Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Charis

Charis

25-03-2015 om 10:37

Collectes lopen, leuk al die miniwereldjes

Ik loop zo'n twee keer per jaar een collecte, waarbij ik langs de deuren ga in een paar straten in mijn wijk.

En het valt me elke keer weer op dat je echt bij elke tuin en voordeur een nieuwe, eigen wereld betreedt. Bij sommige huizen ziet het er piekfijn uit, met geverfd houtwerk en een verzorgde tuin, sommige zijn echt een rommeltje, veel zitten er tussenin. En als de deur opengaat, zie je vaak bij hetzelfde type huis toch totaal verschillende inrichtingen. Logisch natuurlijk, iedereen heeft andere ideeën en een andere smaak. Bij thuiskomst is mijn rommelblindheid dan voor even opgeheven en kijk ik altijd weer even kritisch naar mijn eigen entree

En mijn vraag is nu, hoe denk je dat jouw huis en tuin worden beoordeeld door willekeurige bezoekers aan de deur? Klopt de buitenkant met de binnenkant en met hoe je jezelf ziet?


lili

lili

25-03-2015 om 11:18

leuk

Mijn huis zou als neutraal, sober, voor sommige mensen saai of kleurloos kunnen worden beoordeeld. Onder de inrichtingen valt het onder sober.

Zo dringt mijn familie aan op kleur en detail, boekenkasten, kussens, vloerkleedjes om sfeer te krijgen. Ik krijg al niesbuien bij het woord vloerkleed/boekenkast. Allemaal "extra rommel" dat kan gaan zwerven, stoffig worden, rommelig ogen terwijl ik netheid wil.

Dat heb ik nodig, een detailloze inrichting met weinig kleur. Rust.
Houd ik niet van kleur?
Juist wel. Maar dan in kleding, in een schilderij, een kussen, bos bloemen, maar meer niet.
Mijn hoofd is te vol en als het even te druk is, letterlijk en figuurlijk, dan zou mij teveel kleur en tierelantijn teveel storen.
Niets met een aandoening of wat te maken, gewoon zoals het voor mij werkt.

Mijn buitenkant/huis klopt dus voor mij wel, maar is een contrast met mijn binnenkant, maar voor een ander kan het niet-kloppend lijken. Alleen gaat het die mensen niet om wat bij mij past, maar om wat ze zelf mooi vinden.

Eh rommelig vrees ik

Mijn huis zou onder de categorie 'rommelig' vallen, zeker als je het beeld van het huis van mijn buren nog op je netvlies hebt.

Mijn tuin is, zeker naast de tegels-met-bloembakkentuinen van mijn buren best een zootje. Maar een zootje waar ik heel blij mee ben en waar ik ook wel aandacht aan besteed.

Voor mijn huis heb ik minder aandacht volgens mij. Ik heb vrij veel troep, aangevuld met dat van mijn minstens zo slordige huisgenoten. Ik kom er gewoon niet zo toe om alles op te ruimen, het kan me ook niet zo boeien.

Volgens mij heb ik helemaal niet zo'n rommelig hoofd. Het is alleen gevuld met andere zaken dan mijn huis op orde krijgen.

leuk

inderdaad. Vaak identieke huizen met een telkens andere sfeer. Wat me met collectelopen ook vaak opvalt dat het in sommige huizen niet lekker ruikt. Misschien huisdieren, muffig oid.
Onze hal is vrij leeg op een vitrinekast na, behalve onder de trap. Daar is troep. Van die dingen die je binnen handbereik wilt hebben, maar toch nogal wat ruimte innemen, zoals stofzuiger, naaimachine, doos met schoenpoetsmiddelen enzo. Zouden we best een kast kunnen maken, maar dan moeten eerst de schrootjes (ja echt) van de wanden af. Dus het past wel bij ons, zowel tuin als huis zijn gezellig, warm, over het algemeen wel opgeruimd, maar niet overdreven bijgehouden allemaal.

Tokkie

Momenteel ziet mijn tuin er nogal tokkie uit omdat ik een berg schroot en oud hout heb liggen die nog opgehaald moet worden, twee van mijn raamkozijnen wel geschuurd maar niet geverfd zijn en de schuttig scheef staat en de deur ontbreekt. Nou krijg ik zelf maar één collectant per vier jaar aan de deur, dus daar hoef ik het niet voor te doen of te laten.

Zelf ben ik ook collectant en vind het ook leuk om al die verschillende tuintjes en hallen te zien. Ook leuk om te kijken of je op basis van de inrichting en aankleding kan inschatten of de mensen aan jouw goede doel zullen schenken. Ik loop voor Amnesty, dan geven bewoners van rommelige allegaartje huizen vaker dan mensen die een hogedrukspuit hebben en nep-Rivièra Maison hebben staan . Dit jaar vooral veel AHmoestuintjes in de vensterbanken!

Skik

Veel collectanten

De laatste paar weken loopt het storm hier, telkens iemand aan de deur. Zouden ze nieuwsgierig zijn naar mijn huis?

Katniss

Katniss

25-03-2015 om 19:42

Puinhoop

Mijn ene buurman is werkloos en klusverslaafd en de andere buren zijn gepensioneerd. Die hebben dus tijd te over om hun huis en tuin piekfijn in orde te houden. Ik probeer mijn voortuin onkruidvrij te houden wat in de zomer maar matig lukt, en mijn huis is eigenlijk ook altijd een rommeltje. Zelf zie ik er op werkdagen uit als nette mevrouw en op thuiswerk- en vrije dagen als een zwerver
Ik heb wel de leukste katten van de hele straat!

Sowieso leuk

om bij andere mensen binnen te kijken. Met collectes zie je niet meer dan de tuin en hal, maar met speelafspraakjes van kinderen kom je ineens bij allerlei mensen binnen. Ik vind het altijd leuk om te zien hoe mensen wonen en leven. En dat dat soms heel anders is dan je had verwacht.

Omgekeerd natuurlijk ook. Hoe ze mijn huis vinden? Mooi en netjes, maar ik doe ook regelmatig wat aan het interieur/tuin om e.e.a. weer op te frissen.

Met collectes is het idd verbazingwekkend hoe onbeschoft sommige mensen op je kunnen reageren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-03-2015 om 07:31

Leuke vraag

Onze voortuin steld weinig voor. Het is een oprit voor een auto en meer ook niet. Ik neem me wel steeds voor om er een plant oid neer te zetten, maar in de praktijk gaat vrijwel iedereen hier achterom, ik ook, dus ik zie er zelf weinig van. En het komt er dus ook niet van.
En dan mijn hal, die ligt vol met schoenen, laarzen en jassen die niet zijn opgehangen.
Vanuit de voordeur heb je ook zicht op de trap. Daar ligt altijd van alles op wat naar boven moet, maar niemand neemt het ooit mee.

Ik denk dat collectanten wel denken dat het hier een permanente bende is

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 09:06

Dendy

Pas op voor de taalpurist met je enorme dt-fout Het doet pijn aan zijn of haar ogen!

Charis

Charis

26-03-2015 om 10:13

Ja skik

Ik doe dat ook. Dat ik op basis van de inrichting en aankleding probeert in te schatten hoeveel mensen zullen geven.
En dat pakt vaak heel anders uit dan ik denk. Bewoners van dure huizen, waar ik verwacht dat ze niet veel zullen geven, zijn toch heel gul. Of tokkietuintjes met hele aardige bewoners . Heel goed om je vooroordelen bij te stellen, zo'n uurtje langs de deuren.

Hadewich

Hadewich

26-03-2015 om 10:43

ja skik en charis

Is leuk om binnen te kijken en je vooroordelen bij te stellen. Keurig nette oudere mensen die je een heel relaas geven waarom ze niks geven. Mensen voor wie je normaal een straatje om zou gaan bij wijze van spreke (met enge hond en een crimineel uiterlijk, voor zover dat bestaat) die heel veel geven.

Bij ons ziet de voortuin en de hal er redelijk netjes en opgeruimd uit, ik ben zelf ook een opgeruimd type (in de zin van vrolijk en positief) en ik vermoed dat mensen die komen collecteren mij ook zo zien. Ik sta ze altijd vriendelijk te woord in ieder geval!

Barvaux/Dendy ot

Ik heb maar ff een paracetamolletje ingenomen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-03-2015 om 11:45

Barveaux

Tis wel een erge

Verder boeit het me niets.

mieke

mieke

26-03-2015 om 12:15

tjonge

Nooit gerealiseerd dat collectanten op van alles letten. Er valt uit mijn tuin of gang ook niet op te maken of ik veel ga geven. Dat hangt namelijk vooral af van het feit of ik geld in mijn portemonnee heb en dat is zeldzaam tegenwoordig.

Ik ben dus waarschijnlijk echt een krent in de ogen van collectanten. Dat ik maandelijks verschillende goede doelen steun en ruimhartig geld overmaak zien ze niet.

Gelukkig interesseert het mij ook niet wat iemand anders wel niet denkt.

Niet struikelen over de eenden

De eenden uit het kreekje dat voor mijn huis loopt, lopen ook te schooieren door mijn voortuin en mijn stoep. Collectanten moeten wel opletten dat ze niet over de eenden struikelen.

Pug

Pug

26-03-2015 om 12:51

Ik doe nooit open. Zou je dat aan mijn voortuin kunnen zien?

Heb meestal ook geen kleingeld.

geld / OT

Waar ik me tegenwoordig wel aan stoor is die collectes waarbij je alleen een vast bedrag per maand kan geven. Ik geef graag een bedrag (eenmalig) maar ergens voor een bepaalde tijd aan vast zitten en dan zelf moeten opzeggen, daar houd ik niet van en moet ik tot mijn spijt nee zeggen. Dat soort collectes staan een eenmalige gift niet toe.

Wij geven aan bepaalde doelen wel maandelijks, maar dit zijn zelf gekozen goede doelen en niet alles wat zo maar langs de deuren komt.

Pug

Pug

27-03-2015 om 07:07

irritant gebedel

Dat vind ik het voornamelijk.

Mijn man was een keer ergens ingetrapt, had wat ingevuld om geld over te maken, maar ze hadden hem niet verteld dat je dan iedere maand dat bedrag moet betalen. Echt, zo laag. Iemand gaat langs de deuren en vertelt dit er dan gewoon niet bij. Moet je zelf maar lezen (ja, ook dom van hem, maar ik vind dat degene aan de deur dit ook duidelijk moet zeggen).

Vervolgens heeft hij het weer af kunnen zeggen, maar nu krijgen we nog regelmatig bedelpost. Ik heb dan gelijk iets tégen zo'n stichting.

Hadewich

Hadewich

27-03-2015 om 08:05

collectes/donatie

Als mensen aan de deur komen die zeggen te collecteren, maar waarbij je dan maandelijks geld moet gaan betalen en een formulier moet tekenen, dan werven ze dus donateurs. Dat is toch wat anders dan collecteren.

Wij hebben een sticker op de deur: 'geen geloofsovertuigers, geen verkopers, collecteren prima!' Blijkt dat veel donateurwervers ook het verschil niet weten. Voor mij valt dat onder verkopen. Collecteren is gewoon met een geldbusje langs de deuren gaan en daar doe je wat geld in, of niet, en klaar.

Hortensia

Hortensia

27-03-2015 om 08:24

Sticker

Ik heb ook een sticker, onder de bel, maar volgens mij worden alleen analfabeten op pad gestuurd om te werven, verkopen en zo.
Afgelopen maand alleen al 4 collectanten, een groepje gelovigen en 1 elektriciteitsverkoper!

Ik heb voor iedereen respect, maar ik draag op mijn eigen wijze bij m.b.t. goede doelen, ben al voorzien van gas en licht en ook qua religie valt er bij mij weinig te doen. Waarom ze dan toch hardnekkig die sticker niet zien? Waar moet ik hem anders plakken? Tips zijn welkom!

Anderenik

Anderenik

27-03-2015 om 08:56

Misschien herkenbaar

Dus even zo.
Wij hebben geen voortuin maar wel stoepje voor de deur. Daar heb ik een bankje gezet. En daaromheen heeft zich een breed scala aan spullen verzamelt. Van ons en de buurt . Ik vind het reuzegezellig maar het ziet er voor een buitenstaander denk ik uit als een uitdragerij
Ons halletje is veel te klein, eigenlijk baal ik nog steeds dat we dat niet anders hebben gedaan toen we gingen verbouwen voordat we hier kwamen wonen.
Vaak als mensen voor het eerst onze woonkamer binnen komen zeggen ze 'O'. Het is veel ruimer dan je zou je zou denken en we hebben met de inrichting gekozen voor ruimte en rust. Al zorgt het kinderspeelgoed (in 1 hoek) wel voor een kleurrijke noot .
Qua opgeruimd zijn is het dat alleen als ik alleen thuis ben hahaha.

mieke

Ik vind het dan wel leuk om op basis van het uiterlijk van huis en tuin een inschatting te maken of iemand geeft of niet, maar ik vind er verder niets van. Ik denk maar zo, ik kom ongevraagd aanbellen om geld te vragen, als mensen wat geven is dat fijn, als ze niks geven (om wat voor reden dan ook), ook prima.

Over het algemeen zijn er drie categoriën niet-gevers: mensen die geen los geld in huis hebben (die zeggen dat ook altijd, dus die kan je moeilijk van krenterigheid betichten als je al een mening hebt over krenterigheid), mensen die gewoon 'nee, bedankt' zeggen en mensen die omstandig gaan uitleggen dat ze al zo veel geld aan zo veel organisaties geven. Ik zie trouwens niet hoeveel geld mensen geven als ze iets in de bus doen, of het nou drie 2-eurostukken zijn of drie stuivers. Alleen als mensen briefgeld geven valt dat op.

skik

Mieke

Mieke

28-03-2015 om 11:18

1 en 2

Nee is voor doelen waar ik niet achter sta. Geen geld is voor de rest. Als ik denk dat ik geen geld heb kijk ik meestal nog wel even of ik echt niets heb.

Stenna

Stenna

28-03-2015 om 11:26

machtigingen

aan de deur weiger ik. Dan wil ik dat nl eerst rustig schriftelijk nalezen en dat hebben ze dan niet. Die machtiging-aanbieders zijn ook altijd mij onbekende gelikte jongens en meisjes in een te net pakje met te vlot praatje. Geen bedriegers hoor, dat bedoel ik niet, maar ze worden door de doelorganisaties speciaal hiervoor ingehuurd. Sympathieker zijn mij de vrouwen van mijn leeftijd +/- 10 jaar uit mijn eigen dorp, die ik meestal ken en die met ouderwetse collectebus langskomen voor een of ander orgaan waar ze iets mee hebben (nierstichting, maag-en darmstichting, hersenstichting, reumastichting, hartstichting, etcetc). Die geef ik altijd wat, heb er een speciaal potje voor klaar staan waar ik mijn kleingeld elke week ingooi.

pfffff

Even opwarmen thuis, en daarna deel twee van mijn lange laan (fonds gehandicaptensport collecte). Vanwege de storm zie ik weinig voorbij de voordeur, dus ik houd me bezig met gokken wie er wel of niet iets geeft. Voor 80% zit ik goed, denk ik. Af en toe een heel vriendelijke meneer of mevrouw die niet geeft, of een knorrig iemand die gewoon de portemonnee trekt. Maar over het algemeen hoe vriendelijker degene aan de deur verschijnt hoe groter de kans dat er gegeven wordt.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-04-2015 om 21:47

2x per jaar

loop ik ook een wijkje. Een keer voor de anjercollecte, en een keer de donateurs van onze eigen vereniging (ieder jaar weer vragen we ze om een eenmalige bijdrage, juist omdat mensen zich niet vast willen leggen). Beide met heel wisselend resultaat. Niet geven vind ik op zich prima, en de reden hoef ik als collectant niet te weten. Maar botweg niet open doen als je wel thuis bent vind ik echt onbehoorlijk. Hang dan op zijn minst een sticker bij de bel dat je niet geeft aan collectanten, dan hoeven ze ook niet te wachten voor de deur.
En verder: ook wij willen echt niet aan de deur tekenen voor een maandelijkse bijdrage aan wat dan ook. Een collectebus van de bekende goede doelen krijgt wel bijna altijd wat.

Toeteraar

Toeteraar

04-04-2015 om 22:02

hee Marjoleine64,

zit je bij dezelfde vereniging als ik?
Hier lopen we ook de anjeractie en gaan we ook als soort collecte langs de deur, we noemen dat donateursactie maar de mensen zitten nergens aan vast. Mensen die een bepaald bedrag of meer geven zijn onze ere-donateurs die ook korting krijgen op kaarten voor de concerten. Maar ook dan mogen ze dit jaar geven en het volgende jaar niet.
Ik bel niet aan bij mensen die een "geen-collectes" sticker naast de deur hebben. Sommige mensen hebben een heel "blijf van mijn bel af" bord hangen, dat vind ik er erg onvriendelijk uitzien.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-04-2015 om 12:13

Denk het niet,

maar wel bij een zelfde soort vereniging. Wij kennen alleen geen ere-donateurs, maar dat is wel een goed idee! De meeste van onze concerten zijn toch gratis. En als we bij dezelfde vereniging zouden zitten dan zou jij wel weten wie ik ben (en als dat zo is dan wordt ik nu heel nieuwsgierig).

Toeteraar

Toeteraar

05-04-2015 om 20:10

lol marjolein

Nou als jullie geen eredonateurs zijn dan is het een andere vereniging...
Ik speel hoorn bij een fanfare in een dorp (dat vastgeplakt zit aan een stad), "de muziek" leeft hier behoorlijk en we halen jaarlijks 15 a 20duizend euro op. Daar zijn wel alle leden van de vereniging een aantal avonden zoet mee hoor.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-04-2015 om 20:51

Haha toeteraar

Inderdaad. Ik speel sax bij een harmonie in een vrij klein dorp dat niet vlakbij een grote stad ligt, en alle buurdorpen hebben ook hun eigen fanfare of harmonie. Wij zijn al blij als we jaarlijks een kleine 3000 euro ophalen, en als dat door 15 man/vrouw gedaan kan worden... Donateurs lopen is voor de meesten geen favoriete klus. Maar die ere-donateurs ga ik eens in de groep (bestuur) gooien als idee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.