaux

23-03-2015 om 07:52

een dag per week?

Heb je een bedrijf ofzo want een dag is erg lang.

Wat wil je precies? Alles gaat hier via een machtiging en afschriften via internetbankieren. Overige dingen stapel ik even en dan handel ik het af. Bonnen gaan in een ordner met insteekhoezen. Per maand een hoes en na een jaar kom je die maand weer tegen en bewaar je alleen die bonnen die je nog nodig kan hebben (dure apparaten etc) in een map van dat kalenderjaar.

Kasboek: vroeger hield ik dat meteen bij nu achteraf per maand via internetbankieren. Ik maak niets kloppend maar per maand schift ik in inkomsten / kleding en schoenen / boodschappen / vaste lasten / overige en per kalenderjaar tel ik het op en maak ik leuke grafiekjes alles via excel.

Fruitella

Fruitella

23-03-2015 om 08:08

mappen

Alle post wordt in een bakje verzameld en een keer in de zoveel weken zit ik er een middagje aan: alle rekeningen worden met telebankieren betaald en gaan in de shredder (het bewijs staat tzt toch op de afschriften). ondertussen hou ik in de gaten of er echt iets heel belangrijks bij zit en dat handel ik natuurlijk gelijk af.

De rest van se post (zoals loonstrookjes, jaaroverzichten (gas etc), afschriften, verzekeringen, belastingdienst ed gaan in mappen. ik heb ongeveer tien grote mappen staan met brieven en overzichten ed van verzekeringen, het huis, school, enzo van elkaar gescheiden met tabbladen. Voorin elke map staat aan de binnenkant van de kaft welke onderwerpen in die map zitten (al mijn mappen zijn nl wit).. En voor het overzicht gaat elke nieuwe brief, die dus belangrijk genoeg is om te bewaren, boven op de vorige brief: omgekeerde volgorde dus. Anders vlijf je bladeren, althans ik wel. Dan kan je gelijk de nieuwste stand van zaken zien bij het openslaan van t tabblad, ook handig. En na 5 jaar schoon ik het op (sommige dingen moet je 7 jaat bewaren).

Ik hou wel eens en paar maanden bij wat ik uitgeef en waaraan maar ik meen dat de ING daar een dienst voor heeft wat het inzichtelijker kan maken. Geen idee wat die kost. Ik zou t weer eens moeten doen want dat is een tijd geleden.

Dit werkt voor mij maar wat je ook kiest, kies iet dat bij je past want andersom werkt echt helemaal niet, heb ik gemerkt.

Barvaux

Barvaux

23-03-2015 om 08:29

oja

Dat met die mappen doe ik ook. Moet ze nodig weer eens opschonen.

Oja en kasboek doe ik met afrondingen tot hele euros en bij de rabobank kun je het ook simpel via intetnetbankieren doen. Heb je geen kasboek nodig en toch overzicht. Je labelt elke transactie.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-03-2015 om 08:39

Keukenla

Ik heb een keukenla.Daar doe ik alles in wat belangrijk kan zijn. Rekeningen betaal ik gewoon direct, heel handig dat je via telebankieren ook een datum van overschrijven kan instellen.
Die keukenla wordt vanzelf een keer vol en dan ruim ik m op.

Ik heb ook een map voor de belastingzaken. Voor ieder jaar zit daar een envelop van een bepaald jaar in. Als er iets binnenkomt wat voor de aangifte van belang kan zijn, dan doe ik dat in die map. En als ik dan aangifte moet doen kom ik het vanzelf tegen.

Bonnetjes doe ik ook in de la. En een kasboek heb ik niet.

Het merendeel gaat tegenwoordig toch online, loonstroken, jaaropgave, afrekening van gas, water en licht.

Stenna

Stenna

23-03-2015 om 08:41

mappen

Ik heb 1 map per jaar, waar alles inzit met tabbladen gescheiden: verzekeringen, loonstrookjes, pensioen, gas/water/licht, auto, telefoons, abonnementen, etc. Alleen voor hypotheek heb ik nog een aparte map, dat is nl handiger bij elkaar over jaren heen.
Ik zit er iedere week ongeveer een half uurtje aan, om de post te sorteren, te lezen, eventuele zaken in te vullen /te versturen, en in de map te stoppen. Daar neem ik een vast moment voor inderdaad (zondagavond).

Astrid

Astrid

23-03-2015 om 09:58

hier

Ik heb een map ziektekosten, belasting, A/N en O/Z.
Alles wordt automatisch ingehouden en wat niet, dat wordt dezelfde dag betaald of op een betalingsdatum klaargezet.

Verder heb ik een kaart met al mijn vaste lasten.
Wat/Wanneer afgeschreven/totaal bedrag/maandelijks bedrag. (dus bv:
Water/15e van maand/36 euro per 3 mnd/12 euro per maand)
Die kaart wordt bijgewerkt als er een verandering komt, bv huurverhoging.

Verder pin ik een weekbedrag en daar doe ik het van.

Denk dat het toverwoord is: in- en overzicht krijgen; dus alles noteren en dan bijhouden. In het begin keek ik dagelijks op mijn rekening, nu zo eens in de week en weet uit mijn hoofd wat er inkomt en uitgaat.

Eenvoudig.

Post maak ik een stapeltje van, iets belangrijks maak ik direct open. Ik krijg amper post, betaal alles automatisch. Iedere zondag kijk ik even op internetbankieren, scroll door het bankafschrift en weet weer mijn exacte saldo. Als er een losse rekening ligt betaal ik die ook meteen. Bestel weinig en koop niets op rekening ofzo.
Werp een blik op de spaarrekening waar ook automatisch geld naar toe gaat en klaar.

Papieren van verzekeringen e.d zitten in een ordner, op alfabet. Die komt uit de kast als er bijvoorbeeld een nieuwe polis is, de vorige gaat dan weg, zo blijft de ordner dun.

Ik heb geen kasboek voor boodschappen, kleding enz. Saldo zit in mijn hoofd en ik heb mijn uitgaven in mijn hoofd. Iedere zondag controleer ik dus mijn hoofdrekenen. Ik weet precies wanneer alle automatische incasso's er af gaan. Niet zo moeilijk, is iedere maand hetzelfde.

Soms is het saldo een drama, maar ik weet wel precies waar het geld dan gebleven is.

Ik heb...

Mappen met tabbladen met daarin alles van 2015. Elk jaar na de belastingaangifte gaat alles van het afgelopen jaar in een snelhechter en gooi ik snelhechter nr 7 weg. Ik bewaar tot 7 jaar. Verder houd ik de uitgaven bij in een boekje en eind van de maand tel ik de verschillende onderdelen op. Dit is meer voor eigen inzicht. Post gaat in een postbakje en wordt behandeld wanneer dat moet. Daarna gaan er gaatjes in en doe ik het in de map.

Katniss

Katniss

23-03-2015 om 23:18

Bak

Ik heb een grote mand/bak waar al mijn post ingaat. Zo ongeveer een keer per twee weken haal ik daar de te betalen rekeningen uit, en kijk dan gelijk wat mijn saldo is. Meestal mest ik de bak twee keer per jaar uit, maar in de kerstvakantie had ik geen tijd dus hij is nu nogal vol. Dan gaat alles wat weg kan weg, en belangrijke dingen bewaar ik in een kast. Ik heb een losbladig systeem, de zgn stapel

Jasmijn

Jasmijn

23-03-2015 om 23:37

Net als de rest

Ik doe het net als de rest, zoveel mogelijk automatisch en de rest eigenlijk de dag dat het binnenkomt of hooguit een dag later. Wat ik wel fijn vind is het hebben van overzicht. Vorig jaar ben ik er eens een dag voor gaan zitten en heb al mijn vaste lasten opgeschreven ( gaat best snel met internet bankieren) maak een schema in excel met al je maandelijkse uitgaven ( en ook erbij schrijven wat bijvoorbeeld niet per maand is maar per kwartaal) en check je maandlasten eens. Ik kwam er bijv. achter dat ik een sport kanaal had wat we nooit keken, maar waar ik wel 12,50 per maand voor betaalde. Zonde toch!
Nu gaat het fluitend, alle bonnetjes bewaar ik en nu schrijf ik het nog op, maar heel nodig is dat nou ook weer niet, maar ik vind het inmiddels wel leuk om bij te houden.
Dus:
Ordners en tabbladen gebruiken, alles onderverdelen, ik heb trouwens ook een categorie "allerlei" hoor.
En zoveel mogelijk automatisch laten afschrijven, dan is het verder eigenlijk heel weinig werk.

Paddington

Paddington

24-03-2015 om 10:40

Twee rekeningen

Een waar mijn vaste lasten van geïncasseerd worden. Hierdoor heb ik eigenlijk nooit dat er een rekening niet betaald wordt. Acceptgiro's die ik krijg betaal ik meteen. Dat zijn of dingen die ik heb besteld, nadat ik heb gekeken of ik er geld voor had óf één van mijn vaste lasten.

Mijn pinrekening kijk ik regelmatig na, of ik geen vreemde bedragen tegenkom. De belangrijke papieren gaan bij elkaar en zoek ik één keer in de maand uit.

Vanwege mijn lage inkomen moet ik goed op mijn geld letten, maar dit werkt voor mij. Ik weet precies wat ik aan vaste lasten betaal en daarvoor staat er dus geld op mijn vaste lasten rekening. Daarbij probeer ik daar iedere maand wat extra op te storten, zodat ik daar een buffer opbouw. Mijn streven is dat ik mijn vaste lasten 3 maanden kan betalen, zonder dat ik bij hoef te storten als buffer op te bouwen.

Verder heb ik per jaar een map waarin de papieren zitten. Als ik dan 5 jaar verder ben, kijk ik nog even of er dingen tussen zitten die ik langer moet bewaren, de rest gaat weg. De map gebruik ik dan weer opnieuw.

2 rekeningen

Dat hebben wij ook,ideaal. Aan 1 betaalrekening is een spaarrekening gekoppeld die ik weer onderverdeeld heb in verschillende doelen. Zo zet ik elke maand 1/12 deel opzij voor ons eigen risico. Een ander doel is de anwb, ook 1/12 deel en zuiveringsschappen,studie, enz. Als de rekening komt kan ik dat zo overmaken en beginnen we weer opnieuw met sparen. Ook zet ik elke maand apart wat we die maand over gehouden hebben. Ook als dat maar 3 euro is. Verder nog een gewone spaarrekening waar we een buffertje opbouwen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.