Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mopperkont

mopperkont

16-05-2012 om 20:48

Een klinkerpad aanleggen is dat moeilijk?

Ik wil in mijn voortuintje een pad aanleggen. Klinkers hebben we al. Maar is dat een beetje te doen? Het pad moet 3,5 meter lang en 1 meter breed worden, en het heeft een totale helling van 30 cm.
Tot nu toe weet ik dat je eerst 20 centimeter wit zand vlak moet maken en aan moet stampen en daarna met een rubber hamer de klinkers op hun plek moet kloppen.
Wie heeft ervaring? Of kun je het beter laten doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zelf gedaan

nooit iets aangelegd qua bestrating maar het is echt te leren hoor. Vorig jaar nog samen 10m2 terras met verband en opsluitbanden en ingelegde tegels gemaakt. Veel werk maar ik was wel eerrrug trots op mezelf toen ik daar zo fraai die stenen er eindelijk in had. Achteraf had ik liever oude waaltjes willen hebben ipv nieuwe, maar goed ik ga die klus niet over doen

volgend jaar gaan we het andere terras doen en een lang stuk pad, maar dat gaat makkelijker worden want daar ligt nu al een vrij recht terras van betontegels (lelijk!) en dat mag wel wat hoger dus hoeven we geen zand te storten en recht te krijgen.

Anne

Anne

17-05-2012 om 10:47

Aantrillen

Kleine klinkertjes moet je ook na afloop aantrillen met zo'n apparaat. Dat hoeft niet bij grote tegels.

Verder: gewoon netjes werken door aan de zijkanten een touwtje te spannen met de hoogte en goed te letten op het afschot zodat het in het midden niet lager uitkomt dan aan de zijkanten.

Annet

Annet

17-05-2012 om 21:49

Opsluitbanden

Opsluitbanden zijn heel belangrijk. Als je die niet gebruikt, zakt je pad langzamerhand opzij weg.
Hoogteverschil zou ik liever regelen met een trede dan dat alles zo schuin afloopt. Ook dit weer in belang van het voorkomen van verzakken.

mopperkont

mopperkont

18-05-2012 om 10:37

Aha bedankt

hmm.. ik geloof dat de informatie die ik had nog lang niet voldoende was. van opsluitbanden had ik nog nooit gehoord.

verdiep je dan ook nog even in zand, zand is niet altijd zand, je hebt ophoogzand en voegzand

Iris

Iris

26-05-2012 om 18:09

Is niet moeilijk,

Is niet moeilijk, zorg dat de ondergrond goed glad is, werk met waterpas. En als het pad klaar is doe dan wit zand erover, veeg dat met bezem erin, paar dagen later nogeens. Misschien vind je een filmpje op you tube? Heb ik ook heel wat van geleerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.