Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tonny

Tonny

16-12-2015 om 22:54

Echt, nep of niks

Wie nu nog geen kerst boom heeft staan terwijl dat wel de bedoeling was, ontdekt dat de meeste mooie bomen op zijn. Ga je dan verder zoeken, ander tuincentrum enzo, of neem je B-keus?

Heb je sowieso een boom, echt of nep? Of lekker rustig niks?

Wij waren door omstandigheden laat dit jaar, en hebben weleens een mooiere gehad. We hadden geen zin om verder te zoeken. Nep is perfect van vorm, maar dat vind k ook wel weer een beetje saai.


mijk

mijk

16-12-2015 om 23:03

nog nooit zo'n mooie gehad.

Wij willen echt en nemen meestal een waarvan we bang zijn dat niemand hem wil hebben. Dit jaar is mijn man al lang in het buitenland en ik rijd geen auto. Ik heb er een thuis laten bezorgen. Nog nooit zo'n mooie boom gehad...

Mijk

Ook echt.

Gisteren gehaald en hij is prachtig. Rustige versiering erin en mooie bloemen op tafel.
Ik ben klaar voor de kerst!

Noet

Noet

16-12-2015 om 23:25

Nep

en nog mismaakt ook, uitverkoopje € 15, vooral uit milieuoverwegingen. Met de versiering erin en zonder bril zie ik het verschil niet met een echte. Groot bijkomend voordeel voor mij als snel last hebbend van geurtjes is dat er geen geur afkomt, scheelt behoorlijk in de longmedicatie.

Elke

Elke

16-12-2015 om 23:26

Altijd...

Altijd echt hier,nep zou ik nooit willen. Wij halen hem altijd bij Ikea, dag na sinterklaas. Bij onze Ikea mag je ze trouwens niet uitpakken, dus je koopt een soort verrassingsei. Maar we hebben weer 'n prachtmodel! Zelfs zo mooi dat we er alleen lichtjes in hebben hangen, ballen zijn niet nodig.

mia

mia

16-12-2015 om 23:54

kunst

In verband met allergie bij diverse huisgenoten en bronchitis van mij hebben wij een kunstboom, die ik ieder jaar stofzuig als ik hem opberg en als ik hem weer voor de dag haal. Scheelt een hoop pufjes en geproest. Hij gaat nu al zo'n 10 jaar mee.

3 echte bomen

Ik heb twee Ikea-bomen, direct op 2 december gekocht, tot afgelopen weekend in de schuur gestaan en nu in de kamer in hun standaard. Nog onversierd. Ze zijn prachtig. Bij onze Ikea mocht je ze wel uitpakken maar ik zei: doe maar wat. Het zijn beauty's, de ene is zeker twee meter hoog, de ander iets korter. Ik heb ook nog een boompje met kluit voor in het hoekje, daar zitten al (nou ja, al) lichtjes in maar nog geen ballen.

Ik vind een kunstkerstboom helemaal niks. Zelfs niet de mooiste, meest natuurgetrouwe. Ik zag in een winkel speciale stickjes met dennengeur om in je kunstkerstboom te hangen. Gekker moet het niet worden.

Jaina

Jaina

17-12-2015 om 02:01

Allebei

Wij hebben een echte boom in de woonkamer en een nep boom in de keuken. Daarnaast heeft mijn dochter nog een nep boom op haar kamer.
Overigens als ik alleen zou zijn dan zou ik alleen een nep boom doen maar de kinderen vinden het hele proces van de echte boom uitzoeken, kopen en meenemen naar huis heel leuk. Na de kerst gaat hij de tuin in. Soms lukt dat. We hebben twee bomen die het aardig doen in de tuin.

Henriette123

Henriette123

17-12-2015 om 08:32

Dit jaar binnen 5 minuten een boom bij de AH gekocht, met kluit.
Je kon hem niet bekijken, maar de boom is weliswaar niet zo groot,maar wel heel mooi.
Verleden jaar naar twee of drie tuincentra geweest, en uiteindelijk bleek onze boom enorm uit te vallen.

carootje

carootje

17-12-2015 om 08:34

nep

Puur uit praktische overwegingen.
En elk jaar als ik 'm van zolder haal denk ik: Wat een lelijk ding, volgend jaar doe ik een echte. Maar als ie dan helemaal versierd is, lekker veer lichtjes, ballen en geknutselde of gekregen dingen van de kinderen, vind ik hem weer prachtig!

Lichtjes op de tijdklok, zodat ie al aanstaat als ik 's ochtends naar beneden kom, daar geniet ik van!

echt

De dag na sinterklaas gekocht, en vorig weekend in huis gezet. Ieder jaar mogen alle kinderen iets uitzoeken voor in de boom, en soms knutselen we ook e.e.a. Zodoende wordt de boom elk jaar bonter. Echt een boom vol herinneringen. Veel leuker dan eentje 'in een thema' wat mij betreft.

Onder de boom een jaarlijks aangevulde zelf gekleide kerststal. Ook al zo'n dierbaar bont gezelschap

Elisabeth

Elisabeth

17-12-2015 om 09:46

nep

omdat ik geen geld over heb voor een echte. En voor het milieu niet goed vind. Heb m al 15 jaar en hij is nog steeds niet van echt te onderscheiden....vinden wij dan

Mijntje

Mijntje

17-12-2015 om 09:51

echt

Een kleintje, na vorig jaar ging hij in een pot in de tuin en hij heeft het goed overleefd. Ook goed voor het milieu dus
We hebben hem alleen wel buiten staan, met plastic balletjes, want binnen is niet bevordelijk.

neteret mut

neteret mut

17-12-2015 om 10:05

niet

we hebben nooit een nep gehad, teveel nep of te duur Maar de laatste paar jaar gewoon helemaal niets. We waren altijd al laat met een boom kopen en hebben idd meestal niet de mooiste modellen (de rare kant naar de muur, zie je toch niets meer van) maar we worden steeds later als vlak voor vierde advent of zelfs daarna nog een bedenken van toch een boom te halen. Ze worden mij te duur voor iets redelijks en nu met het konijnenhok op de plek waar de kerstboom zou moeten staan (en net een logeerhond gehad te hebben en nu schilders over de vloer wat resulteert in spullen die tijdelijk steeds van plaats moeten veranderen) staat mijn hoofd er helemaal niet naar

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

17-12-2015 om 10:17

Ideaal!

Wij hebben dit jaar de imaginaire kerstboom; ideaal, vind ik. Goedkoop, duurzaam en praktisch.

http://speld.nl/2015/12/07/imaginaire-kerstboom-in-opkomst/

Charis

Charis

17-12-2015 om 10:34

Echt, en vraagje over geur

Altijd een echte hier in huis. Van de kweker een paar kilometer verderop. Middenmaat zilverspar, kostte 12 euro.

Sommigen van jullie noemen de geur van dennennaalden. Ligt het nou aan mij of hebben kerstbomen steeds minder geur? Met mijn reukzin is niks mis, maar sinds een paar jaar lijkt het wel of de bomen steeds minder geur afgeven. Ik herinner me van vroeger dat het zo heerlijk rook als je 's ochtends de kamer in kwam. Misschien worden ze steeds verder doorgekweekt?

Dees

Dees

17-12-2015 om 10:35

Echt natuurlijk

Naast dat zo'n nep ding niet praktisch is (we hebben weinig bergruimte en dat ding neemt nogal een plaats in) is het leuker om een echte in huis te hebben. Naast een mooie kerstboom met kleurrijke ballen staat ons huis vol beeldjes, knuffeltjes en hangen er overal lichtjes. Ons huis is helemaal in kerstsfeer heerlijk!

Dees

Dees

17-12-2015 om 10:47

Elisabeth

Dat nep beter is voor het milieu is al in mijn jeugd als achterhaald verklaard.

Pirata

Pirata

17-12-2015 om 10:54

dees

Mijn nepperd is beslist beter voor het milieu. Want het is een erfstuk van een jaar of 40 oud. Dat wij dat ding tot in lengte van dagen blijven gebruiken scheelt denk ik behoorlijk wat
http://www.greenpeace.nl/GPmagazine/GPM04/Kerstboom/

MamavanSenH

MamavanSenH

17-12-2015 om 10:56

Nep

Een kitten en twee kinderen in huis, ik vond een echte boom niet echt een optie . Als kat en kinderen groter zijn komt er wel weer een echte. Ik vind dat toch wel mooier.

Jasmijn

Jasmijn

17-12-2015 om 11:07

nep=uiteindelijk goedkoper

Wij hebben een nepper nadat de echte op tweede kerstdag omviel en heel veel zooi en kapotte ballen achter liet. Ik vond ze steeds duurder worden en ze waren vaak dan ook nog raar gevormd en bleven nooit goed staan dus. (vandaar die omvallende boom)
Nu al ruim 10 jaar een nep-boom (nog steeds dezelfde) en ik vind het prima, scheelt heel veel geld uiteindelijk en we halen zelfs de lampjes er niet eens meer uit, na afloop invouwen en weer naar de schuur.

En eigenlijk vind ik het ook best een beetje zonde van al die bomen die daarna weer weggegooid worden, wellicht is het niet slecht voor het milieu....maar het voelt gewoon een beetje als zonde.

tonny

tonny

17-12-2015 om 12:49

tja het milieu

al die bomen die daarna weer weggegooid worden, mwah dat valt wel mee, ze worden veelal versnipperd door de gemeente en dan verdwijnen ze bij het andere groenafval. Tijdens de groei maakten ze gewoon deel uit van een (weliswaar speciaal daarvoor aangelegd) bos, toch? Ik zie geen verschil met andere bossen bloemen die maar eventjes staan.

Verlichting is een ander verhaal, huis en tuin uitlichten kost extra energie. Al zal het schelen als je voor LED-lampjes kiest en het hele spul niet constant laat branden.

MamavanSenH

MamavanSenH

17-12-2015 om 12:53

Hoeveel extra energie?

Wij hebben lichtjes in de boom en voor de ramen die aangaan als het donker word. Maar in plaats daarvan blijven de plafondlampen uit. Dus dat compenseert elkaar. Dan valt het met die extra energie best mee.

Noet

Noet

17-12-2015 om 12:59

milieu

het milieu aspect zit niet in die boom zelf, maar vooral in het aantal km dat er voor gereden moet worden.

Bennikki

Bennikki

17-12-2015 om 13:00

Echt

Ik koop hier al 10 jaar lang een boom bij de praxis, dit jaar 32 euro. Prachtig model zoals elk jaar.
Hij ruikt inderdaad elk jaar minder, maar ik dacht dat dat door mijn afnemend reukvermogen kwam.... We hebben ledlampjes-kaarsjes met afstandbediening en ook hier zoeken de kinderen elk jaar een nieuwe bal uit dus het is een bont geheel vol herinneringen en zelfs 2 oogballen.
Ik zou best foto's willen zien van de kerstbomen hier op het forum...

tonny

tonny

17-12-2015 om 13:05

ja die kilometers - o.t.

Vanochtend hoorde ik de burgemeester van het Westland blij melden dat na drie jaar de aldaar gekweekte paprika's weer welkom zijn in China. En wellicht binnenkort ook weer de tomaten, vertelde hij verheugd.

Fijn voor de tuinders en de Nederlandse export (en ons allemaal, denk ik), maar kunnen ze niet beter in China tomaten telen dan??

De herkomst van onze kerstboom - daar heb ik me niet zo in verdiept. Als-ie van de Veluwe komt, valt het wel mee met die kilometers. Maar ze komen uit Scandinavië toch? Geen idee hoe belangrijk dat exportproduct voor de landen daar is - jullie?

tonny

tonny

17-12-2015 om 13:06

nog wat kilometers

Die nepperds zullen veelal uit China e.o, komen. Ook heel wat kilometers.

Als de zorg voor het milieu op 1 staat, moeten we alle feestversiering afschaffen

Dees

Dees

17-12-2015 om 13:10

Pirata

Ja als je 40 jaar lang met een neppert doet dan zal dat milieutechnisch wel beter zijn....hoewel onze echte kerstboom van 20 jaar geleden staat ook nog gewoon in de tuin.

http://www.milieucentraal.nl/winkelen/spullen-en-diensten/kerstbomen

Ikea

Een echte, ook van de Ikea, 20 euro. Krijg je een waardebon van 19 euro mee en ik haal altijd wel wat bij de Ikea, al waren het maar keukenspullen oid. En die ene euro die je boom dan kost, doneren ze dan ook nog aan natuurmonumenten, ik vind het een topactie. Leuk klein boompje, wij hebben geen plek voor een grote joekel. Ledlampjes er in en die branden alleen als wij thuis zijn, anders niet. Sowieso proberen wij zo zuinig mogelijk met energie om te gaan. Uit eigen kostenoverwegingen, en ik wil de kinderen ook meegeven dat je spaarzaam om moet gaan met energie. Als ik soms de overburen zie....die laten zelfs 's nachts of hele weekenden dat ze niet thuis zijn overal (tot de zolder aan toe) alle lampen aan. Zo zonde vind ik dat. Ik ben echt geen milieuactivist, maar het andere uiterste hoeft ook niet hoor. Makkelijk zat om even het licht achter je kont uit te doen toch?

40er

40er

17-12-2015 om 16:14

echt

2 kleine dit jaar. Veel visite de komende feestdagen, dus kleine die in de vensterbank staan. Vind het eigenlijk ook wel leuk staan. Na de feestdagen gaan ze de tuin in

Erfstuk

Hier staat sinds een paar jaar een neppert. Nooit gedacht dat ik daarvoor zou zwichten.Hij is nog uit de inboedel van mijn schoonouders. Aanvankelijk wilde niemand 'm. Toen stelde man stelde voor het eens een jaartje te proberen. Weggooien zou altijd nog kunnen.

Nu willen we niets anders meer. Vooral dat je niet in de gaten hoeft te houden wanneer ze opgehaald worden is zooo makkelijk. Dat vergaten we nog wel eens. En dan lag dat ding tot half maart in de voortuin totdat man eens goesting kreeg het ding in stukken te zagen voor de groenbak.

Het is een fraai exemplaar. Niet van echt te onderscheiden. De bon zat nog in de doos. Mijn schoonouders hebben er in 1991 flink voor in de buidel getast. Als ik lees dat iemand hier 32 euro betaalt voor eenmalig exemplaar, dan denk ik dat Neppert voorlopig mag blijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.