Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bertje1

bertje1

03-03-2012 om 17:43

Eettafel dilemma

even een misschien onnozele vraag; we hebben een nieuwe eettafel nodig; we hebben een echt grote huiskamer; op een bepaald 'lang' stuk kan zo'n grote eettafel.
Wat te doen: 2.40meter met 8 stoelen standaard of 2.10 met 6 stoelen standaard (endanevt. bij eters 2 aan de kopse kant aanschuiven, andere stoelen)??
We hebben standaard 5 personen thuis...
scheelt 500 euro.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

03-03-2012 om 17:53

Tja

Ik vraag me af of je genoeg tussenruimte hebt bij 2,40 en 8 stoelen (hier 3.10 met 8 stoelen)? Idem voor 2.10 en 6 stoelen.

Hier ook gezin van 5 en ik vind 8 stoelen ideaal. Niet dat we nu zo vaak zo veel eters hebben (maar zonder veel gedoe kunnen er 10-12 mensen mee-eten) maar vooral omdat je niet steeds alles hoeft te verleggen (bloemen, dienblad met kopjes, spelletje, krant).

Stoelen op de kopse kant vind ik niet mooi maar ook niet praktisch (want vaak kun je de stoelen er niet onder schuiven omdat de andere stoelen dan in de weg staan).

5 personen

Wij hebben jaren met 5 personen aan tafel gezeten en dan zat er altijd eentje aan de kopse kant. Anders zit er eentje zonder overbuurman/vrouw. Vind ik in een restaurant ook altijd erg vervelend, probeer ik altijd te voorkomen of een ronde tafel te krijgen. Hier een tafel van 2 meter lang en 1 meter breed en 6 stoelen ( 2 dus aan de kopse kant). We gebruiken/ dekken dus ook niet de hele tafel.
Je kunt toch 8 stoelen kopen en 2 ergens anders zetten en tevoorschijn halen bij eters ?

tonny

tonny

03-03-2012 om 19:01

Een eettafel koop je niet elke dag

dus ik zou zeggen: ga voor royaal! Alle kans dat je gezin op een dag uitbreidt en dan is het heerlijk, extra ruimte en extra stoelen! Nu is 500 euro misschien effe een offer, maar je hebt er waarschijnlijk nog jaren plezier van!

Tonny
(in mijn volgende huis wil ik ook zo'n kamer/ zo'n tafel

Ovaal?

En een hele grote ovale tafel? Dat lijkt me ook mooi als je plek genoeg hebt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Hier

Wij hebben een tafel van 2 meter met 6 stoelen (feitelijk 7 trouwens, een kinderstoel op de kopse kant), en dat gaat prima. Wel vrij ranke stoelen en zonder armleuningen.

Wij hebben trouwens - maar stijlvol is het niet te noemen - 4 stapelbare plastic krukjes die we bijzetten als we stoelen tekort komen.

Op zich ben ik het trouwens wel eens met Tonny. Als je het kunt missen zou ik de oplossing kiezen die voor de lange termijn het meest bevredigend is, ook al is dat duurder.

Groeten,

Temet

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

03-03-2012 om 22:09

Ga voor groot

Denk alleen al aan alle vriendjes die blijven eten! Later breidt je gezin zich misschien nog verder uit in de vorm van aangetrouwd maar ook voor nu is het handig. Hier bijna dagelijks mee-eters.
Rosa van der Zanden

Rosase

Rosase

03-03-2012 om 22:43

Tafels kun je beter ruim kopen. Als ie niet in de weg staat is extra ruimte altijd fijn. Of komt het bij jullie nooit voor dat je hutje mutje aan tafel zit. Hier wel. Vandaar dat onze volgende tafel een heel ruime wordt.

En die 500 euro verschil? Ach dat is op de totale levensduur van de tafel waarschijnlijk te verwaarlozen.

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

04-03-2012 om 07:23

Twee.....

ook ik heb een grote ruimte voor de eettafel maar heb er twee. regelmatig zet ik die anders neer , de ene keer als twee aparte tafels. zoals in een restaurant. 1 is dan om te eten de andere om bij te spelen.bij elk staan dan vier stoelen en een kinderstoel. soms staan ze aan elkaar. als een hele lange tafel met acht stoelen eromheen. ideaal bij verjaardagen of veel eters enz. en soms maak ik er een grote vierkante tafel van door ze met de lange kant tegen elkaar aan te schuiven met aan alle kanten twee stoelen en de kinderstoelen er tussen. ik vind dit een ideale oplossing en het is niet heel duur. maar komt misschien ook omdat ik erg van veranderen hou !!
tess

bertje1

bertje1

04-03-2012 om 08:17

3 kan ruim, 4 ook

als ik de kleinere tafel kies, kunnen 3/6 stoelen er ruim aan staan.Nee we hebben eigenlijk nooit eters (snif) maar later natuurlijk misschien wel. Het argument dat je er iets kunt laten staan (grote fruitschaal of zo) vind ik ook wel iets hebben.
Het is een luxeprobleem.. maar zo vervelend hahah.
Ga denk ik dan maar voor groot. Maar 2.10 is toch ook groot? Hoe lang zijn jullie tafels en kun je er dan nog wat op laten staan als je met 5 zou eten??

bertje1

bertje1

04-03-2012 om 08:17

3 kan ruim, 4 ook

als ik de kleinere tafel kies, kunnen 3/6 stoelen er ruim aan staan.Nee we hebben eigenlijk nooit eters (snif) maar later natuurlijk misschien wel. Het argument dat je er iets kunt laten staan (grote fruitschaal of zo) vind ik ook wel iets hebben.
Het is een luxeprobleem.. maar zo vervelend hahah.
Ga denk ik dan maar voor groot. Maar 2.10 is toch ook groot? Hoe lang zijn jullie tafels en kun je er dan nog wat op laten staan als je met 5 zou eten??

Rosase

Rosase

04-03-2012 om 09:08

Tess!

Dat is me nog eens een idee!

Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op een mooie ovale tafel. Maar die zijn nogal begrotelijk.

Twee langwerpige tafel tegen elkaar aan en dan als vierkant laten staan is denk ik De oplossing voor onze uitbouw. Onze ruimte is namelijk meer vierkant dan langwerpig.

Vierkant is ook lastig

Op mijn werk hebben we 2 tafels tegen elkaar (anders past het niet qua cliënten aan tafel). Waar wij altijd tegen aan lopen is dat soms dingen naar het midden schuiven en dan amper nog bereikbaar zijn om te pakken. Denk aan pannen enzo....Je kan de overkant amper bereiken,dus bij doorgeven (peper en zout) moet je het hele rondje maken, terwijl je bij een langwerpige tafel het zo aan je overbuurman kan geven
Wij hebben een tafel die 2,10 is. Daaraan staan 5 stoelen (1 kopse kant bij muur/einde keuken) en 4 aan de zijden. Er zouden er 6 aan kunnen, maar wij hebben stoelen met armleuningen en dan bosten we met de leuningen tegen elkaar als we aanschuiven. 1 stoel staat boven.....Die halen we meestal alleen tevoorschijn met volwassen mee-eters. Er is aan de kant waar geen stoel staat ruimte zat voor prutteltjes die je aan de kant schuift (fruitschaal en lopertje in ons geval) met b.v. eten.
Voor huis-tuin-en keuken mee-eters (buurmeisje, schoolvriendinnen,logeetjes kinderen) hebben we krukken die ook als bijzettafeltje in gebruik zijn. Daar hebben we er 4 van. En die staan altijd vlakbij. En alle 4 passen er nog bij aan (beide kopse kanten en ertussen).
Voor écht grote visistes of veel mee-eters (buren met 3 kinderen omdat ze verbouwen, pas nog of verjaardagsfeestjes) hebben we nog een extra stuk tafelblad. Van 50/60 cm. ofzo. Het onderstel van tafel kan uitgeschoven worden en daarop dan het extra blad. Dat doen we ook best regelmatig...paar keer per jaar zeker.
groeten albana

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

04-03-2012 om 11:16

Geen ovaal

Ik heb ovaal en kan hem uitschuiven tot heel groot. Mooie tafel, destijds een rib uit ons lijf. Wat een ellende! Tafel is niet alleen te groot om netjes wat aan te geven bij het eten, maar spelletjes spelen is bijna niet mogelijk door de afstand. Ik zou echt nooit meer voor ovaal gaan. Lasrig met tafelkleden, lastig met een loper. Doe mij maae rechthoekig.

Rosa van der Zanden

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-03-2012 om 12:00

Groot

Een grote huiskamer heeft grote meubels nodig. Ik zou zeker voor minimaal 2.40 gaan. Heb zelf ook een tafel van 2.40 met drie stoelen aan elke kant, vier kan wel maar is erg krap hoor.

En wij

wij (gezin 6 pers.)hebben destijds een tafel gekocht van 210cm met 6 stoelen.We aten daar elke dag,maar verder werd de tafel bijna niet gebruikt,wij zitten namelijk altijd in de woonkeuken ( waar een 4 persoons eethoek staat)met visite,koffiedrinken of gewoon lekker te kletsen.
aangezien de twee oudsten nu op zichzelf wonen eten we ook altijd in de woonkeuken.
de mooie grote tafel in de woonkamer staat daar alleen maar mooi te wezen,en wordt alleen nog gebruikt als er visite komt eten en met feestdagen.

guera

guera

04-03-2012 om 12:57

Hangt erg van t model af

Koop je tafel EN stoelen nieuw of heb je al stoelen? wij kochten alleen de tafel nieuw. Die is 2,40 bij 90. Op maat. Deze tafel heeft niet echt poten maar zo'n houten vlak zeg maar hoe noem je dat?
Ik heb het precies zo uitgemeten dat er 3 stoelen BINNEN de twee houten vlakken/poten passen en eventueel voor extra nog 1 stoel daarnaast. Als we voor hutjemutje en met kinderen gaan kunnen er 12 personen aan tafel.
Maar goed dat moet je dus goed uitmeten en hangt af hoe rank of breed je stoelen zijn. Wij hebben geen armleuningen.
Bij ons zijn we met 4 en de helft van de tafel staat altijd vol met fruit schaal, bloemenvaas en werkjes van kids. De andere helft eten we

neteret mut

neteret mut

04-03-2012 om 12:58

En wij

hebbenjaren geleden bij ikea een tafel gekocht met aan alleneide kanten een hangdeel dat de tafel kan vergroten. In de praktijk staat hij altijd met beide hangdelen hoog en is dan 220 lang bij 1 breed. Wij eten hier altijd aan met ons negenen. Gaat nog steeds goed al moet er eigenlijk wel eens iets aan de ( verdwenen) lak gedaan worden.

Wilma

Wilma

04-03-2012 om 15:28

Geen vierkant

Hier een hele grote vierkante tafel in de tuin. En ik vind dat dus allesbehalve gezellig aan tafel met eten. De overkant is dan veel te ver weg.

Ik zou gaan voor de grote langwerpige (desnoods ovaal), denk groot als je een grote woonkamer hebt.

Groot

Wij hebben een eettafel van 2.25 bij 1.00m, met 2x3 stoelen. Ons gezin bestaat uit 5 personen en we schuiven 's avonds een stoel naar de kopse kant.
Met wat inschikken kunnen er 10 eters aan tafel, maar dan is het wel krap en zitten er een paar op klapstoeltjes.

Als je echt veel ruimte hebt zou ik voor een echt grote tafel gaan; 3 meter bij 1.10, met 8 stoelen (en wat reservestoelen). Dan heb je ruimte genoeg voor mee-eters/toekomstige aanhang, en kun je wat spullen laten liggen zonder meteen de hele tafel leeg te moeten halen als je gaat eten.

kaatje43

kaatje43

04-03-2012 om 20:21

Sluit mij aan

Hier 2,50 x 1.10 met 6 brede stoelen met armleuningen voor 4 personen. Kunnen dus altijd wel wat smallere stoelen bij geschoven worden. Je zit standaard heerlijk ruim, zonder dat je een ellebooggevecht hoeft te houden. Met eters kun je alles makkelijk kwijt.

Vic

Vic

04-03-2012 om 22:54

3 personen

Ik heb nu een heel klein eettafeltje met 4 stoelen, maar plannen om in november een mooie eethoek te kopen. Ik denk dat ik er een neem met 6 stoelen, want 8 is wel een beetje overdreven in een driepersoonshuishouden. Of niet?

Té groot

Té groot vind ik ook weer ongezellig....Dat bijzetblad van ons kan er zo aan en eraan blijven. Het valt niet op is zo gemaakt dat je amper naad ziet en de poten schuiven uit, dus het verstoord het beeld niet en alle 6 stoelen kunnen er dan aan. Maar ik laat man het er altijd weer afhalen na gebruik...Om 2 redenen. De eerste is dat we dan op de lege stukken van alles 'verzamelen', tekeningen, briefjes met telefoonnummers, oorbellen die we uit hebben gedaan, armbandjes, lege doosjes van post die gekomen is etc.etc.
En dat vind ik slordig staan...maar noodzaak om op te ruimen is er niet want het ligt niemand in de 'weg'.
En de 2de is dat we dan tóch met z'n 4en bij elkaar aan 1 kant kruipen....omdat het gezelliger is.
En dan voel ik me net zo'n Engelse Lady die je wel eens ziet in films of series, met zo'n veel te grote eettafel en te weinig mensen om eraan te zitten. Alleen die butler, die zou ik dan wel erbij willen hebben.(kan die meteen die rotzooi op het uiteinde van de tafel opruimen).
groeten albana

Groter

ik zou voor 2,4 meter gaan (elk 80 cm ruimte) en mooie brede stoelen. En dan 8 stoelen kopen en 2 weg zetten, het idee van 3 kinderen tegenover 2 volwassen is ook wel leuk, heb je een publiekje voor je

210 is te klein.

Hanne.

Hanne.

05-03-2012 om 09:25

2.40

Ik zou voor 2.40 gaan. Heb nu 2.10 x 1.00(met 6 stoelen er aan en 2 stoelen er los bij voor de kop).

Hier is het te weinig. Met 5 personen zelf staan die 2 extra stoelen er zo vaak bij. Vriendje/vriendinnetjes van de kinderen blijven eten en we zitten al op 8. Als er een 'gezin' komt eten zitten we al snel op 9. En dat gaat nu nog goed (2 trippetraps op de kop past ook), maar als ze wat groter worden...

En 5 kinderen die zitten te knutselen willen eigenlijk ook wel wat meer ruimte.

Met spelletjes doen is die 1 meter wel wat aan de brede kant. Voor de jongste kinderen. Mijn 'ideale' maat is denk ik 2.40 bij 90 cm.

Eens met albana

Wij hebben een grote tafel (3.00 x 1.00, 10 stoelen) omdat we met zijn zessen zijn en een flinke ruimte op te vullen hadden. Een kleine tafel staat er wat verloren bij en ik houd dan heel veel lege ruimte over waar eigenlijk ook niks anders kan. Maar gezellig is het niet. Je gebruikt doorgaans maar de helft van de tafel, en omdat hij zo groot is nodigt hij uit om er van alles neer te zetten. Wat snel ontaardt in zooi.

Ik zou kiezen voor een tafel die precies past bij je gezin en een sidetable waar je de post, kranten, fruitschaal enzo zet en die qua maat aansluit op je eettafel zodat je die in geval van eters kan aanschuiven.

skik

Jillian

Jillian

05-03-2012 om 12:00

Groter

Ik vind een tafel die groter is dan het aantal gezinsleden het fijnst. Mensen kunnen dan makkelijk mee eten. Daarnaast worden hier aan tafel ook vaak puzzels gemaakt en spelletjes gespeeld. Handig als je die even aan de kant kan schuiven voor het eten als het spel nog niet af is. Overdag is het ook een ideale plek voor knutselen, tekenen en huiswerk maken.
Heb je nog ergens anders in huis een tweede tafel beschikbaar voor dit soort dingen is de grote minder belangrijk.
Het verloren gevoel heb ik helemaal niet. Ook al staat de helft van de tafel leeg dan zitten we gewoon in een hoek met elkaar. Ik vind dat niet ongezellig.
500 euro is wel een groot verschil maar als je daar jaren plezier van hebt is het dit best waard.

Yura

Yura

05-03-2012 om 13:01

3.50

Ik heb sinds kort na een verbouwing mijn droomtafel van 3.50 m. Lang moeten zoeken want die kun je niet overal krijgen. Maar ik ben er zo blij mee en iedereen die bij ons binnen komt is enthousiast. Zelfs de verkoper heeft foto's gemaakt bij ons thuis. We hebben maar aan weerszijden 4 stoelen (8 in totaal), want die zijn breed en met armleuningen. Als we eters hebben, kunnen we wat dichter bij elkaar gaan zitten en kunnen er nog stoelen tussen. Zo kunnen we met maximaal 14 ongeveer zitten als we de kopse kanten ook gebruiken. Normaal gesproken dekken we inderdaad maar de helft van de tafel en het klopt dat je moet oppassen dat hij niet vol komt te liggen. Maar daar heb ik een trucje op gevonden. Ik stapel spullen op op de niet gebruikte stoelen en die schuif ik dus onder de tafel, niemand die het ziet haha.
Hiervoor hadden we overigens een 2 meter lange tafel met 6 stoelen en ik vond 3 aan weerszijden wat krap zitten, dan stoot je elkaar aan, dus zetten we toch vaak stoel 5 en 6 aan de kopse kanten. Ik zou dus lekker voor de grootste tafel gaan als je de ruimte hebt, ga je echt geen spijt van krijgen.

Yura

Waar heb je die grote tafel op de kop getikt?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Yura

Yura

06-03-2012 om 08:34

Triple

www.meubelslaaphuys.nl Site is nu even in onderhoud zag ik.

Bedankt, yura

Die ga ik onthouden!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.