Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een goed recept, of goede boemboe, voor rendang (Silone?)

Wij zijn thuis liefhebber van rendang (een Indonesisch gerecht van met kokos en pepers gestoofd rundvlees) maar pogingen om het zelf te maken hebben nog geen geweldige resultaten opgeleverd. Ik heb een recept van Lonny Gerungan, dat vast lekker is maar dat ik nooit gemaakt heb omdat er een idiote hoeveelheid zelf te maken santen in gaat (en alles best, maar ik ga niet zelf kokos raspen en uitknijpen). Boemboe zou makkelijk zijn, maar wat ik nu net gebruikt heb was niet geweldig.

Heeft er hier iemand een goed recept voor rendang, of, nog handiger, een tip voor welke boemboe het best gebruikt kan worden (desnoods met enige toevoegingen of andere tips)? Want nu moet ik iedere keer maar hopen dat we wat toegeschoven krijgen van schoonmama, als ze een bestelling heeft gedaan bij iemand van hun kerk. En we krijgen regelmatig etenswaren van mijn schoonouders, maar rendang zit daar helaas maar zelden bij.

Silone, jij maakt dit vast maandelijks . Ideeën?

Groeten,

Temet

40er

40er

19-05-2016 om 12:26

mijn recept

Van mijn cursus Indisch koken

pel 2 uien, 3 teentjes knoflook en snipper ze. Ontpit 2 rode peper en snijd fijn. Voeg in de blender: ui, knoflook, pepers, 3 schijfjes gember, 3 schijfjes koenjiet,3 schijfjes laos en 5 kemerienoten. Kort blenderen.
3 ons geschaafde kokos in heet water laten trekken, ca 15 min. Kokos droog persen, water bewaren. Geperste kokos fijnmalen id vijzel.

Verhit olie in de pan. 1,5 kg riblappen/sucade vlees aanbakken. Dan de boemboe, 2 blaadjes daon salam, 1,5 tl djinten, 1,5 tl ketoembar en iets zout toevoegen. Ca 10 min bakken, dan kokos en kokoswater toevoegen. Gaar stoven en voor het serveren de blaadjes daon salam verwijderen.

Heb ook wel eens boemboe gehad van de supermarkt. Geen conimex nemen, dit was toko lien ofzo.

Hortensia

Hortensia

19-05-2016 om 12:33

Ook geen Toko Lien (van horen zeggen)

Van mensen met Indische roots heb ik al verschillende keren gehoord dat Koningsvogel wel goed is: http://www.koningsvogel.nl/product/3/traditionele-kruiden-mix

Ook in veel supermarkten te koop.

Als je het toch wilt proberen zonder pakjes en zakjes laat maar even weten, ik heb een grote receptendatabase. De rendang kan ik hier dan wel neerzetten.

Juno

Juno

19-05-2016 om 12:39

Koningsvogel

Koningsvogel is prima en santen kan je gewoon in een blok kopen. Als je wil kan ik het recept van mijn vader wel neerzetten, dat is echt een verrukkelijke!
Heeft iemand het recept voor tempeh?

Hortensia

Hortensia

19-05-2016 om 12:45

Juno

Ik heb er 48 en ik weet niet of men er op zit te wachten dat ik ze hier alle 48 neerkwak, maar ik zal vanavond eens kijken hoe ik dat kan doen via een downloadlink of zo.

En ja, ik wil graag het recept!

Temet

Temet

19-05-2016 om 12:56 Topicstarter

nee, geen Toko Lien

De rendang die ik net gemaakt heb is met boemboe van Toko Lien en dat is niet echt een succes. Koningsvogel kan ik wel een keer proberen, er zit een grote toko in de buurt en die heeft dat merk vast wel.

Dat je in plaats van zelfgemaakte santen blok of blik kan gebruiken weet ik op zich wel, alleen weet ik de verhoudingen nooit zo goed.

Juno, ik wil dat recept van je vader ook best hebben eigenlijk. Kan ik de komende periode wijden aan een vergelijkend rendang-onderzoek: een keer met de al genoemde boemboe, een keer met het recept van 40ér, en een keer met dat recept van je vader.

Hortensia, mijn gok is dat Juno sambal goreng tempeh kering bedoelt. Maar daar heb jer vermoedelijk ook al 12 recepten van ofzo.

Groeten,

Temet

40er

40er

19-05-2016 om 12:59

indonesia

Dat was het merk

Moet zeggen dat er in het boek van Danny Jansen (24kitchen) ook lekkere recepten staan. Misschien niet allemaal authentiek, maar wel lekker.

Hortensia

Hortensia

19-05-2016 om 13:06

40er

Ja, daar heb ik er een paar van. En ook sambal goreng met van die dunne aardappelsticks die zo lekker is bij de rijsttafel

Hmmm, ik moet straks toch naar de grote stad, het is sowieso nodig om voorraden uit de toko aan te vullen en ik voel de inspiratie weer borrelen!

Temet

Temet

19-05-2016 om 14:58 Topicstarter

40er

Volgens mij is Indonesia en Toko Lien hetzelfde. De boemboe nasi goreng in elk geval wel. Waarom ze onder 2 merknamen dezelfde spullen uitbrengen, geen idee, maar het is vziw wel zo.

Groeten,

Temet

Moni

Moni

19-05-2016 om 15:24

Nog een recept

Dit recept heb ik ooit van internet gehaald maar wel wat aangepast. Ik gebruik altijd kokosmelk. Liefst lekkere dikke.
De verse kruiden heb ik niet altijd in huis, dan neem ik gedroogde of laat het weg.
Dit maak ik geregeld in de slowcooker, 3 kg tegelijk. Dan moet alles wel langer stoven. Mijn Indische schoonmoeder vindt het heerlijk (maar zij is zelf geen keukenprinses helaas)

RECEPT
Het vlees
1,1 kg riblappen
2 el sambal oelek
Snijd het vlees in blokjes. Liefst niet te klein, maar dat moet je zelf weten. En wrijf het in met de sambal oelek. Zet weg/klaar.

De boemboe
2 tl gemalen komijn/djinten
2 tl gemalen koriander/ketoembar
1 à 2 stengels citroengras/sereh in stukjes (of voeg dit licht gekneusd aan de pan toe)
3 cm verse laos/galangal of 1 tl laospoeder
½ tl kurkuma/koenjit
1 flink stuk gember/djahé
6 teentjes knoflook
2 uien
½ tl trassi
6 lomboks (spaanse pepers)
6 el water

Bereiding
Fruit de boemboe in een pan met dikke bodem in wat olie aan. Gewoon om de rauwigheid van de ui wat weg te krijgen, tot er een lekkere, gebakken geur vanaf komt. Doe dan het vlees erbij en vervolgens nog:
1 tl gula djawa
kokosmelk
zout

Breng alles voorzichtig aan de kook en laat het op een zacht vuurtje in een paar uur gaar sudderen. Pas op dat de rendang niet in de schift schiet. De bedoeling is dat de saus enorm indikt, daarvoor leg je de deksel schuin op de pan en roer je alles (vooral op het laatst) regelmatig door. Maar eerlijk gezegd is een wat smeuïgere rendang ook best lekker.
Serveren met rijst, nasi kuning of hutspot!

rendang

Zo doe ik het:
Voor ongeveer een kilo rundvlees:
Boemboe vijzelen of in keukenmachine van: 7 sjalotten, 5 tenen knoflook, 10 rawits (of minder, 10 is veel) stukje geraspte gember en laos
Bovenstaande koken in kokosmelk (gewoon uit blik) zout en gekneusde sereh. Vlees erbij in grove blokken gesneden en net zo lang sudderen totdat het door en door gaar is. Dan nog even bijna droog koken.

Ik doe er dus veel minder in dan bij bovenstaande recepten. Wij vinden het heerlijk zo.

tempeh

Maak ik zo:
Snijd tempeh in plakken van 1/2 cm dik en 2 cm lang wrijf ze in met tamarinde en zout en laat half uur intrekken. Bak deze in olie. Laten uitlekken op keukenpapier.
Bak een gesnipperd ui, 4 pepertjes en 4 tenen knoflook met twee verkruimelde salamblaadjes aan in olie. Voeg wat trassi en laos toe.
Laat een flinke eetlepel gula djawa in een bodempje water inkoken tot een stroop. Giet dit bij bovenstaande. Roer de tempehblokjes (evt nog kleiner gesneden) erdoor en laat al roerend zachtjes droog bakken.

sereh

Overigens om de smaak er maximaal uit te halen snijd ik hem altijd in de lengte doormidden en mep er dan een aantal keren met de achterkant van het koksmes op voordat ik het in de pan doe.

40er

40er

19-05-2016 om 17:54

hortensia

Die frietsticks heb ik pas ook weer gemaakt. Rijsttafel voor 10 en een hele lading van die stickjes.... zo lekker!

Hortensia

Hortensia

19-05-2016 om 19:29

Silone

Ik ben mijn database aan het aanvullen met je recepten, bedankt!

Hortensia

Hortensia

19-05-2016 om 19:48

de frietstickjes

Dit recept heb ik ooit van een nieuwsgroep (bestaan dat nog?) gehaald, zeker 15 jaar geleden. Eén van de vaste schrijvers daar was een man (ene E du S) met een Indisch verleden. Die kon ook nog eens smakelijk vertellen.

Ik heb het geheel gecopypasted en zet hem hier ook zo neer. Het is te leuk om te lezen en te lekker om niet zelf te maken, en zo simpel als wat!

"Ik zal ook nooit vergeten dat mijn onvolprezen oma van tijd tot tijd de moeite nam om sambal goreng kentang voor ons te maken. In een tijd waar er nog geen cafetaria's waren en McDonalds (echt waar, die tijd is er geweest!) maakte zij van hele dunne plakjes aardappel frietjes ter grootte van luciferhoutjes. Niet een luciferdoosje vol, nee een volwassen portie. Die frietjes werden dan krokant gebakken in de hete slaolie en goed droog gedept en verstopt voor ons om te voorkomen dat ze dezelfde exercitie nog een keer moest uithalen. Daarna maakte ze de saus waar de frietjes doorgeschept werden en dan had je dus een heerlijke snack, lang voordat de wereld van chips en frietsticks had gehoord.
Oma ging echter aboluut met haar tijd mee, en toe ergens in de jaren zestig in Broek op Langendijk de allereerste patato-chips en frietstick fabriek van Smith werd geopend werd het laatste product acuut door haar uitgeroepen tot waardige vervanger van haar eigen lucifer-friet. Ook de bijzondere kwaliteit van de chips gemaakt met Egyptische aardappelen ontging haar niet en ook daarvan maakte ze al snel sambal goreng kentang chips.
Ik kwam haar receptje tegen bij mijn moeder die normaal gesproken aartslui is en houdt van gemak en je zou verwachten dat ze om die reden dus beslist sambal goreng kentang zou maken van frietsticks uit de handel en niet van zelf gesneden en gebakken lucifer-friet. Maar nee, in dit geval was ze van mening dat de echte sambal goreng kentang gemaakt moest worden van luciferchips al was het maar omdat er minder zout in zat. Oordeel zelf:

RECEPT:
een paar zakjes frietsticks, chips, of zelfgebakken luciferchips (in olie bakken!)
een uitje
knoflook, fijngeperst of geraspt
beetje sambal
stukje trassie
een grote eetlepel suiker
als je luciferchips hebt: beetje zout

De ui heel fijn snijden en bakken in wat olie tot ze bruin beginnen te worden, aan het eind de knoflook even mee laten bakken. Niet te lang, knoflook wordt anders bitter. Dan de sambal toevoegen (theelepeltje), stukje trassie ter grootte van een klein bouillonblokje, eventueel wat zout, en tenslotte een schep suiker en eventueel een klein lepeltje ketjap. Goed roeren tot de suiker goed is opgelost en dan de fietsticks of de chips erdoorheen scheppen. Na afkoelen vormt het een min of meer knapperige laag met stukjes ui en sambal en het is heerlijk om te snoepen of als extra gerecht bij de rijsttafel."

Kleine aanvulling van Hortensia: de suiker vervang ik door wat palmsuiker/gula jawa. Te koop in keiharde sjoelschijven, maar er is ook een beter bewerkbare versie en een stroop van gula jawa.

Ja, Rendang!

Een van mijn favoriete gerechten maar inderdaad, een goed recept is moeilijk te vinden. Als ik een boeboe gebruik dan is het die van koningsvogel en als ik een recept gebruik dan is het ongeveer die van Silone, iets andere verhoudingen maar scheelt niet veel. Mijn man gebruikt ook Kemiri noten. Wel laat ik het heel lang doorsudderen totdat het vlees bijna uit elkaar valt.

hortensia

hortensia

19-05-2016 om 19:58

Nou we toch kokkie willen nadoen...

Ik zoek het ultieme recept voor Sambal Goreng Ikan Teri, en dan de versie met enigszins knapperige reepjes tempeh zoals ze bij de toko verkopen? Bij mij mislukt het altijd met de tempeh...

en?

Staat er al een rendang te pruttelen?

Temet

Temet

23-05-2016 om 10:37 Topicstarter

Silone

Nee, nog niet, want eerst moest de eerste portie op, dat was in twee dagen. Dan ga ik niet direct weer rendang maken. Maar partner had rundvlees ingeslagen, er zit nog een deel in de vriezer, dus de volgende poging zal niet heel lang op zich laten wachten.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.