Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een vraag over het glazuren van koekjes

Als verjaarstractatie moeten er koekjes (in een leuk vormpje) gebakken en geglazuurd worden. Dat bakken, dat doe ik vaker. Glazuren eigenlijk nooit. Ik ken de theorie: poedersuiker, beetje water (en kleurstof, in dit geval).
Maar nu: hoe dik moet dat glazuur zijn? Want: te dik en het smeert niet lekker, te dun en a) het drupt en b) de koekjes worden slap, stel ik mij zo voor. En hardt dat glazuur snel uit? Ofwel: kan ik een heleboel tegelijk maken, of moet ik steeds kleine beetjes maken omdat het anders tussendoor hard wordt?

Tips van ervaren koekjesglazuurders zijn zeer welkom.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Komtie

Je moet het glazuur net dun genoeg maken om prettig mee te kunnen werken. Een klein beetje druipen doet het altijd wel in mijn ervaring (nou ja, druipen, heeeel langzaam uitlopen zeg maar). Maar liever iets te dik dan te dun. Als er 'gewoon' een laagje op een koekje moet doe ik het meestal met een (eier)lepeltje. Klein kwakje erop, en dan met de onderkant vh lepeltje kleine cirkeltjes draaien om de boel wat uit te smeren. Dat lukt al snel, ook als het vrij dik is.

Ik heb nooit gemerkt dat koekjes en/of cakejes slap worden door het glazuurlaagje (of het vocht daarvan)

Op een cakeje of koekje droogt het vrij snel op, in elk geval het bovenste laagje. Laat ze nog wel wat langer in de open lucht uitharden, want daaronder is het dan nog wel zacht, er komt eerst een 'velletje' op zeg maar, maar daarna moet er nog wel wat meer vocht verdampen. Dus niet meteen in een koekblik stoppen...dan worden ze wel slap ben ik bang.

Glazuur 'in het bakje' kun je gerust in grote hoeveelheden maken. Het droogt niet zomaar uit. Af en toe even roeren, en als je het echt heel lang hebt laten staan evt nog een drupje water erbij.

Good luck!

Oh, en...

koop minstens een poedersuikerbus extra. Als je het nooit eerder hebt gedaan zul je verbijsterd zijn hoe snel je er teveel water bijmikt. En dan is het wel handig om wat reservesuiker te hebben...

Ik koop meestal van die bussen van Gilse (of zo?) , maar ruk de bovenkant ervanaf (het stuift zo gruwelijk, vooral als het door die kleine gaatjes moet) Als je een soepkom halfvol suiker mikt hoeft er echt maar een mini beetje water bij. Echt, het eerste bakje heeel voorzichtig uitproberen, je ziet het snel genoeg.

Ingrid

Marie

Marie

07-10-2011 om 13:41

Citroensap als basis

Hallo
I.p.v. water kun je ook een beetje citroensap als basis nemen - vind ik in elk geval veel lekkerder.
succes

Temet

Temet

07-10-2011 om 14:28 Topicstarter

Dank

Citroensap is geen gek idee, net wat meer smaak inderdaad.
En Ingridt, bedankt. Even laten uitharden, dat idee had ik al. Heb ooit soesjes van een glazuurlaagje voorzien, had inderdaad nog herinneringen aan gedrup en geplak.

Nou ja, aan de slag dan maar. Twee dagen van tevoren denk ik, dan is er nog ruimte voor een plan B als het toch een fiasco wordt.

Groeten,

Temet

Citroen

is lekker als je het gewoon bij witte glazuur houdt. Zelf vind ik de citroensmaak botsen met een rode of groene glazuur. Het oog en de mond zijn het dan niet met elkaar eens
Ik zou dan water nemen.

Smaak en kleur

Als je het glazuur aanmaakt met limonadesiroop heeft het meteen smaak en kleur.

Ik ga voor....

voedselkleurstof!

Tot minstens groep 8 doen die psychedelische kleuren het fantastisch. Vooral groen en blauw. Ranja is mij te pastellig...

Ingrid

(maken we je het toch nog moeilijk! LOL!)

Eiwit

Je kunt ook de suiker vloeibaar maken met eiwit. In mijn idee droogt dat sneller en loopt het dus minder uit.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Volgorde belangrijk!

Als je glazuur wilt maken moet je eerst je hoeveelheid vloeistof (citroensap water eiwit) in een kommetje doen en dan pas de poedersuiker erbij. Andersom wordt een fiasco. (mijn ervaring)

Groetjes,
margriet.

Puck

Puck

08-10-2011 om 18:16

Nee hoor margriet

Andersom, dus eerst poederseuiker en daarna de vloeistof wordt geen fiasco. Ik heb nooit anders gedaan. Voordeel van eerst poedersuiker is dat je druppeltje voor druppeltje vloeistof toe kunt voegen en zo aanzienlijk makkelijker de gewenste dikte kan krijgen zonder dat je maar poedersuiker moet blijven toevoegen.

Margriet*

Margriet*

08-10-2011 om 19:43

Uhhhhh volgens mij ben ik margriet

Ik zou het net als Puck doen, Madelieff2 doet het anders.

Puck

Puck

08-10-2011 om 22:04

Sorry margriet

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde MAdelief. Geen idee hoe ik nu in dit draadje bij jouw naam kom. Ach allebei vrolijke bloemetjes zullen we maar zeggen

Temet

Temet

09-10-2011 om 22:12 Topicstarter

Kleurstof

Kleurstof heb ik al gekocht. Eigenlijk wilde ik groene koekjes bakken (wel zo makkelijk), maar dat mocht niet van zoon, er moest groen glazuur op. het worden dino's namelijk.

Er staat trouwens een houdbaarheidsdatum op dat flesje kleurstof, enig idee hoe serieus ik dat nemen moet? Ik bedoel: in éen zo'n flesje zit genoeg om er vermoedelijk tot mijn pensioen mee te doen, maar er staat op dat het houdbaar zou zijn tot 2013. Weet iemand hoe dat zit? En ja, ik weet wel dat het niet duur is, maar ik vind het altijd vervelend dingen weg te gooien die nog bruikbaar lijken.

Groeten,

Temet

rosa

rosa

10-10-2011 om 07:59

Magnetron

Tip: glazuur maak je snel weer wat vloeibaarder in de magnetron. Beter dan weer verdunnen als dat niet echt nodig is.

Temet

Ik zou het zeker in 2014 weggooien. Heb ik zelf ook gedaan. Mijn zoon is van 2001 dus bij ons was het twee jaar geleden 2013 zegmaar.
We hebben het toch over toko-kleurstof? Die is al opgelost in water en als je dat maar lang genoeg laat staan en af en toe opent en gebruikt en misschien een keer vervuilt met een paar molecuultjes deeg dan gaan er toch echt bacteriën in groeien. Poeder zou ik langer durven bewaren, maar een waterige oplossing wordt gewoon vies. Er zit niet heel veel suiker of zout in, alleen eoa vaag conserveermiddel. En je zou ook niet willen dat ze dat spul veel langer houdbaar zouden maken met nog veel meer conserveermiddel. Dan worden de ingewanden van je kinderen geconserveerd

Weggooien, je kunt het!

Temet

Temet

10-10-2011 om 10:28 Topicstarter

Rodebeuk

Opgelost in water, daar was ik al bang voor. Met alle microbiologische gevolgen van dien ...'t Is inderdaad zo'n tokoflesje.
Kleurstofpoeder heb ik nog nooit gezien eigenlijk.

Nou ja, dan t.z.t. toch maar dumpen.

Groeten,

Temet

Dumpen? welnee!

Gewoon kwee lapis maken. Of bij in een lekker luchtige eiercake gooien.

Temet

Temet

10-10-2011 om 13:31 Topicstarter

Haha silone

"Gewoon" kwee lapis maken. Jawel! Ik moet nog steeds eens een keer lemper proberen (zonder kleurstof uiteraard), aan kwee lapis waag ik voorlopig niet. Heb ik overigens ook weinig reden toe want vriend houdt er niet van, ik lust het wel maar lust ook heel veel andere dingen en van de kinderen weet ik niet eens of ze het wel lusten.

Trouwens: hoeveel kwee lapis moet een mens wel niet maken voor zo'n flesje leeg is? Bergen, volgens mij!

Maar er zijn vast nog vele andere toepassingen denkbaar voor groene kleurstof.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.