Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

05-12-2011 om 12:15

Een kerstbuffet, leuk?

Dit jaar is het mijn beurt om voor de familie (6 volwassenen, 3 kinderen) te koken met Kerst. Aangezien ik maar een kleine eettafel heb en nog aan het sparen ben voor een grote eethoek, leek het me handig om het eten in buffetvorm te serveren en dan met bordjes op schoot te eten. Maar is dat wel leuk?
Kan ik dan het beste voor een thema kiezen, bijv. 4 soorten stamppot, of het traditioneel houden met aardappeltjes, rollade/gevogelte en verschillende groenten? Of juist van alles wat (pastasalade, quiche, tapas)?
Als voorgerecht had ik bedacht om schalen neer te zetten met verschillende soorten bruchettas en wraps. Daarna een soepje. Hoofdgerecht en daarna evt. nog verschillende soorten kaas.
Wie helpt me aan wat ideeën? Ik sta voor alles open

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Isabella

Isabella

05-12-2011 om 13:24

Buffet

Persoonlijk zou je mij het meest blij maken met een buffet met tapas, wraps en pastasalades, jammie. Maar dan wel met wat warme gerechtjes zoals quiche, mediterane gehaktballetjes e.d. Dat zijn allemaal dingen die je vantevoren kan bereiden en op de dag zelf alleen nog maar hoeft op te warmen. Als dessert ijs met verse vruchten.
Vaak vind je goede tips in de Allerhande, wel eerst uitproberen want niet alle recepten uit de Allerhande zijn even goed.

guera

guera

05-12-2011 om 13:41

Eerlijk gezegd

vind ik een buffet niet zo leuk....maar wie ben ik?
Kun je niet iets flansen met een deur op schragen ofzo? Hebben wij een keer gedaan.
Of de volwassenen aan de grote tafel en de kids aan een ander tafeltje (buiten tafel? camping tafel?)

Juist Kerst is zo gezellig om te tafelen, maar nogmaals dat is mijn mening.

Als je wel buffet doet zou ik niet traditoneel doen maar inderdaad iets van stamppotjes. En als toet een mooie winterserse warme taart met latte macchiato

caton

caton

05-12-2011 om 13:44

De stampottenbuffetten

vallen vroeg dit jaar

Vic

Vic

05-12-2011 om 13:56

Vroeg?

Het is al over 3 weken hoor!

Chippie

Chippie

05-12-2011 om 15:48

Ik vind alles best...

Ik vind rollade-aardappeltjes-groente-ijstaart alleen vreselijk. Wij zitten er elk jaar aan vast omdat schoonvader niet veel anders lust. Tweede kerstdag eten wij (thuis met gezin) stamppot (vaak uitgebreider dan normaal). Na een wandeling, chocolademelk met slagroom, zelfgebakken kerstcake, kerstfilm en daarna aan de stamppot. Ik vind het nog steeds super... Leuker dan eerste kerstdag. Ik zou het niet 'durven' als er gasten komen die wat meer verwachten. Bovendien hebben wij gisteren met Sinterklaas ook stamppot gegeten met de familie, is er op het werk vaak een stamppotbuffet, etc.
Ik vind al die kleine hapjes wel heerlijk. Wij doen dat vaak met Oud en Nieuw. Je kunt het 'met bord op schoot eten' noemen of een 'amuse buffet'. It's all in a name. Dat amuse buffet klinkt heel kerstig. Ook ideaal met kleine kinderen lijkt mij. En het lijkt me heerlijk en leuk om dat in een thema te gieten bv Marokkaans of Indiaas (gaat bij ons niet lukken ivm schoonpapa). De kleine kinderen een eigen buffetje (knakworstjes, poffertjes uit zo'n zak, minipizzaatjes, kerstboomaardappeltjes, fruitsalade en andere ongein) is ongetwijfeld een succesnummer.
Yep, ik denk dat wij voor een 'amuse buffet' gaan. Met een leuk sprankelend wijntje en kinderchampagne.

liora

liora

05-12-2011 om 16:30

Vic

Aan mij heb je niks want ik vier geen kerst en ook nooit gevierd. Mij lijkt het super alleen zou ik bij een buffet alleen hoofdgerecht doen en nagerecht. En dan kan hoofdgerecht uitstekend bestaan uit gerechten die je ook als voorgerecht kan serveren.

Liora

Prima toch

uitgebreid dineren aan een gedekte tafel met kaarsen doe je wel weer als die tafel er wel is, kom zeg.

enig toch, gewoon met een bord op schoot, lekker opscheppen. Ik zou een hele zooi tapas ook erg lekker vinden, ach ik het meestal wel lekker.

Hier hoeven we nooit te koken want 1e kerstdag bij schoonfamilie en 2e bij mijn ouders. Ik kan voor de verandering ze wel een keer hier uitnodigen maar aangezien ze weten dat ik niet zo'n kookster ben doen we maar weer gourmetten bij mijn ouders, haal ik nog wat koreaanse hapjes in Amstelveen en bak ik een taart of iets anders zoetigs (heb net bladerdeegbakjes met custardpudding en gedroogde abrikozen/vijgen etc ontdekt, zelfs ik kan het maken en het is echt verrukkelijk, warm uit de oven, mooi schepijs (haagen dazs oid) en beetje poedersuiker en foefje slagroom erbij).

Toefje

toch, ipv foefje.

oh ja, een hele bak verse vietnamese loempia's (kan in de diepvries) met de echte saus erbij wordt ook altijd gewaardeerd als snack in de middag (ipv kaas, worst, olijven etc).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-12-2011 om 21:05

Buffet

Als je niet aan tafel kan eten zou ik een buffet met kleine hapjes doen, tapasachtig. Een traditioneel diner vind ik meer iets voor een mooi gedekte tafel.
En dan toe een uitgebreide kaasplank met rozijnennotenbrood en een lekkere compote en een portje erbij. En dan koffie/thee met wat zoetigs... mmm ik denk dat ik ook zoiets ga doen met kerst!

Vic

Vic

05-12-2011 om 21:11

Het dessert

Als dessert wil ik deze maken. Lijkt me toch zo lekker!
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=759096&rq=oreo
Dan natuurlijk wel iets kleiner, want anders krijg je 1000 calorieën p.p.

Vic

Vic

05-12-2011 om 21:21

Chippie

Ik heb ook zo'n lastige vader, en tante, en de kinderen zijn van het type 'wat de boer niet kent...'. Twee jaar geleden heb ik ook gekookt. Toen heb ik het hoofdgerecht traditioneel gehouden (maar wel knoflook door de spruitjes, hebben ze niets van gemerkt Als voorgerecht had ik bruschetta's met carpaccio. Daar werd wel wat onderzoekend naar gekeken, maar ze hebben het wel geproefd en vonden het lekker. Als ik nu voor een buffetje ga, maak ik ook wel wat kid proof gerechten. Kippedrumsticks, worstjes, stokbroodje kruidenboter, komkommersalade e.d.

Jessica O

Jessica O

06-12-2011 om 07:25

Prima toch...

Hier vaak met 2e kerstdag, dan zijn we met ca 35 personen en no way dat ze allemaal aan mijn eettafel passen...
Wordt er dus een buffet gemaakt. (aangezien het per jaar wisselt waar we zijn zit er veel verschil in).
Ovenschotels, soep met brood en luxe salades, indische rijsttafel, van alles hebben we gehad.
Ideaal, heel gezellig. Wat 'normale' gerechten maken en wat bijzondere, zo heeft iedereen wat.

Jessica

Buffet

Op zich vind ik een buffet wel leuk, als er een grote groep mensen is. Dan kan je gezellig in plukjes verspreid zitten en nog eens van plaats wisselen.
Maar ik vind 6 volwassenen en 3 kinderen maar een klein groepje voor een buffet. Ik zou eerder een tuintafel erbij schuiven of een tafel lenen.

Leuk

ik vind een buffet heel erg leuk! niet stijfjes met z'n allen aan tafel maar zo nu en dan wat eten, als je zin hebt. Gewoon lekker relaxed, meer informeel.

Ik heb regelmatig grotere groepen mensen langs die blijven eten doordat familie aan de andere kant van het land woont. Ik heb bij de blokker voor 30 euro zo'n buffet-warmhoudplaat gekocht. Ideaal ding, om pannen/schalen warm te houden maar er zit ook een verdeler in a la chinees: 3 ijzeren bakjes om gerechten warm te houden op een buffet. Meestal doe ik in 2 bakjes verschillende soepen, en de andere bak bijvoorbeeld gehaktballetjes in satésaus of een zelfgemaakte paddenstoelenragout.

daarbij veel soorten brood: stokbrood, ciabatta met diverse kruiden er op etc. Smeerseltjes (tzatziki etc) en kaasjes er bij. En dan veel lekkere gerechtjes. Ik heb een voorkeur voor koude gerechten die je ruim van te voren klaar kunt maken. dan hoef je het alleen nog leuk op te maken en het op tafel te zetten, je hebt het toch al druk genoeg.

Een sjieke kip kerrie salade in mooie glazen bijvoorbeeld. Vitello tonnato is een heerlijk vleesgerecht wat je mooi in een buffet kunt presenteren. Gekookt ei met zalm, daar zijn mooie gerechten over te vinden (smulweb), of maak er een zalmtaartje van. Gevulde tomaten en/of gevulde champignons uit de oven. Er zijn ook lekkere carpaccio-amuses, erg makkelijk te maken. rosbiefrolletjes gevuld met roomkaas, rucola en pijnboompitjes, ook erg lekker.

Daarnaast misschien een zelfgemaakte aardappel-ei-salade, of een zalmsalade/huzarensalade.

En maak het buffet af met wat zoetigheden als 'toetje', zoals een trifle, tiramisu, een chocoladetaart?

ik noem nu maar wat eenvoudige dingen op die ik lekker vind, maar het leukste is om een thema er om heen te verzinnen. Een kleur bijvoorbeeld (roze/rood => tomatensoep, zalm, carpaccio) of een land (engeland: roastbeef, yorkshire pudding, ...).

succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.