Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

de boom en de buren

Onderwerp dat vaak terugkomt.

Onze tuin heeft een boom. Nou ja, boompje, hij was klein toen we hier kwamen wonen en is aardig gegroeid. Ook waaien er zaailingen van gemeentebomen binnen, die krijgen soms ook kans om wat takjes en blaadjes te krijgen. De boom staat niet vlakbij de erfgrens, maar werpt wel wat schaduw op de -volslagen lege- betegelde tuin van de buren, Nu ja, er staan een paar kleine buxusjes in potten. Onze buurvrouw zit - als ze thuis is, en dat is niet zo heel vaak- erg graag in de zon, dat is haar lust en haar leven.
Onze boom en de struikjes eromheen trekken vogeltjes, wij vinden dat leuk.

Toch voel ik me wat bezwaard om die schaduw. Zolang ze nog een zonnig plekje over heeft, toch maar zo laten? Heb net wat staan knippen de bomen en struiken, maar alles weg zou ik niet willen.

Angela67

Angela67

01-06-2015 om 14:10

schaduw?

waarom voel je je bezwaard als zij niet klaagt? Wettelijk is er toch geen reden om in te grijpen bij 'wat schaduw'?
gr Angela

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

01-06-2015 om 14:15 Topicstarter

nee dat klopt.

Maar nu eindelijk de zon weer eens scheen en ik in haar tuin keek, zag ik daar meer schaduw dan zij fijn vindt.

Angela67

Angela67

01-06-2015 om 14:23

deal

wij hebben een deal met onze buren gemaakt dat de boom niet hoger mag worden dan het huis van de gezamenlijke achterbuur ('t zijn huizen met 1 verdieping), we hebben gekeken naar hoe de zon draait etc. en toen deze afspraak gemaakt. Dat was heel handig want zo weten we altijd of we moeten snoeien en is het ook 'bespreekbaar'.
Kun je het op die manier eens bekijken? Welk deel vd dag is de schaduw, hoe verhoudt zich dat tot haar tuin-tijd etc.
gr Angela

Pieter

Pieter

01-06-2015 om 14:37

waarom

bespreek je het niet eens met haar? Nu denk je van alles maar weet je het niet. Nodig haar eens uit voor de koffie en vraag haar of ze last heeft van de boom.

leiboom

leiboom

01-06-2015 om 15:03

buurvrouw

Wat ben je een lieve buurvrouw, wil je niet naast mijn schoonmoeder komen wonen? Haar nieuwe buren hebben hebben op 3 mtr. van haar raam een schutting met pal daarachter hoge leibomen neergezet. Deze ontnemen als ze in blad staan praktisch al haar daglicht....

even praten met de buuf

Zie de titel. Ik vind het in dit jaargetijde erg lekker om in de zon te zitten. Maar als het echt zomer wordt, vind ik schaduw fijn. En dan zou ik blij worden van een boom die schaduw heeft.
Even een praatje maken dus. En als de buren aangeven dat ze veel zon fijn vinden: afspraak maken hoe groot de boom mag worden. Zie de reactie van Angela67 hierboven

creabea

creabea

08-06-2015 om 21:26

hier ook een boom

waarover ik van de buurman een keer de vraag kreeg of we hem wilden snoeien, want in het voorjaar kwam er tussen 8 en 9 's avonds schaduw op een stukje van hun terras (in de zomer was er voldoende zon overigens). Nu was er recentelijk in het plantsoen achter onze huizen zeer rigoreus gesnoeid, onze boom (boompje) stond net mooi in bloei en de buren hadden zelf een boom in de tuin staan die nog veel meer schaduw gaf, dus ik zei: nee, liever niet. Nou, toen gebeurde het hoor. Ik was 'asociaal' en met de andere buren had hij ook altijd goede afspraken en ik kon een proces aan m'n broek krijgen. Totaal idioot. Toen had ik dus helemaal geen zin meer om onze boom te snoeien en uiteindelijk heb ik hem pas een paar jaar later gesnoeid, toen hij mij zelf in de weg begon te zitten.

Misschien is het wel handig om eens met je buurvrouw te praten, voordat zij plotseling op deze manier 'ontploft'. Kan ook zijn dat ze schaduw in de zomer ook wel prettig vindt natuurlijk! De verstandhouding met onze buren is er niet beter door geworden, helaas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.