Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cobi

cobi

22-11-2010 om 10:53

Couscouspan

Naar aanleiding van het tajinedraadje zat ik me af te vragen of een couscoussiere niet een zinniger aanschaf zou zijn dan een tajine. Ik vind couscous erg lekker, houd van lamsstoofgerechten. Maar op de een of andere manier krijg ik met wellen de couscous toch vaak net niet helemaal zoals ik wil. Zelfs als ik de aanwijzingen op de verpakking volg. Laatst was ie zelfs zo klef uitgevallen dat ik de bedoelde tabouleh maar in een polentaachtige ovenschotel heb getransformeerd .

Iemand ervaring met zo'n ding of de ultieme tip om de couscous wel perfect korrelig, maar niet te droog te krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Minder water

Probeer eens minder water toevoegen dan volgens de verpakking. Ik geloof dat bij ons op het pak staat een verhouding van 1 : 2 (100gr couscous - 200 ml water), en dat wij meestal maar 1 : 1 doen (100 gr couscous - 100 ml water).

En eerst "bakken"?

Ik bak couscous eerst in wat olie, analoog aan risotto. Daarna volgens verpakking water erbij. Wordt redelijk korrelig.

Hmja

Ik snap dat risotto nou niet echt de consistentie heeft die je bij je couscous wil.. Toch werkt het, goed omscheppen zodat overal wat olie zit, dan water erbij en zo blijven de korreltjes wat gescheiden van elkaar. Bij risotto bindt het geloof ik juist doordat er een laagje om de korrel zit die loslaat bij het bakken. Enfin, het wordt steeds meer een klok ende klepelverhaal, probeer het maar gewoon es

Leony

Leony

22-11-2010 om 12:34

Verhouding 1:1 nemen

Bij ons lukt dat prima. Eerst een klein scheutje olijfolie door de droge couscous roeren. Dan hetzelfde gewicht aan kokend water erbij doen (100 gr couscous / 100 ml water). 10 minuten laten staan en dan doorroeren.
Wij gebruiken voor de couscous een plastic bak met een dikke wand. We hebben die ooit gekocht in een kampeerwinkel. Hij is bedoeld om eten in warm te houden. Maar het is een perfect ding om couscous te laten wellen en toch warm te houden.
Nog een tip: wat karweizaadjes door de couscous roeren (vóór het wellen) is erg smakelijk.
Leony

neteret mut

neteret mut

22-11-2010 om 14:59

Volgens

het recept op "mijn"pak couscous, 220 water koken en er dan 160 gram couscous ingooien, van het gas afnemen. losroeren en 5 min laten staan, klaar. Ik volg die gewichten en methode redelijk trouw en het gaat altijd goed.

Mathilde

Mathilde

22-11-2010 om 17:45

Losse pols

Ik doe de couscous in een metalen schaal, en giet er zoveel kokend water op dat er ruim een vingerkootje (in de lengte) water boven staat. Bord bovenop de schaal, vijf minuten laten staan en klaar. Nooit soppig.

Aanvulling

Gisteren couscius gemaakt; heb een verhouding 100 gr couscous - 125 ml water gebruikt. Kokend water opgieten op couscous; paar minuten laten staan, losroeren, daarna nog even opbakken in koekenpan. Was lekker los en wel gaar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

klaver

klaver

23-11-2010 om 11:42

De truc

Eerst wat olie helpt inderdaad om klonten te voorkomen. Ik doe de couscous in een zeef die ik boven een pan hang. Daar overheen kokend water. Deksels erop zodat het kan wellen. Dit nog één of twee keer herhalen. Het te veel aan water loopt altijd weg. Je kunt na die eerste keer ook een gaspitje onder je pan zetten en de stoom de rest laten doen.

Bijna hetzelfde als klaver

Sowieso koop ik de grofste couscous die ze hebben bij de turkse / marokkaanse winkel (moyenne).

Beetje olijfolie erdoor mengen, dan doe ik er op gevoel lauw (geen kokend) water overheen en laat het wellen. Vaak doe ik dit een paar keer.

Dan in een metalen zeef boven een pan kokend water, zonder deksel erop, zodat de stoom er goed doorheen kan.

Ik had ooit een cousousiere, maar deze heeft bij de boedelscheiding het pand verlaten

De zeefmethode levert hetzelfde resultaat op.

Primavera

Primavera

04-12-2010 om 16:20

Met kookvocht

Als ik couscous maak zorg ik dat ik het gerecht van wat ik erbij wil eten wat waterige maak en gebruik dan dat kookvocht om de couscous te maken. Ook ik doe de coucous eerst met wat olijflolie in een pan op een laag vuurtje. Goed doorroeren en dan voeg ik met een grote soeplepel het hete kookvocht er steeds bij totdat het me genoeg lijkt. Ik schat dat de verhouding ongeveer 1 op 1 is, maar ik schept het er dus steeds met beetjes bij. Vervolgens doe ik de deksel op de pan en zet het vuur uit. Na een tijdje (een kwartier?) roer ik de boel goed door en dan blijven de korrels los van elkaar. De couscous die ik koop heeft moyenne (gemiddeld) als korrelgrootte erop staan.
Het restje van de vis-paprika couscous schotel van gisteren was zelfs vandaag nog perfect korrelig.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.