Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bloem

Bloem

16-12-2010 om 14:27

De jaarlijkse pan hachee.....

...benieuwd of iemand dat net zo doet als ik. Ieder jaar een grote pan hachee maken en dan een winter lang lekker van eten. Hier gaan zo meteen 3 kilo vlees en 4,5 kilo ui eraan geloven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

16-12-2010 om 14:33

Nee

Maar die pan hachee van jou zou hier ook geen winter lang mee gaan, dat is na vier weken wel op Ik maak eens per week hachee of suddervlees, ongeveer 750 g per keer. En ik ga nu naar de keuken om de portie voor vanavond op te zetten!

Guinevere

Guinevere

16-12-2010 om 14:52

Een hele winter?

Hm, met 3 kilo vlees de winter door? Daar zou ik dan toch een volledig beest voor moeten klaarmaken hoor! Maar zoveel vlees past niet in ons vriezertje. Dus hier gaat zo'n gerecht echt maar voor één dag in de pan. Áls het al op tafel komt, want het is niet bepaald mijn lievelingsgerecht. Af en toe waagt mijn man zich aan een pan hachee. Met rode kool erbij natuurlijk.

Brianna F

Brianna F

16-12-2010 om 14:57

Niet met hachee

Wel met erwtensoep. Ik maak 2 emmers vol en die vries ik per portie in.

Hmmm.

Als ik iets stoofvlezigs maak gooi ik er zeker 3/4 kg vlees in, en dan gaat het in een keer op, Dus 3 kilo...da's voor 4 keer (als we geen bezoek hebben).

Ik vind stoofgerechten maken trouwens niet zo veel werk, dus ik zie er het voordeel ook niet echt van om dat nou in kwantumhoeveelheden te doen. Het wordt vaak ook iedere keer weer iets anders, afhankelijk van waar ik zin in heb..hachee, of iets met bruin bier, of echte boeuf bourguignon...

Hmm...krijg trek!

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

16-12-2010 om 18:33

Ik eet nooit

twee dagen hetzelfde. Da's een dingetje

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

16-12-2010 om 20:24

Hier...

Hier gaat minimaal een kilo stoofvlees in de pan, we zijn met zes man sterk. Erwtensoep maakt mijn moeder, regelmatig komt een pan vol deze kant op..

Bloem

Bloem

16-12-2010 om 20:44

Wat eten jullie veel per keer.....

.....bij mij gaat er wel nog anderhalf keer de hoeveelheid van het vlees aan ui in. Dus dan kom je op 7,5 kg ingredienten plus de jus. En daar doen wij heel wat keren mee. Af en toe geven we een bakje weg.

Waarom ik het maar een keer doe? Omdat ik mijn hachee acht tot tien uur op laat staan en het onhandig vind het steeds opnieuw te maken.

Guinevere

Guinevere

16-12-2010 om 21:14

Pan?

Goede genade, 7,5 kilo eten + vocht in één pan? Hoe groot is die pan dan wel?

Bloem

Bloem

16-12-2010 om 21:52

Oke, oke....

Ik verdeel het over twee. Hele grote, dat wel.

Margriet*

Margriet*

16-12-2010 om 21:59

Appels met peren

Nee niet in de hachee (maar in de rode kool ), maar een gezin van vijf (Ingridt) met een gezin met misschien maar twee kleine kinderen (dus kleine eters) vergelijken heeft natuurlijk weinig zin.
Dus voor de een is 750 gram peanuts voor de andere een berg!

Ik houd trouwens ook niet van twee dagen hetzelfde (man wel dus bij ons beland een grote pan soep wel in de vriezer. Hachee eet ik nooit, jakkie...

En het hachee-toprecept?

Dat hoor ik graag. Mijn vorige hachee smaakte niet zoals ik het bedoeld had.

Biene M.

Biene M.

17-12-2010 om 07:44

Hachee van mayte* (het toprecept!)

Dit recept heeft Mayte* vorig jaar op het forum gezet en het is verschrikkelijk lekker:

Voor vier personen
Ingrediënten:
750 g rib-/runderlappen, op kamertemperatuur
5 uien, in grove partjes/stukken
3 teentjes knoflook, grof gehakt
Halve fles rode wijn
2 runderbouillonblokjes
Beetje bloem
Evt. ontbijtkoek
3 laurierblaadjes
4 kruidnagels
Boter/olie

Bereiden:
Vlees in blokjes snijden en bestrooien met wat peper. In braadpan boter/olie verhitten en vlees rondom bruinbakken (ca. 5 min.) Ui en knoflook erdoor scheppen en in ca. 10 minuten zachtjes bruinbakken.
Eetlepel bloem erover strooien en al omscheppend lichtbruin laten kleuren.
Giet zoveel wijn erbij dat alles net onder staat. Prik de kruidnagels in de laurierblaadjes en doe die erbij. Vocht aan de kook brengen, deksel op pan leggen en hachee op laag vuur (eventueel op een vlamverdeler) 2 u 30 min tot 4 uur laten sudderen.
Als het vlees gaar is de bouillonblokjes verkruimeld toevoegen en doorroeren. Laurier en kruidnagels verwijderen. Evt. extra binden door nog wat bloem toe te voegen (pas op voor klontjes) of een verkruimelde plak ontbijtkoek door te roeren.

Bloem

Bloem

17-12-2010 om 09:44

Het bloem-hachee-recept (simpel maar heel lekker)

Laat ik de hoeveelheid voor een keer nemen.....

500 gram riblappen, 750 gram uien, 3 tenen knoflook, peper, zout, 2 zakjes jus met uitjes.

vlees en uien op blokjes, knoflook persen. Vlees flink peperen en zouten. Vlees in de pan bruinbakken, uien en knoflook erbij of in een andere pan 'fruiten'. Alles bij elkaar in een kookpan. Jus aanmaken, maar ipv 500 ml 750 ml voor 1 zakje gebruiken. Zoveel jus in de pan gieten dat het vlees onderstaat. Aan de kook brengen en vervolgens een hele dag laten sudderen, wel oppassen dat het niet aanbrandt. Indien nodig af en toe extra jus toevoegen. De hachee dikt vanzelf in.

Primavera

Primavera

17-12-2010 om 11:11

Wat voor een kruiden zit er eigenlijk in ontbijtkoek?

Hachee volgens het recept van Mayte heb ik wel eens in Nederland gegeten. Erg lekker, maar ik kan hier geen ontbijtkoek krijgen. Weet iemand wat voor een kruiden zitten daar precies in zitten? Misschien kan ik dan met losse kruiden ook een soortgelijk resultaat behalen.
Groeten Primavera

Biene M.

Biene M.

17-12-2010 om 12:13

Primavera

Omdat ik al weken vergeet ontbijtkoek te kopen heb ik het nu al een paar keer zonder gemaakt, en het is zo ook heerlijk. Misschien doordat ik er te dure wijn in gooi Maar voor de ontbijtkoeksmaak zou je er nog wat kaneel en nootmuskaat bij kunnen doen. En zonder de ontbijtkoek bind ik het op het eind nog wat met bloem.

Megalekker recept

Ik heb jaren geen hachee gemaakt, dus toen ik een paar weken geleden de rode kool had gekocht moest ik nog even op zoek naar een lekker recept. Nou dit is echt een TOPrecept. De ingrediënten zijn ook zo lekker winters. Komtie:Ingrediënten

8 flinke uien, 2 kilo riblappen of sucadelappen in flinke dobbelstenen gesneden, boter, 2 bouillonblokjes, 2 goudrenetten in stukken gesneden, takje rozemarijn, 5 jeneverbessen, blikje tomatenpuree, flinke scheut rode wijn, 10 kruidnagelen, 4 blaadjes laurier, 2 takjes tijm, peper, water
Voorbereiding

Braad het vlees in kleine porties in een koekenpan aan, zodat zich een korstje vormt. Doe je te veel vlees te gelijk in de pan dan kan het vuur de hoeveelheid niet aan en gaat het koken inplaats van bakken
Bereidingswijze

Snij de uien en bak die vervolgens in het overgebleven braadvet, voeg eventueel extra boter toe.
Als de uien licht gekleurd zijn doe je het vlees en de uien bij elkaar in een braadpan en vervolgens voeg je de overige ingredienten toe. Voeg zo veel water toe dat het vlees bijna onder staat. Deksel op de pan en zachtjes laten sudderen tot het vlees zacht is. Dat duurt wel 3 tot 4 uur

miex

miex

17-12-2010 om 13:28

Primavera (koekkruiden)

Ik gebruik (in volgorde van belangrijkheid): kaneel, kruidnagel, nootmuskaat,koriander, gember, kardemom, witte peper, foelie en anijszaad.

Nog bedankt trouwens voor het recept voor de citroenkip salade dat je van de zomer in 'opvoeden in het buitenland plaatste. Dat was hier een groot succes, en hoewel het natuurlijk een zomergerecht is, staat het bij ons nu bekend onder de naam 'Lente kip'

Groeten, Miex

Mjam friet met zuurvlees

Daar hoort idd ontbijtkoek in, én appelstroop. Lekker hoor met zelfgesneden patat. Zal ik deze vakantie weer eens maken, goed idee. Doe ik echtgenoot ook een enorm plezier mee. ALs hij voor zijn werk eens in Limburg moet zijn, reserveert hij steevast een bezoekje aan de frituur. Jeugdherinneringen...

Wat ik mis....

in de hacheerecepten die ik voorbij heb zien komen is een flinke scheut azijn. In mijn optiek moet hachee een beetje zurig smaken?
Groetjes Monique (lees mee, reageert minder)

Biene M.

Biene M.

17-12-2010 om 17:43

Azijn

Volgens mij is de azijn niet om het zuur te laten smaken (lijkt me ook helemaal niet lekker als het zuur is) maar om het vlees zachter te maken. En wijn bevat bij mijn weten genoeg zuur om die scheut azijn (bij gewoon suddervlees gebruik ik trouwens balsamico) te vervangen.

Pucky

Klopt, maar in mijn recept zitten goudrenetten
Duitse vriend van ons maakt stoofvlees van rund door het vlees minimaal 24 uur te marineren in pure azijn (liter of zo). Dan uitlekken en opzetten met zout en kruiden. Volgens mij krijg je zo zelfs paardenvlees mals

liora

liora

18-12-2010 om 08:33

Grappig

Ik heb gisteren sukadelapjes gemaakt, doe ik normaal nooit. Wilde nog aardappels erbij eten maar vanwege het weer niet gedaan. Ik wilde er rijst bij eten maar die was op en toen heb ik er couscous bij gegeten. En dat was lekker!!! Leek. Ineens helemaal niet meer Hollands, maar het leek wel een tajine gerecht!

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

18-12-2010 om 12:02

Liora

Ik ben ook gek op couscous bij dergelijke gerechten. Bijna niets neemt het vocht/de saus zo goed op als couscous, heerlijk!

Primavera

Primavera

18-12-2010 om 15:07

Polenta of couscous

Ik maak dit soort suddervleesgerechten juist extra vaak met couscous of polenta. Ik voeg dan extra water toe en gebruik dat kookvocht dan om de couscous of polenta aan te maken ipv kokend water.
Primavera

Silone, ik ga 'm maken hoor!

Wat een heerlijk recept, het water loopt me in de mond. Nou is het wel bijna etenstijd natuurlijk maar toch ...

Voor dit weekend gaat het niet meer lukken, maar ik weet wat er hier maandagavond op tafel staat .

Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.