Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

De cake stort steeds in

Iedere keer als ik een cake bak, stort ie in als hij gaar is.
Op het moment zelf is ie prachtig omhoog gekomen, als ik er in prik om te controleren of ie gaar is dan is ie dat. Maar als ik 'm daarna uit de oven haal is ie binnen mum van tijd tot de helft ingezakt. Ik heb ook al uitgeprobeerd wat er gebeurd als ik 'm nog even in de oven laat staan, maar dan gebeurd het ook.
Wie heeft er een tip voor mij?

Tijgeroog

Tijgeroog

20-08-2013 om 10:24

Oorzaken

Dat kan heel veel oorzaken hebben. Berucht is het openen van de oven als de cake nog niet gaar is. Maar ook te kort bakken, de hoge temperatuur, te snel uit het bakblik halen of door de ingrediënten die je gebruikt.

sonj@

sonj@

20-08-2013 om 10:32 Topicstarter

Reactie

Ik weet inderdaad dat het kan gebeuren als de oven te vroeg open wordt gedaan, maar zoals ik al schreef is de cake wel gaar op het moment dat de baktijd om is en ik de oven open.
Ik laat de cake altijd nog een tijdje in de bakvorm zitten, dus dat kan ook niet de reden zijn.
En qua ingrediënten. Ik gebruik altijd zo'n pak waar alleen nog eieren aan toegevoegd moeten worden. Misschien dat ik daar eens wat anders van moet proberen...

Langzaam afkoelen

Wat bij mij vaak de oorzaak van inzakken is, is het te snel afkoelen van de cake. Ik laat de (gare) cake altijd nog vijf minuten in de gesloten oven staan. Daarna zet ik de oven op een kiertje, ook weer een minuut of 5. Pas daarna plaats ik het bakblik voorzichtig buiten de oven. Zo koelt de cake heel langzaam af en blijft mooi hoog.
Maar misschien doe je dat al allemaal en is het iets anders, dat kan natuurlijk ook.
n@nny

madelief

madelief

20-08-2013 om 17:57

Mixen

Niet te lang mixen scheelt ook veel. Ooit een keer twee pakken mix dubbele tijd gemixt niet doen dus. Cakes zakten als puddingen in elkaar. Te veel lucht in beslag. Ander merk bv honig werkt soms ook beter.
Succes!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

lennest

lennest

21-08-2013 om 18:37

Afkoelen oven?

Onze oven schakelt vanzelf terug in de laatste 10 minuten, er staat dan ook in de display 'afkoelfase', mijn cakes zakken ook in. Ik heb de oven nadat het programma klaar was, meteen weer eens aangezet. De normale temperatuur voor de cake is 140 graden, nu 75!

Geen mix

Maar gewoon per ei 50 gram boter, 50 gram suiker en 50 gram ZR bakmeel nemen. Nog nooit ingezakt.

Idem

Ik zit dit ook met enige verbazing te lezen, want ik ben echt geen enorm bakwonder, maar heb nooit ingezakte cake. En inderdaad, ik gebruik gewoonlijk ook geen mix, maar gewoon 200g van alles. Dus misschien is dat inderdaad toch het geheim.

Ik heb trouwens wel eens een keer cakemix gebruikt van Home Made en die zakte niet in (kruidcake. Ik kan m niet echt aanbevelen)

groeten,

Temet

sonj@

sonj@

22-08-2013 om 20:54 Topicstarter

Gelukt!

Ik heb nu de boerencake mix van Koopmans gebruikt en de cake is gelukt. Hij was heerlijk en nu al op.
Ik ga het ook een keer proberen met hoe Dirksmam het beschreef.
In de oven laten staan werkte trouwens ook niet bij mij (de vorige keren) , dan zakte hij ook in.
Mijn man zei net dat hwt misschien ook aa de oven ligt. Sinds we deze oven hebben lukken ze niet meer goed. Maar je zou denken dat als de temperatuur hetzelfde is ingesteld het niet moet uitmaken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.