Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sinas

sinas

30-11-2011 om 22:11

Dit jaar geen sint maar kerst, wie nog meer? en hoe doen jullie dat?

Leg je de kadootjes vanaf het begin onder de boom? En pikken de kinderen dat? Of doe je het a la de Sint en leg je het Kerstavond neer zodat ze Kerstochtend kunnen uitpakken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

30-11-2011 om 22:24

Kerst

Wij vieren altijd Sinterklaas, maar met Kerst ligt er vaak ook een (klein) pakje onder de boom. De pakjes liggen er zo lang als de boom staat (meestal een dag of 5 voor Kerst, ik ben nooit zo snel Levert hier geen problemen op met nieuwsgierige kinderen.

+ Brunette +

+ Brunette +

01-12-2011 om 00:44

Vroegâh

Mijn vooruitstrevende ouders vierden sinterklaas én kers met cadeaus, toen dat nog niet zo gebruikelijk was. Van het dagen van tevoren de pakjes al neerleggen zijn ze afgestapt omdat we te vaak zeurden of we niet toch alvast één pakje mochten openmaken. Ik geloof dat ze de avond van te voren pas werden klaargelegd maar het kan ook zijn dat ze diezelfde avond al werden uitgepakt.

sinas

sinas

01-12-2011 om 10:06

Ze geloven niet

in de Kerstman

Maar ik wil het niet zozeer op zijn Amerikaans doen, maar meer weten, wat is handiger? Wat zijn de ervaringen bij andere ouders.

tonny

tonny

01-12-2011 om 10:18

Niet geloven in de kerstman / sinterklaas

is geen enkele reden om dan maar te stoppen met cadeaus.

Ik geloof dat de geloof wel/ geloofniet- discussie dit jaar ontbreekt in onze OO- Sinttopics, maar hier in huis is het Sintgeloof nooit aangewakkerd, het feest is echter onuitroeibaar aanwezig.

Nou ja, er zijn nu nieuwe kleine fans die door hun ouders worden aangemoedigd, we gaan vrolijk door.

Hier

in Schotland liggen de cadeaus wekenlang onder de kerstboom. De eerste bomen heb ik al opgetuigd zien staan.... Wel worden sommige kinderen er vreselijke hyper van, de cadeaus te zien en niet aan te mogen komen. Hoorde ook wel van opengepeuterde hoekjes enzo :o)

Shonagh

Jeetje, die ouders hebben zeker allemaal dat verhaal van die marshmallow-test gelezen? (kort samengevat: kind kan kiezen tussen éen snoepje nu, of, als het dat snoepje niet opeet, twee snoepjes over tien minuten. Er is een verband, zo stelt het onderzoek, tussen hoe die kinderen het doen in die test en hun succes in de schoolloopbaan).

Ik vind het niet verkeerd dat kinderen zelfbeheersing oefenen, maar dit zou me te ver gaan. En niet alleen is het niet leuk voor die kinderen, de ouders maken zichzelf het leven ook nog eens nodeloos ingewikkeld.

Ik voel meteen allerlei speculaties opborrelen over Calvinistische invloeden op de Schotse volksaard, maar aangezien dit ook het volk is dat de 'mars bar in batter' heeft uitgevonden valt dat wellicht nog wel mee

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

01-12-2011 om 12:30

Onze kersttraditie

Aangezien we in het buitenland wonen vieren wij geen Sinterklaas maar Kerst. De cadeautjes leggen we altijd op Kerstavond onder de boom als de kinderen al naar bed zijn.
Ze mogen ze de volgende ochtend pas uit pakken als iedereen opgestaan is (ook wij als uitslapende ouders). Dat geeft genoeg spanning om te zien wat voor een cadeaus er allemaal voor wie onder de boom ligt en proberen te raden aan de hand van de vorm en grootte wat er in zit, zonder dat het dagen hoeft te duren.

Het is trouwens vooral vanwege praktische redenen handig. De cadeautjes koop ik in de loop van de tijd afhankelijk van wat ik tegen kom. Bovendien hebben de winkels hier de gewoonte om de 24ste 50% korting te geven om van hun overschotten af te komen. Daarbij sla ik dan flink in en neem gelijk wat aankopen voor de eerstvolgende verjaardagen mee.

S'avonds bekijk ik dan de 'buit' en verander en schuif met de cadeautjes zodat iedereen ongeveer evenveel krijgt en er ook nog wat over blijft voor gelegenheden in de rest van het jaar. Als ik de cadeau's gelijk onder de kerstboom zou leggen zou ik achteraf niet meer kunnen schuiven.

Caitlynn

Caitlynn

01-12-2011 om 14:48

Traditie

Ik wil onze kinderen de lol niet ontnemen die wij vroeger hadden: weken van te voren uitvissen onder de grote lamp wat er onder dat kadopapier zit verstopt. Fantastisch vonden we het om "stiekum" al te weten wat voor verrassing erin zat, en daarbij vonden we onszelf superslim dat we dat konden ontdekken zonder het papier er vanaf te halen.
Toen de kinderen niet meer in Sinterklaas geloofden is de zak de deur uitgegaan en liggen de decemberkadootjes dus zo snel mogelijk hier onder de boom. Ik heb nu lol als ik mijn kinderen naar beneden hoor sneaken op dezelfde expeditie, als ik vroeger deed.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2011 om 15:16

Tonny

Nu sputter ik een beetje tegen. Natuurlijk is bij jullie thuis het Sintgeloof wel aangewakkerd. Dat zit zo in wat jij normaal vindt dat je dat niet eens als bewuste actie ziet

tonny

tonny

01-12-2011 om 17:01

Wat is precies een sintgeloof?

He, dat is een aardige vraag.

Laat ik dan zeggen dat wij geloven in een Sint die niet bestaat, maar die gebeurt.

A la Hendrikse

sinas

sinas

01-12-2011 om 20:34

Mmmmm

ja, ik denk dat ik dan toch maar ga voor neerleggen op Kerstavond. De spanning kon hier weleens te groot worden vrees ik.

Temet

Zo Calvinistisch is het vaste land van Schotland niet (meer) hoor, verre van dat, moet je eigenlijk wel concluderen. Wel op de eilanden: daar proberen ze tegen te houden dat de ferry op zondag vaart en de vliegtuigjes op "den Dag des Heeren" kunnen landen.

De kerstcadeaus komen ook van heinde en verre met de post, opa's en oma's, ooms en tantes , neven en nichten echt iedereen geeft elkaar cadeaus. Allemaal onder de boom dus. In februari heeft mijn koor altijd een jumble sale en je wilt niet weten wat er aan "unwanted Christmas gifts" tevoorschijn komen als prijzen voor de tombola.

Oja mijn vader kon in de jaren 60 er ook wat van, het geld wat ik niet had opgemaakt op het schoolreisje, kreeg ik verdubbeld om in mijn spaarpot te doen. Wat heb ik altijd tijd verdaan op zo'n dag met " zal ik wel, zal ik niet". Bah als ik daar nu nog aan denk :o(

krin

krin

02-12-2011 om 10:11

Tonny

Mooie omschrijving! In die Sint geloof ik ook al jaren.

Ineke

Ineke

02-12-2011 om 12:02

Met kerst, want...

Met twee kinderen nu op de middelbare school die het superdruk hebben, doen we het met Kerst. Gewoon pakjesavond dus bij de kerstboom. Hebben we iets meer tijd. Ze mogen wel hun schoen zetten, ja, dat doen ze nog steeds!

Ineke

Ook met gedichten en surprises ?

sinas

sinas

02-12-2011 om 16:46

Geen surprises en gedichten!

no way. Ik hou daar helemaal niet van namelijk.

Sinas

Prima, maar mijn vraag was aan Ineke omdat zij het "pakjesavond " noemt. Jij doet gewoon kerstcadeautjes :o)

Voor mij dus een wezenlijk verschil.
Wij vieren na 14 jaar buitenland nog steeds Sinterklaas juist omdat wij het zo leuk vinden uit naam van Sinterklaas met een gedicht elkaar wat op de hak te nemen.

Ineke

Ineke

02-12-2011 om 20:03

Pakjesavond

We doen geen surprises, wel gedichten. En die komen dus van de kerstman.
Ook geen lootjes trekken. Ieder koopt 2 kadootjes voor iedereen. Wij, als ouders kopen nog een extra kadootje voor de kinderen.

Haha

nou daar "geloof" ik echt niet in hoor, een kerstman die kan dichten :o) ( Maar wel leuk !)

Jade

Jade

02-12-2011 om 22:12

Dit jaar...

...geen pakjes van de Sint, maar van de Kerstman.

Door omstandigheden geen tijd, puf, geld of wat dan ook om Sinterklaas te gaan vieren (maar ik koop morgen wel wat lekkers, zodat we toch iets hebben za'k maar zeggen

Kerstman?

Brengt-ie echt de cadeautjes ?

Jade

Jade

02-12-2011 om 23:22

Ja shonagh,

wist je dat dan nog niet??

*ssstttt* niet verder vertellen hoor.....

Jade

Dan ga ik ook gauw zo'n bordje halen wat bij een paar buren al in de tuin staat : "Santa, I live here " of zoiets :o)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.