Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

01-06-2012 om 14:18

Dochter is vegetarier geworden, wie heeft tips voor makkelijk te maken gerechten?

Er staan een hoop recepten natuurlijk ook op internet maar diegene onder jullie die ook ineens een vegetarische zoon of dochter hebben hebben vast al wat ervaring wat snel en makkelijk is klaar te maken naast de vegetarische burgers, valess ed die wij ook erg lekker vinden. Maar ik ben op zoek naar wat variatie .
Alvast dank, oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

01-06-2012 om 14:30

Ideetjes

Nassi:
Je maakt je gebruikelijke nassi, maar dan zonder vlees. Daarvoor in de plaats sperciebonen. Mijn versie zou zijn: uitje, knoflook, prei, tauge en sperciebonen. Dit alles fruiten in zonnebloemolie. Kruiden met ketjap, ketoembar, laos, sambal badjak, trassi. Evt. pindasaus erbij en op tafel schaaltjes met zuur.
Chili sin carne:
Chilo con carne, maar dan geen gehakt erdoor. Mijn versie zou zijn: uitje fruiten, preitje en stukjes paprika meebakken. Uitgelekte bruine bonen erdoor, blik tomatenblokjes met sap erdoor, evt. blikje tomatenpuree, en dan nog een uitgelekt blikje mais erdoor. Kruiden met chilipoeder en paprikapoeder.
Een macaroni gerecht kan ook heel goed zonder vlees. Lekker italiaans kruiden, blik tomaten erdoor en evt. nog andere groentes en natuurlijk ui en knoflook.
Gr. Bibi

Nog meer ideeën

Je kunt als vleesvervanger ook een omelet nemen.
Of maak een spaanse tortilla door aardapelschijfjes en uien ringen in een pan te bakken en daar geklutste eieren op te doen.
En waarom vraag je niet aan je vegetarische zoon of dochter om mee te denken en te helpen?
Bonen, linzen, e.d. zijn ook te gebruiken als vleesvervanger.

Rafelkap

Rafelkap

01-06-2012 om 15:23

B12

alleen wel even letten op vitamine B12 (en ijzer meen ik, zou je even moeten nazoeken). Dit kan ze niet uit de voeding halen en daar kan ze een tekort van krijgen.
Pasta met pesto is altijd lekker, sowieso pasta met een groentesaus, soep, stamppotten zijn eenvoudig aan te passen met wat kaas en/of noten ipv vlees.

Hier

Mijn zoon eet al jaren vegetarisch. Hij krijgt af en toe een gebakken ei. Rijstgerechten combineren we vaak met tofu i.p.v. vlees. Verder maak ik regelmatig linzensalade voor hem: linzen koken in wat (vega) bouillon, dressing maken van olijfolie en citroen, uitje snipperen en alles door elkaar scheppen. Vega jus (voor over aardappelen, stamppot, whatever) heb ik hier al eens neergezet, even kijken of ik 't nog kan vinden..
Ja, hier is-ie:
"Ik maak ook vegajus voor hem: ui fruiten, beetje knoflook erbij. Peper erbij en flink wat Parmezaanse kaas. Kokend water erop, laurierblaadje erbij en tijdje laten trekken. Laurier eruit, staafmixer erop en je hebt jus. De kleur is niet zo mooi (bleekgeel), maar hij smaakt prima over stamppot, aardappelen etc."
En in datzelfde draadje heb ik vega bouillon/soep neergezet: http://tinyurl.com/d6bxx79
En soms bak ik kant-en-klare vegetarische balletjes, hij vindt die heel lekker, maar ik vind ze eigenlijk te zout. Dus die doe ik niet zo vaak. Heb net een tip gekregen van iemand over producten van de "Vegetarische slager", heb het zelf nog niet geprobeerd maar dat lijkt me wel een optie. Zijn te verkrijgen bij natuurvoedingswinkels en sommige Coops.
http://www.devegetarischeslager.nl/

Oja

dat van die B12 kopt, het voordeel van die bremzoute balletjes is dan wel dat daar de vitamine vaak aan is toegevoegd.

Makkelijk vleesloos

Volkorenpasta met spinazie á la creme als saus met geitenkaas, zongedroogde tomaten en pijnboompitten.

Bami met paprika, prei, ui, taugé en roerei.

Volkorenpasta met broccoli, brie en cashewnoten uit de oven.

Chili con carne maar dan zonder gehakt. Ook geen vegagehakt, da's vies spul.

Zilvervliesrijst met sperzieboontjes, satésaus, extra pinda's en gebakken uitjes.

skik

Skik

Dat het kind geen vlees meer wil eten wil toch niet meteen zeggen dat er gezonderig moet worden gedaan en zulke abominaties als zilvervliesrijst moeten worden opgediend?

Groeten,

Temet (ook al tegen volkorenpasta)

Tango

Tango

01-06-2012 om 17:28

Hier ook

Vegetarische dochter (en moeder). Wat we hier doen is bij de gewone maaltijden (aardappel, groente, vlees) het vlees vervangen door kant en klaar vegetarische producten.
Macaroni eten we allemaal vegetarisch (behalve zoon, want die lust geen macaroni) met groente erdoor, pesto en evt. vegetarisch gehakt. Verder zijn heel veel gerechten vegetarisch te maken, zoals lasagne, moussaka, tortilla's. Dit doen we regelmatig, gewoon met extra groente erdoor, champignons en evt. een vega-product.

Mover

Mover

01-06-2012 om 20:14

Spinazie lasagna

Tomaten/ui/knoflook/basilicum saus maken.
Spinazie ontdooien, feta, knoflook en pijnboompitten erbij.
Bechemel saus.
Alles voorzien van zout/peper/naar smaak
En met deze 3 sauzen in laagjes lasagna maken.
Aftoppen met geraspte kaas en/of mozzarella.
mmmmmm

Favoriet

Is hier pompoensoep met stokbrood met franse kaas en linzen met gebakken uitjes en witlof, evt.kaas erover in de oven. Dochter mocht even niet vegetarisch eten vanwege haar ijzergebrek door menstruatieproblemen, maar aangezien dat nu over is lees ik even mee.
Ook favoriet hier is gerookte tofu, kan als spekjes overal bij of doorheen.

Lekker juist, temet

Volkorenpasta en zilvervliesrijst vind ik meer bite en smaak hebben dan hun witte varianten. Mijn kinderen zijn het gewend want dat eten we al jaren, dus die zien dat niet als gezondere-maar-minder-lekkere-variant. De gerechten die ik noemde kan je natuurlijk net zo goed met witte pasta en rijst maken.

skik

amk

amk

03-06-2012 om 16:41

Let op met kaas

want als er niet opstaat dat het vegetarisch is, is het NIET vegetarisch, dan is er stremsel gebruikt uit maagjes van kalveren, geiten of schapen.

Tinus_p

Tinus_p

04-06-2012 om 08:36

Melk

amk:
want als er niet opstaat dat het vegetarisch is, is het NIET vegetarisch, dan is er stremsel gebruikt uit maagjes van kalveren, geiten of schapen."
En juist stremsel is behoorlijk dieronvriendelijk spul.

Sowieso ben ik het steeds maller gaan vinden, dat mensen om diverse redenen vegetariër worden, maar toch melk blijven gebruiken -terwijl melk juist bijzonder dieronvriendelijk gemaakt wordt, 100% onnatuurlijk is (melk is voor babies, niet voor volwassenen), en net zo milieubelastend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.