Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Colportage (opgedrongen containerreiniging)

Nou ja zeg. Staat hier een paar weken geleden een colporteuse aan de deur, met de mededeling dat ze binnenkort "gaan beginnen met het schoonmaken van de containers". Ik (jaja naïef) denk nog dat dat een gratis service van de gemeente is. Even later blijkt dat mevrouw mijn gironummer en handtekening wil. Vanaf dat moment ben ik afgehaakt en heb ik heel duidelijk gemaakt dat ik geen gebruik wens te maken van hun diensten. Heb dus geen gegevens verstrekt. Krijg ik van de week een welkomstbrief, met containersticker en instructie hoe de container aan te bieden. Een dag later volgt de rekening, €94,-. Ja daaaaag. Op die rekening staat wel de naam van mijn man, maar verder geen gegevens.
Wat kan ik nou het beste doen? Ik wilde maandag maar eens bellen, en dan kijken hoe ver ik telefonisch kom. Ik heb nl geen zin om er überhaupt geld (aangetekende brief) tegenaan te gooien, ik vind het zo ontzettend onbeschoft. Ze proberen maar wat denk ik, maar ik wil niet het risico lopen dat ik straks toch ergens aan vast zit. Voor de duidelijkheid: het kan best dat ik die mevrouw onze naam heb gegeven (toen ik nog in de veronderstelling was dat het gratis was, ik wéét 't niet meer of ik dat gedaan heb), maar ik heb 100% zeker geen bankgegevens verstrekt (staan ook niet op de factuur), ben nergens mee akkoord gegaan en heb niets getekend.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mara

Mara

27-10-2012 om 15:29

Wet

Via google vond ik dit:
http://www.consuwijzer.nl/thema/colportage-verkoop-aan-deur-en-verkoopdemonstraties

Wat jij beschrijft lijkt me eerder misleiding met colportage. Ze voldoen al niet aan de eis over het contract die je meteen met handtekeningen moet krijgen. Niet de dag erna. Ik zou de politie bellen of je aangifte kan doen. Er zullen ook buren zijn die dit ook hebben gehad. Misschien biedt de site van de ombudsman ook wat handvatten. Dit bedrijf moet tenminste op het matje roepen worden.

Adem in... adem uit...

Je hebt een goede daad gedaan: je hebt vriendelijk bedankt aan de deur en daarmee is de kous af.

Van die welkomstbrief zou ik me geen bal aantrekken. Is brutale manier van verkopen. Het is een koud kunstje om een brief te sturen met naam, die gegevens zijn overal bekend.

Zolang jij geen handtekening hebt geplaatst waarmee je ergens akkoord ging kunnen ze niets.

Adem in, adem uit en dat was het dan. Nabellen geeft je alleen nog meer ergernis. Ik heb zelf een sticker op mijn voordeur die duidelijk aangeeft dat verkoop aan de deur niet op prijs gesteld wordt. Heel handig. En als er dan toch iemand staat die me wat aan wil smeren, dan wij ik alleen vriendelijk naar de sticker, zeg gedag en ga weer verder waar ik mee bezig ben

+ Brunette +

+ Brunette +

27-10-2012 om 18:29

Yves rocher

Lang geleden heb ik eens spullen toegestuurd gekregen, met naam en al zonder dat ik een bestelling had geplaatst. Heb er niets aan gedaane en de spullen gehouden. Nooit iets van gehoord. Ze kunnen niet bewijzen dat je iets besteld hebt en volgens mij is dat in dit geval ook zo.

Wel

bellen of schrijven. Wij hebben dit ooit eens gehad met 'gewoon doen' energiemaatschappij. Er was toen ook wel aandacht voor in kassa oid. Heb van hun een brief geeist dat het hele verhaal niet doorging. Die brief hebben we ook gehad.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-10-2012 om 21:37

Contact opnemen met je bank

Bedrag laten storneren en aangeven dat dit bedrijf nooit meer iets mag afschrijven van je rekening.

En dan even afwachten. Of toch verstandig zijn en er meteen ook even een briefje aanwagen, alvast.

Mijn ervaring is trouwens dat containerreinigingsbedrijven wel vaker een beetje via de binnenbocht gaan.

Anneque

Anneque

27-10-2012 om 23:03 Topicstarter

Niet afgeschreven

Nee, 't is niet afgeschreven, dat kan ook niet, ik heb geen bankgegevens verstrekt. Maar ze "vragen" nogal dwingend om de incasso verder in te vullen en te tekenen. Geen haar op mijn hoofd natuurlijk.
Maar toch, het zit me niet helemaal lekker; voor hetzelfde geld maken ze opeens ongevraagd mijn container schoon en ben ik toch opeens iets verplicht. Enfin, ik bel maandag maar eens, kijken wat ze zeggen. Ik vind het vooral ook zo onbeschoft! Mensen als mijn oma hebben ze op die manier zo makkelijk voor het blok gezet, schandalig gewoon.

Anneque

Anneque

27-10-2012 om 23:04 Topicstarter

Oja moppeke

Dat is wel een goede tip, van die sticker, wist niet dat ze bestonden.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2012 om 00:37

Heb je een emailadres

Ik zou een email sturen met daarin nadrukkelijk het verzoek je container niet te reinigen, daar je geen contract hebt getekend en geen mondelinge overeenkomst hebt gesloten. Worden er vaker brieven of rekeningen gestuurd waarin om betaling wordt verzocht dan zul je aangifte doen. (Iets in die strekking.) En die mail bewaren.

Anneque

Anneque

28-10-2012 om 10:13 Topicstarter

Nee zo slim zijn ze wel

Nergens een e-mailadres te vinden. Wedden dat ze telefonisch ook niet zo bereikbaar blijken?

Mara

Mara

28-10-2012 om 10:36

Politie

Maak er in elk geval melding van bij de politie.

Hier ook geweest

Hier is een paar weken geleden net zo'n meneer geweest van w.s. dezelfde maatschappij. Ik had ook eerst de indruk dat het gratis was, iets van de gemeente een actie ofzo. Maar was er al achter voordat ik een naam had prijsgegeven. Dus ook geen brief gekregen...
Heb er nog met een buurvrouw over gehad en beiden vonden we ze nogal opdringerig en misleidend colporteren. Ik snap dus dat je er een stukje ingetrapt bent en die naam hebt prijsgegeven. Ik zou er wel iets aan proberen te doen...bellen of mailen. En als ze onzichtbaar onvindbaar zijn naar de poitie of bank gaan.
groeten albana

Anneque

Anneque

28-10-2012 om 16:23 Topicstarter

Mara

Ik heb via de site van Consuwijzer (dank voor de link) advies gevraagd én alvast een klacht ingediend. Ik zal hier nog laten weten hoe het afloopt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-10-2012 om 22:51

Bent niks verplicht

Je hebt er niet om gevraagd, en niks getekend. Dus als ze je container toch schoonmaken mag je dat beschouwen als service.

Staat er wel een adres op die brief? Dan zou ik er een netjes getypt briefje aan wagen, met de tekst van de mail en het daarbij laten. Ik denk dat de boodschap dan wel duidelijk is. Staat je huisnummer op je container?

Ilva

Ilva

30-10-2012 om 16:49

Iets dergelijks

Hier iets dergelijks gehad met de bankgiro loterij. Ik mocht twee keer gratis meedoen en kon als ik wilde daarna direct opzeggen. Ik nog vragen: Weet je zeker dat dat zo werkt? Ja, mevrouw mag altijd opzeggen, ook na die twee keer gratis. Okee, doe dan maar.
Een klein weekje later krijg ik een telefoontje van de bankgiro loterij of het klopt dat ik mee doe enz enz. En ze legt uit dat de eerste twee loten (voor 1 trekking) gratis zijn en dat de volgende trekkingen ik moet betalen. Maar dat wilde ik niet. Mevrouw zuchte en zei: U bent al de zoveelste, die jongens langs de deur die zeggen maar wat. Gelukkig kon ik er nog vanaf komen.
Maar ik zou dus echt niet betalen. Zonder handtekening hebben ze geen poot om op te staan.

Katzwijm

Katzwijm

30-10-2012 om 23:44

Kan nog veel erger

Jaren geleden was ik ziek thuis, lag in bed, maar verwachtte ook een monteur. Dus toen de bel ging kwam ik mijn bed uit en deed ik de deur open. Staat er een mevrouw op de stoep die een verhaal begint over container cleaning en hoe geweldig dat is.
Ik voel me niet lekker en op een bepaald moment zie ik alleen nog haar benen, maar zij praat gewoon door. Ik merk dat ik op de grond lig, hoofd op de mat. Ik kruip overeind, ga op de onderste traptrede zitten en mevrouw praat door. Ik vraag mij af wat er nu allemaal speelt. Ik onderbreek haar en vraag of ik zonet op de grond lag. "Ja, u ging ineens op de grond liggen," zei ze. Ik: "Dan ben ik flauw gevallen'" zei ik. "Oh, maar u ziet er anders helemaal niet ziek uit," zegt ze nog en ging weer door met haar verhaal. Omdat ik t niet meer allemaal goed wist en alleen nog maar van haar afwilde, heb ik banknummer gegeven en getekend, had me er nog wel van vergewist dat ik n aantal dagen tijd had om er van af te komen. Toen later mijn man thuiskwam was hij des duivels, heeft t nummer op t briefje gebeld en heeft een klacht ingediend en de overeenkomt ongedaan gemaakt. Er is nooit wat afgeschreven.

koentje

koentje

31-10-2012 om 11:25

Katzwijm....

Die mw. heeft vast een anti sociale persoonlijkheidsstoornis... op zijn minst!

Tink

Tink

31-10-2012 om 14:08

Wat een...

... rare lui zeg, dat ze dan gewoon doorkwebbelen en niet eens verbaasd zijn dat de klant aan hun voeten gaat liggen. Bizar!

Hier zijn ze vorige week ook geweest voor dat containergedoe. Wij (man en ik stonden toevallig samen aan de deur) zeiden nee en bleven nee zeggen, en uiteindelijk gaven ze het op. Maar het zijn wel hardnekkige types!

Mara

Mara

31-10-2012 om 14:54

Het loont

Ze zijn alleen zo hardnekkig omdat het vaak genoeg loont. Stel je buren op de hoogte, maak een melding bij de politie (kan meestal telefonisch).

Katzwijm en gale

Die lui hebben vast gedacht dat hun verkooppraatje geweldig goed was. "Kijk, ze is d'r voor gevallen!" Die sporen echt niet. Zelfs voor een colporteur zijn dit heel uitzonderlijke exemplaren. Gelukkig. Al begrijp ik inmiddels wel beter waarom we al een paar keer voor iemand een ongewenst abonnement op iets buitenissigs hebben moeten cancelen.

Katzwijm

Katzwijm

01-11-2012 om 11:02

Jahaa

dit is inderdaad wel een heel bizar voorval, dat realiseer ik me ook wel. En inderdaad een heel bijzondere colporteur.
Gale, hoewel ik het vervelend vind voor je dat jij ook tegen zo'n antisociale persoonlijkheid (met dank aan Koentje voor deze analyse) opgelopen bent, doet het me wel goed dat ik niet de enige ben die dan onder deze omstandigheden toch voor de bijl ging. Ik voelde me wel heel erg suf op dat moment. Gelukkig kostte het ons geen enkele moeite om een en ander ongedaan te maken. Dat was uiteindelijk de reden dat ik toegaf: ik wilde van die tetterende mevrouw af zijn en wist dat ik me niet ergens defintief op vastlegde. Maar evengoed is het te gek voor woorden dat zo iemand gewoon blijft staan en blijft doorpraten, zonder hulp te verlenen. Ik ben nogal van het fantaseren en denk dan: stel dat ik gewoon gestopt was met ademen, wat had ze dan gedaan, me laten doodgaan? En wat zou ze daarna gedaan hebben? Ik denk dat ze de deur achter zich dicht getrokken had en door was gegaan naar de buren....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.