Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marjoleine64

Marjoleine64

27-08-2011 om 19:39

Courgette recepten?

Wij zitten met een luxe probleem van 3 overdadig groeiende courgette planten. En de oogst is nu zo groot dat we het niet meer weg krijgen, we hebben er nu 6 op voorraad liggen (elk ongeveer een pond), en er komt er bijna dagelijks 1 bij... We eten al iedere week een keer gevulde courgette, er gaat er 1 door de pastasaus, en ratatouille, maar dan is mijn repertoire wel ongeveer op. Op smulweb zie ik door de bomen het bos niet meer, ook zijn dat veel variaties op hetzelfde. Wie heeft niet te moeilijke lekkere recepten waar veel courgette in gaat (geen soep)?
Marjoleine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn favo's

Wij zijn hier ook dol op courgette. Ik snij ze graag in plakken, grill ze in de pan en met olijfolie, citroensap, peper en zout en muntblaadjes omscheppen en af laten koelen. Heel lekker bijgerechtje.
Je kunt ze ook raspen en dan in een hartige taart verwerken met ei, kwark en oude kaas.

Dorry

Tanneke

Tanneke

27-08-2011 om 20:15

Tip

Je kunt er dikke plakken van snijden (schuin af), zout en peper erop, dan door losgeklopt ei halen, even door mengsel van paneermeel en parmezaanse kaas halen en in olijfolie om en om bakken. Ik eet dat weleens als bijgerecht bij pasta met een tomatensaus ofzo.

Je kunt ook kruiden toevoegen aan het paneermeel, zodat je de smaak aan kunt passen aan wat er nog meer op tafel gaat.
Oregeno, thym, of iets van cayennepeper als je van meer pit bent.

Twee makkelijke mogelijkheden

Aardappel/courgettekoekjes: half om half geraspte aardappel en courgette. Paar eetlepels bloem erdoor en peper en zout en nu twijfel ik, wellicht ook wat losgeklopt ei (maar door het vocht denk ik dat alleen meel de boel ook wel bij elkaar houdt). Hoopjes in een hete koekenpan (met olie) doen, platdrukken, na enige tijd omdraaien, bakken tot goudbruin.

Courgette'frieten' (alleen de vorm lijkt wat op friet, overigens, dat je kinderen niet denken dat ze zo smaken):

Courgette in stukken van een centimeter of 6 snijden en die stukken weer in dikke repen. In koekenpan een bodempje olijfolie verhitten met een paar tenen knoflook (en een gedroogd spaans pepertje, als je dat lekker vindt). Courgette op hoog vuur romdom goudbruin bakken, vooral niet te lang, en dan wat peper en zout en een beetje balsamicoazijn erover. Zonder die balsamico kan ook, maar met is wel een stuk lekkerder.

Groeten,

Temet (matige oogst hier, helaas)

Mama_Lynn

Mama_Lynn

27-08-2011 om 21:35

wij hadden vanavond een pasta met een courgettesaus. Voor 4 personen moesten er 2 courgettes in (wij deden anderhalf, want er eten 2 kleintjes mee). Ik heb het niet gemaakt, maar het was heerlijk. Volgens mij met ui en knoflook nog. Een recept uit de allerhande was het in elk geval. Zal nog wel eens zoeken als het je wat lijkt

Lynn

Ik ben dit jaar te laat

..maar mijn tip is: veel eerder plukken!
Bij 200 gram ongeveer.
En dan idd grillen of bakken. Meer smaak en minder gewicht, dus aan 2 kanten makkelijker te verwerken.

jula

jula

27-08-2011 om 22:11

Cake!

Courgette cake is erg lekker. Google maar eens op zucchini cake, of zucchini bread.

Margriet*

Margriet*

27-08-2011 om 22:42

Inderdaad niet zo groot laten worden

Als ze groot zijn, zijn ze prima voor soep.
Ik ken Courgettesalade: Marokkaanse courgette salade: Rasp 1 gewassen courgette grof en druk in een zeef het vocht eruit. Roer in een sla schaal een dressing van 1 gepelde en uitgeperst teentje knoflook, 0,5 eetlepel, fijn geknipte korriander, 2 eetlepels citroensap, 2 eetlepels (olijf)olie, 1/4 theelepel djintan, zout en zwarte peper. Schep de courgette erdoor. Salade afgedekt in koelkast +/- 2 uur intrekken. Garneren met zwarte olijfen.

In Italie at ik pasta (kleine gedraaide), met citroen, kleine stukjes courgette (daar zijn de Zucchini's veel kleiner) en grote garnalen. MMMMMMMM.

Verder in de pastasaus, eerst grillen voor meer smaak.

Of met andere groenten zoals aubergine (ook eerst even grillen in de grillpan), tomaatjes en uien in de oven grillen.

Marie

Marie

28-08-2011 om 00:12

Allerhande

Hallo
Toevallig gisteren een Allerhande bij de AH gehaald en daar staan diverse recepten voor courgette in.
Zagen er wel lekker uit.

Invriezen

courgette in grote stukken stnijden, rauw of even blancheren in de diepvries.
Later in het jaar samen met aardappelen koken, scheutje kookwater met (olijf)olie stampen tot puree. Evt. nog in de oven met kaaskorsje laten komen.
Hoef je je nu niet courgette tegen te gaan eten!

Esther Wieringa

Esther Wieringa

30-08-2011 om 22:20

Heel simpel, heel lekker (en link voor cake)

Roerbakken met amandelen. Op 1 kleine courgette ongeveer een eetlepel geschaafde amandelen. Courgette in dunne reepjes snijden. Amandelen in olijfolie goudbruin laten worden, dan courgette even meewarmen. Zout, peper, eventueel wat geraspte kaas. Link in het Engels: http://smittenkitchen.com/2007/08/my-favorite-side-dish/

En inderdaad, cake. Deze is erg lekker:
http://www.nrcnext.nl/koken/2008/08/15/zoete-courgettecake/

Marjoleine64

Marjoleine64

31-08-2011 om 19:49

Bedankt allemaal!

Daar zitten wel wat ideen tussen die ik eens ga uitproberen. Helaas had de AH geen allerhandes meer vandaag, anders had ik die zeker meegenomen. Ik zal eens op de site snuffelen. Dat roerbakken met knoflook heb ik ook wel eens gedaan, maar is toch best wel een gedoe en komt erg kritisch of het niet te lang gaat en alles dus te zacht wordt. Ook eerder plukken hadden we zelf al bedacht, maar ze groeien zo hard dat we vaak te laat zijn.
Marjoleine

Héél lekkere soep

Zomaar zelf uit de losse pols verzonnen, en die kun je volgens mij ook goed invriezen. Heb ik trouwens nog niet geprobeerd, de soep gaat altijd op

Komt-ie:

2 courgettes, in blokjes gesneden
1 grote gesnipperde ui
1 kipfilet
1 ons salami
1 liter heet water
2 bouillonblokjes

Courgette en ui zachtjes bakken in ca. 50 gram roomboter, kipfilet er alvast bij doen als ui en courgette kleur krijgen.

Als de groente gaar en een beetje gekleurd is: lepel bloem erover strooien (de kipfilet even aan de kant duwen en de bloem door de groente roeren) en even zachtjes garen.

Kruiden met chilipoeder, paprika, hot curry, foelie, maggi, thijm en twee laurierbladeren.

Beetje bij beetje heet water erbij, de 2 bouillonblokjes en zachtjes aan de kook brengen.
Kip en laurierbladeren eruit scheppen en soep pureren met de staafmixer.

Kip in stukjes snijden en weer in de soep doen. Ook laurierblad terug en nog een kwartiertje sudderen
Op het laatst de in kleine stukjes gesneden salami erdoor heen doen.

Serveren met een kloddertje crème fraîche in de kom, en geraspte oude kaas bovenop.

Succes!

Pandora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.