Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Flora B

Flora B

11-01-2015 om 19:49

een scooter/ brommer

Onze zoon van 16,5 jaar heeft zijn vrienden minstens 15 km verderop wonen, voor school is het elke dag een uur heen en een uur terug met de fiets,bus en trein. ( 28 km) Wij willen nu een brommer voor hem kopen, maar hebben daar zelf totaal geen verstand van.
Hij is vooral geen stoer type, dus zo'n versnellingsding zal niet nodig zijn. Ik denk een scooter die zonder helm mag, te langzaam gaat voor elke dag naar school.
Wie heeft hier wel ervaring mee en kan mij er wat meer over vertellen.

Eerste....

....wat ik me zou afvragen zou zijn: denk ik dat mijn kind de verantwoordelijkheid van het brommerrijden aan kan. En kan ik ermee dealen dat mijn 16-jarig kind brommer rijdt. Of ga ik constant in de stress zitten.

Met andere woorden hoe denk je dat je kind ermee omgaat. Heeft hij verkeersinzicht, verantwoordelijkheidsgevoel? Hoe zijn de wegen waarover hij zou moeten gaan? Wat voor verkeer komt daar nog?

Ik zou sowieso willen dat er een helm gedragen werd. Als je tegen het asfalt smakt, smak je namelijk hard. (Zei ze uit ervaring)

Overigens...

....denk ik persoonlijk niet dat je veel tijdwinst zult behalen. En op de brommer kan het, zeker als je er zo lang op zit, errug koud en nat zijn.

Barvaux

Barvaux

11-01-2015 om 22:17

Emine

In de stad is een brommer niet veel sneller maar buiten de stad natuurlijk wel:

De maximumsnelheid van de brommer hangt af van de plaats op de weg.

Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur.
Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur.
Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.

Katniss

Katniss

11-01-2015 om 22:31

Ervaring

Bij ons op school is een heel groepje moeders met een bromscooter. Zij hebben daar zeker wel voordeel van boven fietsen, want je bent overal veel sneller.
Voor jongeren ben ik er altijd wel een beetje huiverig voor. Veel van die jongens rijden als gekken, koptelefoon op, en hebben weinig aandacht voor het overige verkeer. Als je normaal rijdt, goed uitkijkt en je aan de verkeersregels houdt lijkt het me niet bovengemiddeld gevaarlijk. Zelf heb ik vroeger ook een bromscooter gehad. Een jaartje maar, want ik kreeg het rijden niet echt onder de knie. In dat jaar heb ik drie keer een ongeluk(je) gehad, alle drie de keren eenzijdig
Voor echte tijdswinst moet je natuurlijk wel een brommer nemen die 40 kan, want als je een snorscooter hebt kun je nog beter gaan fietsen (evt. met elektromotor, die dingen kunnen ook nog wel een aardig vaartje halen).

Moni

Moni

11-01-2015 om 22:45

Ik zou voor een brommer gaan

Daar heb je sowieso een rijbewijs voor nodig. Dat is al een voordeel.
Toen ik 16 was, kon je direct gaan rijden. Niemand vroeg of dat wel verantwoord was.
Ik denk dat de tijdwinst heel behoorlijk is. En dat hij veel makkelijker op dezelfde dag nog een keer op pad gaat. 28 km is best lastig met allerlei vervoersmiddelen.
Misschien een slimme deal maken zodat hij wel blijft bewegen, bijvoorbeeld : tot je 18e blijf je alle afstanden onder de 5 km met de fiets doen.

Voor je autorijbewijs is het ook goed. Je doet al ervaring op in het verkeer met een redelijke snelheid. Dat is heel wat anders dan de fiets.
Een scooter die 25 km/u mag en zonder helm, lijkt mij helemaal niets.

Jaina

Jaina

11-01-2015 om 23:12

45 km

Ik zou voor een scooter/brommer gaan en niet voor een snorfiets. Dus zo een waar je 45 km op mag en een helm voor op moet en een rijbewijs voor nodig heb. Ten eerste weet je dan dat hij in elk geval de basisregels van het verkeer leert en ten tweede geeft de helm bescherming. Het geeft zeker tijdwinst buiten de stad want je kan dan even flink tempo maken. Op zich dus helemaal geen slecht plan.

+ Brunette +

+ Brunette +

11-01-2015 om 23:29

Ervaringsdeskundige

Die 28 km rijd je in drie kwartier, misschien iets korter, stoplichten enz. inbegrepen. Op zich niet heel veel tijdwinst maar wel het heerlijke gevoel dat je niet afhankelijk bent van bustijden en je hoeft tijdens de rit niet van vervoermiddel te veranderen. Een snorscooter gaat te traag en een helm is inderdaad wel zo veilig en bovendien lekker warm.

Barvaux

Barvaux

11-01-2015 om 23:29

???

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijles-en-rijexamen/wanneer-rijles-en-rijexamen-scooter-brommer-of-snorfiets volgens mij heb je ook voor die dingen van 25 km een AM rijbewijs nodig.

sis

sis

14-01-2015 om 09:19

ander geluid

Ik zou hemzelf laten sparen voor een leuke tweedehands scooter. Onze ervaring is dat zelf gekochte spullen veel langer meegaan dan door paps en mams gesponsorde zaken. Hier heeft kind een weliswaar niet zo hippe maar goed werkende scooter gekocht voor 150euro. Met bijbaantje prima te financieren. Als je toch wilt bijdragen kun je dat beter doen in de kosten van het rijbewijs. Overigens is vanaf 1 januari een autorijbewijs niet meer voldoende voor een brommer. Je zult vanaf nu altijd een brommerrijbewijs moeten hebben. Geld uit de zak klopperij als je 't mij vraagt.
Zo'n brommer/scooter geeft het kind wel een enorme vrijheid, zeker als openbaar vervoer niet echt een optie is. Oudste had zelfde dilemma (liefde 18 km verderop in landelijk gebied) en heeft een jaar lang veel plezier gehad van de schakelbrommer. Toen de 18e verjaardag voorbij was, was ik mijn auto kwijt

anja

anja

14-01-2015 om 10:19

sis

op de website van rijksoverheid staat over het brommerrijbewijs: " Bent u 16 jaar of ouder? Dan mag u op een bromfiets rijden. Een bromfietsrijbewijs is verplicht. Een brommerrijbewijs is niet nodig als u een autorijbewijs ( of motorrijbewijs (A) bezit."

Mijntje

Mijntje

14-01-2015 om 10:48

ander geluid

Ik vind een scooter of brommer enorm milieuvervuilend. En ook: er gebeuren wel heel veel ongelukken mee, en hele nare ongelukken. Dus ik zou niet staan te springen om dit te financieren. Ik ging vroeger altijd gewoon met de bus, en nog wel veel verder.
Waarom is dat nou opeens zo'n groot probleem? En het is nog maar voor even, dan is hij klaar met studeren. Ik zou liever het geld besteden om te sparen voor een rijbewijs tzt, als het kind zo graag meer mobiel wil zijn.

Marie

Marie

14-01-2015 om 12:27

leuk toch?

Hier gaat dochter (16,5) binnenkort haar praktijkexamen voor de brommer doen. Theorie heeft ze laatst gehaald (viel haar niet mee).
Een damesbrommer hebben we al (oude Puch) en daar gaat ze straks mee naar haar stage rijden. Dat is nu 45 min fietsen en met de bus doet ze er ook zo lang over (slechte aansluiting met lang wachten bij overstap).
En gevaarlijk? Ach alles is gevaarlijk als je zo gaat denken, je kunt ook je been breken als je verkeerd van de trap gaat.
Wij vinden het juist wel leuk zo'n brommer, heb er zelf ook al op gereden. Voelde me gelijk weer jong, ha, ha.
Ik zou zeggen - doen!

Doktersvrouw

Doktersvrouw

14-01-2015 om 12:31

motor

Zolang het maar geen motor is. Onder artsen heten motorrijders "donorrijders". Brrr.

marie

marie

14-01-2015 om 12:37

zo ken ik er nog wel een

Wat dacht je dan van "Tas aan 't stuur, kaakfractuur"?
Fietsen met een tas aan het stuur is dus ook gevaarlijk.
En je hebt natuurlijk verschillende soorten motorrijders.

Mijntje

Mijntje

14-01-2015 om 13:04

grappig

dat iedereen altijd denkt: mij (mijn kind) gebeurt het niet, die is niet 'zo'.
http://www.veiligheid.nl/cijfers/verkeersongevallen

Flora B

Flora B

27-01-2015 om 15:02

het is geworden...

17-2 kan hij op voor examen.

Wij hebben gekozen voor kimco vp 50 scooter..een nieuwe zodat hij ook nog het eerste jaar ANWB service heeft. en garantie.
bedankt voor alle reacties..
Het is een scooter met een helm, gaat 40 km per uur.
Straks met 17,5 kan hij met rijles beginnen, krijgen wij de kosten van het brommerrijbewijs terug.

Ik vroeg echt om ervaringen, ik word doodmoe van dat gezeur over bus- milleu- ongelukken..

Wij hebben heus alles wel afgewogen. Mogen jullie kinderen wel auto rijden, alleen vliegen, alleen het zwembad in...pfffff Zie genoeg bij ons in het ziekenhuis, de meeste ongelukken met kinderen gebeuren overigens thuis. ( ben trauma verpleegkundige)

Ad Hombre

Ad Hombre

27-01-2015 om 15:17

Flora

Als je doodmoe van gezeur wordt zit je hier verkeerd.

"de meeste ongelukken met kinderen gebeuren overigens thuis. ( ben trauma verpleegkundige)"

http://www.swov.nl/rapport/R-94-82.pdf

"Verkeer, doodsoorzaak nummer 1

Een overzicht van de onveiligheid van jonge gemotoriseerde
verkeersdeelnemers"

Jouw stelling lijkt niet echt op feiten gebaseerd.

Ik zou denk ik wel in de gaten houden dat mijn lieverdjes hun brommer niet gaan opvoeren zoals ik vroeger. Dat scheelt weer wat in het risico.

Daarnaast lijkt me de tip om ze het zelf te laten betalen ook een goeie.

Veiligheid

Het beste dat je nog kunt doen is samen bespreken hoe er zo veilig mogelijk gereden kan worden en dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Altijd opletten en geen risico nemen.
Hier ook blij dat mijn kinderen geen ambitie hebben want zelf heb ik ook iets teveel ervaringen met jongeren met dwarslaesies, en depressies.

sid sol

sid sol

03-08-2015 om 11:48

Your argument does not really based on facts.

We chose Kimco vp 50 scooter..een new so he also has the first year ANWB service. and warranty.
Thanks for all the comments ..
It is a scooter with a helmet, going 40 km per hour.
Later 17.5 he can start lessons, we get back the cost of the moped license.1xVespa motorscooter

sid sol

sid sol

03-08-2015 om 11:49

awesome!

We chose Kimco vp 50 scooter..een new so he also has the first year ANWB service. and warranty.
Thanks for all the comments ..
It is a scooter with a helmet, going 40 km per hour.
Later 17.5 he can start lessons, we get back the cost of the moped license.[url=https://www.fastfuriousscooters.nl/motorscooters/vespa/]1xVespa motorscooter[/url]

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.