Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Appeltaart

Appeltaart

29-07-2016 om 15:34

eettafel opruimbak

Op onze eettafel is het altijd een zootje. Er ligt vaak post, nog te lezen blaadjes, to-do lijstjes/notitieblokje van mij, brieven van school voor dingen die de kinderen aangaan, portemonnee-sleutels--werkpasje-zonnebril van man, kortom: het ziet er niet echt uit. Ik mik nu alles zoveel mogelijk in een lage aardewerken ronde schaal, maar die is minder geschikt.

Heeft er iemand een gouden tip qua opruimbak-iets?

Ik probeer mijn huisgenoten zoveel mogelijk op te voeden in het opruimen van een en ander, maar dat lukt niet echt consequent. Mijn eigen to do lijstje ligt er ook, dus ik moet eigenlijk niet zeuren, maar stoor me er wel aan. Ik zou graag een blik hebben op een opgeruimde tafel met dan een grote vaas of beeld erop (dienblad met vaasjes-kaarsjes-schelpjes of boeddha's, wat je vaak ziet is niet mijn ding).
Ook handig als er mee-eters komen dat ik niet eerst een kwartier bezig ben met de tafel leegmaken.

Truus

Truus

29-07-2016 om 16:43

de truuk

De truuk is vaak het een onzichtbare chaos te laten zijn.
Krat/mandje in de werkkast voor de rommel aan zonnebrillen/portemonnee's/pasjes.
To do-lijstjes op een prikbord of overschrijven op een whiteboard
Post gelijk verwerken.

Maar veranderen is bijna een onmogelijke opgave

Ely

Ely

29-07-2016 om 17:05

Hahaha

Boer met kiespijn lach

Zeer herkenbaar. Alleen dan heb ik dat ook nog op twee andere plekken. Op de eettafel heb ik het eigenlijk soort van geaccepteerd. Als ik het tracht uit t zicht te brengen vormt zich vanzelf een nieuwe chaos. Heel bijzonder. Ik heb een poos een bak gehad die even breed was als de eettafel en op het lange uiteinde tegen de muur stond. Daar verzamelde zich alles in. Zag er niet helemaal VT Wonen uit maar kon er mee door . Omdat hij tegen de muur aan stond en in een passende kleur geschilderd was, was het eigenlijk best prima

Helaas na verhuizing geen tafel meer met korte kant tegen muur....

Verder is discipline volgens mij de enige oplossing en die krijg ik maar niet geïmplementeerd bij mij én de rest van het gezin.....

Prikbord?

Ik heb bij de keukendeur een joekel van een prikbord hangen. Daar aan zitten ook haakjes voor de sleutels. Ik prik op dat bord brieven van school, bonnetjes van aankopen die misschien nog geruild moeten worden, ontvangen ansichtkaarten, boodschappenlijstjes, afsprakenbriefjes van de ortho, noem maar op. Je kan een combo maken van een sleutelbord, een krijtbord, prikbord, magneetbord, whiteboard, haakjes en/of vakjes/laatjes voor aan de wand. Bij de Ikea is zat te koop, kijk ook eens op de keukenafdeling bij de wandopbergers.

skik

lade

wij hebben een grote lade voor 'zooi'. sinds een paar jaar georganiseerde zooi. Bij de blokker kun je lade-bakjes kopen, in diverse formaten. die kun je aan elkaar haken, en dan zo in totaal een hele lade er mee vullen.
Wij hebben alle vier, 1 groter bakje. daarin past portemonnee, sleutels, persoonlijke pasjes, zonnebril. Die vier bakjes liggen voor aan in de la (1m breed ongeveer).

daarachter zitten bakjes voor de spullen die we niet zo vaak gebruiken, maar altijd zoek zijn als je ze wil hebben. een speciaal bakje voor de plakpandhouder, voor reserve sleutels, pleisters, een pennenbakje, zegeltjes, .... enzovoort. ik vind het goed werken, mits je huisgenoten zich er aan houden om sleutels/portemonnee/ etc in de la te doen. bij ons ging dat vlot, soms moet ik de plakband oid nog wel eens ergens vandaan toveren maar meestal kan ik nu alles zo van z'n plek halen. en la dicht: niets te zien van alle rommel. mijn aanrecht is daardoor leeg met uitzondering van het boodschappenlijstje.

papieren van school enzo daar hebben we ook een prikbord voor aan de muur. het is een combinatie van een prikbord met weekplanner, waarop ik per week aan kan geven wie-waar-wanneer naar toe moet. werkt als een tierelier

groetjes
zeer-georganiseerde-gruffalo

bewaren te veel

Jullie bewaren teveel. Brieven school/herinneringen tandarts/afspraken ortho/brieven gemeente/verzekering/belasting/apk etc etc komt hier digitaal. Die hoef ik niet te bewaren. Alleen sleutels en ov-chip moeten hier opgeborgen worden. Dat gaat nog net

Triva

Triva

29-07-2016 om 19:29

hier

heb ik een theeblad in een opvallend kleurtje voor dat doel. Je kunt het snel even wegzetten, desnoods in de kast zodat het nog lijkt alsof wij altijd zo'n opgeruimd huis hebben... Ik vind het fijn dat niet alles los op tafel ligt maar toch komen er de gekste dingen in terecht.

Jaina

Jaina

29-07-2016 om 19:33

Alles heeft zijn plaats, een plaats voor alles

Om zwervende spullen te voorkomen is het handig om overal een vaste plaats voor te hebben.
Een prikbord is handig voor notities en brieven en dergelijke. Wel dan elke week even bekijken wat weg kan of in de archieven kan.Afspraken en dergelijke gelijk noteren in de agenda. Dan kan de brief ook weg.

Post ligt hier in mijn werkkamer. Ik weet niet waar je de administratie doet en bewaart maar dat is meestal een handige locatie voor de post. Koop zo'n standaard met 2 of 3 trays. Inkomende post (ongeopend), uitgaande post, post waar nog iets mee moet. Berg alles op in mappen of digitaliseer het zodra het mogelijk is. En veel kan ook gewoon weg.
Alles wat je digitaal kan doen ook digitaal doen. Scheelt heel veel rommel.

Sleutels kunnen bijvoorbeeld in de gang op van die haakjes hangen of in een sleutelbakje. Wij hebben een bordje met haakjes. Dat werkt prima. OV chip bewaar je in de portemonnaie.
Je kan anders ook een klein laatje aanwijzen voor sleutels en pasjes. Maar dan ook alleen voor sleutels en pasjes en andere spullen die je nodig hebt als je weggaat. Wanneer je dan het huis verlaat grijp je uit dat laatje wat je nodig hebt. Een zonnebril kan daar eventueel ook bij.
Zonnebril bewaar ik zelf in de auto en verder heb ik er thuis een op mijn slaapkamer liggen.

Rommeltjes en troepjes van de kinderen op hun kamers leggen of ze mee naar boven geven met de kinderen.

Alleen bewaren wat echt noodzakelijk is.

Jaina

Jaina

29-07-2016 om 19:37

Tijdschriften

En voor tijdschriften en folders werkt de lectuurbak prima. Een keer in de maand of zo ga ik er even doorheen en kijk wat weg kan. Is het dan nog steeds niet gelezen dan kan het meestal wel weg. Blaadjes die bewaart worden zoals de Donald Duck komen in de daarvoor betreffende dozen terecht.

Elfje65

Elfje65

29-07-2016 om 20:34

Gewoon weggooien

Vreselijk. Ik heb ook zo'n mooie grote tafel die als ik even niet oplet vol ligt met zooi. Dan gooi ik het weg of doe de bewaarzooi in de zooila, die op een gegeven moment ook uitpuilt. Dan gooi ik die weer leeg. Ik wil zo graag een mooie tafel met alleen mooie spullen erop, alleen denkt de rest van de familie daar anders over. Maar iedere week begin ik weer vol goede moed

Angela67

Angela67

30-07-2016 om 12:39

triva geniaal!

hier vier stapeltjes, op iedere hoek 1, voor ieder gezinslid
Dat worden 2 niet al te brede dienbladen!
Ik ga maar weer doneren aan O&O forum want hier ga ik veel baat bij hebben .
gr Angela

Vera

Vera

30-07-2016 om 13:09

stoelen

Helaas bij ons ook vaak troep op tafel, geen sleutels en brillen maar wel andere dingen.
We hebben 6 stoelen die aan de zijkant/achterkant "dicht" zitten en als aangeschoven aan tafel geen rommel laten zien. Mijn rotzooi (voor ik het weggooi/opberg) doe ik altijd in een van die stoelen.

Nu moeten de andere huisgenoten hun spullen nog opruimen .

Jasmijn

Jasmijn

30-07-2016 om 13:47

rommel trekt rommel aan

Hier is de tafel altijd netjes leeg (en ik heb écht geen showroom-huis) maar zodra er rommeltjes op liggen, haal ik ze meteen weg. Hierdoor krijgen de andere huisgenoten ook niet het idee om er ook wat bij te leggen.
Hier hebben we één rommeltjes bak in de keuken en de rest heeft allemaal zijn eigen plek. Magazines en bladen e.d. op een stapel op een tafeltje naast de bank, zodat je het makkelijk kan pakken om te lezen, wordt het stapeltje te hoog, dan zoek ik het even uit. En de post e.d. ligt naast mijn computer (maar als je niet zo'n plek hebt, dan zou ik er een laatje voor vrijmaken.
En inderdaad wat iemand al schreef, zoveel mogelijk digitaliseren en niets laten ophopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2016 om 01:58

In een huis mag je zien dat er geleefd wordt

Daarom doe ik ook niet heel erg moeilijk over troepjes op tafel. Ooit was de troep op tafel wel heel erg groot en dat zou ik niet meer willen, maar een klein stapeltje tegen de muur aan vind ik niet erg. Er staan nu bijvoorbeeld ook wat doosjes met kralen, omdat ik daar nog geen goede opbergplek voor heb.

We worden steeds netter en dat voelt wel prettig. Maar vlekkeloos zal het nooit worden. Op de een of andere manier kan een leeg vlak hier nooit leeg blijven. Wat ons wel helpt is dat we ergens in de afgelopen 12 maanden (als het niet langer is) een salontafel gekregen hebben, die meer een kist met laden en opbergvak met klep is en een kast met lekker wat ruimte erin. Daarnaast is er een roomdivider gekomen, waarmee we de keuken en kamer hebben kunnen scheiden, maar waar ook veel bergruimte in is. Ik constateer dat meer kastruimte meer orde schept.

Geen rommeltjes

Hier geen kasten of tafels met rommeltjes. Alle oppervlaktes zijn leeg. Als de post komt open ik deze gelijk, envelop in de vuilnisbak en de brief direct in de grote map. Tenzij er nog iets mee gebeuren moet, dan gaat de brief in het houten postbak. Die leeg is, want ik verzamel er geen post in.

Sleutels hangen bij de achterdeur aan haakjes. Papieren van school krijgen we niet, alles gaat via de mail. In het verleden ging dat op het magneetbord in de keuken.

Potemonnee ligt in mijn 'financiënlade'. Een kleine lade in een kast waar mijn agenda, portemonnee, identifier, werktelefoon, bakje met geld en boekje in ligt waar ik mijn financiën in bij houd.

Dan heb ik nog een dressoir met lades en 2 kastjes.In de onderste een paar kartonnen sierdozen op een rij met daarin respectievelijk foto's, lege kaarten en gekregen kaarten zoals geboortekaartjes, trouwkaarten ed. Een kastje met mappen op een rij (financiën van zoon en ons) en een pot met pennen, anders gaand deze zwerven.

In de keuken heb ik ook vooral lades. 1 lade met 4 mandjes op een rij voor kruiden en 1 met losse dingetjes die klein zijn en anders door de la gaan zwerven.

Mijn oplossing is dus mandjes, bakjes, kartonnen sierdozen en alles scheiden en direct opbergen ipv ergens neergooien. Omdat alles een plek heeft ruimt de rest van het gezin alles ook direct op en is het altijd opgeruimd in huis. Scheelt mij weer tijd, want schoonmaken gaat daardoor vliegensvlug.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.