Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bouwvrouw

bouwvrouw

03-02-2013 om 19:59

Convectorput of verticale radiatoren

Onze achtergevel gaat veranderen, we gaan uitbouwen. De radiatoren die nu onder de vensterbank staan gaan weg, de achterpui wordt glas met openslaande deuren.
Hoe gaan we de verwarming regelen? We denken aan een convectorput, of aan verticale radiatoren aan de zijkant aan de vaste muren. Die zullen dan 60 cm breed en 200 cm hoog worden.
Zelf denk ik dat een convectorput beter en praktischer is. De warmte komt van beneden, en je kunt de zijmuren beter benutten dan wanneer er radiatoren zitten waar je niets voor kunt zetten. Ook weet ik niet of het goed werkt in de warmtebeleving om een deel van je warmte vlak bij het plafond af te geven. Maar ik hoor ook negatieve verhalen over die putten. Tocht over de vloer, niet schoon te houden etc.
Zijn er ervaringen met beide systemen? Ik hoor het graag van jullie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vloerverwarming?

wij hebben ook uitgebouwd en omdat eigenlijk het hele huis op de schop ging hebben we overal vloerverwarming gelegd. nergens dus meer radiatoren en ook niet de nadelen van convectorputten. ik vind het heerlijk! maar het is natuurlijk best een ingreep om die leidingen in een bestaande vloer te laten infrezen. toch zou ik de optie zeker meenemen als ik jou was.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Marie

Marie

03-02-2013 om 20:21

Combi?

Hoi
Wellicht is een combi van een convectorput en een radiator tegen een van de zijmuren ook nog een optie?
Wil je bijvoorbeeld een convectorput over de hele breedte van de achtergevel? Dus ook voor de deuren? Dan heb je grote kans dat er veel vuil in de put komt. Dat is alweer minder als dat gedeelte dus "dicht" zit.
succes

bouwvrouw

bouwvrouw

03-02-2013 om 20:36

Reactie

Vloerverwarming wordt het niet, er liggen nu plavuizen (van de vorige bewoners) en die gaan we niet uithakken maar laten we lekker liggen, en er komt hout overheen.
Marie, het gedeelte voor de openslaande deur kan evt. wel dicht denk ik, dan worden het 2 putten. Maar ik had zo gedacht dat in de zomer er een mat voor de deur komt want dan is de kachel toch uit. En in de winter gaan we niet op het terras zitten dus dan gaan die deuren niet open.
Ik blijf openstaan voor ervaringen!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-02-2013 om 20:41

Spullen magneet

Qua warmtebeleving is een convectorput best prettig. Had er toevallig vanmiddag nog met mijn vader over (gepensioneerd verwarmingsmonteur). Tocht over de vloer? Heb ik eigenlijk nog nooit iets van gemerkt. Blijkbaar was het raam juist vroeger een tochtgat, voordat er een convectorput kwam ipv een verwarming.

Qua schoonmaken, ach ja, een gewone radiator schoonmaken is ook best wel een klusje vind ik. Maar wat mij wel is bijgebleven uit mijn jeugd is dat consequent bij ieder spelletje dat we vroeger speelden er wel een onmisbaar onderdeel in die put schoof. Gewoon de stofzuiger erop zetten deed mijn moeder dus nooit, er moest eerst altijd met een zaklamp geinspecteerd worden wat er nu weer allemaal in lag. Overigens hebben wij een aantal jaren geleden voor dezelfde keuze gestaan en wel gekozen voor een radiator langs de muur. Daar staat onze eettafel voor, dus echt in de weg hangen die dingen niet. Wij hebben trouwens wel gekozen voor een laag model met hoge capaciteit, geen lange hoge dus.

bouwvrouw

bouwvrouw

03-02-2013 om 21:18

Ginny

Die spullenmagneet, dat wordt misschien weer actueel als er ooit kleinkinderen mochten komen, daar maak ik me nu nog maar niet druk om. De radiatoren als lang laag model langs de zijmuur lijkt me qua inrichting niet handig. Het is onze zithoek en je zit dan met bank, kasten enzo die je daar dan niet langs een heel stuk muur neer kan zetten.
Ben wel benieuwd waarom jullie niet hebben gekozen voor een convectorput maar voor radiatoren?

Plavuizen

Ik weet niet precies hoe het gegaan is...maar hier verderop in de straat heeft iemand ook vloerverwarming aangelegd, terwijl die eerst plavuizen had en daaroverheen is een houten vloer gelegd. Die hebben niet uitgebouwd maar dat doet er niet toe...Ter ere van de nieuwe vloer/kamer ben ik toen wezen koffiedrinken met nog een buurvrouw en ik meen dat die vloerverwarming in de tegels is gewerkt ofzoiets?
Er kan je vast wel iemand hier meer vertellen...en aangezien jullie toch een nieuwe vloer eroverheen leggen...Ik ben geen voorstander van een convectorput. Hebben wij ooit gehad...en ik had er een hekel aan. De lucht uit zo'n ding stinkt altijd vresélijk vind ik. Vooral op dagen dat ie niet de hele tijd aan staat...maar b.v. alleen 's avonds. Naar verbrandde stof...Als ie lang uit is geweest (na zomer b.v.) wordt ik er zelfs misselijk van...En ik denk niet dat ik de enige ben die het zo overduidelijk ruikt...Ik zou geen huis willen hebben waar anderen de kans hebben onpasselijk te worden als de verwarming aan gaat. Ook het grote aantal astma patiënten zou mij tegenhouden. Mijn oma had toendertijd astma en kwam in dat huis gewoonweg niet op bezoek omdat ze naderhand altijd 'last' had. De oorzaak kon ik zelf wel raden, oma heeft het nooit geweten (schaamde me ervoor).
groeten albana

Geen fan

Mijn ouders hadden vroeger convectorbakken voor de glazen pui.
Geen fan van. Om de stoffige stank (zie albana), om alles wat erin valt (ook kattenharen/stof), én om de ruimte die het inneemt.
Op die bakken kun je natuurlijk niks zetten. Geen bank, geen tafeltje, maar zelfs geen stoel bijschuiven als er een keertje veel bezoek is.
Tussen onze zithoek en het raam, zat dus een iets te grote afstand/gleuf. En dat werd dan toch weer een troephoekje.
Ik heb nu twee van die hoge radiatoren aan de wand. Daar kun je natuurlijk ook geen meubels tegenaan zetten, maar als er veel bezoek is, dan kan daar best iemand gaan zitten.
Geen gleuf van leegte dus.
Overigens: volgens mij moet je voor het aanleggen van convectorbakken ook hakken en breken. Die cv leiding moet er toch naar toe. Beetje raar om dat dan wel buitenom in het zicht te doen. Over plavuizen vloerverwarming aanleggen, kan ook. Nadeel: dat kost wel weer een paar centimeter en dat kan lastig zijn met de aansluiting op drempels en andere vloeren.
Ik zou het als ik jou was goed uitmeten. Neem een krijtje en teken het op de vloer. Waar komen die convectoren, hoe groot zijn ze dan, hoe richt je dan het huis in?
Datzelfde voor de radiatoren.
Dan kun je beter kiezen.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

04-02-2013 om 09:01

Ruimte

Wij hebben een convectorput voor openslaande deuren en aan de andere kant van het raam radiatoren onder de vensterbank. Voor onze kleine woonkamer praktisch want zo is ie wat groter. Het is alleen wel drama als er wat in rolt
Ik zou het van de ruimte laten afhangen wat te kiezen, als je een ruime kamer hebt zijn gewone radiatoren wel makkelijker schoon te houden.
Overigens vind ik het hier niet stinken.

lennest

lennest

04-02-2013 om 13:24

Vloerverwarming

Je zou kunnen overwegen om in de stenen vloer sleuven te laten maken voor de vloerverwarming en daar de houten vloer erop leggen, mijn broer heeft dat ook gedaan. Hij had een convectorput en heeft die eruit gehaald vanwege de lucht, het stof en alles wat erin valt. Hak en breekwerk heb je toch als je een convectorput moet maken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-02-2013 om 19:23

Dat was iets makkelijker om te doen

De situatie was als volgt: we hadden een raam met vensterbank en een apart deur naar buiten. Die deur is op een gegeven moment dicht gemaakt (bij de keuken getrokken) en daarom moest er dus een nieuwe deur naar buiten komen. Wij hebben er toen voor gekozen om het het raam en het muurtje onder het raam te verwijderen en daar openslaande deuren voor terug te plaatsen. Onder dat raam stond een langwerpige enkele radiator. Deze is een kwartslag gedraaid en vervsangen door een kort driedubbel model. Het maken van een convectorput hebben we eigenlijk niet eens overwogen. Dat zou namelijk zo'n grote ingreep worden en dit was al duur genoeg..

Overigens is je bedenking mbt de warmte aan het plafond door een hoge radiator denk ik wel terecht. Voor een optimale circulatie moet je onder en boven de radiator wat vrije ruimte hebben. Ik denk dat daar wel iets over te googlen valt.

En verder speelde het probleem van de spullenmagneet bij ons tot ver in de puberleeftijd. Maar goed, dat zal vast aan ons gelegen hebben

Plastic horregaas

hadden wij onder het rooster, toen we in een huis met een convectorput woonden en de kinderen klein waren.

Wij hebben verticale radiatoren

http://www.vanwalraven.com/catalog/product/140566

links en rechts aan de muur, erg mooi en subtiel om te zien (zelfde kleur als de muur) en wij vinden dat het prima verwarmt.

bouwvrouw

bouwvrouw

05-02-2013 om 10:11

Bedankt voor het delen

van jullie ervaringen. Ik denk dat wij voor de verticale radiatoren gaan. Ik heb het op schaal in een plattegrondje getekend en ze zullen niet echt heel erg in de weg zitten. En Miriam (jij hebt toch ook verticale?) en Mien hebben me overtuigd dat het met verwarmen wel goed komt dan.
Mooi Mien, die ronde vorm. Wij hebben meer output nodig dan deze kunnen leveren, het zal zoiets worden. http://www.henrad-radiator.nl/henrad-verticaal-radiatoren/henrad-alto-line/ Vanwege die output moeten het ook hoge worden, we komen niet uit met lage zelfs niet als ze flink dik zijn.
Vloerverwarming wordt het niet, we willen juist niet hakken en breken en we willen een houten vloer dus vloerverwarming is niet echt noodzakelijk (bij steen wel vind ik). Voor een convectorput zouden we niet hoeven hakken en breken want die wordt dan meegegoten in de vloer van de aanbouw. Vandaar dat die nog even in de overweging zat, maar het wordt hem dus niet.
Stapje voor stapje worden alle bouwbeslissingen genomen en ik ben blij met dit forum!

Ze gaan wel tot 1700+ watt p/stuk

hoi bouwvrouw, ik vond een andere link met wattages, ik zie dat de max 1700 nogwat is, wij vinden deze radiator stukken mooier dan degene die je laat zien, maar goed, ze zijn ook wel een tikkie (veel??) duurder, succes met de bouw!
http://www.sanitairwinkel.nl/radiators/jaga-iguana-circo-designradiator-wandmodel-1800x270mm-1095w-mat-wit/

bouwvrouw

bouwvrouw

05-02-2013 om 16:22

Heb ik gezien mien

maar wij hebben 5500-6000 W nodig, dat zouden er vier (2 naast elkaar per wand) à ruim 700 euro worden...dat wordt wel heel prijzig. Ik denk niet dat we dat er aan af gaan zien. De dikte wordt dan ook een bezwaar. Met onze keus is de maat 60 cm breed en 10 cm dik, met de ronde oploosing wordt dat 60 cm breed (want 2 x 30) en 30 dik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.