Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pling pling

Pling pling

14-07-2012 om 23:16

De pedalen van de piano?

Sinds kort hebben we een prachtige piano staan, want de jongste kids gaan na de vakantie op les. Nu heb ik vroeger wel een aantal jaren orgelles gehad, dus de noten ken ik wel, maar die pedalen bij de piano - geen idee waar die precies voor zijn.
Zijn er ervaren pianistes die me dat kunnen uitleggen?
Wanneer moet ik welk pedaal gebruiken? En verder nog tips? Ik heb het idee dat het nu wat 'hakkerig' klinkt, niet erg vloeiend in elk geval.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

15-07-2012 om 11:02

Demping

Volgens mij zorgt het rechterpedaal dat de demping van de snaren gaat, zodat de tonen langer doorklinken. Dat zou het hakkige al iets moeten verhelpen. Het andere pedaal dempt juist meer, dacht ik.
Veel weet ik er niet van, dus ik hoop dat er nog een ervaren pianospeler langskomt. Valt het niet te googelen? "Piano pedalen functie", of zo. Kom je vast al verder mee.

Googelen inderdaad

http://piano-stemmen.nl/techniek-technisch-vragen-piano-pedalen-toetsen-problemen.html#30
Meestal heeft een piano twee pedalen, het linkerpedaal is om zacht te spelen en het rechterpedaal is om het geluid goed te laten doorklinken.
Omdat je niet wilt dat het geluid door elkaar gaat klinken omdat die snaren blijven trillen (de viltlaag wordt bij indrukken van het rechterpedaal teruggetrokken) zoek je een bepaald tempo waarin je het rechterpedaal indrukt en loslaat (weer dempt). Dat gaat wat mij betreft op gehoor. Ik kan me eigenlijk niet heugen dat er instructies bij een stuk staan.
Je kunt goed zonder pedalen, alleen als je een stuk wat meer kracht en volume wilt meegeven gebruik je het rechterpedaal.

Wel nodig

Ikzelf heb 'vroeger' ook pianoles gehad, maar het is nooit wat geworden tussen de piano en mij, kan me niet herinneren ooit de pedalen gebruikt te hebben. Oudste daarintegen heeft les, al een behoorlijke tijd en die gebruikt de pedalen vanaf de eerste les continu. Zal wel een 'andere manier' van les geven zijn dan vroeger.
De ene pedaal is voor demping en de andere voor en de andere voor doorklinken. Laatst had ze haar been bezeerd en ik weet wel dat het stuk dat ze toen oefende compleet anders klonk (nogal 'kaal').
groeten albana

Pedalen broodnodig en staat genoteerd

Je kunt het gebruik van pedalen vinden in je bladmuziek middels een kruisje onder de notenbalk. Zonder pedalen kun je niet mooi spelen. Hoewel ik het ook op gevoel doe -vaak gebruik ik de linker om de vloeiende klank van het gebruik van de rechter af te breken of af te zwakken- kun je nauwelijks tot geen legato en staccato spelen zonder pedalen. Zeker niet met kinderhandjes die nog geen grote spanne kunnen maken

Ilva

Ilva

18-07-2012 om 13:46

Pianoles zoon

Mijn zoon heeft nu een jaar pianoles en heeft geleerd dat de rechterpendaal bedoelt is om de noot te verlengen zonder de noot ingedrukt te houden. Ik hoop dat ze bij jou er net zo veel plezier aan beleven als mijn zoon eraan beleeft. Als ze een beetje kunnen spelen is het heerlijk om naar te luisteren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.