Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

pien

pien

14-02-2012 om 12:48

Dagbesteding parttimers

Gewoon uit nieuwsgierigheid
(en ook omdat ik zelf regelmatig de vraag gesteld krijg..):
Ikzelf werk sinds enkele maanden 2 dagen per week (voorheen meer), dat betekent dus 3 dagen in de week alleen thuis terwijl de kinderen op school zitten. Twee middelbaar onderwijs dus zeer wisselende tijden thuis, 1 nog op de basisschool.
Hoe breng ik deze dagen door?

Ik heb (probeer!) een aantal vaste items te hebben op deze dagen, zoals:
een uur aan mijn hobby (muziek) besteden
een uur bewegen (1x per week in verenigingsverband 2x individueel)

Verder ben ik zeker een uur of 4,5 per week op deze dagen kwijt aan werken, sta voor de klas dus altijd dingen voor te bereiden, achterstallig nakijkwerk, administratie, vakliteratuur, nieuwe lessen uitbroeden. Vind het heerlijk dat ik dat op mijn vrije dagen in alle rust kan doen. Ik werk daar dus niet aan in het weekend.

De tijd die daarna nog overblijft besteed ik aan:
- huishoudelijke taken (geen hulp, geen vaste routines, ik kijk wat nodig is...)
- administratie, vakantieplannen uitwerken, regeldingen
- extra boodschappen en regeldingen
- verplichte dokters, ortho etc bezoekjes
- tijd voor mezelf (meestal gemiste uitzending bekijken)
De jongste is tussen de middag en op woensdagmiddag thuis, dus dat beperkt mij ook wel enigszins.

Soms valt het me tegen wat ik gedaan krijg. De echt grote projecten kom ik dan toch nog niet aan toe (vakantiesfoto's inplakken, dagje naar een museum, afspreken met vriendinnen, een boek lezen).

Ben erg benieuwd of andere parttimers ook vaste dingen hebben en hoe je je tijd indeelt. En of je ook ervaart dat die echt grote projecten blijven liggen.

Let op: ik besef in wat voor een luxepositie ik mij bevind! Om rond te komen hoef ik niet meer te werken natuurlijk moeten wij ons bepaalde (luxe)dingen ontzeggen maar dat heb ik ervoor over.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Pien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

14-02-2012 om 15:25

Wat mij opviel

Ik ging parttime werken (2 dagen per week) na zwangerschapsverlof.
De eerste periode (tot kind 4 werd en naar school ging), was je natuurlijk veel bezig met klein kind wat altijd om je heen is. Daar tussendoor deed ik m'n huishoudelijke dingen e.d.
Toen kind naar BS ging was er meer structuur. Doordat ze tussen de middag thuis at en op woensdagmiddag natuurlijk thuis was, had ik brokje tijd, die ik efficient verdeelde.
Nu is kind naar VO en ik merk dat ik maar wat aan klooi. Hoef niet meer op de klok te letten en daardoor komt er minder uit m'n handen (tijd zat denk ik dan, want hoef niet meer zo op de klok te letten). Vind het wel lastig en wil er meer structuur in gaan aanbrengen.
Gr. Bibi

cornilla

cornilla

14-02-2012 om 16:22

Verdedigen

Ik heb altijd het idee dat je je tegenover anderen moet verdedigen omdat je parttime werkt. Zelf werk ik dan 20-22 uur per week en vindt het ideaal. Het weekend is voor ons gezin en hoeven we dan niet nog eens het huis schoon te maken en boodschappen te doen. Soms denk ik wel eens dat mensen gewoon jaloers zijn omdat ze zelf wel fulltime moeten werken. Ik zou zeggen geniet er gewoon van en doe waar je zin in hebt.

Guinevere

Guinevere

14-02-2012 om 16:23

Niksen

Nou, ik heb 1 ochtend per week helemaal voor mezelf. En dan doe ik bijna niks. Lekker, op de bank hangen met koffie, een grote roze koek, beetje zappen, beetje lezen, beetje internetten. Soms ga ik op die ochtend naar de kapper of ik pak snel een boodschapje mee. Maar voor de rest: alle verplichte kost: op een ander moment graag.
Nu is 1 ochtend voor jezelf natuurlijk wat anders dan bij jou. Eerst had ik meer tijd (2 vrijwel hele dagen, toen ze allebei op school zaten). Ik ben toen als een haas meer uren gaan werken. Ik zat me te vervelen.
Verder blijven de kinderen hier ook over als wij vrij hebben. Waarom niet, dan kun je tenminste wel lekker naar het museum 3 steden verderop.

Guinevere

Guinevere

14-02-2012 om 16:25

By the way

Misschien ten overvloede, maar ik ga dus geen huishoudelijke dingen doen op zo'n moment. Toedeloe, weg met dat huishouden.

2 middagen

Ik ben 2middagen vrij als jongste (groep 6) uit school komt. Het is heerlijk. Jongste neemt bijna altijd vriendjes mee en dat betekent dat ik aan huis gekluisterd ben omdat ik ze net te jong vind om alleen thuis te blijven. En dan komt oudste meestal ook snel thuis van de middelbare school en die wil ook aandacht. Dus eigenlijk luister ik naar de kinderen, doe de was en kook. Dat was dan mijn vrije tijd. Maar ik vind het zoals gezegd heerlijk geregeld zo. Ik werk best veel uren maar ben lekker ook 2 middagen thuis.
ik heb wel een hulp maar dat is bij lange na niet genoeg. Dus het huishouden moet in het weekend, naast de boodschappen en het kijken bij de sportwedstrijden. Het is druk, maar ik zou geen enkel aspect van m'n leven willen missen!

+ Brunette +

+ Brunette +

14-02-2012 om 19:47

Wat ik doe?

Alles wat niet zo handig of niet zo leuk is om te doen als je kinderen thuis zijn, dus wat al genoemd is: huishouden, boodschappen, regeldingen, doktersbezoek.

Verder persoonlijk onderhoud (variërend van haar verven tot bijkletsen met vriendinnen) en hobby's, waar natuurlijk ook forummen bijhoort.

Hoe meer tijd je hebt

hoe meer tijd je vermorst.

Je kunt het beter druk hebben dan te rustig, dan heeft ineens niks meer haast en alles kan ook op een ander moment. Da's op zich niet erg, maar hard kans dat je je op gegeven moment onvoldaan voelt. Ik maak graag voor een planlijst(je) voor de vrije dagdelen.

Maria

Maria

14-02-2012 om 23:35

Onzin

'hoe meer tijd je hebt, hoe meer je vermorst" mwaoh ligt er maar aan hoe je in het leven staat. Ik verveel me nooit hoor. werk twintig uur en vind dat genoeg. Daarnaast: zorgen voor demente moeder, kind met geboortedefect, schrijven (gedichten, proza, columns) schilderen, dansen, vrienden, tekenen, boetseren, muziek maken, huishouden, mijn tentoonstellingen inrichten, elke dag een uur bewegen (wandelen of dansen) workshops geven, shit ik zou zo graag naar voorstellingen of musea maar heb de tijd niet. En ik heb nog zoveel creatieve plannen en projecten. Ik begrijp niet hoe mensen het te rustig kunnen hebben. Wil je dan niks of zo?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2012 om 00:55

32 uur werk

Ik heb 3 dagen per week vrij. Een tijd geleden heb ik besloten om elke zaterdag te werken. Mijn weekend is daardoor zondag/maandag en donderdag werk ik niet. Voor mij is dit de ideale indeling. Ik werk 2 x 2 dagen.
Ik verlummel een groot deel van die vrije dagen. Ik slaap uit, zit tot in de middag in mijn nachtpon te 'computeren', dan schrik ik meestal van hoe laat het al is, ga gauw douchen en besteed de rest van de middag aan huishoudelijk 'gedoe'. Boodschappen, een was, eten maken... en dan is het avond. Meestal een of twee keer in de maand ga ik op maandag of donderdag naar de stad of een winkelcentrum voor de drogist bijvoorbeeld en gewoon voor de lol. Volgende week donderdag ga ik dapper doen... de Huishoudbeurs.

Ik houd wel een indeling aan

Ik werk rond de 30 uur. Dus heb ong. 1,5 dag 'over'. Ik werk ook in het weekend, dus soms heb ik 2 dagen door de week vrij.Het is ook wel eens maar 1 dag.
Maar ik heb wel een indeling in mijn doordeweekse vrije dagen. Werk ik meer dan dit, dan heb ik een hulp. Werk ik mijn standaard uren dan niet. Maar ik moet er wel bij zeggen dat wij de huishoudelijke taken redelijk 'verdeeld' hebben. De kinderen doen hun eigen kamers, man stofzuigt, iedereen die thuis komt doet de was in de droger etc.etc. Dus het is niet zo dat ik die 1,5 dag enorm druk ben met huishoudelijke taken.
Ik houd wel een dagindeling aan.Anders 'verlummel'ik de hele dag. En op zich is dat niet erg, maar ik voel me na zo'n dag zo onbevredigd. In het weekend vind ik dat minder erg, maar door de week vind ik het niet prettig de dag te verlummelen.
Ook hier een puber die nog thuis komt eten.
Dat is mijn richttijd, daarvoor kom ik op tijd thuis.
's Morgens doe ik de boodschappen voor de hele week (lekker rustig, dus schiet gauw op) en evt. huishoudelijk werk (meestal de was, soms dweilen dat is ook lastig als iedereen er door loopt, soms dingen als ramen lappen of de badkamer een grote beurt).
's middags doe ik iets voor mezelf. Dat kan zijn een beetje winkelen (of alleen, of met vriendin of met kinderen) of op bezoek bij iemand of langs mijn ouders thee drinken of beetje internetten, schilderen.
Ik kook wat uitgebreider en besteed aandacht aan diegene die thuis komen
Dingen als ortho etc. doe ik ook wel op werkdagen. Ik heb wel werkdagen waarop in even tussendoor weg kan en dan geef ik een uurtje vrij op.
Dus vaste indeling en vast ritme op vrije dagen geeft mij houvast ook voor vrije dagen.
groeten albana

Mamvantwee

Mamvantwee

15-02-2012 om 09:08

Strakke planning hier

Ik werk vier dagen, 32u, heb twee kinderen op de Bs en ben zelf op woensdag thuis. Deze ochtend gaat op aan kinderen wegbrengen naar school, op de terugweg snel wat boodschappen doen en dan thuis aan mijn studie (moet ik eigenlijk 20u per week aan besteden).

's Middags moet ik de kinderen ophalen en de middag laat ik altijd gewoon 'gebeuren', want alles wat ik plan, wordt verstoord door speelafspraken, plotseling gaten in schoenen dus nieuwe nodig, was opvouwen, knutselen met dochter, enz.

Het weekend is ook vaak gepland: er is sowieso zwemles, en de weekboodschappen en de stapel was. Op zondag proberen we niets te plannen: het liefst lopen we de hele dag in pyjama met de gordijnen dicht.

Ik heb trouwens minder drukte in mijn hoofd sinds ik weer vier dagen per week werk. Tot voor kort had ik twee dagen vrij, maar liep op mijn werk over. Ik deed vijf dagen werk in drie, nu 'slechts' vijf dagen werk in vier. Dat geeft lucht!

Groet, Mamvantwee

Guinevere

Guinevere

15-02-2012 om 09:31

Zo, daar zit ik weer, waar is die capuccino en die koek?

Brianna F

Brianna F

15-02-2012 om 10:30

Hier guinevere

voor de cappuccino, koek moet je zelf meenemen
Het zal gek klinken, want ik werk niet en toch kom ik tijd te kort. Vanwege het "oh, ik heb tijd zat, dat komt dadelijk wel" syndroom denk ik. Aan het eind van de dag heb ik niet iets noemenswaardigs gedaan. Vandaar dat ik ook een dagschema heb,nu moet ik me nog aanleren me eraan te houden. Daarbij heb ik de woensdag ingepland om te hobbyen en dat is wat ik nu ga doen.

Jemig.

Dagbesteding?

Ik ben al jaren TBM en heb zelden tijd om doordeweeks midden overdag 2 uur in een boek te lezen. Wie weet doe ik iets fout of zo, maar het lukt me nooit.

Sterker nog, nu ik begonnen ben met rondneuzen op een middelbare school & na de voorjaarsvakantie een paar uur ga lesgeven als 'try out' ben ik echt aan het bedenken wat ik allemaal moet schrappen om niet knotsknettergek te gaan worden.

Moet ik er wel bij zeggen dat deze week misschien bovengemiddeld pittig is met een jarig kind (inclusief kinderfeestje), eentje die 3 keer naar de ortho moest wegens nieuwe beugel, en 1 keer naar de dokter wegens schaats-jaap in wenkbrauw, een sinds zondag zwaar grieperige man die kruiken, sapjes & slappe biscuitjes wil, een VO-zoon met 6 toetsen die wel wat support kan gebruiken qua overhoringen en zo, het jaarlijkse muziekgebeuren op de basisschool dat deze week moet opstarten & waarvan ik de leiding heb, een ouderavond op het VO die ik organiseer omdat ik (nog) in de ouderraad zit, dan nog 2 10 minuten gesprekken van de basisschoolkinderen. Daarnaast natuurlijk alle 'gewone' huishoudelijke, administratieve & winkelklussen, en daarbovenop loop ik deze week dus een paar ochtenden mee op de VO school waar ik na de vakantie 'iets' ga doen. Oh ja, en mijn 2 bijlesklanten natuurlijk. Eentje is al een hele middag geweest & de andere komt nog.

Hmm.

dagbesteding?

Trouwens, ik heb ook nog hobbies...ik kook graag lekker & vers, speel piano & golf. En bij voorkeur lees ik ook nog minimaal een boek in de week. Gaat deze week niet lukken denk ik....

Het eerste wat ik ga doen als ik echt een baan heb is een hulp in de huishouding regelen. Voor een royaal aantal uren. En een paar van mijn 'vrijwilligersjobs' stopzetten.

Het laaatste waar ik me druk om gsa maken is wat ik moet doen met eventuele uren die ik overhoud...

Ingrid

Uh tja

De één heeft geen tijd voor een baan vanwege de hobby's, de ander heeft geen tijd voor hobby's vanwege de baan. Over het algemeen wordt iig alles makkelijker als de kinderen groter worden. Thuis dan. Hoe vaak ik vrouwen met heel jonge kinderen heb horen verzuchten dat ze liever twee dagen aan het werk zijn dan één thuis...
Wat meer ontopic. Ik doe maar wat. Ik werk ook parttime, en op dagen dat ik werk zit er idd meer ritme en systeem in mijn dag. Mijn vrije dagen/uren plan ik niet echt in. Ik rommel maar wat. Ik ben erg goed in uitstellen waar ik geen zin in heb, aan de andere kant ben ik degene die de boel draaiende houdt hier. Dan wil ik dat ook fatsoenlijk doen. Neemt niet weg dat ik ook rustig de tijd neem voor een boek, handwerkje of een ochtend shoppen.

bibi63

bibi63

15-02-2012 om 22:03

Herkenbaar ook

Op mijn vrije dagen komt er soms ook niets uit m'n handen, lummel wat aan, klusje hier, klusje daar. Om vervolgens 's avonds vaak 'druk' te zijn. Begint met koken, daarna afruimen en aanrecht schoonmaken, brood smeren voor de volgende dag, was ophangen die nog in de machine zit (uhh, eerst de schone was opruimen van het rek), helpen met huiswerk c.q. overhoren, kind aansporen beesten te voeren, kind aansporen te gaan douchen, nog wat opruimen, kind naar bed bonjouren enz enz enz enz.
Gr. Bibi

madelief

madelief

16-02-2012 om 09:22

Hier..

Ook ik werk 2 dagen in het onderwijs. Vrije dagen zijn zo gevuld! Ik val vaak in voor zieke collega's, ben klassenmoeder bij de kinderen op school. Rij mijn moeder naar elk doktersbezoek etc. Probeer mijn huis schoon en netjes te houden, verder onderhoud ik ook sociale contacten: ga bij vriendinnen langs, loop even bij een oude buurvrouw binnen etc. Geef als vrijwilliger zwemles... Kortom een week is zo om!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-02-2012 om 13:55

Ingrid

'doe ik iets fout' zul je vast niet serieus bedoelen. Sommige klusjes die je opnoemt nemen maar weinig tijd in beslag. Tussen het sapjes brengen aan je man door heb je toch wel even vrije tijd? En je zoon zit op school, dus hoeft dan niet overhoort te worden. Je maakt je zo druk als waar je zelf voor kiest.

Tihama

Tihama

17-02-2012 om 12:00

Efficiëntie en gevoel

Tijd is van elastiek.

Zodra je meer taken krijgt, ga je die efficiënter aanpakken. Zodra je minder taken hebt, ga je die minder efficiënt uitvoeren.
Iets anders is dat je referentiekader verschuift. Ik werk al mijn hele leven fulltime en vaak veel meer dan dat. Dat gecombineerd met een gezin en nog de nodige activiteiten maakt mijn leven behoorlijk gevuld. Toch ervaar ik het niet als druk. Pas als er meer dingen bijkomen, dan voel ik die druk.
Mijn afgelopen weken zagen er ongeveer net zo uit als die van Ingrid. Inclusief de muziekuitvoeringen, man in het gips en bezoeken aan de ortho. In de afgelopen 2 weken ben ik letterlijk elke avond van huis geweest. Dit vind ik nu druk. Gelukkig eindigt de drukte over een week. Dan gaan we lekker skiën

Zodra je van fulltime werken naar parttime werken gaat (zonder dat je een baby hebt!), dan krijg je letterlijk tijd over. Over een jaar is dat effect al helemaal weg. Je bent dan ongemerkt minder efficiënt geworden, hebt er hobbies bij genomen en je referentiekader is verschoven.

Het grappige is dat dit fenomeen alleen opvalt als er opeens een substantiële verandering is. Als je gedurende een half jaar met 1 uur per week afgebouwd zou hebben, dan zou je dat gevoel van extra tijd helemaal niet gehad hebben. En als de overgang al jaren geleden is: dan ben je ook vergeten hoe dat ook alweer ging. Ik ging ooit van 24 uur reistijd per week terug naar 8 uur per week. De eerste maand voelde dat als een weldaad. Maar na een tijdje was die tijd weer volgeslibt.

Lang geleden las ik een heel leuk stukje in een blad uit de jaren '60. Het ging over een marineofficier wiens vrouw haar been brak, waardoor hij een aantal maanden alle taken thuis over ging nemen, inclusief de zorg voor de kinderen. Hij deed dit precies op de manier waarop hij dat aan boord van het schip deed. Volgens strakke planning en protocol. Hij had het hele huishouden binnen 3 uur aan kant. Om 6 uur op , om 9 uur klaar. Zijn vrouw was stomverbaasd: haar kostte het de hele dag. Maar zij gebruikte niet zijn efficiëntie, immers: ze hád ook tijd genoeg om haar hele dag er mee te vullen.

Ik heb overigens ooit zo hyperefficiënt geleefd, maar ik zou het niemand aanraden. Om twee redenen: als je je gewone leven hyperefficiënt ingericht hebt, dan is er geen reserve meer voor als er écht iets misgaat. Je elastiek staat strak gespannen en zal gewoon knappen als er nog meer bijkomt.
Het tweede is dat het heerlijk is om je tijd te kunnen verlummelen. Dat heet genieten.

Tihama

Maylise

Maylise

17-02-2012 om 12:11

Tijd

Wat Tihama schrijft is ook mijn idee. Ik werk nu fulltime en ik heb het druk. Ik heb ook parttime gewerkt en toen had ik het ook druk. Ik ben ook thuis met de kinderen geweest en toen had ik het ook druk. Hoe meer tijd je hebt te besteden hoe minder efficient je bent. Als ik een hele dag vrij ben en ik heb 2 of 3 kleine dingen te doen dan kosten die dingen meer tijd dan als ik de hele dag werk en daarna die dingen nog moet doen.

Vrije tijd effectief indelen is het handigst als je voor jezelf een schema maakt en je daar ook strak je aanhoudt. Maar goed persoonlijk als ik een dag vrij ben vind ik het gewoon fijn om lekker rustig de tijd te nemen en inderdaad gewoon eens even niks doen of belachelijk lang doen over een klein klusje.

Ella2007

Ella2007

17-02-2012 om 13:38

Doe ook maar wat..

Ik werk 24 uur over 4 dagen. Vrijdag is mijn lummeldag, en dat doe ik juist omdat ik dan alleen thuis ben. Dus wat doe ik op vrijdag: lezen, computeren, en af en toe doe ik een wasje erin en een boodschapje. Soms ga ik sporten, als ik zin heb. En daarnaast wat er zich maar voordoet.

De rest van de week ben ik druk, dus die vrije dag gun ik mezelf het lummelen. Ik heb dat ook echt nodig: als ik die dag helemaal verdoe met het huishouden of "projecten", is dat wel fijn voor het opgeruimde gevoel, alleen dan heb ik geen tijd voor mezelf, omdat het weekend vnl. in teken staat van sport van man en kids . Ik lees graag en dat krijg ik in het weekend niet voor elkaar: te druk, teveel onderbrekingen, teveel afleiding, teveel vragen en doen.
Lezen doe ik dus op mijn vrije dag als ik alleen thuis ben. Dan vind ik het ook niet erg om er in het weeekend voor de anderen te zijn, en te zorgen dat zij hun ding kunnen doen.
Huishouden is hier echt sluitpost. Ik heb wel eens geprobeerd een schema ervoor te hanteren, maar dat is niets voor mij. Werd er alleen maar chagerijnig van, en ging uitstellen, en me vervolgens daar slecht over voelen. Grotere "Projecten" doe ik idd in de vakanties, als we tenminste thuisblijven.
Petje af voor diegenen die fulltime werken; ik heb echt die adempauze voor mezelf nodig.

Margriet*

Margriet*

17-02-2012 om 22:06

Naast 24 uur

werk doe ik al een paar jaar een studie. Ik ben daardoor efficienter geworden met plannen. Ik ben redelijk multitaskend. Kan koken maar daarnaast nog even snel een was opvouwen, meekijken met huiswerk dat gemaakt moet worden en andere zaken regelen (of gewoon even de krant doorbladeren). En daar zitten ook breng/haal momenten naar welk clubje dan ook, oudergesprekken etc etc etc in. Sluitposten zijn bij mij huishouden (lang leve de werkster), sociale contacten, wel lopende, maar sommige vriendinnen heb ik al te lang niet gesproken, rustig een boek lezen (ik haal niet eens 1 in de drie maanden behalve in de vakantie) en soms skip gezinsactiviteiten zoals dit weekeinde naar Brabant afreizen voor de Carnaval (volgens de kinderen ga ik uiteraard noooooiiiit mee). Maar dat is omdat ik dit jaar af wil studeren en prioriteiten aan het stellen ben. Uit oudercommissies en andere clubjes ben ik al eerder gestapt. Probleem bij mij is dat ik teveel ernaast wil doen..... Vroeger was ik lui, nu al lang niet meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.