Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-02-2012 om 20:06

Diabetes en rijbewijs

Mijn man heeft diabetes ( is goed ingesteld zonder hypo's enz.)en moet dit jaar zijn rijbewijs verlengen. Nu heeft hij ergens gelezen dat gevraagt wordt zijn ziekzijn te melden bij het CBR. Als hij dit zou doen dan zou hij gekeurt moeten worden etc. op eigen kosten. Veel gedoe. Het schijnt dat het niet verpicht is. Maar helemaal duidelijk is het hem niet.
Hij weet nu niet wat te doen. Hij is bang dat als hij een ongeluk krijgt, dat de verzekering dan niet uitkeert oid.
Kan iemand hem hierin wijzer maken?

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

20-02-2012 om 22:03

Dit lijkt me

meer iets voor Werk Recht en Geld, maar hier is een link naar de folder van het CBR over het halen of houden van een rijbewijs als je diabetes hebt:
http://www.cbr.nl/brochure/rijgesd918.pdf
Op die site is nog meer informatie te vinden.

Julie

Julie

20-02-2012 om 23:32

Los van de vraag

Of het verplicht is, of dat de verzekering wel of niet uitkeert, zou je jezelf af moeten vragen of hij het niet voor zichzelf wil. Stel dat hij ooit een ongeluk veroorzaakt, zou hij dan kunnen leven met de vraag of hij dat had kunnen voorkomen door zich te laten keuren?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-02-2012 om 10:55

Mijn man

Zit in een project van het ziekenhuis, waardoor hij heel erg onder comtrole staat. Bij een internist, een verpleegkundige en een oogarts. Niet omdat hij erg ziek is, maar omdat hij jong is en ze zo de schade van diabetes willen beperken. Een keuring zal daar niets aan toevoegen.
De folder van het cbr hebben wij gelezen. En ook de wet erover. Daaruit blijkt dat niet melden gedoogt wordt, het is een grijs gebied. Het melden kost geld. Alleen al de eigen verklaring die je bij het gemeentehuis moet halen kost hier 20 euro. En met een beetje pech moet hij dan ook op eigen kosten naar een keuringsarts en oogarts. En dat dan na 5 jaar weer. Veel gedoe dus.
Vandaar dat hij zich afvraagt wat kan gebeuren als hij niet meldt en dan een ongeluk krijgt.

Dendy

kaatje66

kaatje66

21-02-2012 om 13:13

Ik heb het wel gedaan

Stel dat je een ongeluk krijgt en de verzekering komt er achter dat je een hypo had. Dan ben je dus echt de pineut. Ik heb voor mij zelf besloten dat ik me dus laat keuren. Wel vind ik het belachelijk dat het zoveel kost. Oogarts 50 euro/Keuring arts 50 euro/eigen verklaring 20/euro. De keuring bij de arts heeft mijn eigen internist trouwens gedaan. HIj is met mijn verklaring naar zijn collega gelopen en die heeft hem ondertekend.Dus dat koste gelukkig niks. Stel dat je toch besluit dat je gaat keuren houdt er dan rekening mee dat het langer duurt als een gewoon rijbewijs aanvragen. Wachttijd oogarts maar ook het CBR doet er lang over. Ik heb 3 maanden niet kunnen autorijden, terwijl ik toch 2 maanden voordat mijn rijbewijs afgelopen was, al begonnen was met keuringen etc.

succes met je beslissing

PS ik heb al 30 jaar diabetes en zit ook in een behandelteam maar dat betekent niet dat dat een goede reden is voor niet te laten keuren..........

Puck

Puck

21-02-2012 om 17:08

Ja maar kaatje

ook als je hoedgekeurd bent kan er toch ook nog steeds een onverwachte hypo optreden, die keuring doet daar niets van af. Dan gaat de verzekering toch net zo goed zeuren. Wel of niet gekeurd zal dan vast niet uitmaken.

kaatje66

kaatje66

21-02-2012 om 18:36

Puck

Ja een onverwachte hypo kan altijd voorkomen. Maar voor de verzekering heb ik wel aan alle eisen voldaan om geschikt te zijn om te rijden. Ik ben dus geschikt bevonden en daar gaat het om bij de verzekring
En het is gewoon geldklopperij maar ik neem liever het zekere voor het onzekere....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-02-2012 om 21:23

Verzekering

Mijn man heeft vandaag de verzekering maar gebeld voor duidelijkheid. En het hoeft dus niet. Bij een ongeval waarbij Centraal Beheer moet uitkeren wordt de behandelend arts gevraagt of man mag autorijden. Als dit zo is,is er niets aan de hand.
Overigens denk ik wel dat het een verschil maakt of je 30 jaar of 4 jaar diabetes hebt. Na 30 jaar zal er al meer schade zijn aangericht.

Dendy

sinas

sinas

21-02-2012 om 22:13

Raar. Mijn vader had ook diabetes, vanaf dat hij 30 was ofzo. Moest echt elke zoveel jaar helemaal door de molen hoor, voor zijn rijbewijs, en alle kosten ophoesten. Schade aan lichaam? Vrijwel nihil. Ja, de laatste jaren wel, voor hij overleed, maar toen was hij al bijna 80.
Ik ben wel benieuwd hoe dat bijvoorbeeld voor andere aandoeningen zit, zoals bijv. ADHD. En het risico op een hypo is toch vele malen groter dan dat een ADHD-er iets tijdens het rijden kan krijgen, behalve dan een hyperbui. Als ik zag hoe snel mijn vader bij een hypo out kon raken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-02-2012 om 09:03

Sinas

Misschien moest dit wel omdat je vader out ging door een hypo. Ik heb begrepen dat er mensen zijn die dat niet aan voelen komen. Mijn man heeft nooit hypo's. De ene diabeet is duidelijk de andere niet. Wellicht heeft je vader zich steeds laten keuren omdat dit moest van zijn arts. Mijn man begreep van CB dat de behandelend arts dit in principe moet aangeven.

kaatje66

kaatje66

22-02-2012 om 12:38

Reactie

MIsschien ligt het eraan wanneer je een rijbewijs aanvraagt. Ik had namelijk al diabetes toen ik op moest voor mijn rijbewijs. En dan moet je een verklaring van geschiktheid invullen, waar dus ook in staat of je diabetes hebt. Als ik nee had ingevuld dan pleegde ik valsheid in geschrifte. Dus ja. En vandaar dat ik nu in het rijbewijsregister zit van het CBR en elke 5 jaar gekeurd moet worden. Van het CBR moest ik de laatste 2 keren ook naar de oogarts omdat je na zoveel jaar complicaties aan de ogen kunt krijgen. Dus ik kom er niet onderuit en ik denk 70+ ook niet.......

+ Brunette +

+ Brunette +

22-02-2012 om 23:48

Standaard herkeuring, ook al ben je gezond.

Of het in Nederland ook zo gaat, weet ik niet, maar in Spanje moet je voor het verlengen van je rijbewijs een medische keuring ondergaan, ook al zijn er geen ziekten of kwalen bekend. Geldklopperij? Eigenlijk vind ik het wel verstandig, zo is de kans minder groot dat men sjoemelt of informatie achterhoudt. Of je komt erachter dat er iets mis is met je gezondheid omdat je lage resultaten haalt in een van de tests.

Puck

Puck

23-02-2012 om 10:03

Brunette

Nee, in Nederland is dat niet standaard, ik heb net vorige maand een nieuw rijbewijs gekregen en als je gezond bent dan hoef je geen keuring te ondergaan.

mirreke

mirreke

23-02-2012 om 11:43

Sterker nog: in duitsland

krijg je een rijbewijs voor het leven. Ik geloof dat je hier nu vanaf 70 gekeurd moet gaan worden, of dat ze erover denken om dat te gaan invoeren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.