Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Culinaire inspiratie (op de valreep)?

Hallo lieve culi's, ik heb van een kennisje een lief pakketje gekregen met daarin 2 kleine kippetjes (jawel, gewoon geplukt en wel), tutti frutti, cranberries op siroop, pesto alla genovese en nog wat lekkernijtjes. Maar nu is de vraag, hoe maak ik daar voor 2e kerstdag een lekker diner mee? Ik hoef niet alles te gebruiken, maar die kippetjes komen zeker op tafel, alleen de vraag is hoe?
De cranberries op siroop, zijn die alleen voor iets zoets te gebruiken als een dessert? Of kan ik daar ook iets mee voor de kip?
Ik hoop maar dat iemand nog wat inspiratie te delen heeft!
Alvast bedankt!
Jons

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voorzet

Mijn voorzet: kip uit de oven met tutti frutti (TF).

uitje snipperen en dat mengen met de tf en versgemalen peper, hiermee de kippen vullen, zaak dichtbinden met een katoenen draad.

Kip van buiten bestrooien met zout en peper. In de oven anderhalf uur (meen ik, misschien minder) op 200 graden, eerst met de borst naar beneden en na 45 minuten omdraaien - je kan ze dan nog even bedruipen met het uitgelopen vet.

Eigenlijk maak ik zo kip met citroen, dan gaat er een ingeprikte citroen in die holte. Misschien moet je maar een partje citroen bij die tf doen om de zaak wat zuurder en aromatischer te maken, ik weet niet of het anders misschien wat laffig wordt.

Hoe zoet zijn die cranberries? (of eigenlijk: hoe zoet is die siroop?). Je kan ook kip met citroen doen en dan die cranberries erbij geven, maar dan moeten die - vind ik - wel een beetje wrangig zijn want alleen maar zoet vind ik zelf niet zo lekker. Ik zou alleen niet de tf in de kip doen en de cranberries ernaast, dat wordt wat al te fruitig.

Als die cranberries wel zoet zijn kan je ze inderdaad in een toetje verwerken natuurlijk.

Goed, ben benieuwd naar de suggesties van andere forummers

Groeten,

Temet

liora

liora

22-12-2011 om 23:30

Aardig

Wow wat aardig van die vriendin!

jons

jons

23-12-2011 om 00:29 Topicstarter

Liora,

ja, lief he? We waren er zelf ook echt door geraakt! Ik wil het dan ook eer aan doen en er echt iets lekkers van maken.
Temet, als ik die kip met tf maak, wat zou ik er dan bij moeten/kunnen serveren?

Ik hoop morgen nog wat ideeen te krijgen

groetjes
Jons

Hanne.

Hanne.

23-12-2011 om 09:26

Pestokip

Of op de italiaanse toer.

Uitje, knoflook en evt wat wortel en spekjes fijn hakken en daar de kip mee vullen.

Kip aan de buitenkant insmeren met pesto en dan 75-90 minuten op 200 graden. Serveren met aardappeltjes uit de oven (aardappeltjes met schil in partjes, beetje olie er over en 45 minuten in de zelfde oven) en iets van groenten.

Tutti Frutti in water/appelsap (of evt wat alcoholisch) laten weken en dan met het vocht in pannetje langzaam warm maken. Als toetje serveren met bijvoorbeeld vanilleijs of yoghurt.

Jons

Wat ik zelf van plan ben te maken is torentjes van aardappelpuree (pommes duchesse meen ik): puree in een spuitzak, rozetjes spuiten (bakpapier of ingevette plaat) en dat in een hete oven tot ze mooi goudbruin zijn.
De puree kan desgewenst opgepimpt worden door er een flinke hand gehakte peterselie en (als je het hebt) bieslook in te doen (helaas is mijn bieslook in de tuin al ondergedoken, dus ik houd het bij wat peterselie).

Kost weinig, lijkt heel wat .

Maak alleen niet de fout die ik ooit maakte door puree van vastkokende aardappels te willen maken, want ik hield klontjes en die verstopten de spuitzak. En maak de puree niet te stijf, tenzij je behoefte hebt aan een workout voor je armspieren

En anders gewoon gebakken piepers

En dan sla ofzo erbij, die vulling uit de kip is in wezen ook een bijgerecht, et voila. O ja, die tf zou ik wel in stukjes snijden, niet zo fijn als de ui maar wel een beetje kleinsnijden.

Die pestokip klinkt trouwens ook niet gek. Maar zou die pesto niet verbranden?

Groeten,

Temet

Toetje met cranberries

Mijn schoonvader kookt de cranberries altijd in appelsap en doet dan een laagje in een bakje. Daarbovenop een flinke laag slagroom met kaneel erdoorheen........ yammie. Ik hoop dat hij het dit jaar weer heeft gemaakt. Zo lekker!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.