Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ben-er-nog

Ben-er-nog

23-01-2014 om 11:07

De bibliotheek!

Ik kom al 17 jaar op het forum, onder wisselende namen. Ik weet dat er meer mensen waren die in de openbare bibliotheek werk(t)en. De bieb zit nu in zwaar weer: overal bezuinigingen, veel sluitingen, ontslagen. Bij ons wel sinds 2010 bezuinigingen, nog geen gedwongen ontslagen. Maar ik verwacht dat die er nog komen, zo richting 2015.

Deze week was de openbare bibliotheek uitgebreid in het nieuws omdat er nu landelijk 5000 e-books beschikbaar zijn voor leden: https://www.bibliotheek.nl/ebooks/. Na enkele dagen prutsen is het me eindelijk gelukt een boek te downloaden en te openen in de app op mijn tablet. De techniek hapert maar ook collectie valt me eerlijk gezegd tegen. En ik ben nog geen boeken tegengekomen die ik als epub kan downloaden op mijn e-reader.

Een andere reden dat de bieb deze week in het nieuws was is dat de minister aan een nieuwe bibliotheekwet werkt die als we pech hebben ervoor zorgt dat er veel fysieke bibliotheken gaan verdwijnen, omdat de kern van de wet eruit bestaat dat alle Nederlanders e-books moeten kunnen downloaden. Bussemaker wimpelt dat weg, http://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/jet-bussemaker/weblog/bibliotheken-keren-tij-met-digibieb.html, maar de kans is behoorlijk groot. Die papieren boeken in die dure gebouwen kunnen wel weg, zullen noodlijdende gemeenten (en welke gemeente lijdt anno nu geen nood) al snel denken, als ze moeten kiezen of ze hun schamele beetje geld uitgeven aan jeugdzorg, ouderenzorg of de bibliotheek. De Commissie Cohen kwam met een rapport dat het nut van de fysieke bibliotheken onder de aandacht brengt: http://www.siob.nl/kennisbank/documenten/bibliotheek-van-de-toekomst/item2589.

Ik maak me grote zorgen, om mijn baan maar ook om de maatschappijk. Voor mij is de bibliotheek een basisvoorziening waar we zuinig op moeten zijn. 100 jaar geleden werden ze opgericht, maar in het digitale tijdperk zijn ze nog steeds nuttig.

Hoe denken jullie erover? En medebibliothecarissen, zijn jullie hier nog? En hebben jullie je baan nog?


Pipo

Pipo

23-01-2014 om 12:25

Eens

Ik zou niet alles digitaal willen lezen, veel mensen willen nog niet over naar ebooks, en ik wil daar zeker niet toe gedwongen worden.
Er zijn voor kinderen heel veel lees-apps, maar lekker keutelend boeken zoeken en lezen in de bieb op een regenachtige middag hoort wat mij betreft er ook bij.
Ik zou er een petitie voor tekenen, in elk geval - heb ik ook gedaan toen de bieb in mijn wijk met sluiting werd bedreigd. Het is gelukt die te behouden, gelukkig, maar wie weet hoe lang nog.

bibi63

bibi63

23-01-2014 om 14:05

hou van echte boeken lezen, geen enkele behoefte om aan de e-reader te gaan. Vind het heerlijk om in de bieb rond te neuzen, te bladeren in boeken enz enz enz enz. Dus ik zie het met lede ogen aan....
Bibi

Annie

Annie

23-01-2014 om 16:42

Ik begrijp het wel...

Een bibliotheek is een groot goed. Met name voor de leesontwikkeling van kinderen. Ik ben dus voor een bibliotheek opiederre school. Met vrijwilligers etc prima te doen; zo breng je boeken dichter bij kinderen. Ik schrik er van hoe weinig kinderen in deze bovengemiddeld rijke wijk met veel hoogopgeleide ouders regelmatig lezen. Ik weet vanuit mijn werk hoe beroerd het is gesteld met thuis lezen in achterstandswijken. Iedere school een bieb dus.

Volwassenen kunnen volgens mij prima zlef zorgen voor hun boeken. Ik snap niet waarom een bibliotheek voor volwassenen wordt gesubsidieerd. Waar bibliotheek staat mag je ook sportvereniging, theater, etc invullen. Ga uit van het punt dat iedereen dat zelf kan regelen en bekostigen op welke manier dan ook. Alleen voor degenen die door het ijs zaken qua financien zou je een tegemoetkoming in het leven kunnen stellen. Ik ben er trouwens van overtuigd dat met minder subsidie dergelijke instellingen een stuk creatiever worden. Dan wordt die bieb op school een buurt bieb met vrijwilligers etc. Ooit startte er bij ons in de bieb een experiment dat je gloednieuwe boeken per post kreeg toegestuurd en die kon je in dezelfde envelop weer terugsturen. Ik vond het ideaal: niet meer afhankelijk van biebtijden etc.

En daarin past het uitlenen van e-books. Prima dat je tegen een kostendekkende vergoeding ebooks kunt downloaden die dan een maand te lezen zijn. Stuk duurzamer en efficienter dan hoe er nu wordt gewerkt. Wil je wel graag een echt boek in handen, prima, daar is de boekhandel voor.
E-books zijn ook veel makkerlijk voor blinden, dyslectische mensen etc omdat het direct kan worden voorgelezen.

Ik zou het absurd vinden dat in de bibliotheekwet wordt gesteld dat in 2015 literatuur slechts in gebonden formaat kan worden aangeleverd. Dat is net zo iets als stellen dat je, voor het behoud van banen, de digitale kerstkaarten moet proberen af te houden.

Sorry, voor je baan. Maar van een afstandje denk ikd at het geen verkeerde ontwikkeling is.

Tango

Tango

23-01-2014 om 20:42

Sluiten

Hier in de stad waren twee bibliotheken. Vorige maand is er 1 gesloten, natuurlijk net die ene dichtbij ons in de buurt. We moeten nu naar de andere kant van de stad. Ik vind het waardeloos. De kinderen kunnen niet makkelijk meer zelf gaan, alleen de oudste. Je moet het veel beter organiseren, even tussendoor gaat niet meer.
En ik zal wel erg ouderwets zijn maar een E-reader heb ik niet en wil ik ook helemaal niet. Echte boeken vind ik heerlijk. Gelukkig hebben ze nu bij de sportschool een boeken-uitleen opgericht. Je kunt er zelf boeken inleveren en boeken lenen die anderen hebben ingeleverd. Heel handig, maar dus geen kinderboeken.
Ik vind het echt een zorgelijke ontwikkeling, bibliotheken zijn gewoon belangrijk. Op school zit ik ook een ochtend in de schoolbieb. Erg leuk om kinderen te helpen een leuk boek te vinden. Als dat allemaal digitaal zou gaan zou de lol eraf gaan voor mij. En bovendien zitten ze dan nog vaker achter een schermpje.

Hanne.

Hanne.

23-01-2014 om 22:05

schrikbeeld

Geen bieb meer is voor mij een groot schrikbeeld. Ik lees uitsluitend bieb boeken en alleen op papier.

Als er geen bieb meer zou zijn zou er bij ons vrij weinig meer gelezen worden. Ik lees ongeveer 1 boek per week. Man en kinderen ook. Als ik dat bij de boekwinkel moet bekostigen kan ik wel een lening gaan afsluiten. En vergeet niet dat de kracht van een bibliotheek ook is dat ze een grote variatie hebben nieuwe boeken maar ook boeken die al lang uit de handel zijn.

En ik word door die grote variatie en het 'gratis' lenen gestimuleerd om eens wat anders te proberen. Als ik 20 euro voor een boek moet uitgeven wil ik wel zeker weten dat ik iets goeds in handen heb.

Maar bibliotheek zouden best wat creatiever mogen worden in hoe zij aan hun geld komen. Niet passief wachten tot de klanten komen maar ook actief mensen binnen vragen. Samenwerking met derden zoeken. Activiteiten organiseren etc etc etc

ja, hier

Ik was er eentje van jouw collega's. Wás, helaas, ik ben ongeveer een jaar geleden wegbezuinigd tot mijn grote spijt.

Ben het overigens helemaal met je eens: de bieb moet absoluut blijven, het is zoveel meer dan alleen die verzameling boeken.
En e-books zijn wat mij betreft absoluut geen vervanging voor een echt boek hoor... Ik heb geen e-reader en wil er ook geen, ik wil kunnen bladeren in een boek en voelen aan de bladzijden.

Dalarna

Dalarna

24-01-2014 om 08:03

stempuntnl

Van de week op stempuntnl was iemand die wilde dat de bieb gewoon veel meer ging doen, tafeltjedekje met alle ouderen uit de buurt bijvoorbeeld, voorlezen door oma's, meer cursussen etc.

lennest

lennest

24-01-2014 om 12:52

Eens met Annie

Ik lees heel erg veel, een boek per week is heel normaal, tijdens vakanties veel meer en ieder jaar weer ruzie over de enorme krat met boeken die echt mee moet. Tot we met het vliegtuig op vakantie gingen en niet te veel bagage mee mochten nemen, een strandvakantie, en wat doe ik aan het strand? Juist ja, lezen. Vooruit dan, een e-reader, je moet toch wat als je veel wilt lezen. En ik ben om! Ik heb geen boek meer vast, alleen nog de reader. Qua gewicht is het ook heerlijk, vooral als je in bed leest; geen zwaar boek meer in de hand. Nooit meer een te klein lettertype, ingebouwd lampje, past in elke handtas, minstens 50 boeken op zak, dit had ik veel eerder moeten doen. Ik heb van een kennis 5.000 boeken gekregen, de helft zal ik echt niet lezen, en ik heb m'n biebabonnement opgezegd en overweeg om nu er weer een te nemen, juist vanwege de ebooks. Ik koop zelf ook e-books, deel ze met anderen en dat deed ik ook met papieren boeken, ik krijg er ook genoeg. Om kinderen aan het lezen te krijgen, is een schoolbieb ideaal. Kijk, ik kwam vroeger heel veel in de bieb, ook met de kinderen en lezen hoort er hier helemaal bij, maar dat geldt niet voor iedereen, zelfs niet al is de bieb om de hoek. En de bieb voor volwassenen mag best tegen kostprijs, waarom niet? Een hele tijd geleden heb ik al mijn tijdschriftabonnementen opgezegd, ik kan ze gratis lezen in de bieb, da's toch raar? Ik ben geen klant meer van de bieb, maar ik mag toch alles daar ter plekke lezen. Eerst was daar het internet ook gratis, nu moet je er voor betalen, prijs is ook een afhankelijk van het type abonnement/geen abonnement. Een vriendin van mij is werkloos, ze bivakkeert halve dagen in de bieb: gratis kranten en tijdschriften, goedkope koffie, goedkoop internet, lekker warm, waarom zou je thuis blijven?

Tihama

Tihama

24-01-2014 om 13:00

Tja

Ik ben dol op boeken. Ik heb kasten vol. Ik heb geteld: 16 boekenkasten verdeeld over 3 verdiepingen. Ik hou van de geur van een boek, ik geniet van de aanschaf, ik hou van de aanblik.

En toch hebben we inmiddels 2 E-readers. Allebei E-ink, dus rustig aan je ogen en met zeer laag stroomverbruik.

Ik merk dat ik vaak niet meer weet of ik een boek digitaal of op papier gelezen heb. De inhoud is me bijgebleven, niet de vorm. Ik blader op mijn E-reader ook door de bladzijden. Het is heerlijk om met een miniscuul apparaat op pad te gaan en zeker te weten dat ik niet zonder leesvoer kom te zitten. Vroeger had ik voor vakanties altijd discussies met mijn man: 'We nemen niet 20 boeken mee op vakantie'. Nou, ik denk het wel dus

Ik reis veel met de trein: ik zet er de stukken voor mijn werk in pdf op en ik heb altijd een voorraadje van mijn boeken op staan.

Hoewel ik geniet van papieren boeken, denk ik dat het een achterhoedegevecht is.

Hoe gezellig de koets ook was...genietend van de lange reis, het bewust meemaken van je omgeving, contact makend met je reisgezelschap, niet voortrazend door het landschap: de trein en de auto hebben gewonnen.

Tine Winkel

Tine Winkel

24-01-2014 om 14:48

ik zou niet zonder willen

ik vind het heerlijk om (bijna) elke week even bij de bieb langs te gaan. Lekker met een of beide dochters langs de kasten lopen, op zoek naar wat leuks om te lezen of evt. wat nuttigs voor een project van een van de meiden. Waar ik woon heeft de bieb ook veel andere faciliteiten, zodat je ook lekker thee/koffie kunt drinken, aan tafels lekker kunt zitten lezen in tijdschriften, de kinderen kunnen gamen.
Ik lees regelmatig, ongeveer 1 boek per week, de kinderen lezen dat zeker ook, zo niet meer. Ik moet er niet aan denken dat ik al die boeken moet aanschaffen (waar laat ik ze?!) en/of weer moet verkopen (om het zojuist genoemde probleem weer op te lossen...).
Zelf hoef ik niet zo nodig een e-reader. Zo fijn, hoor ik dan, ik heb mijn hele bibliotheek bij me. Hm, wat moet ik met 600 boeken bij me, ik lees er toch maar één tegelijk. Op vakantie kom ik ook niet verder dan 4 boeken, dus dat is ook geen probleem.
Bij e-readers vraag ik me bovendien af of het licht uit de reader niet, net als bij beeldschermen, zorgt voor melatonine-afbraak. Ik slaap vaak slecht en ben dus erg huiverig voor oplichtende beeldschermen in de avonduren - en juist dan, net in bed vlak voor het slapen gaan, wil ik nog vaak even een half uurtje lezen. Voor mij dus geen e-reader totdat bewezen is dat dit geen effect heeft op melatonine.

Druif

Druif

24-01-2014 om 15:30

Leuke test over boeken (compleet ot, maar toch ook niet)

http://www.buzzfeed.com/mackenziekruvant/can-you-guess-the-classic-novel-from-its-first-sentence

Als ik de boeken had gelezen, had ik ze goed. 8 van de 17. Maar er zaten er genoeg tussen die ik (nog) niet gelezen heb.

Druif

Druif

24-01-2014 om 16:10

Oh ja

Ik heb wel eens e-boeken geprobeerd, maar ik ben meer van het omslaan van bladzijdes.

Ik vind het vooral irritant dat ik niet voel waar in het boek ik ben. Vooral bij ingewikkelde boeken, wil ik weleens wat terug lezen, en dat vind ik dan, omdat ik op de een of andere manier onthoud, waar in het boek dat stukje stond. Bij een e-boek lijken alle bladzijdes op elkaar. Vind ik.

Ik kom dus ook vaak en graag in de bieb. Ik lees best veel en ik zou het niet kunnen betalen om al die boeken zelf aan te schaffen.

Bij ons in de bieb hebben ze de boeken gecategoriseerd. Dat vind ik al irritant. Ik vond het altijd heerlijk om tussen de boekenkasten te lopen en dan compleet ongeleid en impulsief aantrekkelijke titels of vaag bekende auteursnamen te vinden. Nu moet ik eerst gaan kiezen: wil ik literatuur, romantiek, echt gebeurd of misdaad? Ik wil het allemaal! Door elkaar heen!

Tihama

Tihama

24-01-2014 om 16:22

E-reader

Je hebt 2 typen E-Reader: met E-ink en met LCD.

Die laatsten geven licht. De E-ink geeft geen licht. Die kun je dus ook niet in het donker lezen, dan heb je een lampje erbij nodig. Net als een echt boek. Dat heeft dus ook geen invloed op je melatonine-aanmaak.

Als je op vakantie toekunt met een paar boeken dan is de nood ook minder hoog. Bij een relaxvakantie heb ik minimaal 1 boek per dag nodig. Ik lees helaas erg snel, dus een thriller van 300 pagina's leg ik na 2 uur alweer neer. Ik lees trouwens in het gewone leven meestal meerdere boeken tegelijk: een roman, een thriller, een non-fictie boek. Voor elke stemming en behoefte een ander boek. Het viel mijn hulp ooit op dat er zoveel boeken op zoveel plekken opengeslagen lagen

Het fijne van mijn e-reader is dan ook dat ik alle varianten paraat heb. Op dit moment is het trouwens: "De dertien problemen van Miss Marple"(ligt op het nachtkastje: elke avond voor het slapen gaan eentje). "2100" van Michio Kaku (meestal op zondagochtend tijdens de koffie). En de Hobbit (op mijn E-reader, die hebben we ook als gebonden versie in de kast staan, maar dat sjouwt minder makkelijk). Die lees ik tijdens treinritten, in porties of als ik ergens lang moet wachten.

Afgelopen jaar hadden we een lange vliegreis. Ik was dolgelukkig met mijn lichte E-reader in de handbagage. Urenlange garantie. De E-inkreader gebruikt ook nauwelijks stroom. Met 1 lading stroom kun je minstens 20 boeken voort. Goed opladen voor vertrek en je hoeft niet zenuwachtig te worden.

Katniss

Katniss

24-01-2014 om 16:40

Dochter uit de brand door een E-book

Mijn kinderen zijn wel lid van de bieb maar we komen er zelden. De openingstijden zijn dusdanig dat we doordeweeks op een dag zouden kunnen, of in het weekend heel vroeg op moeten staan (10-12). Het kwam ook nog wel eens voor dat ik een paar euro boete kon afrekenen vanwege te laat terugbrengen. Laatst had mijn oudste ineens een fantasy-boek nodig, een genre dat ik niet in huis heb. Leuk grapje, om er op zaterdag achter te komen dat je dinsdag een boekbespreking moet inleveren. De bieb was op zijn vroegst maandagmiddag open, dus dat was te laat. Gelukkig kwam ze zelf op het idee om bij bol.com een E-book te bestellen, waardoor ze nog op tijd haar boekbespreking van De hobbit kon inleveren Volgende keer mag ze overigens ook zelf voor de kosten opdraaien.

Fransien

Fransien

24-01-2014 om 18:09

Studieplek

Hier is de bibliotheek ook de studieplek van veel mbo-ers of bovenbouw middelbare scholieren. De rust wordt behoorlijk bewaard (de bibliothecaresse heeft al een aantal keer klierende scholieren de deur uit gezet, die heeft de wind er wel onder) en die kinderen kunnen in alle rust hun huiswerk maken, met naslagwerken en alles er bij.
Er is ook speciaal een aantal uur werkstukhulp, daar wordt door veel kinderen gebruik van gemaakt, vooral uit de doelgroep kinderen met ouders die niet weten hoe je een werkstuk maakt.

Een bibliotheek is heerlijk om langs te lopen en te kijken wat je zou willen lezen, met de kinderen vanalles uit te zoeken. Maar het is ook uitstekend als studieplek.
Alles valt of staat helaas met voldoende vrijwilligers zodat de bibliotheek ook redelijk ruime openingstijden heeft.

Dalarna

Dalarna

24-01-2014 om 19:19

katniss

Dan zou ik toch maar eens je licht opsteken aan de andere kant van dat water als je het hebt over onmogelijke tijden van de bieb. Hier en in H is de bieb echt elke avond open tot 20:00 uur. Mijn oudste sport nu van okt tot en met half maart bij de bieb in de wijk F, heerlijk... lekker een uurtje in de bieb zitten wachten

Mussie

Mussie

24-01-2014 om 20:04

Luilekkerland

ik vind de bieb net luilekkerland. Als ik ooit in de hemel kom, is dat denk ik 1 grote bibliotheek. Ik ga het liefst zaterdagmorgen (ik vind 10 uur al uitslapen) naar de bieb en ga dan op m'n gemak van alles langs. Ik had er echt nooit over nagedacht dat de bieb zou kunnen sluiten. Wat erg! Als kind was het al mijn lievelingsbezigheid en nog steeds kan ik me bijna geen heerlijker gevoel voorstellen dan de bieb te verlaten met 3 of 4 met zorg uitgezochte boeken. Ik sla wat door, maar ik ben er ook zo dol op.
Wel ben ik het eens met iemand hierboven die zei dat de bibliotheek zelf wel wat creatiever zou mogen worden. Ik zou bijvoorbeeld best drie keer zoveel willen betalen als ik nu doe maar het wordt me nooit gevraagd. Waarom eigenlijk niet?

Hanne.

Hanne.

24-01-2014 om 22:06

openingstijden (dalarna)

Dalarna: Dat de bieb in H (althans het filiaal in F) tot 20 uur open is is ook nog niet zo lang. Vroeger was dat alleen op vrijdag.

maar het motiveert mij wel om vaker te gaan. Door de week tot 18 en op zaterdag van 12 tot 16 combineerde altijd erg slecht met school en werk. Heb ook het idee dat het drukker is.

nu alleen de indeling op categorieën weer ongedaan maken zodat ik net als druif weer kan snuffelen en ik ben weer blij.

vind deze bieb ook wel een voorbeeld van hoe het ook kan. Het gaat er om veel meer dan boeken uitlenen!

Tine Winkel

Tine Winkel

24-01-2014 om 22:07

@Druif, boeken in categorieen; & @Tihama

@ Druif
Ja, daar heb ik ook zo'n hekel aan, bij ons in de bieb, dat die boeken op genre staan ingedeeld. Nadeel vind ik ook, dat sommige schrijvers verschillende soorten boeken hebben geschreven. Zo staan de andere boeken van de schrijfster van 'haar naam was Sarah' niet bij de literatuur, maar bij de liefdesromans/chicklit. Heel bijzonder, ik vind ze minstens zo goed als Rosnay's bekendste boek.
@ Tihama
Wow, jij hebt idd een flink leestempo. Ik lees echt erg traag, meer dan 30 blz per uur 'doe' ik niet, dus ik heb heeel lang plezier van een boek. Dank ook voor het onderscheid tussen beide typen e-readers.
Weet jij/iemand dan ook hoe het zit met copyright bij het lenen van e-boeken aan vrienden? Ik bedoel: een gewoon boek kun je even uitlenen aan je vriendin, mag dat ook met een e-boek (en dan legaal dus).

Tihama

Tihama

24-01-2014 om 23:59

Geen idee

Het probleem is natuurlijk dat je zelf het boek fysiek niet meer in handen hebt als je het uitleent, terwijl je dat bij een eboek wel hebt. Ik heb geen idee hoe dat dan juridisch zit.

Ik donwload veel boeken van gutenberg.org en dbnl.nl. Zo heb ik bijv eindelijk Eline Vere en Van de Koele Meren Des Doods gelezen. Met dank aan de literatuurlessen die zoon nu krijgt, herleeft mijn eigen interesse voor die oude boeken. Via deze sites kan ik ze dan instant binnenhalen en lezen. Heerlijk. Onlangs eindelijk Camera Obscura gelezen. Mijn zoon moest voor Nederlands minimaal 3 boeken van voor 1920 lezen, dan helpt dit ook goed met zoeken.

Via gutenberg.org zoek ik meestal engels: Flatland, Sherlock Holmes. Via die website zijn echt heel veel klassiekers te vinden, die auteursrechtvrij zijn. Dat is overigens ook iets intrigerends: in alle landen zijn de regels anders. De boeken op gutenberg zijn gecontroleerd op auteursrecht in de VS. Maar dat kan wel betekenen dat het in Nederland wel onder auteursrecht valt.

Op dbnl zijn niet alle boeken als E-pub beschikbaar, maar vaak als webvariant. Die lees ik dan op de I-pad of de PC.

carola

carola

25-01-2014 om 10:47

boeken op tafels

Hier ook een groot liefhebber van gewone boeken.Man, zoon en ik hebben alledrie geprobeert om e boeken te lezen,maar vinden het niks.
Niets fijner dan een echt boek in handen,Dus om de week naar de bieb en voor alledrie een flinke stapel mee.
Het irritante in onze bieb is inderdaad dat de boeken op genre staan,je zoekt je een ongeluk.
Maar erger nog:er liggen ook allemaal boeken op tafels en zie daar maar eens iets wat je zoekt in te vinden...
Volgens de computer in de bieb is een boek dan aanwezig,maar waar?Zelfs een medewerker kan het boek dan vaak niet vinden,zo jammer!.

Tihama

Tihama

25-01-2014 om 15:02

Carola

Wat ik me afvroeg: je zei dat je geprobeerd had om e-boeken te lezen, maar heb je dat dan gedaan op een E-ink. reader met ePub-formaat?

Als je digitaal leest, maakt het namelijk een wereld van verschil of je een LCD gebruikt of een E- ink.
Het tweede dat heel belangrijk is, is of je een EPub leest. Je kunt diverse bestandsformaten lezen: PDF, ePub, word, gifs, tiffs etc.

Maar het grote voordeel van ePub is dat deze direct aanpast aan de pagina. Je kunt lettertype en lettergrootte perfect aanpassen aan je wens, en vervolgens krijg je elke pagina precies op jouw wensen.
Bij een wordbestand. of PDF heb je nog wel eens dat de breedte van de regels niet past op je scherm, of dat je noodgedwongen in een heel klein lettertype moet lezen als je niet steeds wil scrollen.

Ik heb twee E- readers: eentje met touchscreen en eentje zonder. Op die met touchscreen blader ik letterlijk door de bladzijden heen. Met mijn vinger van rechts naar links en de bladzijde slaat om.
Ik kan ook op het knopje drukken. Dat is vooral fijn bij in bed lezen, je hebt maar 1 hand nodig.

Ik ben dus heel benieuwd of je het geprobeerd hebt met de optimale omstandigheden. Ik ken namelijk vrij veel mensen die het digitaal lezen hebben afgedaan na ervaringen op een I-pad. Ik zit nu op een I-pad te tikken, maar meestal als ik meer moet doen, kruip ik toch achter een PC. Die is namelijk veel prettiger voor dat doel. Zo geldt dat ook voor digitaal lezen.

carola

carola

25-01-2014 om 16:13

Tihama

Ik heb inderdaad ook alleen ervaring met het lezen op een ipad en niet op echte ereaders.Ik geloof graag dat dat veel prettiger zou lezen,maar voor mij gaat er niets boven een echt boek,veel lekkerder vasthouden en bladeren,heerlijk!
Ook heerlijk om lekker door de bieb te struinen,lekker achterkanten te lezen en ook bij hobby boeken kijken enzo.
Maar prima toch,ieder zijn smaak.
Nu moeten ze in mijn bieb alleen nog iets doen aan die onoverzichtelijke boeken tafels.

Monique D*

Monique D*

26-01-2014 om 18:14

Waarom zou ik een e-reader aan moeten schaffen?

Ik begrijp niet helemaal waarom men ook boeken via e-readers wil lezen.

- Ik zou in de eerste plaats een kleine investering moeten doen om een e-reader aan te schaffen.

- Het lijkt mij wel handig om boeken daarop te downloaden waarvan je de naam en de titel (of isbn-nummer) weet. Het is wel goed als je het hebt gereserveerd bij de bibliotheek en je hebt geen zin om door de regen daar naar toe te gaan. Dat lijkt mij wel een voordeel van een e-reader. Maar ik vind het ook heerlijk om door een bibliotheek te struinen en boeken tegen te komen die ik interessant vind om te lezen. Daarom hoef ik geen e-reader aan te schaffen?

Dus ik snap niet precies wat de voordelen hiervan zijn.

En hoe zit het precies: kan je boeken van de bibliotheek downloaden? En zo ja, blijft dat boek voor altijd op die e-reader staan? Of kan je ook van elders een boek downloaden?

Angela67

Angela67

26-01-2014 om 21:31

waarom MoniqueD: milieu . .

scheelt weer papier en scheelt sjouwen op vakantie
gr Angela

e-readers

Ik betwijfel of e-readers (energieverbruik, grondstoffen, later de afvalverwerking) beter zijn voor het milieu dan papieren boeken die jij en tientallen anderen bij de bieb lenen. Maar misschien ben ik niet objectief want ik ben dol op boeken. Ik ga wekelijks naar de bibliotheek en ik vind het heerlijk om tussen de kasten te lopen en zo iets te ontdekken wat ik zelf niet gericht zou zoeken. Wat mij betreft zijn bibliotheken onmisbaar.

Bianca

Bianca

27-01-2014 om 10:26

e books en de Bieb

Ik heb thuis een kast vol boeken en een E reader. En dan nog een hele bubs vrienden die ook veel lezen en waar we veel van lenen. En tja helaas (?) heb ik de Bieb daardoor niet meer nodig, dus ik kom er niet meer.

Mijn kinderen hebben wel een abonnement maar komen er eigenlijk ook zelden.
Terwijl ze wel veel lezen. Maar ja die hebben inmiddels ook veel boeken zelf en lenen van vriendinnen.

En boek is een superhandig cadeau, dus na iedere verjaardag/ sint/ kerst zijn ze wel weer wat boeken rijker; ze kunnen het niet bijbenen zeg maar.
En voor werkstukken en spreekbeurten komen ze wel toe met internet en de boeken die we thuis hebben. En soms dan toch de bieb.

Eerlijk gezegd is voor ons gezin de openbare bibliotheek een beetje overbodig. En zo ken ik er dus meer.
Zal misschien komen omdat we uit een wat rijker milieu komen? School heeft ook een aardig aanbod, dus tja.

En een biebboek waar ongedefinieerde kruimels tussen zitten of een bladzijde mist. Tja, toch liever een eigen boek dan.

Het neuzen en zo nieuwe dingen ontdekken doe ik veel online en in boekwinkels (die overigens ook in rap tempo verdwijnen!).

Toch vind ik de bieb belangrijk, maar ik vraag me af of mensen die niet graag lezen er meer van gaan lezen. Dat betwijfel ik.
Fijn voor de mensen met een klein budget en graag lezen. Maar de doelgroep is naar mijn idee te klein. Dus sluiten de biebs. Jammer maar logisch.

En een e-reader. Ik vind het een fijn ding. Op vakantie nooit meer te weinig leesvoer mee, wat voorheen nog wel eens gebeurde. En door de e reader ben ik weer veel in het Engels gaan lezen. Als je een woord niet weet kun je erop dubbeltikken en dan zoekt hij het op! Zo handig!

Ik lees nog veel op papier. Het maakt me eigenlijk niks uit.

Als ik dan toch een nadeel aan de e reader moet noemen: hij kan vastlopen en de batterij kan leegraken. Als je op vakantie gaat en je vergeet je lader is dat wel vervelend.
Maar een boek van 700 bladzijden houdt in bed niet fijn vast. Dan wint hier de e reader met voorsprong.

mar

mar

27-01-2014 om 12:23

toch

Ik ben ook dol op boeken en toch ben ik om. Met een gezin met veel lezenden liepen wij ook tegen het vakantie meenemen aan. Een grote krat vol met boeken, kon alleen in de auto vervoerd worden. Sinds vorig jaar heb ik de kobo aura. Het grappige is dat ik me vaak vergis in wat ik in mijn hand heb, boek of ereader. Dan wil ik de bladzijde omslaan en dan lukt dat niet, heb ik de ereader vast . Ingebouwd een licht wat van onderaf schijnt, volgens mij zijn er die nog niet veel, of het is een lcd en dat wilde ik niet.
De bieb is bij ons een uitstervend iets. Kleiner geworden en sinds deze maand opgenomen in een multifunctioneel centrum. De bieb zelf heeft geen personeel meer, alles is zelfbediening.
Ik kom er nog wel eens voor mijn ouders. Zou het jammer vinden als hij helemaal verdwijnt maar volgens mij is het vechten tegen de bierkaai.
Ik had van mezelf ook nooit gedacht dat ik van een scherm af zou gaan lezen.

Druif

Druif

27-01-2014 om 12:39

vraagje

Hoe doen jullie dat dan met je gezin? Heb je voor iedereen een e-reader? Of lezen jullie kinderen nog wel uit gewone boeken?

Jaina

Jaina

27-01-2014 om 12:55

Beiden

Ik heb een ereader en lees daarop met veel plezier. Het maakt in leesplezier inderdaad weinig uit of ik op de ereader lees of een 'echt' boek.
Daarentegen koop ik wel vaak echte boeken. Ereader is leuk en aardig maar de boeken zijn alleen te lezen zolang de reader het doet. Staan ze alleen op je ereader en nergens anders ben je ze daarna kwijt. Papieren boeken gaan toch waarschijnlijk uiteindelijk langer mee dan elektronische bestanden. Nu zijn er genoeg boeken die ik niet in mijn bezit hoef te hebben dus daarvoor is het prima.
Daarnaast zijn echte boeken ook gewoon mooier. Ik koop vaak hardcover edities met mooie platen erin bijvoorbeeld van klassiekers. Het is een enorm plezier om daarna te kijken.
Een ander voordeel van echte boeken is dat sommige boeken het nu eenmaal minder goed doen op een ereader. Ik heb prachtige fotoboeken en encyclopedie achtige werken in mijn bezit en dat is toch echt niet hetzelfde als ze op de computer bekijken.

Wat betreft de praktische kant. Romans lees ik graag op de ereader en korte artikelen ook maar echte vak literatuur weer niet. Daarbij moet ik vaak heen en weer bladeren en dat is uiteindelijk makkelijker in een gewoon boek. Ook als je vlug even iets op wil zoeken gaat dat handiger in een echt boek.

Op reis is de ereader inderdaad ideaal (behalve als hij zoals vorig jaar het opeens niet meer doet) en het scheelt een enorme hoeveelheid bagage. Heel praktisch.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.