Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Engelandvaarder

Engelandvaarder

02-04-2011 om 12:54

Domme kikker

Vanmorgen vond ik een bultje kikkerdril in de tuin. Let wel, wij hebben geen vijver, het lag in een uitsparing in een metalen afvoerdeksel. Misschien dat er wat water in ligt als het net geregend heeft, maar meestal is de deksel droog.
Nu kan ik natuurlijk beslissen dat een kikker met zo'n slecht begrip van haar leefomgeving zich simpelweg niet voort zou moeten planten, maar ik zie hier een mogelijkheid voor een leuk educatief projectje.
Ik dacht een minivijver te creeeren in een plastic krat en de kikkerdril daarin uit te laten komen. Kan ik de bak gewoon met kraanwater vullen, of moet ik ergens vijverwater scoren? Ik wil een paar stenen op de bodem leggen en misschien wat takken zodat de kikkers eruit kunnen als het zover is. Moeten er ook beslist waterplanten in, misschien om het zuurstofniveau in het water op peil te houden? Moet ik nog ergens anders aan denken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Engelandvaarder

Engelandvaarder

02-04-2011 om 14:35

Ik denk kikkerdril

Het ligt op een hoopje, dus ik denk dat het kikkerdril is.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

03-04-2011 om 11:08

Bedankt!

Ok, de dril zit in een bak met water en stenen, ik ben benieuwd! De dril zakte wel naar de bodem, is dat een slecht teken?.

Voeren

Als ze uitkomen kan je ze vissenvoer voeren. Ze moeten tenslotte wel iets eten. Watervlooien lusten ze ook graag.
(te koop in de dierenwinkel/hengelsportwinkel)

Puck

Puck

05-04-2011 om 09:00

Ander voer

Behalve vissenvoer vinden kikkervisjes een plakje komkommer ook lekker. Stukje tomaat heb ik ook wel eens gehoord, maar die van vorig jaar van ons bliefden dat niet.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

07-04-2011 om 23:26

Mmmm....

Ik geloof dat de natuur een stokje steekt tegen de voortplanting van dit niet zo slimme exemplaar, de zwarte stipjes in de dril groeien niet en er slaan er nu een aantal wit uit (schimmel?).
Toch bedankt iedereen voor het advies!

Puck

Puck

08-04-2011 om 11:48

Natuurlijke selectie

Typisch een gevalletje van natuurlijke selectie denk ik, Engelandvaarder. 1 dommer kikker is nog tot daar aan toe, maar wat meot je met 100 net zo domme nazaten.
Als de stipjes in het dril niet groeien (heb je ze binnen staan) dan is er inderdaad iets mis. Normaal gesproken komen de ukkies na een dag of 3 binnen al wel uit hun dril gekropen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.