Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ellimore

ellimore

15-07-2013 om 19:42

Crematie. vakantie opschuiven of niet?

Ik heb een vraag en hoop dat jullie antwoord hebben: de vader van een goede vriend is vandaag overleden. Wij willen graag naar de crematie maar weten nog niet wanneer die is. Wij willen onze vriend nu ook niet lastig vallen met de vraag wanneer die crematie precies is. We gaan zaterdag op vakantie. Moeten we de vakantie uitstellen als we er bij willen zijn? Of kunnen we er op gokken dat het vrijdag al te doen is? 4 tot 5 dagen is normaal. Of was het 3 tot 4? Het zijn niet praktiserende christenen voor zover is weet.

Moeten...moeten

Ik denk dat de belangrijkste vraag zou moeten zijn of jij erbij wilt zijn om je goede vriend te steunen met je aanwezigheid.

Kans is groot dat het donderdag of vrijdag is, maar dat ligt maar helemaal aan de drukte op dat moment bij de begrafenisondernemer.

Ik denk dat je vriend morgen best kan vertellen wanneer de crematie is. En als het een goede vriend is, dan bel je toch even om je medeleven te betuigen? Dan krijg je misschien de info erbij die je nodig hebt.

Groet, Moppeke

nik

nik

15-07-2013 om 20:07

Vergelijkbaar gehad

Heb zoiets ook recent aan de hand gehad en het wel gevraagd. In dit geval vriendin en vond het helemaal niet erg dat ik het vroeg, juist fijn. Maar goed, iedereen is natuurlijk anders.

Ik dacht dat er altijd binnen drie dagen Eem uitvaart moest zijn en alleen bij uitzondering meer maar kwam er laatst achter dat uitvaartcentra het blijkbaar zo druk hebben dat dat niet meer haalbaar is. Dus ik zou niet gokken op drie dagen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Niet te zeggen

in verband met drukte bij het crematorium duurde het na mijn vaders overlijden 6 dagen voor we terecht konden. Ik denk dat het dus moeilijk te zeggen is, maar je vriend zal het ongetwijfeld nu wel al weten en het lijkt mij dat je dat best kunt vragen. Of je er vervolgens je vakantie voor wilt opschuiven is echt iets dat je alleen zelf kunt beslissen.

Jaymza

Jaymza

15-07-2013 om 21:02

Duurt lang tegenwoordig

Heb nog nooit korter als 5 dagen meegemaakt.

Jaymza

ellimore

ellimore

15-07-2013 om 21:53

Bellen

Jullie hebben gelijk, ik ga morgen bellen om mijn medeleven te betuigen. Waarschijnlijk weet hij dan wel al wanneer het te doen is. En dan moeten wij beslissen of we uitstellen. Zoals we er nu in staan willen we er bij zijn, ook als het pas op zaterdag is. Dus we kunnen voor de zekerheid onze vakantie vast een dag opschuiven. Dank je wel forum!

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2013 om 07:53

Nee hoor nik

Het moest altijd binnen vijf dagen. Nu is de wet ruimer, omdat het nu binnen vijf werkdagen moet. Dus met een weekend ertussen zit je zo aan een week. Van een drie dagen grens is geen sprake en de verruiming heeft ook niks met drukte bij crematoria te maken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-07-2013 om 12:07

Drie dagen

Die drie dagen is het minimum aantal dagen dat tussen overlijden en begrafenis moet zitten. Als er in de buurt geen plek is, wordt uitgeweken naar een ander crematorium of zaal voor de dienst. Je kan de dienst in de ene plaats hebben en de begrafenis ergens anders.

Rosa van der Zanden

nathalie

nathalie

16-07-2013 om 16:29

De vijfde werkdag

na overlijden is de laatste dag dat het nog 'mag'. Bij overlijden op maandag zou de maandag daarop dus nog kunnen. Maar misschien kiezen ze wel voor vrijdag. Even vragen, is helemaal niet gek.

Tihama

Tihama

16-07-2013 om 20:21

Tegenwoordig 6 werkdagen

Het was ooit binnen 5 dagen, toen werd het 5 werkdagen en sinds 2010 is het 6 werkdagen.

Het is overigens vrij eenvoudig om hier van af te wijken. De burgemeester moet daarvoor toestemming geven, maar die toestemming wordt vrijwel altijd gegeven.

Mijn moeder heeft haar eigen uitvaart geregisseerd en zij wilde destijds al een verlengde periode. Dat bleek dus probleemloos te regelen.

Het is voor te stellen dat je juist in een vakantieperiode meer tijd geeft, omdat mensen soms ook terug moeten komen van vakantie.

Tihama

nathalie

nathalie

16-07-2013 om 21:44

Ja klopt

tihama ik had verkeerd gerekend. Mijn vader overleed op zaterdag en de crematie moest op zijn laatst de maandag een week later plaatsvinden. Zesde werkdag. Dat werd ons trouwens wel afgeraden door de uitvaartbegeleiding omdat hij thuis bleef en het een erg warme week was.

ellimore

ellimore

17-07-2013 om 19:49

Zaterdag

We hebben onze reservering kunnen opschuiven. Het is op zaterdag te doen en we zijn er gewoon bij dus. Bedankt foor voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.