Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ava

Ava

26-08-2018 om 11:29

Eens wat anders in je lunchbox

Zoon gaat komend schooljaar lange dagen maken. School duurt op 3 van de 5 dagen tot 17 uur en dan is hij nog een uur bezig met de terugreis. Daarom denk ik erover hem op die lange dagen wat anders mee te geven dan een boterham met kaas. Hij vertrekt vroeg 7:30 en ik ben absoluut geen ochtendmens (nooit geweest, hoewel ik het wel ga proberen natuurlijk).

Ik zoek wat ideeen en dan vooral tips hoe je het goed te eten houdt als je het de dag ervoor maakt (en de ochtend zelf het gerecht samenstelt of alleen nog de oven in hoeft te schuiven). Wat zijn handige en pratische en lekker blijvende combinaties?

Van de week gaan we experimenteren met arabisch brood (gevuld met sla, groenten en gerookte kip, of zalm. De ingredienten de avond ervoor wassen en snijden en de dag zelf rollen we het platte brood op. Of een kleine ‘calzone’ gevuld met groenten(prut): dat kan -als je het luchtdicht afsluit- de volgende ochtend in de oven. Wat leftovers van de avondmaaltijd kan misschien ook. Koude rijst (hoe houd je dat lekker) met wat vlees en groente. Of couscous (van de ervoor of op school heet water op gieten vanuit de waterkoker?).

Wie heeft ervaring of weet een fijne site?

40er

40er

26-08-2018 om 11:57

Mijn zoon

Heeft het liefst niet te veel aparts in zijn trommel, niet te opvallend zeg maar. Maar een keer een wrap met sla, roomkaas en kipfilet vind hij heerlijk. Als ik gehaktballen maak een paar kleintjes erbij maken en die een keer mee geven.

Zus maakt wel eens tosti's, die gaan dan koud mee, vinden ze daar heerlijk. Of een gebakken eitje, koud.

Is hij van de salades? Bakje pasta salade oid. Stukjes groente met dip (hummus ofzo).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-08-2018 om 12:00

Hoe oud?

Hoe oud is je zoon? Ik sta ook nog steeds op om de dochters uit te zwaaien, maar soms maar 1 minuut van tevoren. In ieder geval ga ik niet ‘s morgens nog brood smeren.
Hier nemen ze wel wraps mee, met verschillende vulling, of een restje pastasalade. Ook nog wel eens pannenkoeken.
En als ze mij lief aankijken wil ik dat wel de avond van tevoren in elkaar draaien

zebra

zebra

26-08-2018 om 12:29

maaltijdsalade

vrijdag had ik nog wat over van een maaltijdsalade, dit ging gisteren mee als lunch voor mijn zoon (bijbaan), hij had er zelf nog wat pasta bij gekookt. Het was erg lekker en vulde prima, weer eens wat anders dan brood.
Volkoren pannenkoeken is ook een optie, wraps, stuk hartige taart. Eventueel wat fruit of snacktomaatjes.

Ava

Ava

26-08-2018 om 12:35

Pasta?

Zijn broer maakt vandaag pannenkoeken en wat overblijft neemt hij mee. 🙂

Zoon is 12, begint op het VO. Dat zal zeker in het begin heel pittig zijn.. School is te ver voor op de fiets (20+ km) en hij gaat met het OV. Lange dagen en de suikerspiegel moet een beetje gelijk blijven, wil je het volhouden. Salade zal het niet worden ben ik bang (is hij geen fan van) maar pasta mee misschien wel en wat losse rauwkost. Ik hou zelf niet zo van koude pasta omdat het vaak zo rubberachtig voelt. Is dat te voorkomen?

Lekken

Heb ik ook wel geprobeerd maar het ging uiteindelijk toch lekken als je er niet heel goed op lette en dat doen die jongens niet.
Ik ben nog wel eens op zoek naar een lunchbox met een opening aan de zijnkant die dan naar boven kan staan.

@Emma

@Emma

26-08-2018 om 13:57

Koolhydraten

Pasta bevat koolhydraten en die heb je nodig. Zelf varieer in met linzen of kikkererwten in plaats van pasta. Dat vind ik een stuk lekkerder. Misschien je zoon ook?
Googelen op cake/brood/koeken/pannenkoeken met havermout wil ook nog wel eens iets opleveren. Makkelijk als je het in het weekend maakt en dan invriest.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-08-2018 om 14:02

Koeken en cakejes

Mijn dochter heeft ook een tijd gezonde koeken en cakejes gebakken, gezoet met banaan en andere vruchten. Of pannenkoekjes van banaan met ei, met gepureerd fruit erop. Volgens mij was dat toen echt een hype want ik kwam ze overal tegen.

angel3

angel3

26-08-2018 om 17:09

site

Op http://www.smulpaapje.nl/blog/tags/lunchtrommel/ staan best leuke tips. Van hartige taart, tot springrolls, tot gezonde pannekoekjes en invriestips.
Geen aandelen

OND

OND

27-08-2018 om 20:25

Is er een mogelijkheid

om de maaltijd op school in een koelkast te zetten? Niet onbelangrijk, vind ik: als uw zoon om 7h30 vertrekt, tot 17h - 18h.
Dan is het in elk geval geen aanrader om dat restantje kip, rijst of griesmeel nog op te eten, terwijl hij op de bus wacht...
Smulpaapje is een openbaring. Ik besef nu pas hoe fantasieloos ik ben.

Mussie

Mussie

27-08-2018 om 20:45

Afwijkends

Hier had zoon helemaal geen tijd en zin voor zorgvuldig bereide, gezonde, lekkere maaltijden. Het enige wat lukt, is goed belegde volkoren boterhammen. Dus met omelet, of met sla mosterd en kipfilet, of paprika en sla en ham. Ik geef er meestal een stuk komkommer bij, of een kleine appel. Zelfs mijn heerlijke bananenbrood met honing en walnoten en havermout kwam ongegeten weer terug. Ik heb het opgegeven. Misschien dat er jongens zijn die wel een pastasalade eten tussen leeftijdsgenoten maar die van mij hoorden daar niet bij. En om heel eerlijk te zijn, denk ik ook dat ze het wel redden met een beetje honger hoor. En een banaan doet wonderen.

Hier wilden zoon ook alleen brood mee

Voor zoon smeerden we brood en vroren dat met beleg en al in. Dan had hij vers brood in de middag en hoefde maar 1 x p week te smeren.
Dochter maakte wel wraps of zo en nam ook tuttifrutticake (soort bananenbroodidee) mee. Vult heel goed en dat had ze nodig.

Jasmijn

Jasmijn

28-08-2018 om 09:51

Lekkere dingen Ava

Je vraagt om tips, maar je hebt zelf al zoveel lekkere dingen bedacht, denk dat je zoon daar wel blij mee is. Gaat hij met de trein/bus terug? Er moet natuurlijk een mogelijkheid zijn om het op te eten (dat gaat niet als je fietst, of op de brommer zit)
Hier heeft zoon een tijdelijke baan; gaat om 7.30 de deur uit en komt er om 17.50 weer in. Vrij normaal eigenlijk voor mensen die een baan hebben, en hij heeft geen extra hapjes mee. Hij luncht tussen de middag met een paar broodjes en hij vertrekt om 16.50 weer naar huis. Meestal haalt hij iets kleins op het station rond 17.00 uur en gaat dan met trein en bus weer naar huis. Thuis eet hij gewoon mee met ons samen (we wachten op hem)

Tango

Tango

28-08-2018 om 15:45

Brood

Hier krijgen ze eigenlijk altijd gewoon brood mee. Op zo'n lange dag doe ik dan wel eens iets van een bifi-worstje of wat blokjes kaas in de trommel. En verder een extra verpakte koek, een verpakte wafel etc. Soms een pannenkoek als dat over is van de vorige dag. Maar eigenlijk nooit heel bijzondere dingen. Dochter neemt weleens fruit mee in een bakje, of gewoon een appel. Iets dat je met bestek moet eten is onhandig op school, zeker als je in de pauze zit te gamen o.i.d. Dan pak je makkelijker een boterham. Dus hier geen salades, wraps o.i.d. Moet er eerlijk gezegd zelf ook niet aan denken. Ik ga echt niet eerder opstaan om het allemaal klaar te maken en de pubers al helemaal niet. Een boterham smeren is zo gebeurd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.