Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cecile

Cecile

10-11-2011 om 09:22

Dilemma kado feestje (door 2 stellen)

Over 2 weken hebben we een feest dat door 2 stellen wordt gegeven. 1 stel zijn ouders van beste vriend van zoon (al jaren). Geen goede vrienden van ons, maar we hebben natuurlijk regelmatig contact (wel leuk stel). Andere stel ouders van klasgenootje van zoon, geen echte vriendin. Als dat stel alleen een feestje gegeven zou hebben zouden we denk ik niet uitgenodigd zijn.

Vraag is:
1. wat zou je ongeveer voor bedrag in totaal uitgeven aan de cadeaus
2. zou je ze even veel geven of varieren?
3. Verder organiseert iemand cadeaus voor de beide stellen (wel ieder stel apart een tegoedbon of fin. bijdrage). Stellen zelf zien niet wat je geeft (alleen dat je meedoet met gemeenschappelijke cadeau), alleen de verzamelaarster. Zou je daar aan meedoen en hoe zou je dat dan doen? (welke bedragen aan welk stel)

Ben benieuwd wat jullie zouden doen! Manlief en ik zitten er anders in en ik twijfel sowieso.
Maakt het voor jullie nog uit dat het geen speciale verjaardagen (40 of 50) zijn en dat ze het feest niet thuis houden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beide een tientje denk ik

Als er geen gemeenschappelijk kado was geweest, had ik voor beide stellen een (of 2 in doosje) fles wijn gekocht. Nu is er iets gezamelijks, dus gewoon 10 Euro in de envelop. Evt als je krap zit de niet-vrienden 5 euro en de beste wensen /gelukkige jaren op de kaart.

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2011 om 13:44

Nou...

Je moet het maar kunnen missen natuurlijk. Als je echt niet meer kunt missen zou ik nog liever voor elk stel een mooie bos rozen halen dan 5 euro in een flop.

Cecile

Cecile

10-11-2011 om 15:26

Jee....

begrijp ik goed dat jullie beide stellen hetzelfde zouden geven? Ik heb nl de behoefte het ene stel (veel) meer te geven dan het andere. Wij zijn eigenlijk door het ene stel uitgenodigd, en toevallig geeft het andere stel het feest ook... Moet ik die dan ook 10-15 euro geven omdat ze toevallig samen een feest geven?

En (voor degenen die het over 15 euro per stel hadden) in totaal 30 euro (+ oppaskosten!) voor een paar uurtjes feest (geen diner, wellicht wel hapjes)? Vinden jullie dat niet veel of een beetje overdreven?

Als alleen 1 stel het feest zou geven zouden jullie dan ook 30 euro geven (+ oppaskosten)? Zo kijk ik er een beetje tegenaan...

Yvonne

Yvonne

10-11-2011 om 16:00

Nou

Dan doe je bij het bevriende stel mee aan het gezalijk cadeau en geef je het andere stel een bos bloemen, of een kaartje en doosje bonbons.

krin

krin

10-11-2011 om 16:20

Een feestje

Een feestje is niet een avondje stappen waar een bepaald bedrag nog wel of niet meer redelijk voor is, toch? O, wacht, als er eten bij zit, betaal ik wel wat meer? Dat cadeau geef je toch niet als betaling voor wat je aan feestelijkheid geboden wordt?
Maar goed, dat terzijde zou ik ze allebei evenveel geven, voor het gezamenlijke cadeau, want daar heeft men meestal meer aan. En als je dat niet kunt of wilt missen, geef je ze allebei een mooie bos bloemen of een fles lekkere wijn.

Cecile

Cecile

10-11-2011 om 16:32

Aanvullende info

We hebben de uitnodiging per e-mail van een stel gekregen (die wij het beste kennen)..., maar de namen van alle 4 stonden onder de uitnodiging.

Bedankt voor de reakties, helpt wel mijn eigen ideeen te vormen.

Ik vind overigens het argument " wat je kunt misschien " niet helemaal van belang (behalve voor zover je iets natuurlijk niet kunt missen). We kunnen wel meer missen maar ik vind 30 euro in totaal overdreven, maar zie dat er meer zijn die 20 euro oke vinden.

Cecile

Cecile

10-11-2011 om 16:35

Haha, klonk ik boos? Lees het maar liever als verbaasd.

Ben nog steeds verbaasd dat veel mensen beide stellen hetzelfde zouden geven als je (veel) meer met een van beide stellen hebt, maar dat zij zo. Het is goed om te horen hoe jullie erover denken, daarom ook mijn vraag .

Vic

Vic

10-11-2011 om 16:42

Nee

Ik zou alleen meedoen met het gezamenlijke cadeau van het stel dat ik ken. Voor om en nabij een tientje, want hogere bedragen 'reserveer' ik voor vrienden/familie.

liora

liora

10-11-2011 om 17:27

Ik zou 10 E geven voor allebei, dus 20 in totaal.

Verschil maken kan niet echt in dit geval.

zou 2x 20 euro geven, als er gegeten wordt, op locatie dan 30 euro per stel.

we hebben wel eens een feest gehad waarbij de vrienden een strandtent hebben gehuurd met buffet, kindereten, springkasteel, ik ben toen samen met mijn dochter gegaan (met zijn tweeen) en heb toen 40 euro gegeven (hema kadobon).

Ik ga er dan even vanuit

dat jullie als gezin zijn uitgenodigd (aantal kinderen ?).

en natuurlijk, je moet het hebben, maar als je het hebt vind ik een tientje wel erg weinig. Als ik het niet zou hebben dan zou ik iets van een kadootjes kopen, iets leuks.

Oh ok

ik lees nu pas je andere reacties, zonder kinderen, geen diner, ander stel geen vrienden, kort feestje.

maar het stel waardoor je bent uitgenodigd zijn ook geen echte vrienden.

tja.

Noem mij gek maar ik zou dus gewoon dan toch 2x 15 euro geven. 15 omdat er geen eten bij zit en het maar kort duurt en de kinderen er niet bij zijn.

Vrienden zou ik dus meer geven.

Toke

Toke

10-11-2011 om 20:54

Wel verschil

ik zou geloof ik toch wel verschil maken tussen de mensen die me de uitnodiging stuurden en de mensen die ook op die uitnodiging staan. Ik zou voor beide stellen een klein aardigheidje doen (kan ook fles wijn zijn) en een leuk kaartje erbij. Bij de ouders van vriend van zoon zou ik daarnaast meedoen met gezamenlijk cadeau 10 of 15 euro. Dus aan cadeaus 20-25 euro in totaal. Liever de 20 dan de 25.
Zou ik de andere mensen helemaal niet kennen, dan zou ik het aardigheidje beperken tot een mooie bloem met een kaartje.

Inge M

Inge M

10-11-2011 om 21:17

Wat doen ze dan met mensen die beide stellen goed kennen?

Ik denk dat beide stellen een lijst hebben gemaakt van genodigden. Daarna hebben ze de dubbelen verdeeld. Je kunt op basis van de uitnodiging niet zien of 1 of 2 stellen je uitnodigt.
Ik zou altijd beide stellen hetzelfde geven, tenzij je één stel niet kent.

Vic

Vic

11-11-2011 om 08:58

Verbaasd

Waarom vinden jullie allemaal dat je een cadeau moet geven aan die mensen die je niet of vaag kent?
En waarom moet er überhaupt een cadeau gegeven worden als ze niet jarig zijn of zoveel jaar getrouwd? Ik ken eigenlijk niemand die 'zomaar' een feest geeft.

Nou vic

ik vind toke's insteek ook wel logisch, de ene een flesje wijn, de andere wel een bedragje. Maar gut, die andere geven dat feestje ook, namen staan er onder en je kent ze ook, het andere stel is ook niet heel close dus tja.

We hebben hier laatst een borrel gegeven, 19 man incl. veel kleine kinderen, geen specifieke aanleiding. En ik heb gevraagd of iedereen wat eten kon maken of iets kon mee nemen wat iedereen ook deed, zelf gemaakte hapjes en wijntjes hebben we gekregen en met zijn allen opgemaakt.

Ik zelf zou geen geld vragen en het gewoon aan iedereen zelf over laten om iets te geven als we ooit gaan trouwen bijvoorbeeld.

amk

amk

11-11-2011 om 09:24

Grote bedragen

ik vind dat er nogal grote bedragen worden gegeven.
Ik heb zelf net een groot feest gegeven voor mijn verjaardag. Zaal gehuurd, buffet met bediening alles er op en er aan. Maar ik behalve van mijn ouders geen kado's groter dan 20 euro gekregen hoor. En dan waren idd hele gezinnen uitgenodigd.
Dat is helemaal niet gebruikelijk bij mijn familie en vrienden groep.
De gene die het feest geeft geeft het feest niet om kadootjes te scoren of het feest terug te verdienen, maar gewoon omdat er iets te vieren is of omdat het gewoon tijd is voor een goed feest.

Ik geeft gewoon wat ik altijd zou geven, soms is dat idd een kadootje van 5 euro, en soms iets van 15, maar meer zal het niet worden.

5 euro?

vind ik wel erg weinig. Hier 2x een burenverjaardag meegemaakt (dus gewoon thuis, wat hapjes) en dan geef ik ook 15 euro.

maar misschien is dat wel erg veel ?? Ik wil ook niet overkomen als krent en heel erg uit de toon vallen dus ik vraag soms wel wat de andere hebben gegeven en dan sluit ik mij aan.

ik geef de oppas ook 5 euro per uur, ze vraagt 4 euro maar ik rond het dus af naar boven en dus ook met een half uur naar boven op een uur.

maar goed, hier weinig feestjes en ook weinig momenten dat we een oppas nodig hebben, aan beide moet ik misschien wat gaan doen

Merel

Merel

11-11-2011 om 12:41

5 euro

Nee ik vind 5 euro ook wel heel weinig, dat geef ik niet eens aan vrienden/vriendinnen van zoon/dochter als ze jarig zijn. Dat is meestal 10 euro. Voor mijzelf zou 10 euro het minimum zijn en voor beste vrienden/vriendinnen varieert het van 15 euro tot 30 euro. Het ligt er een beetje aan wat voor feestje het is.
Verder zou ik denk ik gewoon 2 kadootjes maken. Je kan met een euro of 10 iets heel leuks geven wat er wel als 20 euro uitziet bijv. een mandje van Xenos met allemaal koffie of theedingetjes erin. Mokjes erbij. Folie eromheen en wat strikken en je bent misschien al voor 8 euro klaar en het ziet er heel feestelijk uit. (ook bij winkels als Action of Lidl kan je soms hele leuke dingetjes kopen) dus met een beetje creativiteit kom je al heel ver.

liora

liora

11-11-2011 om 14:32

Amk

Ik denk inderdaad dat het van de familie- en vriendencultuur afhangt.
Bij mijn familie en vrienden is alles nogal luxe..

Snap je vraag wel

want best lastig.
Denk dat het per situatie of geval verschillend is.

Wij hebben eens een feest gehad van een oude schoolvriendin van mij die ihkv de nostalgie haar 'oude' vriendinnenclubje had uitgenodigd op haar 40e. Hartstikke leuk natuurlijk, dus met z'n 6-en haar een bon voor een dag verwennen bij zo'n beauty-resort gegeven. Maar... zij gaf het feest samen met een vriendin, die wij helemaal niet kenden (want we hadden elkaar al lang niet meer gezien). Beide namen onder de uitnodiging, maar het was duidelijk dat wij de genodigden van (laat ik maar even zeggen) onze oude vriendin X waren. Ik vond het onzin om een kado te geven aan iemand die ik helemaal niet ken. Het argument dat je bij die toch ook te gast bent daar heb ik niet zoveel mee.

Zij besluiten om het feest samen te geven voor de gezelligheid, maar je kunt dan als bijkomend voordeel ook veel kosten delen. Ik vind dan niet dat ik 'dubbel' zou moeten bijdragen. Dus wij hebben onze vriendin die kadobon gegeven, haar vriendin opgezocht en hartelijk gefeliciteerd en een overigens erg gezellige avond gehad waar meer contact uit voort is gekomen. Vriendin en haar vriendin vonden dat helemaal prima, er kwamen ook mensen van 'de andere kant' die voor haar ook geen kado meegenomen hadden.

Ik zou in dit geval dus meedoen aan het gezamenlijke kado voor de mensen die je uitgenodigd hebben, en niet voor het andere stel die jullie dus niet uitgenodigd zouden hebben.
Overigens vind ik de suggestie van Merel wel erg leuk; meer dan de waarde van het geld toont dat dat je er tijd en aandacht aan hebt besteed, en dat vind ik zelf altijd eigenlijk het leukste. Liever iets persoonlijks dan een groot geldbedrag (wat toch vaak in portemonnee verdwijnt).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.