Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alison

Alison

30-07-2017 om 08:51

De puber eet en blijft eten. Wat kan ik nog maken?

Mijn 17-jarige heeft een groeistuip of misschien is het de regen, ik weet het niet maar hij blijft eten. Gelukkig is hij op de gezonde toer dus de ene na de andere wortel, komkommer en smoothie verdwijnt in die bodemloze put op de plek van zijn maag. Maar hij draait zijn hand ook niet om voor een half brood of 3 borden avondeten. Hij heeft heel lang slecht gegeten en zelfs ondergewicht gehad dus ik ben hier heel blij mee.
Wat kan ik of hijzelf nog maken wat niet heel duur is, goed vult en gezond is en wat liefst kant en klaar in de koelkast kan? Ik ben nogal van de anti-pakjes en zakjes en maak zoveel mogelijk zelf.
Vanavond maak ik maar een enorme kom pastasalade die het hopelijk red tot morgenmiddag.
Goddank eet hij niet koolhydraatvrij Dus iets met pasta, rijst, aardappel oid is prima. Gisteren hebben we couscous gegeten dus dat is dan wel weer even klaar en dingen als sla, soep, bonen en haver zijn hier niet populair. Ik heb al veel inspiratie opgedaan uit het campingdraadje van Sinilind maar ik zoek meer en ik heb natuurlijk gewoon 4 pitten, een oven, een magnetron, een broodrooster, tosti-ijzer en slowcooker ter beschikking. Het enige wat ik uit principe niet heb is een frituurpan tot verdriet van de kinderen trouwens We zijn in totaal met 4 personen waarvan nog 2 jong volwassenen dus die eten ook duchtig mee. Al eet jongste alleen net zoveel als die 2 bij elkaar

Pirata

Pirata

30-07-2017 om 09:28

Pannekoeken

Een grote stapel pannekoeken?

Lente

Lente

30-07-2017 om 09:41

Wraps?

Die kun je zelf vullen en dan afbakken met wat kaas in de oven.
Schaaltje apart voor zoon voor latere trek? Die lust hij misschien koud ook, of anders even in de magnetron.

Of een andere rol: Lemper.
Wel veel werk maar leuk om te doen. Je kunt ze per stuk invriezen. Opwarmen in de magnetron.
http://www.eetspiratie.nl/indonesische-rijstrolletjes-met-kip-lemper/

Hier zit vast iets tussen

https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/lekkere-voedzame-happen-voor-uitgehongerde-pubers

En ik weet niet meer of het daar genoemd wordt, maar homemade aardappelsalade is ook een succes. Quinoa met gebakken uien. Gierstomelet.

Triva

Triva

30-07-2017 om 11:50

tosti

Zoek het toch in tosti's die kun je gewoon invriezen: heel brood de kapjes eraf en dan dus per twee boterhammen een plakje kaas en een plakje ham en dan invriezen. Per twee of vier eruit halen en in het tosti-ijzer doen. Vult behoorlijk, ideaal voor een uur of vier zodat er een bord minder avondeten in hoeft.

Milcham

Milcham

30-07-2017 om 12:15

Even denken

Bananencake, vrij zwaar en vult goed.
Ratatouille.
Chili con carne. Je schrijft dat hij niet van bonen houdt, maar geldt dit voor alle soorten bonen? Ik maak het met chilibonen, rijst en mais.
Couscous op de 'echte' manier: stomen en boter er door en dit meerdere keren herhalen in plaats van wellen in water en klaar. Ik kijk straks of ik het recept voor je vinden kan. Groenten erbij en ook dit vult goed.

Milcham

Milcham

30-07-2017 om 12:17

Recept

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/30-100732-30-05-2013/370-5691-recept-couscous-habibi

Ik maak de couscous meestal op deze manier, groente doe ik anders maar dat kan natuurlijk naar eigen inzicht.

roerbakrisotto

maakt dochter hier vaak, omdat ze savonds moet werken. Boontjes,broccoli,courgette,paprika en wat ze nog meer tegenkomt aan groenten gaat er doorheen,dan wat woksaus erover en klaar.
Gewone risotto duurt dan te lang.
En zoon eet gewoon boterhammen tussendoor.

Ely

Ely

30-07-2017 om 12:30

Ik las laatst

Dat gemiddeld jongens op deze leeftijd wel tot 2000 kcal meer per dag nodig hebben dan hun vrouwelijke leeftijdsgenoten. Weet de bron niet meer maar hier lijkt het (ook) te kloppen

Ik draai weleens extra gehaktballetjes (borrel formaat) en bak die als ik toch aan het koken ben. Ik bewaar ze afgekoeld in de koelkast maar soms halen ze dat niet eens

Een (volkomen) stokbrood neerleggen en zorgen dat er beleg is om wat lekkers te bouwen doet het hier ook goed. Tomaat, kipfilet, avocado, grilworst, ei, sla, de combinaties zijn eindeloos (de troep in de keuken daarna ook overigens)

Rijstsalade doet het hier goed. Net als pastasalade.

Marjoleine64

Marjoleine64

30-07-2017 om 13:13

Gewoon brood en fruit?

Wat is er mis met gewoon brood en fruit voor overdag? Een tosti is niet ongezonder dan een gewone boterham met kaas (behalve als je er extra kaas of boter op doet natuurlijk). Op het brood kan dan behalve kaas/vlees ook komkommer en tomaat en evt sla. Een flinke variatie aan fruit erbij en klaar, keus genoeg nu in de zomer. En natuurlijk 's avonds gewoon lekkere gezonde maaltijden maken, en dan extra veel voor jullie zwarte gat... mijn zoons nemen dan vaak later op de avond nog een zuiveltoetje. Onze oudste was op die leeftijd ook zo'n zwart gat, die at 's avonds liefst 3 borden vol, en een half brood in zijn eentje. Die is nu 19 en student, en eet nu weer gewoon. Zijn jongere broer van 17 is nooit zo'n zwart gat geworden, maar eet gewoon goed mee.

zebra

zebra

30-07-2017 om 13:25

ik lees mee

want ook onze zoon heeft periodes waarin zijn trek niet te stillen is en de voorkeur gaat dan uiteraard uit naar gezonde snelle happen.

Jackie

Jackie

30-07-2017 om 13:57

Lust hij eieren?

Gekookte eieren vullen heel goed. Beetje zout en peper (en ev. paprikapoeder, echt lekker) er overheen en besprenkelen met wat olijfolie en dan wel met brood. Kan natuurlijk ook gewoon met een kaas en een beetje mayo. Je kan er een hoop eieren tegelijk koken en in de koelkast bewaren. Hij kan ook 's middags zelf een uitsmijter bakken en daar kan naast kaas ook een heleboel op.

Als alternatief voor rijst/couscous kan je ook bulgur proberen. Wordt gemaakt van durum tarwe, je kan het als bijgerecht eten maar je kan er ook lekkere salades mee maken. Het vult goed (beter dan couscous vind ik) en het schijnt ook heel gezond te zijn.

Milcham

Milcham

30-07-2017 om 15:38

Marjoleine64

Met wat fruit kom je niet aan 2000 calorieën extra. En verder is mijn ervaring dat grote pannen vol groente, eiwitten en koolhydraten goedkoper zijn dat boterhammen met beleg. Een heel brood per persoon extra per dag is níets. En dan kunnen ze er wel pindakaas opdoen, maar dat is nou net wat ze hier niet lekker vinden.

over die gezonde toer

"Gelukkig is hij op de gezonde toer dus de ene na de andere wortel, komkommer en smoothie verdwijnt in die bodemloze put op de plek van zijn maag"

Leuk, maar wortel en komkommer vullen natuurlijk niet echt. Wel goed voor de vezels, maar als er spieren en extra centimeters bij gebouwd moeten worden zijn er vermoedelijk meer calorieën nodig. Bij voorkeur in de vorm van eiwit en (bij voorkeur onverzadigd)vet, vziw.

Ik vind die ingevroren tosti's een prima idee, als je gezondere tosti's wil kan je ze met volkorenbrood maken.

En wat brood betreft: als je in de buurt een Marokkaanse bakker hebt dan kan je daar eens zo'n rond volkorenbrood kopen. Het witbrood is ook lekker trouwens, maar dat volkorenbrood is uiteraard gezonder en vult ook beter. Prijs ligt hier zo rond een euro voor een brood, dus duur is het niet. Dergelijk brood heeft wat meer body dan boterhammetjes. En er gaat relatief minder beleg op, wat prettig is voor de voorraadkast. Qua broodbeleg: houdt je zoon van pindakaas? Geen suiker, (vrijwel) alleen gezonde vetten, maar wel bomvol calorieën. Dat laatste komt voor pubers alleen maar goed uit. Lekker met schijfjes komkommer en/of een likje sambal (badjak, bij voorkeur, wat mij betreft).
Noten zijn ook een gezonde calorierijke keus, maar voor de huishoudportemonnee minder geslaagd.

Andere redelijk stevige tussendoorhap: bakje volvette Turkse yoghurt (Lidl) met een banaan.

Eigenlijk zijn deze drie dingen - brood met pindakaas, yoghurt met banaan en milkshakes - de dingen die ik zelf nam bij zwangerschapsvreetbuien, bedenk ik me nu net

Groeten,

Temet

o ja

Ik heb twee kookboeken van Sylvia Witteman en in éen ervan staat een recept voor aardappelgratin "voor 4 personen of twee pubers".

Resten gratin kan je best aardig in de magnetron opwarmen.

Jammer dat de opvreter in kwestie niet doel is op soep, dat is ook zo lekker vooruit te maken, eventueel in te vriezen, en vervolgens te magnetronneren.

Groeten,

Temet

Alison

Alison

31-07-2017 om 10:59

Wat een ideeën

Een aantal doen we al, er staat altijd een kom gekookte eieren en een kilo emmer griekse yoghurt met 10% vet in de koelkast. Al haalt zo'n emmer vaak het eind van de dag niet. De rest vind die yoghurt ook lekker en soms is zo'n kilo op eer de dag om is.
Verder staat er een goed gevulde fruit- en groenteschaal en zie ik zoon geregeld knagen op een wortel oid. Maar echt vullen doet dat groenvoer niet en stel dat hij in een groeispurt zit dan heeft hij de calorieën en eiwitten inderdaad hard nodig.
Pannenkoeken, wraps en tosti zijn goede ideeën. Dat is allemaal goed in te vriezen, als betwijfel ik of ze de vriezer halen
Ratatouille hebben we toevallig eergisteren gegeten. Gisteren de macaroni met ei en spek. Hij at maar twee borden, wel tot de rand vol.
Bananencake heb ik allang niet meer gemaakt, dat ga ik zeker weer doen. Vond ik zelf ook erg lekker
Die risotto ga ik kopen want dat is inderdaad iets wat hij snel zelf kan maken en rijst vult wel weer even. Bulgur hebben we al eerder gegeten maar ik kan me niet meer herinneren wat we er van vonden. Tijd om het weer eens te proberen dan. Couscous maak ik altijd op de luie manier maar met dat stomen en die boter klinkt wel lekker.
Brood is op zich prima maar hij werkt zo een half tot driekwart brood extra weg, dus los van de boterhammen die mee gaan naar school of werk. Dus dat word gewoon een beetje eenzijdig. Daarom zocht ik naar iets anders voor erbij.
Aardappelgratin of aardappelsalade klinkt ook lekker en is makkelijk voor mij. Dat is de eerste dag extra veel schillen en de dag erna maak ik dat of gebakken aardappelen.
Ik kan weer even vooruit, ook met die andere draad. Dank allemaal en meer suggesties zijn altijd welkom.

Ely

Ely

31-07-2017 om 11:03

O ja

Hartige taarten doen het goed. En zo'n Spaans omelet met aardappel erin. En groente natuurlijk. Lekker en voedzaam.

'Gewoon' brood en fruit is bij ons echt niet toereikend. Ja alles kan als het moet. Maar als het niet hoeft is het echt te eenzijdig en de moeite waard om veel variatie aan te bieden of iig te zorgen dat het aanwezig/mogelijk is.

Ik denk wel dat er extremere en minder extreme gevallen zijn van zo'n puberale brulhonger. Onze puber sport veel en fanatiek, daar kan het ook aan liggen dat een extra boterham met kaas/sla/tomaat niet genoeg is.

Guilty pleasure

Ik was ff weg en de internet aldaar zo traag dat ik enkel kon lezen.
Wat er hier altijd goed ingaat is een noodlesoepje. Dat vul ik aan met een ei voor ik er het hete water opgooi. Hamsippers, paprika, bosui met de schaar erin knippen en wat korianderblad. Schepje sambal erdoor. Heerlijk!
Yoghurt is goed maar snel verteerd. Gooi er muesli doorheen dat vult lekker.
Rijstsalade maakte mijn moeder altijd en kun je makkelijk bewaren in de koelkast. Koude gekookte rijst mengen met blikje mais, paprika, blikje doperwtjes, evt. kip of ham erdoor en dan slasaus met kerriepoeder en peterselie. Variatie te over wat je maar wil kan erin. Heel erg jaren '70 haha. Sorry voor mijn slechte smaak in gerechten vandaag.

lennest

lennest

31-07-2017 om 11:34

zelf brood snijden

Brood an sich hoeft niet zo duur te zijn, maar wat er op gaat, maakt het wel weer duurder. Ga bijv. je brood zelf snijden, maak dikkere sneden. Bij het Aldi filiaal bij ons in de buurt, kun je kiezen of je je brood dun, normaal of dik laat snijden. Scheelt op een brood 2-3 sneetjes? Per dag is dat natuurlijk peanuts, maar per week/maand?
Kies voor goedkope, wat vettere vleeswaren: boterhamworst, cervelaat. Huismerk pindakaas is altijd goed.
Rijstepap van volle melk, heerlijk met bruine basterdsuiker, kan warm of koud gegeten worden. Gehaktballen met veel paneermeel/wit brood.Liefst op een boterham. Koude pastasalade. Aardappelen.

Let ook eens op zijn ontbijt of lunch. Eet hij dan voldoende? Slaat hij zijn ontbijt over en begint dan te snaaien? Neemt hij boterhammen van thuis mee? Worden die ook gegeten? Ik zag dat bij mijn zoon ook; te laat opstaan, geen tijd voor ontbijt, geen tijd om lunch te maken, ja, wat ga je dan doen? Naar de schoolkantine. Het kost niet alleen veel geld, maar je bent ook verkeerd bezig met eten. Met veel pijn en moeite komt hij nu op tijd uit bed, eet een goed ontbijt en neemt brood mee. Natuurlijk koopt hij op school ook nog wat, kom op, het is een puber, maar door regelmaat erin te brengen met eten met langzame koolhydraten en wat meer eiwitten, zijn de ergste eetbuien nu wel onder controle.
Als ontbijt eet hij meestal yoghurt met fruit en muesli, voor de lunch neemt hij nu zes sneetjes brood mee, plus een appel. Voor tussendoor een evergreen koek. Op school koopt hij koude zuiveldrank en beslist nog wat meer, maar dat weet ik niet.

Niki73

Niki73

31-07-2017 om 12:49

Favorieten van mijn vreetzak

Yoghurt met muesli. Volle yoghurt natuurlijk, lekkeder en bevat meer waardevolle vetzuren die hun hersenen dringend nodig hebben. Gewone simpele muesli, kilozak gaat in zo'n twee weken leeg.

Volkorenspagetti met pesto. Kan opgeleukt worden met groenten en vlees, maar is zonder ook lekker en vooral snel te maken. Ik heb van die extra dunne volkorenspagetti die maar 4 minuten hoeft te koken. Dat lukt zelfs hem.

Mueslirepen (de extra luie optie)

Mie

Mie

31-07-2017 om 23:27

Roerbaknoodles

Zo klaar met diverse zelfgesneden groente uit de vriezer of van de schaal die je hebt. Omeletje erover. En/of kipfilet er doorheen.

Goedkoop stokbrood met gehakt/ui/paprika vullen en per stokbrood invriezen.

Maaltijdsoep

Plastics

Wrappiza

Dorien.

Dorien.

01-08-2017 om 16:04

alle kliekjes bewaren

Weet niet of je ooit eten overhoudt met je puber, maar ik gooi alles wat ik over heb van het avondeten in bakjes in de vriezer. Vaak 1 persoons porties blijven er over. Dit wordt de dagen erop dan weer opgegeten door hongerige pubers die het even opwarmen in de magnetron of daarna nog lekker opbakken in de pan met nog wat ingredienten erbij. Mocht je niets overhouden kan je ook besluiten extra te koken in de avond om dat te bewaren voor de volgende dagen.
Verder is cup-a-soup hier ook favoriet

mirreke

mirreke

03-08-2017 om 18:49

kant en klare pizza's

ik ben toch overstag gegaan... Dat wordt hier gemiddeld 1x per week gegeten, gewoon naast, na, voor het andere eten.
Verder idd tosti's. Wraps. Lasagne, brood met ei, heel handig, dat kunnen ze allemaal zelf. Geen friteuse, wel een airfryer hier, stuk minder vet. Dus ook regelmatig frietjes op gekke tijden... gewoon toastbroad, is ook weer net even anders.

Hier drie jongenpubers die me echt helemaal arm eten. Van fruit, tot yoghurt met musli tot brood met pindakaas, chocopasta, zalm, salade, restanten van de vorige dag. Het gaat gewoon allemaal op.

Annie

Annie

09-08-2017 om 21:32

Hier...

Hier brood met gebakken eieren (in olijfolie) of boterhammen met pindakaas en hagelslag. Daar was ik in peuter/kleuter leeftijd erg terughoudend mee. Nu denk ik: kcal zijn kcal.

Angela67

Angela67

09-08-2017 om 21:35

seitanbroodjes

https://www.vegetariers.nl/gezond/veelgestelde-vragen/wat-is-seitan-precies

seitanboroodjes zien eruit als saucijzenbroodjes, even in tosti-ijzer, heerlijk.
gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-08-2017 om 21:45

kliekjes, kwark, eieren, brood

Hier ook een zoon die de hele dag door moet eten. Gelukkig eet hij erg bewust en gezond. Wij bewaren alle kliekjes (koken vaak ruim), zodat hij regelmatig twee of drie warme maaltijden per dag eet. Ook neemt hij vaak een schaaltje kwark met muesli en wat fruit. Een paar stevige boterhammen met pindakaas gaan er ook altijd goed in. Of gebakken eiren.
Tomaten, komkommer of wortel helpen niet bepaald om stevige honger te stillen.

zebra

zebra

10-08-2017 om 19:27

deze week

heb ik pannekoeken gebakken, van volkorenmeel. Het restant heb ik ingevroren. Binnenkort maak ik een vulling met gehakt, dat vries ik dan ook per portie in en kan eventueel in de pannekoeken geschept worden waarna deze opgerold met wat geraspte kaas erover in de oven kunnen. Op deze manier is het wel redelijk snel klaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.