Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2012 om 16:49

Dialect

Ik versta een aardig woordje NoordLimburgs, maar ik weet niet wat het woord 'herinneringen' is, in dialect? Wie weet het wel? Ik kan het mijn Noordlimburgse schoonouders niet vragen, want de verrassing is voor hen..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

17-11-2012 om 17:23

Vragen

Ik vraag het morgen wel aan een echte Noord Limburger, meneer F is zuidlimburger en die weet geen dialectwoord, misschien is het er gewoon niet?

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2012 om 17:58

Brianna

Dat is absoluut een mogelijkheid, dat er geen dialect woord voor is. Zou jammer zijn, ze hebben van die leuke woorden soms..) Bedankt vast voor de moeite!

Sjansje

Sjansje

17-11-2012 om 18:06

Midden-limburg meld zich

En ik zou ook geen "vertaling" weten...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2012 om 18:18

Ken het ook niet

Gewoon als herinneringen, maar dan op zijn Limburgs: herinnuringe... dus.

Maar misschien heeft Noord-Limburg daar wel een speciaal woord voor. Je weet het niet hè

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2012 om 18:31

Wie weet

Ik vermoed ook dat het vooral voorwerpen zijn die wat meer bijzondere woorden opleveren. Man en zijn broers geven alle bezoekers van het 50 jarig huwelijksfeest een dvd mee met foto's uit de ouwe doos, en ik maak nog even een leuk ontwerpje voor het doosje.

ishtar

ishtar

17-11-2012 om 18:31

Ik vond

t http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Mestreechs
er bestaat wel een dialectwoord in het Maastrichts. rappelere. (of zoiets)
Misschien dat je ook nog een plaatsje dichterbij kunt vinden waar ook een woord voor herinneringen bij staat

lisbeth

lisbeth

17-11-2012 om 20:45

Zuid limburg

Zover ik weet heeft het gewone limburg geen echte vertaling voor herinneringen. Wij spreken tenminste ook altijd van herinneringe ( misschien in schrijftaal zonder n?)
In Maastricht bestaat het woord rappelere inderdaad maar dat wordt in de normaal spreektaal eigenlijk niet meer gebruikt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wikipedia op 't limburgs

Ik heb een willekeurige bladzij op de Limburgse Wikipedia opgezocht, daar werd herinnering gewoon als herinnering geschreven, nagenoeg alle andere woorden waren wel typisch Limburgs. Ik denk ook dat er geen speciaal dialectwoord voor is.

skik

Fiorucci

Fiorucci

18-11-2012 om 10:52

Jammer

Ik wacht Brianna nog even af die het kan navragen en anders pech, dan ga ik wat anders verzinnen om er op te zetten..

Sjansje

Sjansje

18-11-2012 om 12:00

Misschien toch

Miemering...

Eigenlijk betekent het mijmeren, overpeinzen, terugdenken.
Maar kan ook wel gebruikt worden als een ander woord voor herinnering misschien?

Fiorucci

Fiorucci

18-11-2012 om 13:34

Sjansje

Genoteerd, die is leuk.

Brianna F

Brianna F

18-11-2012 om 20:39

Gevraagd

Aan verschillende rasechte noordLimburgers, waaronder één medewerker aan het dialectenwoordenboek. Herinnering heeft geen dialectvorm, blijft gewoon hetzelfde.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2012 om 07:17

Brianna

Bedankt voor het navragen!!

Idd

Hier ook wonend in Noord Limburg en idd gewoon herrinnering.
Zou het anders ook niet weten.
Zijn wel erg veel leuke woorden in ons dialect.
Gr Rymcke

Rappelere

Hier in Maastricht wordt rappelere echt nog wel gebruikt in de spreektaal maar het is een werkwoord (herinneren). Het zelfstandig naamwoord voor herinnering ken ik niet. In de diksjenaer vaan 't mestreechs (woordenboek dus) vind ik de woorden häögenis en naobedach, maar van deze weet ik wel zeker dat ze niet meer/hel weinig actief gebruikt worden.

Groet,
Tessie

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2012 om 15:50

Uiteindelijk...

Heb ik er toch maar gewoon "herinneringen" opgezet. Ik wil er ook niet naast zitten, zeg maar..
Bedankt voor jullie input!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.