Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

08-01-2013 om 13:41

Colbertje in wasmachine?

Jongste heeft een colbertje bij H&M gekocht. Tijdens het stappen heeft hij drank over de achterkant gekregen dus daar zit nu een flinke vlek op.
In het waslabel staat dat het niet in de wasmachine mag, maar elke keer naar de stomerij (à 7,95) wordt een dure grap. Materiaal: 75% polyester, 25% viscose, voering is 100% polyester.
Zou ik het op het wolwas- of fijnwasprogramma op 30 graden kunnen wassen? Of anders koud? Hoewel de vlek er dan misschien niet uitgaat... Iemand hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
JansjeRommy

JansjeRommy

08-01-2013 om 14:31

Doe het altijd

Op een fijnwasprogramma op 30 graden en niet te hard centrifugeren. Tot nu toe gaat het prima. Ik heb ooit hier gelezen dat de stomerij ook de helft van de spullen in de wasmachine knikkert

Risico`s

Als het jasje is gevoerd dan kan de voering krimpen inclusief stiksels, dan is het model eruit. Of de schoudervullingen gaan draaien. Alle stevigheid gaat door het wassen uit de stof dus vooral de revers zijn na het wassen sloeberig.
Dus zo kort en koud mogelijk wassen en minimaal centrifugeren. Of omdat het jasje vrij nieuw is toch de eerste keer maar naar de stomerij? Ook die krijgen niet altijd alle vlekken eruit, vooral als de vlek al helemaal ingedroogd is kan het lastig zijn.

Ik doe het ook

Oudste heeft ook zulke colbertjes en draagt ze best vaak, zowel 'gewoon' als met uitgaan. Ik was ze gewoon...Ik heb haar gewezen op het risico en gezegd dat de vorm eruit zou kunnen gaan, de voering krimpen etc. Wil ze ze per sé mooi houden, dan gaat ze de jasjes maar mooi zelf naar de stomerij brengen (en betalen) of ze hangt ze voor het open raam om te luchten als het niet gevlekt is of ze hangt ze in de stoom van de badkamer een dagje.
Of ze moet ze gewoon niet meer aandoen als ze uitgaat Dat kan natuurlijk ook.
Wil ze dat ik ze was....dan zit dat risico erin.
Zo nu en dan wil ze dat. Alle risico's van dien, dan was ik ze op 30graden en hang ze te drogen op een stoel die aardig de vorm heeft...Evt. pers ik de revers op.
Ik vind ook de prijs van stomerij niet opwegen tegen de prijs van de jasjes die dochter draagt (rond de 50 euro). Dan maar een beetje risico en dan koopt ze maar een keer een nieuwe....
Is nog nooit mis gegaan, dat wassen, alleen worden ze in de loop der tijd een beetje flubberig.
groeten albana

Petr@

Petr@

11-01-2013 om 21:39

Gedaan!

En colbertje is weer fris en fruitig, en schoner dan toen het terug van de stomerij kwam.
Net als Albana's dochter is dit een jas van rond de 50 euro en vind ik dat ook niet opwegen tegen de stomerijkosten.
Ik had er nog een strijkboutje over heen willen halen, maar zoon had hem vandaag al naar school aan en het zag er vrij kreukvrij uit. Voortaan gaat het colbertje dus in de wasmachine.
Bedankt voor de reacties!

Tonny

Tonny

12-01-2013 om 19:35

Mooi zo

Had vorig jaar een zomerjas haast zomermantel te noemen Na de zomer bracht ik hem groezelig naar de stomerij, de mevrouw daar twijfelde of ie wel schoon zou worden, hij was bv grijzig op de plek waar de ( verborgen) drukknopen zaten.
Inderdaad, niet echt schoon. Toen op fijnwasprogramma met biotex groen gewassen. En ja hoor, schoon, en niet eens erg kreukelig.

Wel leuk die colbertjes

Ik moet wel zeggen dat ik die mode van die colbertjes erg 'leuk' vind....Het lijkt wel alsof wat 'nettere' kleding steeds 'hipper' aan het worden is.
Is al een tijdje aan de gang...toch? En al die toch wel 'nette' jongelui als ze uitgaan...stuk beter dan in vormloze dingen of in erg blote kleding enzo
groeten albana

Petr@

Petr@

13-01-2013 om 22:47

Albana

Ik weet niet of het al een tijdje aan de gang is, ben niet zo modebewust...
Daarom vind ik het zo leuk dat jongste wel al zo goed weet wat hij wil. Dat hij thuis kwam met een colbertje was een grote verrassing. Maar het staat hem goed.
En inderdaad beter dan al dat bloot of vormloze spul! Hoewel met zonen dat bloot wel meevalt

Petr@

Petr@

13-01-2013 om 22:49

Tonny

Zonde van het geld als je kleding niet schoon van de stomerij terug komt!
Wat is biotex groen? Iets speciaals voor fijnwas?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-01-2013 om 00:23

Ook wassen

Gewoon wassen op 30 graden. Mijn dochter heeft meerdere colbertjes en ze komen prima uit de was.
De constatering van Albana dat de jongelui best netjes gekleed uitgaan, is inderdaad zo. Leuk om te zien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.