Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cobi

cobi

23-11-2011 om 10:16

Een mooie olijfolie?

Wat is nu "een mooie olijfolie" die je in culirecepten tegenkomt - of op zijn Jamie's a lovely olive oil. Vast niet de 2 + 1 gratis aanbiedingen van de AH of die slijkgroene extra vergine van de Lidl die ik insla.

De liter beugelfles uit Italie misschien wel, maar die is nu op. Waar zal ik die eens mee vullen? Is er een aanrader bij Oil en Vinegar? Of maakt het eigenlijk geen klap uit als de meeste olie toch de pan of de broodbakmachine gaat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou

De broodbakmachine weet ik niet, maar aan de koekenpan is zo'n lovely extra virgin olive oil zeker niet besteed. Om te bakken kun je beter gewone olijfolie gebruiken, want het kwaliteitsverschil ten opzichte van olijfolie uit de eerste persing proef je niet meer als je de olie bakt.

Verder lees ik geïnteresseerd mee, want ik pak ook altijd maar op goed geluk iets uit het schap. Een tijdje terug had ik er een van Monini (?) die ik erg lekker vond smaken, maar die was natuurlijk prompt daarna uit de schappen verdwenen.

Chris

Kaasboer

Hier hebben ze bij de kaasboer van die tonnen olijfolie staan met verschillende soorten om je fles te vullen. Ben je daar al wezen kijken?

Precies. kaasboer.

of delicatessenzaak.

En dan moet het minimaal 10 euro kosten voor een niet al te royaal flesje. Dan is het 'mooie olie'. Zelf importeren uit je vakantieland is natuurlijk nog leuker. ('ja, deze komt van een heel authentiek boertje dat de olijven nog met blote voeten stampt (o nee, dat waren druiven). We liepen er heel toevallig tegenaan toen we fout reden & op een obscuur landweggetje blablabla...nouja, je snapt hem wel)

Overigens even serieus: griekse olijfolie is vaak erg lekker & relatief betaalbaar als het iets bijzonders moet zijn...

Ingrid

Oh,

je had al eigen import...helemaal overrheen gelezen, maar goed, een lege fles daar schiet je niks mee op.

Ik weet niet hoe culi ik ben, maar volgens mij is het doodzonde om zo'n echte exquise dure 'lovely oil' te verhitten. Die gebruik je alleen om brood in te dippen, een dressing te maken, of om bv een scheut van in een kom soep te gieten of over de pasta (maar dan dus na het koken. Op tafel)

Leuke link

Cobi, een leuke link van de keuringsdienst van waarde over verschillende merken olijfolie die ze hebben laten proeven door Italiaanse zwaargewichten:

http://www.keuringsdienst.nl/page/682/nl

Chris

Cicade

Cicade

23-11-2011 om 11:29

Biologische een optie misschien?

De biologische van AH koop ik altijd. Heel betaalbaar en ik maak er heerlijke dressings mee. Ik proef het verschil toch niet, tenzij misschien als het om iets heel aparts gaat, maar daar hangt dan een navenant prijskaartje aan en dan koop ik toch niet.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-11-2011 om 13:00

Kom niet aan mijn spaanse olijfolie!

Beetje chauvinistische Italiaan, irritante vent, wedden dat een Spaanse topkok Italiaanse olijfoliën zou afkraken en Spaanse merken zou ophemelen? De Spaanse consumentenbond heeft ooit de gangbaarste (Spaanse) merken getekst en daar kwam uit dat diverse huismerken niet onderdeden voor A-merken als El Carbonell (ook in Nederland verkrijgbaar) en soms zelfs beter werden gevonden. Dus misschien dat de Lidl-olie helemaal geen slechte keus is, als je hem lekker vindt dan zie ik geen reden om op een duurder merk over te schakelen.

Wat mij als inwoner van Spanje opvalt is dat eerste persing supermarkthuismerkolie in Nederland veel minder smaak heeft, ik heb deze zomer AH en C1000 geprobeerd en die kan ik je dus alvast afraden, ik vermoed dat de olijfsoort is aangepast aan de onwennige Nederlandse tong, de glazen fles moet dan suggereren dat het om iets bijzonders gaat maar ik vind het dus drie keer niks. Als je geen expert bent maar gewoon een olie zoekt waarvan je proeft dat het olijfolie is dan raad ik je aan eens bij de halal slager kijken, daar verkopen ze authentieke Marokkaanse merken. Deed ik ook toen ik nog in NL woonde en het was ook nog goedkoop. Of misschien dat je Carbonell kunt proberen maar ik weet niet of die voor de Nederlandse markt wordt aangepast met olie van extra smakeloze olijven. Zelf koop ik hier in Spanje altijd de goedkoopste olijfolie die ik kan vinden, diverse (huis)merken, wel altijd extra virgen, en die kost me dan ca. 2,50 euro per liter. Het is olie in plastic flessen die soms ook in glazen flessen verkocht wordt en dan bijna een euro duurder is. Het aroma komt je tegemoet als je het flesje opendoet dus als je vrienden hebt die naar Italië of Spanje gaan kun je ze misschien vragen een willekeurige fles mee te nemen, plastic is niet zo breekbaar en weegt een stuk minder dan glas.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-11-2011 om 13:06

Houdbaarheid

Heb even op een fles huismerkolie van supermarktketen met hoge omloopsnelheid gekeken, en daarvan uitgaande durf ik te zeggen dat olijfolie van de eerste persing minstens een jaar houdbaar is. Als je lang met een fles doet en in exclusieve winkels gaat kopen waar de spullen wat langer in de schappen staan dan zou ik goed op de houdbaarheidsdatum letten.

Anna3

Anna3

23-11-2011 om 13:12

Eigen merk ah

De culi-journaliste van NRC (Lux) was onlangs in een artikel over Griekenland erg te spreken over de olijfolie van het huismerk van AH, die dus ook uit Griekenland schijnt te komen. Ik vind 'm ook lekker. Een tip voor als je niet te veel geld wilt uitgeven.

Tip

Turkse of Marokkaanse toko! Die weten wel wat de beste olijfolie is die ze verkopen.

Guinevere

Guinevere

23-11-2011 om 14:04

Biorganic

Tegenwoordig haal ik Biorganic olijfolie bij de supermarkt. Ik vind 'm echt stukken lekkerder dan Carbonell, Bertolli, AH etc. etc. Die vind ik nu zelfs vies.
Bakken doe ik niet in olijfolie maar in zonnebloemolie.

wendelien

wendelien

23-11-2011 om 15:59

Wat ik er inmiddels van weet

is dat je echt goeie olie niet in de hete pan of bbm mikt, maar aan tafel over je pasta sprinkelt of vooruit, voor een eenvoudige doch smakelijke dressing gebruikt. De oo van de Aldi bijv. is ook prima, maar dan voor warme doeleinden. Olijfolie gaat achteruit onder invloed van licht en de inwerking van zuurstof.
Mail me desgewenst voor een leuk adresje hier in de buurt, waar je ook eigen fles kunt laten vullen. Ik vind Oil&Vinegar nogal prijzig voor hetgeen ze bieden. De prijs voor echt goede oo kan die van goede wijn benaderen, maar je moet niet overdrijven, vind ik.

Mover

Mover

23-11-2011 om 21:40

Colline di san mauro

Is goddelijk om in te dippen, of over de salade te sprenkelen!!! Staat op mijn sinterklaaslijstje. Colline is veels te lekker om in te bakken. Dat doe ik gewoon in de Lidl olijfolie.
Wat ik weet over de houdbaarheid is dat je het niet in het zonlicht moet bewaren, dus niet voor het keukenraam. En dat donkere (groene) flessen beter bewaren dan wit glas (ook weer dat licht). Langer dan een half jaar doe ik nooit met een fles.

Sascha2

Sascha2

23-11-2011 om 21:44

Groothandel

Bij mij in de buurt zit een heuse Italiaanse groothandel, waar ze veel soorten olijfolie verkopen. Van goedkoop tot verrekte duur. Een van de goedkoopste werd ons door de eigenaar aangeraden. En jawel: die smaakt voortreffelijk.het is er eentje uit de categorie allesomvattend: ik gebruik hem bij het bakken, als dipbasis, voor in de pesto, in salades etc. Heel neutraal van smaak en deze is best goedkoop. Maar ja, dit schrijvende realiseer ik me dat je daar eigenlijk niets aan hebt, tenzij je een keer in de buurt bent . Voorheen gebruikte ik trouwens de Monini Grand Fruttata, bij AH te koop. Die vond ik ook prima als basis voor salades en pesto. Maar die is minder neutraal.

Valkyre

Valkyre

24-11-2011 om 00:47

Opvallend

...vind ik dat hier niet genoemd wordt dat bakken in extra vergine olie ongezond is. Bakken doe je in gewone (gefilterde) olijfolie, omdat extra vergine olijfolie miniscule restjes olijf bevat - dat kun je soms ook zien, in de vorm van een soort droesem op de bodem van de fles. Als die restjes teveel verhit worden, kunnen ze veranderen in kankerverwekkende stoffen (een beetje zoals bij barbecuen dus - niet erg in kleine hoeveelheden, maar om dat nou elke dag te doen...). Kortom: gewone olie om te verhitten, extra vergine om onverhit te eten (dressings, dippen, etc).

Verder gewoon op je eigen smaak afgaan. Ik heb weleens een "hele goede olijfolie" gekregen die rook naar terpentijn. Daar heb ik dan maar het houten aanrecht mee geolied...

groet, Valkyre

Kankerverwekkend

Valkyre, bij normale verhitting van extra vergine olijfolie komen er geen kankerverwekkende stoffen vrij. Dat gebeurt pas als je de olie verhit tot 180 graden ofzo (dus als er echt blauwe walmen vanaf komen). Je moet er dus geen friet in de frituurpan mee bakken, maar normaal gebruik kan geen kwaad.

Ik heb nog even in mijn keukenkastje gekeken en ik heb momenteel een fles Carapelli in gebruik, ook lekker. Deze zomervakantie gekocht in een Franse supermarkt.

Chris

Valkyre

Valkyre

24-11-2011 om 11:34

Weer wat geleerd

Dank je Chris!

Maar ik vind het nog steeds zonde om goede (lees: dure) extra vergine olijfolie voor bakken en braden te gebruiken.

groet, Valkyre

+ Brunette +

+ Brunette +

24-11-2011 om 12:28

Je haalt me de woorden uit de mond, valkyre

Dat koudgeperste olijfolie zich niet echt leent voor frituren wist ik al en overwoog om het in dit draadje te zetten. Ook heb ik tijden twee verschillende flessen olijfolie gehad, goedkopere voor het bakken en extra virgen voor salades e.d. Maar in de goedkope olijfoliën zit in Spanje ook een deel extra virgen, voor het smaakaccent, dus in hoeverre is het dan nog gezonder? Ik ben dus maar opgehouden met twee verschillende flessen, aangezien het maar enkele dubbeltjes per liter scheelde en ik niet veel ruimte heb in de keuken.

Cobi: markt

Hoi Cobi,

Wij kopen altijd onze olijfolie bij de Marokkaan op de woenselse markt. Volgens mij woon jij in dezelfde stad toch?
Hij staat een beetje op die hoek aan de kant waar de hema ook is.
Ze hebben ook bakken olijven enzo, en een hoop zoete troep. Maargoed, daar gaan wij dus altijd heen voor de olijfolie (jawel, in plastic fles). En dan die van ongeveer 6,50 euro, er zit denk ik 750 ml in de fles, maar kan ook een liter zijn.
Wij gebruiken alleen olijfolie, voor alles, hebben wel 2 soorten, eentje houden we speciaal voor de salades/dip/pasta etc. Bij oil & vinegar haal ik wel mn azijntjes, maar olie vind ik daar veel te duur voor de hoeveelheden die er bij ons doorheen gaan. Maarre, ik proef wel graag daar, en uitgedroogde broodjes heb ik nog niet meegemaakt, ze vullen regelmatig bij hoor.

jippa

jippa

25-11-2011 om 10:07

Op de markt

Bij ons heeft de marokkaan op de markt ook van die flessen, maar ik heb er eens goed naar gekeken en dat was volgens mij een mengsel en niet 100% olijfolie?

+ Brunette +

+ Brunette +

25-11-2011 om 11:13

Jippa

Vermoedelijk was het een mengsel van koudgeperste en geraffineerde olijfolie.

En 20 euro voor een fles olijfolie? Belachelijk! Ik heb altijd al een vooroordeel gehad tegen de winkels van Oil & Vinegar en dat wordt nu dus bevestigd, ik heb nooit begrepen hoe een merkwaardige keten als O&V kan overleven maar nu is het me duidelijk.

jippa

jippa

25-11-2011 om 21:52

Brunette, oil &vinegar

Oh, thanx. Ik zal nog eens kijken.
Ik heb wel eens hele goede Italiaanse olijfolie gehad, daar zat zo'n heerlijke smaak aan, die kon je bijna drinken.
Maar 20 euro zal ik niet snel neertellen.

Oil &Vinegar is volgens mij een zaak die draait op kadootjes voor mensen die alles al hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een leuke winkel vind....

Tirza G.

Tirza G.

26-11-2011 om 12:39

Xenos

Eens in de zoveel tijd heeft de Xenos liter flessen 'hoi blanca' ofzoiets. En die is heeeeeerlijk. En kost geen drol, 4 euro ofzo.

Tirza

Primavera

Primavera

27-11-2011 om 10:18

Goedkope olijfolie kan geen goede olijfolie zijn

Je moet onderscheid maken in wat een olijfolie 'goed' maakt. Gaat het alleen om de smaak, dan moet je proeven, alleen heb je geen enkele garantie dat de kwaliteit ook goed is of zelfs dat het werkelijk om alleen olijfolie gaat, laat staan extra-virgin.
Er bestaan ontzettend veel manieren om olie van inferieure kwaliteit, bedorven olie of olie van andere oorsprong chemisch te bewerken en te mengen zodat de smaak op die van goede olijfolie lijkt en de zuurgraad (die je niet kunt proeven)ook binnen de marges valt, maar het gezondheidsaspect van dat soort olie is natuurlijk nihil.
Extra vergin olijfolie van koude, alleen mechanische persing brent een aantal kosten met zich mee, waardoor de prijs niet onder de €6,- per liter kan zitten, omdat anders de producent erop verliest. Als een fles minder kost dan is er dus ergens gesjoemeld en heb je beslist geen eerste kwaliteit olie. Vaak betreft het mengsels van olie. Belangrijk daarbij is dat binnen de EEG er regels zijn in wat voor een soort produkten er op oliijfbomen gebruikt mag worden, terwijl buiten de europese gemeenschap soms zelf stoffen die bijzonder ongezond zijn gebruikt mogen worden.
Ook door louter biologische olijfolie te kopen ben je er niet, aangezien een onderzoek heeft bevestigd dat die vaak (ook niet te proeven) schimmels bevatten.
Om goede olijfolie te maken is het van belang wanneer en hoe de olijven geoogst worden. Dat moet namelijk op het moment dat ze van groen, langzaam donker beginnen te worden. Olie van te onrijpe olijven geeft een te scherpe smaak en van te rijpe olijven is gewoon niet goed. Ook moeten de olijven vooral niet van de grond geraapt worden. Bovendien moet er voor een zo'n best mogelijke kwaliteit zo min mogelijk tijd zitten tussen het oogsten en de bewerking van de olijven. Bij olijven die van ver worden geimporteerd kan dat al niet.
De kleur van olijfolie kan verschillen van groen naar zachtgeel. Het hangt af van de soort olijven, hoe jong de olie is (hoe jonger hoe beter) en of de olie aan licht of warmte wordt blootgesteld.
Olijven bevatten namelijk chlorofiel wat afhankelijk van de soort voor een meer of mindere intense groene kleur zorgt. Als deze natuurlijk gekleurde olie aan licht wordt blootgesteld, wordt dat afgebroken en verandert de kleur snel in geel. Om de groene kleur te behouden of aan oude olieën van slechte kwaliteit te geven voegen sommige bedrijven sinthetische chlorofiel als kleurstof toe. Als je een olijfolie in glas koopt en die blijft groen, dan is de kleur niet natuurlijk, maar nep.
Olijfolie moet het liefst binnen 18-20 maanden na de produktie geconsumeerd worden als je wilt dat de goede eigenschappen behouden blijven. Het moet in het donker en niet te warm bewaard worden. Olijfolie in glazen flessen is een mode gelanceerd omdat de consument dan 'ziet' wat hij koopt (de onnozele hals), maar om de olijfolie goed te bewarten kun je beter die in blik nemen of anders zo donker mogelijk glas.
N.B. Goedkope olijfolie kan nooit echt goed van kwalitiet zijn, maar dat wil niet automatisch zeggen dat dure olijfolie van goede kwaliteit is. Vaak ligt de duurte ervan meer aan exclusief verpakkingsmateriaal en pubbliciteit ipv dat je werkelijk waar voor je geld krijgt.
Persoonlijk gebruik ik de goekopere olijfolie om te koken vanwege financiele redenen en hebben we dit jaar één liter fles onvervalste, pure, onbespoten, met de hand op het goede moment geoogste, groene 100% extravergin olijfolie van onze bomen in eigen tuin en die is natuurlijk onbetaalbaar
Groeten Primavera

+ Brunette +

+ Brunette +

27-11-2011 om 16:03

Goh, jij weet er veel van, primavera!

Eigen tekst of geknipt en geplakt? Wat me verontrust is deze alinea:

"Er bestaan ontzettend veel manieren om olie van inferieure kwaliteit, bedorven olie of OLIE VAN ANDERE OORSPRONG chemisch te bewerken en te mengen zodat de smaak op die van goede olijfolie lijkt en de zuurgraad (die je niet kunt proeven)ook binnen de marges valt, maar het gezondheidsaspect van dat soort olie is natuurlijk nihil."

Dat ze er wat kleurstof doorheen doen, soit, en als de olie wat minder gezond is dan is dat maar zo, ik kan toch geen duurdere betalen. Maar dat olijfolie dus niet altijd van olijven is gemaakt, verbaast me. Daar zijn in het geval van Spaanse, Italiaanse of Griekse olie toch EU-regels voor? Of mag er officieel gesjoemeld worden? Heb ooit ergens gelezen dat pakken waar 100% vruchtensap op staat aangelengd concentraat met extra water en suiker mogen bevatten. Die 6 euro, wat is dat voor prijs? Want in Nederland vind je geen olijfolie onder de 3 euro nogwat maar in Spanje zit een goedkope olie altijd ruim onder de 2 euro. Met wijn net zo, ik heb wijnen die in Spanje in de supermarkt hooguit twee euro kosten in Nederlandse supers voor 5 euro zien staan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.