Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Biene M.

Biene M.

14-03-2012 om 10:39

Diastase: what (not) to wear?

Aan de zwangerschap van mijn tweede kind heb ik een flinke diastase overgehouden waardoor ik blijvend een heel ander figuur heb dan waar ik sinds de puberteit aan gewend was. Ik ben redelijk slank, bh-maat 70/75D/E en een flinke buik dus. Soms zie ik mensen naar mijn buik kijken en dan kijken ze me verwachtingsvol aan: leuk, je bent weer zwanger! (Of ik verbeeld het me natuurlijk, maar ik meen die blikken inmiddels wel te herkennen.)

Het merendeel van mijn oude kleren kan ik niet meer aan, want wat ik droeg accentueerde mijn smalle rug en/of taille, maar dat accentueert nu natuurlijk die bolle buik. Maar ik vind het lastig te achterhalen wat ik dan wel moet dragen en met twee kleine kinderen heb ik niet de gelegenheid om een paar dagen lukraak van alles te gaan passen.

Ik weet dat er hier nog wat vrouwen zijn met hetzelfde probleem, en er zijn hier ook vrouwen met kijk op wat goed staat, dus ik hoop op tips. Ik zal in elk geval wat vertellen over mijn bevindingen tot dusver:

- Taillebroeken zijn onhandig, want die zakken van het dikste punt af naar onder mijn buik.
- Heupbroeken zitten lekker, maar zijn niet flatteus.
- Bovenkleding moet ik niet te strak kopen, want dan tekent die buik zich juist af. Maar te wijd is ook niet goed, want als de kleding vanaf mijn borsten afhangt lijk ik tien kilo zwaarder. Wat wel kan is een bloezende top die wijd is, maar met een elastische band op de heupen zit.
- Grote prints (bijv. KL stoffen met bloemen en vogels oid) doen het goed en zwart ook. Die prints vind ik best lastig want ik was altijd erg van de effen stoffen en grote prints lenen zich niet altijd voor een zakelijke outfit (werk). En zwart, daar was ik de laatste jaren net een beetje vanaf en is ook best saai. Maar goed,die prints, daar moet ik gewoon naar leren kijken, denk ik.
- Wat me van de kleding die ik heb het beste staat, is een zwarte KL jurk (cross dress), een maat te groot, met grote print. De verleiding is groot om alleen nog maar zulke jurken te kopen, maar ja, dan word ik het KL-vrouwtje, ik denk niet dat ik dat wil.

Groetjes, Biene

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Shirtjes

met zo'n geplooide of gerimpelde voorkant vind ik wel mooi staan, dan is de rest toch smaller gesneden en lijkt t niet zo massief.

Shirtjes 2

KL-jurkjes zijn leuk, maar ik snap dat je ook wel eens een broek met shirt wilt dragen. Misschien is onderstaande link wat (van Le Ballon)? Veel shirts die wat wijder zijn zonder hobbezakkig te worden.

http://www.leballon.nl/dameskleding/dames-shirts-tops/tonen/alles

Chris

Elisabeth B.

Elisabeth B.

14-03-2012 om 20:59

Wat is

Een KL jurk? King Louie?

Biene M.

Biene M.

16-03-2012 om 10:40

Lilian

Ja, het voordeel is dat je met zoiets kunt zien dat de rest niet zo omvangrijk is,maar plooien accentueren juist weer wel de bolle buik, dat is wel jammer.

Biene M.

Biene M.

16-03-2012 om 10:44

Chris

Daar staan inderdaad wat geschikte kleren bij, bedankt voor de link! Heb jij weleens wat besteld bij die webwinkel? Ze hebben geen thuiswinkelwaarborg, gewoonlijk bestel ik alleen bij webwinkels die dat wel hebben. Maar die merken kan ik natuurlijk ook ergens anders kopen

Biene M.

Biene M.

16-03-2012 om 10:45

Elisabeth

King Louie inderdaad

Biene

Ik ken het probleem van vroeger (heb een buikwandcorrectie gehad op medische gronden vanwege diastase).
Ik droeg veel correctie-ondergoed. Ik weet 't... het is not done, maar ik vraag me nog altijd af waarom. Het kleedt goed af, het is comfortabel en niemand die het ziet.

Biene M.

Biene M.

16-03-2012 om 14:17

Leanne

Ik draag ook vrijwel altijd correctie ondergoed. Al doen hemdjes en broekjes niet veel, alleen een korset zet echt zoden aan de dijk, maar dat gaat in de loop van de dag irriteren (baleinen prikken aan de onder- en bovenkant).

Wat interessant dat jij een correctie hebt gekregen op medische gronden, ik dacht dat dat nooit gebeurde bij een diastase. Mag ik vragen welke wegen jij daarvoor bewandeld hebt? En hoe het met en na die operatie gegaan is?

Le ballon

Biene, ik heb wel eens wat besteld bij Le Ballon, en dat ging allemaal prima. Maar ik had het shirt dat ik had besteld dan ook gehouden .

In mijn ervaring komen problemen bij webwinkels meestal pas als je de bestelling wilt terugsturen. Lees anders hun voorwaarden over retourneren en verzendkosten nog eens door (je weet het waarschijnlijk wel maar ze mogen je bijv. niet tweemaal verzendkosten laten betalen en je mag sowieso op grond van de wet koop op afstand alles zonder reden binnen 7 dagen retour sturen).

Ik begrijp dat de diastase bij jou blijvend is (en ik neem aan dat het trainen van de schuine buikspieren dus niks oplevert). Het zou mooi zijn als je op grond daarvan in aanmerking kunt komen voor een operatie. Ik zou zeker uitzoeken of je het vergoed kunt krijgen.

Chris

Wat ik iig weet...

is dat er een subjectieve component bij komt kijken.
Mijn schoonmoeders' buik zag er uit als een "omgeploegd aardappelveldje" na een medische fout waarbij de darm was meegenaaid bij het sluiten na een gynaecologische routine-ingreep.

Zij heeft foto's laten maken met strijklicht, en toen ging de verzekering akkoord. Medisch, dus vergoed.

Niet hetzelfde als jouw geval, maar wel een indicatie van hoe subjectief het is.

Rafelkap

Rafelkap

18-03-2012 om 11:49

Andere jurken

hoi Biene,
dat weet jij dan goed te verstoppen want mij was niets opgevallen. Ik zie wat leuke overslagjurken bij koninklijkgoed.nl, o.a. van het merk avoca en zenggi. Misschien is dat iets voor jou?
(ben trouwens benieuwd hoe het met je zoontje is, maar dat is wel erg o.t.)

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-03-2012 om 10:13

Biene

Staan A-lijn jurken je niet mooi? Strak om de borsten en dan van onder je borsten uitlopend? En KL heeft ook effen jurken, dan heb je wel het model maar niet de print... of gaat het juist om de print?

Asa Torell

Asa Torell

20-03-2012 om 12:26

Lastig inderdaad

Hier ook soortgelijke problemen. Daarbij heb ik dan nog een peerfiguur, dus heupen en achterwerk zijn ook relatief breed tov schouders en borsten. Die bloezende tops werken bij mij dus ook niet.
Die peerfiguur is dan wel weer de aanleiding om te besluiten dat vrijwel alles wat de aandacht naar onder mijn borsten trekt foute boel is. Of omgekeerd, dat de aandacht naar boven richten de beste aanpak is. Dus ik draag veel bolero's, of vesten en jasjes die ik dan op de buik dicht heb en daarboven open (ziet er in profiel overigens ook niet 100 % OK uit).
Dus ik ben gewoon vrijwel gestopt met broeken. Als, dan alleen zwangerschapsbroeken en dan moet ik er iets op dragen wat goed aansluit en niet boven de heupen/kont gaat zitten. Maar natuurlijk niet zo goed aansluit dat de bolle buik erg zichtbaar is.
Ik draag dus eigenlijk bijna alleen maar jurken. Dan maar jurkenvrouwtje, inderdaad ook KL. Al is het dan meestal met kleinere prints. En verder neem ik soms de vraag/blik maar gewoon voor lief want anders word ik er gek van, alsmaar dat gecamoufleer.

Biene M.

Biene M.

22-03-2012 om 10:34

Reacties

Ja, ik ga het toch proberen hoor, om er een vergoeding voor een operatie uit te slepen. De diastase belast mijn rug (waar ik ook klachten aan heb) extra, dus ik geef mezelf wel een kansje.

Rafelkap, volgens mij had ik mijn favoriete KL-jurk aan toen we elkaar zagen, die werkt best Mooie jurkjes op die site trouwens! Wel wat boven mijn budget helaas. En o.t.: met mijn zoontje gaat het nu tamelijk goed. Hij is begonnen op school en heeft het daar erg naar zijn zin. Het VTO-traject loopt nog en ik vermoed dat daar geen grote diagnose uit zal komen, maar wel een aantal punten waar zoon en wij bij gebaat zullen zijn. Hoe gaat het bij jullie?

Roosje Katoen, de diastase zit vrij hoog, waardoor de bolling een paar cm onder mijn borsten abrupt begint, dat wordt door een a-lijn alleen maar geaccentueerd. En het gaat juist om de print inderdaad Die leidt de aandacht af.

Asa, ha, herkenning. Jurken dus... En wat voor jou werkt werkt, werkt dus niet per se ook voor mij vanwege andere bouw. Grappig trouwens dat het me bij jou ook helemaal niet was opgevallen (maar dat heeft misschien te maken met het beminnelijke kleine mannetje dat je bij je had).

Ik hoor trouwens vaker van mensen dat het ze niet was opgevallen, maar ik houd ook ziekelijk vaak mijn buik in. Toen ik gisteren geheel ontspannen de grote spiegel in onze gang passeerde schrok ik me een ongeluk van wat ik in mijn ooghoek zag.

Asa Torell

Asa Torell

23-03-2012 om 09:09

Biene

Dank je maar als je zoon je bij de eerste de beste zomerjurk vraagt of je weer zwanger bent, haha, dan zit er toch echt wel iets geloof ik... Ikzelf heb overigens duidelijk een heel slank stuk onder mijn borsten voordat die bolling begint, en daar probeer ik dan ook het beste van te maken, daarvoor werkt een A-lijn dan wel heel goed.
Het was me bij jou trouwens ook niet opgevallen! Die bloezende tops werken dus goed. Maar ik zou het zeker uitzoeken, die vergoedingszaak. Nee heb je wat dat betreft.

Biene M.

Biene M.

23-03-2012 om 14:16

Asa, zoon

Ja ja, als ik er zelf niet aan denk is het inderdaad mijn zoon wel die me eraan herinnert :-/. Hij is nog maar kort opgehouden met vragen of er nu weer een baby in mijn buik zit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.