Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

De kunst en lol van een simpel en duurzaam huishouden

Naar aanleiding van een topic in Werk en Recht wil ik hier (opnieuw?) een draadje starten over het duurzame huishouden. Hoe zorg je goed voor het milieu en je portomonee zonder plezier en goede smaak uit het oog te verliezen. Hoe vermijd je zoveel mogelijke zwaar geraffineerd knutsel eten zonder je kinderen het gevoel te geven dat er ook nooit iets kan of mag. Hoe houd je je huis schoon, welke bestrijdingsmiddelen zijn milieuvriendelijk en werken

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

24-11-2012 om 14:09

Kernvraag

'...zonder je kinderen het gevoel te geven dat er ook nooit iets kan of mag.'
Vraag het aan RB. Die weet daar vast raad op!

(lijkt mij best lastig hoor, zeker als je in een geheel niet-duurzame consumerende omgeving woont, kinderen zijn daar beslist gevoelig voor; je kunt als ouders bewust een andere keus maken, maar waarom je dat doet is niet altijd zo makkelijk 'leuk' te maken voor je kinderen, al zal het ene karakter daar anders mee omgaan dan het andere.)

josephine*

josephine*

24-11-2012 om 14:43 Topicstarter

Wedervraag

Wie wat is RB?

tonny

tonny

24-11-2012 om 14:48

Excuus

RodeBeuk bedoel ik. Die kan hierover heel inspirerend ideeën delen.
Zelf heb ik geen gezin meer in huis, en er is zoveel veranderd sinds mijn kinderen op de basisschool zaten. Als ik ga vertellen, wordt het letterlijk oma vertelt (want ook dat ben ik al)

(sorry voor de afkorting, dat komt ervan als je je als OO-meubilair gedraagt, zoals ik deed

bibi63

bibi63

24-11-2012 om 15:19

Zelf maken

Je kunt natuurlijk ook een heleboel 'kindgeliefd-eten' zelf maken: gehakt kruiden, plat slaan, bakken en voila een hamburger. Friet zelfmaken. Vla, toetjes zelf maken. Zelf koekjes bakken. Allemaal vriendelijker voor de portemonaie én je bepaalt zelf hoeveel suiker/zout enz je erin doet. En uiteraard kun je hiervoor ook biologische ingredienten gebruiken (alhoewel dat niet bepaald goedkoper is). Wat eten betreft hoeven de kinderen dan niets 'te kort' te komen.
Gr. Bibi

Thursday Next

Thursday Next

24-11-2012 om 16:15

Nou...

een van de simpele dingen die we hier doen is bidons met drinken mee naar school en geen pakjes. Dat scheelt al ruim 300 pakjes per kind per jaar.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-11-2012 om 20:01

En hier

Ik gebruik tegenwoordig van al het schoonmaak- en wasmiddel de helft van wat op de verpakking staat. De tabletjes voor de vaatwasser knip ik doormidden en daar doe ik dan 2x mee.
Pakjes drinken geef ik wel mee, want anders blijf ik tassen wassen door het lekken. Maar de schoolkoeken die per 2 verpakt zitten geef ik niet meer mee. Ik doe een greep in de koektrommel en doe dat in een klein trommeltje. Hartstikke leuk vinden ze dat, iedere keer weer wat anders.
Wat dochter niet leuk vindt is dat ik niet meedoe aan de kerstkaarten flauwekul in de klas. Zonde van het geld en papier vind ik dat.

Dendy

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-11-2012 om 20:02

Nou,

Zelf brood bakken met meel van de molen. Supermarktbrood wordt niet oud, dat kan niet goed zijn. Vierkante meter moestuin of anders kruiden ed in potten. Verwarming wat lager en een uur voor je gaat slapen uitdoen. Spaarlampen. Deuren dicht en licht achter je kont uit doen.
Economisch inkopen zodat je geen eten weg hoeft te gooien. Nadenken of je nu écht de auto moet pakken of dat het ook op de fiets kan.
Zandloper in de douche.
Qua schoonmaak, gebruik ecover (geen ervaring mee) of HaRa of ouderwets groene zeep en azijn. Koop spullen van goede kwaliteit zodat het wat langer meegaat. Oriënteer je op zonnepanelen.
Ik ben zelf al wel op weg, maar ben nog lang niet waar ik wil zijn. Iets met in een gezin zitten, verschillende meningen, tijd enzovoort.
Rosa van der Zanden

Duurzaam

Duurzaam

24-11-2012 om 20:04

Wat ik doe (met kinderen)...

Hier scheiden we al het afval. We hebben in de keuken een plastic/papier/groen afval bak. Voor het andere afval moet ik naar de berging. Dat werkt echt super!

Ik koop niet veel dingen tweedehands. Teveel gedoe en niet altijd leuk. Maar ik koop dan misschien alles nieuw, ik geef wel alles weg en door. Om tweedehands te kopen zul je ergens met nieuw moeten beginnen.

We kopen geen pakjes drinken. We hebben geinvesteerd in goede bidon (justwater).

Groente: op een of andere manier eet ik altijd redelijk seizoensgebonden. Ik houd van stamppot etc. Ik wil wel graag meer biologisch kopen, maar wil me eerst verdiepen wat beter is.

We eten inmiddels drie keer per week vegetarisch. Een keer per week pizza, patat of pannenkoeken (allemaal zelfgemaakt) met hier en daar een extra shake. Geen vleesvervangers.

Ik doe wel veel op de fiets maar lang niet alles. Ik fiets vaak naar mijn werk (6 km v.v.) maar de kinderen naar de sport doe ik met de auto (3 km). Omdat ik dat teveel gedoe vind met drie kinderen. We carpoolen wel.

De grootste zonden: We hebben 84 spotjes in huis. Dat vreet energie. Die gaan we dus vervangen door LED's (schatting: 2000 euro!!!). Daarnaast hebben we een grote auto en gaan we eens in de twee jaar met het vliegtuig op vakantie.

Duurzaam

Duurzaam

24-11-2012 om 20:08

Aanvulling

Ik maak/was/etc schoon met Jemako en Ecover. Geen idee waar dat vandaan is gekomen.

Met handdoeken doen we twee keer. Ik was wel bedspullen etc op 60 graden en ook iedere week (oa ivm allergie).

Brood bakken: ik kan haast niet voorstellen dat dat beter is. Een oven voor 1000 broden lijkt me nog steeds beter dan een half brood uit en broodbakmachine.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-11-2012 om 20:31

Duurzaam, brood

Ik wantrouw eten wat niet bederft. Wanneer ik brood van de bakker heb of uit mijn eigen oven is het de volgende dag toch wat oud. Supermarktbrood is na vier dagen nog prima te eten. Ik denk dat eigen brood en bakkersbrood beter voor me is.
Weten waar je eten vandaan komt hoort voor mij ook bij eenvoudig leven.
Hoezo twee keer met een handdoek? Heb je drie tot vier keer per week schone handdoeken?

Rosa van der Zanden

Handdoeken

.. Doen het goed in deze rubriek
Ik weet meestal ongeveer welke ik heb gebruikt en hoe vaak. Bij twijfel ruik ik eraan en alsnie naar natte hond ruikt, gaat ie in de was. Of eerst nog als 1malige badmat voor na t douchen.. En dan in de 90 graden was samen met ondergoed en vaatdoekjes. 2 per week was ik zo'n hete was denk ik, de rest op 30 graden met wasmiddel voor 'donkere' kleren, dit gebruik ik dus voor alle kleren.

Ik heb ook een eco wasbal maar weet eigenlijk niet of die echt werkt en heb het nog niet eens zonder wasmiddel erbij geprobeerd.

Ik woon nu in het buitenland waar je belasting betaalt per vuilniszak. 1,60 euro per zak, dan ga je wel afval scheiden In de tuin is een composthoop, superhandig.

Kind heeft op school een beker waar water in wordt gedaan (denk ik).

Veel kleren dragen de kinderen langer dan 1 dag, soms ook als er wat vlekjes in zitten. (Afh. van het vuil)

Stofzuigen zo min mogelijk, scheelt ook energie
Ik gebruik sprayflacons en leng het schoonmaakmiddel steeds aan met water.

Ook koop ik navulverpakkingen vd zeeppompjes en douchegel.

Ehm.. Ik heb veel lol gekregen in zelf pizza bodem en saus maken, de saus wel met een staafmixer..

Ook wordt er veel geknutseld vanuit de papierbak.

Zo kachelen we wel lekker verder binnenkort geen auto meer en dan worden we pas echt duurzaam!

Hombre

Hombre

24-11-2012 om 22:33

Niet duurzaam

Duurzaamheid interesseert mij weinig, tenminste in de huidige modebetekenis. We hebben wel twee mooie grote auto's met flinke motoren van ieder 17 jaar oud, maar die soort duurzaamheid daar hebben jullie het vast niet erg op.

Biologisch eten, ook zoiets. Wat mij betreft komt er lekker GM op tafel en gewone legbatterij-eieren (maar dat hebben de eco-fanaten helaas onmogelijk gemaakt). Alleen dat anti-biotica vlees daar krijg ik de kriebels van, dus misschien is er nog een flintertje hoop voor mij.

Verder staan meestal de computers aan en staat er een servertje 24/7 in de wasruimte te snorren en natuurlijk de nodige netwerkapparatuur. In vijf kamers hangt een airco en die gebruiken we ook lekker 's zomers want anders is ons veel te goed geisoleerde huis van 225 m2 veel te warm. 's Winters staat de thermostaat lekker op 22!

Even kijken, nog meer...?

Oh, ja. Misschien laat ik nog wel eens zonnepanelen op mijn dak zetten, maar dan puur omdat ik het technisch wel interessant vindt en mogelijk om geld uit te sparen.

Je geen zorgen hoeven te maken om kleinigheidjes als energieverbruik of waar je of je eten wel ethisch verantwoord is hoort nl. voor mij bij comfortabel en luxe leven!

Dus als jullie willen weten waar jullie het om doen, die bezuiniginkjes op de vierkante millimeter, nou dat is om types als ondergetekende te compenseren!

Bedankt hoor!

(ok, trollerig postje, maar wel waar. En ik word echt ziek van die farizeische duurzaamheids/dierenknuffel cultuur.)

Rafelkap

Rafelkap

25-11-2012 om 08:22

Hombre, dendy enz.

Ja Hombre, nu snappen we waarom je in je blootje slaapt

Dendy, wij hebben bekers die niet lekken. Ze bestaan. Gewoon mepal, we hebben al een jaar of 5 dezelfde. Altijd met water.

Zo uit het hoofd:ik fiets alles (2 uur per dag de kinderen rond), biologische slager zit om de hoek, we eten niet elke dag vlees, ik laat de computer niet de hele dag snorren, tv ook nooit standby, afval scheiden, speelgoed op marktplaats kopen (en verkopen), kleding/boeken soms ook, zoveel mogelijk seizoensgroenten of uit NL. Rafelman heeft auto voor z'n werk en voor familiebezoeken (niet te vaak- en we wachten nu op een aangepast zitje dus we blijven veel thuis). Ik maak schoon met driehoek vloeibare zeep en heb sinds kort gemerkt dat azijn veel beter ontkalkt.

Rafelkap

Rafelkap

25-11-2012 om 08:35

Josephine: leuk

Waarom moet je alles 'leuk' maken voor je kinderen? Ik vind niet teveel troep achterlaten eigenlijk heel vanzelfsprekend en sociaal.

Afval scheiden en zoeken op marktplaats is trouwens erg leuk voor kinderen.

Wat je leuk vindt

Josephine, je stelt een lastige vraag. 'Lol' is namelijk een nogal subjectief begrip. Net als associaties met 'armoe' of 'nooit wat mogen'.
Ik kom van de andere kant. In het gezin waar ik kind was, bestond een mateloze interesse voor biologisch, energiezuinig, diervriendelijk en meer. Dat was onze lol.
We hebben dat op onderdelen flink uitgediept. Ons eigen vlees gefokt (kip en konijn), onze eigen eieren gehad. Van afval (glas/plastic) gezellige tuinmuurtjes gebouwd en natuurlijk compost. Van de mesthoop een warmtebron. Excursies gemaakt in andere landen om te kijken hoe het daar ging.
Nee, we zijn niet doorgeslagen. Wel wat gaan relativeren aan de hand van voorbeelden die we zagen (wel doorgeslagen) en ervaringen die we opdeden (een konijneflat, hoe klein ook, is ook bio-industrie). Uiteindelijk op een leefstijl gekomen die vanzelf nuttig en nodig combineert, op een manier die we comfortabel vinden, maar waar de die hards bijzonder vele op aan te merken zullen hebben.
Vanuit die ervaring is het antwoord op je vragen eenvoudig.
"Hoe zorg je goed voor het milieu en je portomonee zonder plezier en goede smaak uit het oog te verliezen."
Trek een trui aan en zet je thermostaat lager. 18 graden is kamertemperatuur. Nou ja, dat wel uit een tijd dat er nog een kachel was om bij te zitten (stralingswarmte) en er geen uren zittend doorgebracht werden. Zo'n warmtebron (houtkacheltje?) is dus handig. Maar ook een 'entertainmentroom' boven (tv, computer). Kleiner dan de huiskamer en eenvoudig warm omdat de warmte van het huis nu eenmaal opstijgt (eigenlijk zou de indeling van het huis andersom moeten: beneden slapen - koele kamers- boven zitten -warmere kamers-).
"Hoe vermijd je zoveel mogelijke zwaar geraffineerd knutsel eten zonder je kinderen het gevoel te geven dat er ook nooit iets kan of mag."
Niet kopen. Zelf maken.
Zelf brood bakken vind ik weer een beetje onzin trouwens. Brood van de bakker heeft minder energie per brood gekost dan brood van de eigen broodbakmachine. Tenzij je ver moet rijden voor een brood.
Alles opeten/niks weggooien. Maak morgen iets met wat je van vandaag over hebt.
"Hoe houd je je huis schoon"
Vooral niet te schoon willen doen. Het is geen ziekenhuis. Wassen op 90 graden hoeft bijvoorbeeld niet (of af en toe om je machine schoon te maken). Tenzij je kwetsbare huisgenoten hebt (baby, ziek, oud, allergisch).
"welke bestrijdingsmiddelen zijn milieuvriendelijk en werken"
Geen enkele volgens mij. Alles is milieu. Een middel dat bestrijdt, bestrijdt milieu. Kiezen tussen kwaden. Liever een kat voor de muizen dan muizengif, maar als de muizen het gaan winnen dan kun je niet anders.
Liever wieden dan round-up. Liever azijn, zout of zand dan algendoder, maar met azijn en zout en zand is de invloed op het milieu ook groot.
Een beetje minder strak, glimmend en schoon is daarmee al een belangrijke stap.
Vraag je af of je iedere dag onder de douche moet (en van wie dan?) en of je al die verzorgingsproducten nodig hebt. Moet je iedere dag schone kleren?
Om het leuk te houden zou ik trouwens als ik jou was maar één ding tegelijk proberen. Dat deden wij thuis met mijn ouders ook. Je probeert iets uit en houdt ervan over wat je belangrijk en haalbaar vindt.
Wij (als kinderen) vonden het leuk dat wij in dat proberen en uitzoeken ook een rol hadden.
Je moet wel van verandering houden. Wie daar niet van houdt, vindt niks leuk.
Groet,
Miriam Lavell

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-11-2012 om 19:10

Rafelkap

Mijn grootste probleem met bekers is dat ze niet goed worden dichtgedraait. Overigens geef ik ook wel eens een flesje mee waar iets anders in heeft gezeten. Maar die komen zelden terug.

Dendy

Fiets-ster

Fiets-ster

25-11-2012 om 19:58

Best wel duurzaam (op sommige punten dan)

Wij zijn best wel duurzaam: fietsen beiden naar het werk, en kind zelf naar sportclubje. Lenen onze enige 2e handse 8 jaar oude auto vaak uit aan de buren, want zelf doordeweeks toch niet nodig. Kopen weinig, maar ook 2e hands kleding, geven veel door, gaan 1x pj op vakantie, en nooit verweg vliegen. Doen boodschappen om de hoek op de fiets en bij de lidl. Kachel gaat automatisch aan/uit. Licht brandt alleen in woonkamer/open keuken. Gebruik droger misschien 2x per maand, rest hang ik op.
Maar hebben wel weer 2 laptops aan staan. Dag/nacht. Veel spotjes in huis. TV's staan op standby. Eten graag vlees.
Vind mezelf best wel duurzaam. Maar anderen zien dat misschien weer anders.

Sanderijn

Sanderijn

26-11-2012 om 00:25

Kerstkaarten hergebruiken

Wij hergebruiken de kerstkaarten die de kinderen krijgen van school. We sparen ze op en het volgende jaar geven we deze zelf weer weg.
Hoe?
Met de snijmachine, schaar kan ook, halen we de achterkant van de dubbele kaarten. ( enkele kaarten lukt dus niet)
Nu heb je het stuk weggehaald waar vaak de tekst op staat geschreven.
Je hebt over een enkele kaart waarop je jouw kerstwens kunt zetten.
Goedkoop, milieubewust en origineel want je hebt echt mega veel verschillende kaarten.

Oja en dan niet weer een envelop erom heen doen!!
Het is nu gewoon een soort ansichtkaart

Groeten Sanderijn

evy

evy

26-11-2012 om 07:49

Iets anders

Ik heb een paar jaar geleden de kerstkaarten ook bewaard, afgesneden en toen weer terug gestuurd naar degene die de kaart naar mij had gestuurd. Bij wijze van grapje.
Niemand had het in de gaten helaas dus ik heb het ze moeten vertellen.

Sanderijn

"...en origineel want je hebt echt mega veel verschillende kaarten.
LOL, dat merken die mensen niet hoor, dat ze allemaal een andere kaart krijgen Ik ken het wel hoor: vind het ook niet leuk om iedereen dezelfde kaart te sturen. Maar je bent zelf de enige die dat weet
On topic: hier hangt sinds kort een douchetimer. Werkt super, ik douchte al vrij kort (zo'n ruime 5 minuten schat ik in), maar dat is nu terug naar 4 minuten Kinderen idem dito.

Rafelkap

Rafelkap

27-11-2012 om 10:40

Anneque

Toen ik zo'n douchetimer googelde meteen ook een goede batterijoplader en oplaadbare batterijen ingeslagen. Er gaan hier nl. best wat batterijen doorheen per jaar.

Rafelkap

Ja! Die heb ik ook al een tijdje. Die batterijen worden soms wel heel erg heet, pas ermee op als je ze eruit haalt..

*proest*

En ik moest dan weer vreselijk googelen van de combinatie 'douchetimer' en 'batterijen'. Zal toch niet waar zijn, dacht ik nog, dat je om milieu te sparen een ding met batterijen in je douche hangt?
Ik stikte bijna in mijn koffie.
Want wel degelijk zeg, die dingen zijn er ook met batterijen.
Ik zou toch die zandloper nemen.
Maar je kunt ook gewoon onder de douche vandaan als je schoon bent. Minuut of 3 schat ik in. Nooit getimed.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

27-11-2012 om 12:14

Haha

haha ja het is wel idioot, heb alweer bijna spijt van m'n aankoop. Wij zijn snelle douchers, maar voor onze zoon is zo'n ding wel goed. Misschien kunnen we ook zo'n ipad-tijd hiermee timen.

Kookwekker

Een kookwekker is dan net zo handig?
Ik ben max 3 minuten aan het douchen denk ik.
Beetje ot geloof ik

Batterij

Ja, daar moest ik ook nog even voor achter mijn oren krabben
Maar met het oog op de kinderen was dit wel zo handig (een zandloper blijft niet irritant piepen), en die honderden liters water die ze gaan besparen, wegen wel op tegen dat ene batterijtje hoop ik maar...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.