Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moederfiets

Moederfiets

15-01-2014 om 21:00

Cortinafiets voor brugklasser

Mijn zoon heeft zijn oog laten vallen op een cortinafiets voor straks naar de brugklas. De verkoper heeft mij van alles verteld vandaag maar ik wil weten of dat wel echt klopt. Heeft iemand ervaring met die fietsen mbt het naar school gaan, fietsenstallingen, licht, versnellingen, kettingkast etc?

Katniss

Katniss

15-01-2014 om 21:14

Mijn dochter heeft er een

Mijn dochter heeft er ook een gekregen voordat ze naar de brugklas ging. In 2,5 jaar is nu eenmaal de ketting vervangen (maar ze fietst ook 17 km per dag), maar verder geen grote gebreken. Hij was zelfs nog heel nadat dochter op de fiets werd geschept door een Volvo. Ik ben er dus heel tevreden over.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-01-2014 om 08:52

hier ook een cortina

Hier ook een cortina. Wij hebben de U4 RN3, met achter- en voor een bagagedrager. Deze heeft ook versnellingen, dat is wel fijn. En verder is het een eenvoudige fiets, waar weinig aan kapot kan.
Wij hebben hem bij Fietsenstunt.nl besteld en we waren echt verrast hoe makkelijk en snel dat ging. Aanrader!

Hier ook een Cortina

Stevige fiets, wij zijn er erg tevreden over. Dochter heeft 'm nu een jaar, geen problemen en ze fiets behoorlijke stukken in weer en wind.

Skwakie

Skwakie

20-01-2014 om 17:19

ook hier een corina

Oudste zoon heeft ook een Cortina U4 en dit bevalt ons zo goed dat middelste er straks ook een krijgt. Deze fietsen roesten niet weg in ons natte landje en zijn nog redelijk geprijst. Ps. 2 neven hebben ze ook en die hebben na 3 jaar ook nog steeds geen problemen gehad ermee. Ook hier trouwens een bagagedrager en voordrager

Bianca

Bianca

20-01-2014 om 17:28

Ha hier ook een

Maar net nieuw, dus geen idee over de duurzaamheid, maar ik vind het een prachtige fiets.
Komt ook erg degelijk over.

Moederfiets

Moederfiets

20-01-2014 om 18:34

Bedankt en nog meer vragen

Bedankt voor alle reacties. De verkoper zei dat het bij deze fiets heel goedkoop is om iets te vervangen 35 euro voor de versnelling als die kapot is, een tientje voor de koplamp, iets van 30 euro voor de hoes om de kettingkast etc. Is dat ook jullie ervaring of hebben jullie dat ook te horen gekregen?

En hebben jullie een verzekering genomen of een extra slot? Werkt dat stuurslot ook of gebruiken jullie kinderen dat niet? Heeft jullie kind die met 3 of meer versnellingen en heeft iemand ervaring met een krat voorop, dus een krat van de supermarkt, niet de rieten mand die er bij hoort of is er ook een krat die er bij hoort?.

Katniss

Katniss

20-01-2014 om 18:51

Antwoorden

Dochter heeft de fiets met drie versnellingen. Dat is voldoende. De versnelling is nog nooit stuk geweest. Zoals ik zei wel de ketting, maar dat was ook tientjeswerk. De verlichting gaat op gewone batterijen dus die kun je zelf vervangen. Wij hebben de verzekering genomen, volgens mij voor drie jaar. Dat was vooral fijn na haar aanrijding, want er zit ook een verhaalsrechtsbijstanddekking bij. Dat is uitbesteed aan een letselschadebureau en die hebben alles keurig onderhandeld en afgehandeld.
Oh, dochter heeft wel al haar derde fietsmand De eerste twee heb ik bij een tuincentrum gekocht en de laatste (die het langst mee gaat) is een echte fietsmand.

joh

joh

20-01-2014 om 22:15

slot

Dat stuurslot waar je over schrijft is geen echt slot, dat is er alleen voor dat het stuur niet omklapt. Omdat het dat wel doet door het rek wat voorop zit als je dat "slot" niet omdraait.
Wij zijn ook erg tevreden over de Cortina. Voor en achterdrager, drie versnellingen, nu zes jaar oud. Los van de lampen nog nooit iets vervangen.

Evanlyn

Evanlyn

22-01-2014 om 19:17

roest

Ik vind hem wel snel roesten. Maar hij staat dan ook altijd buiten (ook op school helaas). Hij heeft een val van een trap overleefd, met alleen nieuwe trappers en een nieuw licht. Die trappers waren trouwens wel duur.

Moederfiets

Moederfiets

23-01-2014 om 10:15

hmm

Posting 5: ze roesten niet snel weg.
Posting 10: ze roesten wel snel weg.

Wat is het nu?

Lucerna

Lucerna

23-01-2014 om 10:48

En...

Posting #7: volgens verkoper is het niet duur onderdelen te vervangen
Posting #10: vervangingsonderdelen waren wel duur.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-01-2014 om 11:09

roesten

Dat ligt er natuurlijk aan of de fiets vaak in de regen staat of niet. Hier staan de fietsen 's nachts altijd onder dak en dus geen roest. Elke fiets roest als íe altijd in weer en wind staat.
En wb. schade: dochter heeft geen krat of mand voorop. Dat scheelt enorm met dringen in een fietsenrek. En de fiets valt zo ook niet vaak.

En ik heb nog nooit trappers van een fiets vervangen. Vraag me af wat er gebeurt met fietsen die zulke schade hebben?

Evanlyn

Evanlyn

23-01-2014 om 13:45

zeg ik net...

van de trap gevallen. Niet iets wat dagelijks voorkomt dus.

KeesWit

KeesWit

21-02-2015 om 10:52

Niet Doen!!

Twee cortina's gekocht.
Nu na anderhalf jaar gebruik:
Staan op school buiten en thuis in een schuur.
Slot is losgetrilt, kind keihard gevallen omdat slot tussen spaken kwam.
Plastic doppen van de standaard zijn doorgesleten, fiets wil amper blijven staan tenzij geheel vlakke vloer.
Achterrekjes roesten erg snel bij de spijltjes.
Daar waar achterspatbord aan de fiets is bevestigd roest het spatbord door....nu met grote ringen vast gezet.
Zadels scheuren snel onder weersinvloeden.
De chromen strip van de kettingkast roest en vliegt er af als je er fietsend met je broek langs gaat.
Hoes van kettingkast scheurt los.
Versnellingen continu bijstellen.
Achterlichten aan/uit zetten...knopjes gaan snel vastzitten, batterijen leeg, vocht in achterlicht (al na 1 week)
Koplamp rammelt los, batterij te snel leeg.
Net iets te brede banden waardoor zwaarder fietst als andere gelijk uitziende fietsen.

Voor zoon gaan wij nu een ander merk fiets regelen, hij heeft nu een slag in het wiel door de val van het slot wat los raakte.

Fiets is btw in elkaar gezet met schroeven en ringen welke kunnen roesten en is geen RVS, veel schroeven missen ook borging waardoor alles los trilt.
Maar acht, als je een fiets koopt die er stoer uitziet en niet teveel geld wil uitgeven dan bespaar je met deze fietsen al gauw 150 euro ..... leuk voor weinig of degelijk voor ietsje meer.

Je maakt mij niet wijs dat de mensen hier op het forum na anderhalf jaar deze problemen niet herkennen, kennissen van mij ervaren hetzelfde.

KeesWit

KeesWit

21-02-2015 om 10:59

reacties

@Dendy Pearson

Mijn gazelle van 30 jaar oud staat altijd naast die van de kids en op het werk staat deze ook buiten en roest niet.

@Moederfiets
Wel snel roest, ook inspuiten met sileconenspray ed. werkt niet

@Moederfiets
Mijn fietsenmaker gaf aan dat onderdelen niet duur zijn, maar met arbeidsloon ? en levertijd is 4 weken ?!

@joh
Zes jaar oud? bestaat dit model wel zes jaar ?? dacht het zeker van niet

@Bianca
Net nieuw vonden wij ze ook prachtig....

Nu een fietsendrager voor de auto gekocht, kids al keer of 9 moeten ophalen ivm versnellingen en dergelijke.

Katniss

Katniss

21-02-2015 om 11:21

Roest

De fiets staat hier altijd buiten en roest alleen op de stuurpen. Als je dat poetst met een schuursponsje gaat het er heel makkelijk vanaf. Alle genoemde nadelen herken ik dus echt niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-02-2015 om 11:42

ik ook niet

De fiets is hier nog steeds in prima staat hoor.

Ik geloof trouwens wel dat de oude gazelles van betere kwaliteit zijn dan de fietsen van nu. Maar dat is wel met meer dingen zo. Komt ook omdat aan de fietsen van nu meer toeters en bellen zitten, die nou eenmaal eerder stuk gaan. Dat kan je niet vergelijken, Kees

Moederfiets

Moederfiets

21-02-2015 om 11:48

tja

Zoon fietst er nu al een half jaar mee maar hij hoeft geen grote stukken (max 2 km enkele reis en max 4 km op een dag) en het gaat prima. Vandaag gaat tie toevallig voor onderhoud.

Een lostrillend slot ligt natuurlijk niet aan de fiets maar aan de bevestiging en misschien een controlebeurt? Alle vervolgschade ligt dus ook niet aan de fiets.

Roesten heb ik nog niet gemerkt maar hij staat maar eens per week een paar uur in de regen.

Verder: je hebt toch wel garantie op zaken als je zoveel ellende hebt binnen anderhalf jaar?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-02-2015 om 11:57

en daarbij

moet je zelf natuurlijk ook wel af en toe controleren of alles nog vast zit. Het ligt ook aan waar je hem hebt gekocht. Wij hebben m online gekocht en dan is het logisch dat je her en der wat moet aandraaien.
Maar uit ervaring weet ik dat fietsenmakers ook niet altijd de fietsen goed afleveren. Dochter heeft wel eens gehad dat ze tijdens het fietsen een trapper verloor. Dat was een nieuwe Alpina van 4 weken oud. Gewoon slordig afgeleverd.

flor

flor

21-02-2015 om 12:52

jee Kees, nooit teruggegaan?

Wij vinden het ook een fijne fiets. Net speciaal de Cortina gekocht voor de dikkere banden omdat dat veel fijner fietst. Dochter had voorheen smallere banden en lag om de haverklap op de grond als het gesneeuwd had.
Het enige van de klachten van Kees wat wij ook wel eens zagen is de strip boven op kettinkast, die is wel eens losgegaan. Dochter heeft hem nog steeds, ook rond de 6 jaar. 3 versnellingen overigens en dagelijks 18 km fietsen

Cortina

Mijn oudste heeft nu twee jaar een cortina fiets met een mandje voorop. Hij bevalt erg goed, geen roest en geen grote problemen. Stevige fiets. De rode kleur vsn de kettingkast is wat vaag geworden, de standaard moet weer vastgezet worden en de knop van de versnelling is gedeeltelijk afgebroken toen de fiets viel. Maar de versnelling doet het nog prima dus we laten hem even zo.

In totaal voor twee jaar intensief gebruik (2 keer 40 minuten fietsen per dag) zijn dit geen zware onderhoudskosten of problemen toch?

Het fietsmandje voorop wordt overigens alleen voor haar gymtas en regenkleding gebruikt. De boekentas is vaak zo'n 10 kilo, veel te zwaar om voorop te zetten. Dat fietst niet fijn. Achterop heeft ze nu een monkeymee, net als veel kinderen van haar school.
Daarbij geeft dat mandje voorop veel problemen in de stalling, het kost extra ruimte. Maar och tiener wil hem wel er op houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.