Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

eet extra tomaten, paprikas en komkommers

Doen jullie daaraan mee? En wat is je favoriete recept?

Puck

Puck

12-08-2014 om 13:43

nog meer?

Wij zijn al redelijke grootverbruikers van met name komkommer en paprika. Komkommer eten we bijna elke dag als extra groente, gewoon in plakjes gesneden bij het avondeten, op brood (met kaas). Paprika gooi ik in groenteprutjes, macaroni, stoofschotels of ik vul ze met gekruid gehakt.

bibi63

bibi63

12-08-2014 om 14:17

Wij gebruiken het ook veel

En een recept om er lekker veel van te gebruiken: Gazpacho!!
Gr. Bibi

Belgische actie #toffepeer

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3715510/2014/08/08/Belgen-voeren-actie-tegen-Russische-sancties-met-perenselfies-toffepeer.dhtml

http://www.nrcq.nl/2014/08/11/dit-is-wat-je-moet-eten-om-de-nederlandse-boer-te-helpen
"Kaas met peren. Door dat te eten, kun je de Nederlandse boer steunen. Die Hollandse exportproducten worden namelijk een jaar lang geboycot door Rusland. En varkensvlees, uien, aardappelen en meer. Dat kost geld, en banen. Wat de Nederlander kan doen om te helpen: NRC Q’s boycotmenu eten, om het verlies een beetje op te vangen."

+ Brunette +

+ Brunette +

12-08-2014 om 17:45

Positief effect

Wel fijn voor de varkens en kippen uit de bio-industrie, deze boycot.

wij eten

al veel tomaten, en elke dag wel komkommer en dochter veel paprika

vervolg...

tomatensoep, paprika in schotels of gewoon zo ( dochter, ik wordt er akelig en boer er zo van)

Paprika en humus

Er gaan hier per week al 10 tot 15 en soms wel 20 paprika's per week doorheen, nog meer kan ik echt niet aan! Het gaat door salades en allerlei italiaanse en oosterse gerechten en mijn favoriete snack is in reepjes gesneden paprika met humus als dip.

skik

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2014 om 08:15

Mja

De prijzen zij hier nog niet gedaald, dus ik voel me niet geroepen om nog meer hiervan te eten...

Lucerna

Lucerna

13-08-2014 om 14:05

Paprika!

Dat gaat er hier vooral extra in. Ook als het niet heel veel goedkoper wordt, want ze zijn er helemaal dol op. Qua komkommer hoor ik graag wat recepten voor niet-salade

Komkommer

Komkommerstukjes dippen in tzatziki, komkommersoep, komkommer tussen de boterham en je kan reepjes komkommer mee wokken met de groenten voor in Aziatische gerechten.

skik

Barvaux

Barvaux

14-08-2014 om 12:44

komkommer

Hier gaat vooral de komkommer in combinatie met satesaus of een bakje sate op brood heel erg goed. Wat een heerlijke combinatie

Evanlyn

Evanlyn

14-08-2014 om 13:00

komkommer-toetje

De komkommer raspen, dan veel citroen en suiker erbij, klaar. Lekker verfrissend op een hete dag. Het lekkerst is het als je het een tijdje in de ijskast laat staan.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-08-2014 om 00:01

Gazpacho

Ik heb geen favoriet recept maar op internet staan er vele. Vooral op warme dagen heerlijk, deze koude soep met als hoofdingrediënten tomaat, komkommer en paprika.

Lucerna

Lucerna

16-08-2014 om 14:21

Evanlyn

Dat is een verrassende, die kende ik nog niet. Rasp je de komkommer met of zonder schil, en rasp je 'm fijn of grof?

Evanlyn

Evanlyn

17-08-2014 om 10:43

Raspen

Zonder schil, en fijn of grof is een kwestie van smaak. Bij fijn krijg je heel veel "sap", bij grof minder. Zelf vind ik fijn het lekkerst, maar de kinderen houden meer van grof.

Inanna

Inanna

17-08-2014 om 11:34

Evanlyn

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar dat lijkt me echt heerlijk en ik denk dat de kinderen het ook heel lekker vinden. Dat ga ik dus binnenkort een keer maken. Is het met stukjes citroen of met citroensap?

Evanlyn

Evanlyn

17-08-2014 om 12:46

het is

met citroensap. Er moet best veel citroensap en suiker in, anders smaakt het flauw. Hoeveelheden weet ik niet, want ik heb het via de overlevering en niet uit een kookboek, maar je kan natuurlijk tussendoor proeven.

Katniss

Katniss

17-08-2014 om 12:56

20 paprika's per week?!

Hier een of twee, schat ik. Meer zou onhandig zijn want dan moeten de kinderen helemaal veel stukjes uit hun eten plukken Komkommer ook hooguit een per week, als alternatief voor groente, en tomaten nog minder. Ik koop wel eens een bakje van die ovalen tomaatjes, die vind ik dan nog wel lekker om tussendoor te eten.

bibi63

bibi63

17-08-2014 om 14:26

Ook lekker met komkommer

Ook een recept uit 'overlevering' mijn vader deed het altijd zo.
Komkommers raspen in dunne plakjes. In een vergiet doen en rijkelijk bestrooien met zout. Dit een uurtje laten staan. Door osmose ontrekt het zout heel veel vocht uit de komkommer. Na een uurtje de komkommerschijfjes goed uitknijpen en in een schaal doen. Wat azijn, suiker, witte peper, honing en verse kruiden als peterselie/dille/bieslook toevoegen. Erg smakelijk. Of het heeeeel gezond is....? (zout, voedingsstoffen eruit geperst) is een ander verhaal, maar de komkommer is erg smakelijk én minder 'nat'.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.