Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Polly Shearman

Polly Shearman

03-11-2011 om 10:32

Eend uit blik, wie weet dit?

Van onze vakantie in frankrijk hebben wij op advies van OO een eend in blik mee naar huis genomen.
As zaterdag komen er vrienden eten, lijkt me een mooie gelegenheid om de eend uit zijn blik te halen.
Maar dus nu: HOE???
Wie heeft suggesties voor een lekker gerecht met de eend.
Het is maar 1 blik, en voor 4 volwassen en 4 kinders dus een voorgerecht mag ook, want als hoofdgerecht lijkt het me wat weinig. het is Poids net égoutté: 690 g
maar misschien lusten de kinders het niet, of maar een klein beetje en dan kan het wellicht wel als hoofdgerecht..
kortom.. wie helpt me op weg, welke wijn is trouwens lekker bij eend? iemand suggesties?

groet, pol

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Met zuurkool

Alles is lekker
Eend met zuurkool en stoofpeertjes of rode kool en appelmoes, of boontjes en sla.
Hoeveel boutjes zitten er in het blik?
Het is machtig, dus je hoeft je niet echt druk te maken om veel of weinig. Maar een voorafje is wel leuk. Doe je sla met plakjes ham en of brokjes geitenkaas en wat walnoten.
De kinderen vinden het vast ook lekker. Maar je kunt er ook nog wat (gekruide) braadworstjes bij serveren. Braad die worstjes in het vet dat in het blik zit (daar hou je flink wat van over. Bewaar dat in de koelkast! Kun je aardappels in bakken. Erg lekker).
Maak je niet druk. Confit van eend is van oudsher boerenkost. Bedenk er typische winterkost bij (zelfs boerenkool is goed) en je bent waar je wezen moet.
Typisch Frans is natuurlijk cassoulet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cassoulet
Ook erg lekker.
Groet,
Miriam Lavell

Biene M.

Biene M.

03-11-2011 om 16:39

Met sla

Wij hadden het ook meegenomen uit Frankrijk. Het was een heel groot blik, maar er zat vijfeneenhalf pootje in en inderdaad veel vet wat ik ook bewaard heb, lekker. We hebben er gebakken aardappeltjes en bladsla met een Franse vinaigrette bij gegeten. Mijn dochter had als dessert van die warme chocoladecakejes met gesmolten chocola in het midden gemaakt, toen was iedereen echt heel erg verzadigd.

Polly Shearman

Polly Shearman

04-11-2011 om 15:58

Lieve mensen

Ik weet best waar ik het mee kan combineren, ik wil alleen weten hoe ik die eend klaar maak... maar ik zal wel neit duidelijk zijn geweest./
ik maak dat blik open ? en dan?? in de oven? in een stoofpot? hoe lang? zeg het maar>?

groet, pol

mix

mix

04-11-2011 om 23:43

Haha idd niet duidelijk

eerst vraag je hoe je de eend uit het blik moet halen en vervolgens suggesties voor gerechten ipv de bereiding van de eend zelf

Volgens mij hoeft dat spul alleen nog maar opgewarmd te worden en dat kan op vele manieren:
voorbeeldje
http://www.kokenopdecamping.nl/web/gas-recepten/gas-vlees/84-confit-de-canard-eend-uit-blik-de-franse-wijze

eetsmakelijk

Polly Shearman

Polly Shearman

05-11-2011 om 14:12

Even lekker maken

Vanavond eten we:
Tomatentaartjes ( met chorizo, pesto, geitenkaas)
Pompoensoep ( met stokbroodje)
Eend. met in hun schil gebakken aardappels en wortels ( in het vet van de eend)
en dan nog een heel smerig toetje met chocolade taart en vanilie saus.. echt heeeeel vies whahah

bedankt voor de eenden tips, ik heb het blik inmiddels open en het ziet er zeer ranzig uit, maar ik vertouw op jullie dat het lekker is.

Groet, Pol

En, en, en?

heb je bewonderende blikken en gelukzalige buikwrijvers gehad, vanavond?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.