Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

09-03-2014 om 21:36

De motor van de elektrische fiets

Voor mijn schoonmoeder zijn we op zoek naar een elektrische fiets. We hebben al veel fietsen bekeken en we weten in ieder geval dat we een fiets willen met de accu in het midden van de fiets, puur voor de stabiliteit. De actieradius hoeft niet zo groot te zijn, echt lang of ver fietsen doet ze niet meer, zo'n 40-50 km is al genoeg. Veel versnellingen is ook niet nodig, 5 of 7 versnellingen is meer dan genoeg. Waar we niet uit zijn, is de motor in het voor- of achterwiel. Elke fietsenwinkel heeft weer een ander verhaal. Voor beiden is iets te zeggen. Achterwielaandrijving geeft meer stabiliteit op de voorvork, handig bij wegrijden omdat het voorwiel dan niet weg glijdt. Maar achterwiel heeft ook als nadeel dat bij volle fietstassen, de fiets achterover kan kantelen.
Voorwiel heeft als voordeel dat je als het ware getrokken wordt en dat is meteen ook het nadeel.
Ok, de vraag is duidelijk: motor in het voorwiel of achterwiel?

Tijgeroog

Tijgeroog

09-03-2014 om 21:41

Krat voorop?

Als het enige nadeel van de motor achterop in combinatie met de zware tassen is, is het dan niet handiger om de zware tassen voorop te zetten, in een krat ofzo? Of is dat een hele domme opmerking?

lennest

lennest

09-03-2014 om 21:57

krat voorop

Een krat voorop maakt een fiets ongelooflijk instabiel. Ik weet nog wel dat toen ik mijn eerste voorop de fiets had, ik soms ook moeite had met het rechthouden van het stuur. Dat lijkt me voor schoonmoeder geen goed idee.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-03-2014 om 22:13

Krat

Mijn krat zit vast aan het frame van m'n fiets, niet aan het stuur. Dat is een enorm verschil qua stabiliteit.

Dalarna

Dalarna

10-03-2014 om 10:18

Precies tijgeroog

Zo'n krat moet vastzitten aan het frame, niet aan het stuur. Een zitje zit ook vast aan het stuur.

neemt schoonmoeder nog volle tassen mee?

de meeste fietstassen die op de E-fiets zitten kleiner. Ik denk dat de instaphoogte meer van belang is> mijn ouders hadden eerst de Sparta ion,met hogere instap. Die heb ik nu en ik laad mn fietstas echt zwaar vol maar klap niet achterover.
Maar mijn ouders fietsen dus vaker en hebben een fietstas waar zeg maar 3 a 4 pakken melk naast elkaar kunnen en dan nog wat plats ernaast.De lagere instap is wel heel fijn omdat ze toch wat onzekerder werden en stijver. Niet zo'n echt lage met een krul erin maar wel een lagere dan ze eerst hadden.

bertje1

bertje1

11-03-2014 om 20:21

achterin

ik zou kiezen voor achterin, voorin maakt zwaar en stuurt volgens mij lastiger. Ik heb er een en die fiets is dermate stevig en zwaar, die zie ik echt niet omvallen! Heb wel een erg oude (5-7 jr of zo).

lennest

lennest

12-03-2014 om 14:39

krat voorop en volle tassen achterop

Dat van die krat die vast zit aan het frame, kende ik nog niet. Dat zal inderdaad veel schelen, maar eens kijken of die variant er ook elektrisch is. De volle tassen: nou en of! Echt, wat zij in haar fietstassen propt, ongelooflijk! Kleinere fietstassen, nee, natuurlijk niet, zucht.

Vera*

Vera*

12-03-2014 om 16:04

Lemnest

Deze voordrager heeft balhoofdbevestiging:
http://www.steco.nl/nl/onze_producten_/Voordrager-Balhoofdbevestiging/15/
Mijn dochter heeft op haar ebike ook de accu 'op' de bagagedrager.
Voorop heeft ze een voordrager, net zoiets als die van de link, met een grote krat zodat ze haar schoolspullen daar in kan gooien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.