Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

P

P

23-06-2013 om 14:37

Coöperatieve spellen

Na mijn hele leven lang al gek te zijn op spelletjes hebben wij vandaag ons eerste coöperatieve spel gekocht. We hebben een kleine speelgoedwinkel bezocht waar je spelletjes gewoon kunt bekijken en spelen en informatie gekregen.

We hebben getwijfeld tussen flashpoint (je speelt samen een team brandweermannen/vrouwen) en het verboden eiland maar die laatste gekozen omdat ik nog niet weet hoe zo'n spel valt in ons gezin.

Wie speelt er ook dit soort spellen en heeft misschien nog tips?

P

P

23-06-2013 om 15:00

Uitleg van de spellen op youtube

Als je meer wilt weten (het zijn spellen voor vanaf 10 jaar):


http://www.youtube.com/watch?v=dBAEBzg8Jxo

http://www.youtube.com/watch?v=kVc3YgjPDgk

Ken de soort spellen niet, maar

Ik ken ze dus niet. Maar ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe spellen. Ik heb je eerste link helemaal bekeken, wat een leuk spel is het! En onder de 20 euro. Is niet de kans om te winnen erg klein?

Link

P dan zal je deze link waarschijnlijk al wel kennen?
http://www.earthgames.nl/webshop.html

amk

amk

24-06-2013 om 14:55

welke leeftijd?

amk

amk

24-06-2013 om 14:59

Geerke

wij hebben veel het Boomgaard spel van Haba gespeeld dat is een spel voor kleuters.
En nu spelen we "Wie helpt Hercules". Ook van Haba, dit kun je van een cooperatief spel ook nog ombouwen naar een competetief spel als ze wat ouder worden.

Puck

Puck

25-06-2013 om 21:00

P (beetje o.t.)

Ken jij het spel terraclues.com ? Lijkt me wel wat voor jou. Ik kwam het vorige week ineens tegen, een cache hier in de omgeving is daarmee gemaakt.

P

P

25-06-2013 om 22:25

Geerke en amk (linken bekijk ik morgen)

Geerke, je hebt bij de verboden stad juist verschillende niveau's. Als het te makkelijk wordt om te winnen bij niveau 1 kun je nog drie stappen hoger. Het brandweerspel heeft ook meerder niveau's

Amk; vanaf 10 jaar.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

26-06-2013 om 09:23

Wij

Wij hebben het verboden eiland ook, is erg leuk spel! Wat wil je precies weten.
Verder hebben we nog uhm ff denken wat de nederlandse naam is, weet ik eigenlijk niet, pandemic in het engels, pandemie in het duits (wij hebben de duitse versie). Gaat over een virusuitbraak. Ook erg leuk spel.

flashpoint leek mij ook leuk, qua thema, maar mijn man heeft een recensie gelezen en zegt nu dat het wel leuk is, maar dat er betere spellen zijn. Er schijnt ook een spel te zijn met politiethema, wat onwijs goed in elkaar moet zitten. We overwegen om dat te kopen (maar zullen dat dan pas doen ik oktober, als we naar een spellenbeurs in duitsland gaan). Ik zou bij hem moeten navragen hoe het heet.

En verder heb ik net een cooperatief kaartspel gekocht voor zijn verjaardag, hanabi. Dat moeten we nog spelen, dus kan ik je nog niet vertellen of het leuk is. Ik vind zelf in elk geval de cooperatieve spellen wel heel erg leuk en je moet echt goed overleggen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

Sneeuwitje

26-06-2013 om 09:25

Verboden stad of verboden eiland?

Als het idd. verboden eiland is, zoals je aangeeft in je 1e posting: dan kan je op 2 manieren het spel moeilijk maken. Door het startniveau moeilijker te maken (waterpeil), maar ook door de kaartjes in een moeilijkere vorm te leggen. Tot nu toe hebben wij het alleen in de makkelijke variant gedaan.

Groetjes, Sneeuwitje

krin

krin

26-06-2013 om 09:33

Scotland yard

Weet niet of het nieuw nog te krijgen is, maar tweedehands zeker, ik heb het laatst nog gekocht. Een speler is de vluchtende boef, de rest is rechercheur van Scotland Yard en maakt samen jacht op de boef door hem met metro, bus en taxi achterna te zitten in een poging hem in te sluiten. Vrij simpel, maar toch blijvend leuk.

Ise

Ise

26-06-2013 om 12:45

Scotland yard

wordt hier ook nog steeds gespeeld. Vooral leuk als ze met een grote groep zijn. Het is nog steeds te koop hoor. Waarschijnlijk niet bij de grote speelgoedketens, maar als je even googlet kom je verschillende aanbieders tegen

P

P

26-06-2013 om 13:40

Sneeuwwitje

Inderdaad; verboden EILAND (het eiland zakt onder water). We hebben het nog niet gespeeld maar heb jij het gespeeld met mensen die niet zo mondig zijn als anderen en hoe ging dat? Met kinderen die er ruzie over krijgen omdat ze allebei iets anders willen? Of valt dat wel mee?

Als je man de naam van dat spel weet hoor ik het graag (mag ook in de herfst hoor).

Sneeuwitje

Sneeuwitje

26-06-2013 om 16:12

Hoi P.

wij hebben het met z'n tweeen gedaan (kan je ook doen, eerst eens samen uitproberen, dan weet je hoe het gaat en waar je wel of niet tegenaan loopt). En een keer met andere volwassenen, onze kinderen zijn nog wat jong (6 en 3). Nou is onze 6-jarige wel een slimme, en ook gewend om regelmatig spelletjes te doen, maar dit was nog wel echt heel moeilijk voor haar, en dat is ook niet gek met een leeftijdsaanduiding van 10.

Mijn tip zou dus in eerste instantie zijn: eerst een keer samen uitproberen, dan weet je hoe het gaat, waar je in moet samenwerken en hoe dat gaat. en dan de regel inlassen dat je met elkaar wel overlegt (al dan niet ernstig voorgestructureerd), maar dat degene die aan de beurt is mag bepalen wat hij of zij gaat doen (met het risico dat je dan baalt als het misgaat). Het leuke is dat je wel een beetje kan sturen, omdat je ongeveer kan voorspellen welke kaartjes er als eerste onder zullen gaan lopen. En dat overzicht heb je als volwassenen vermoedelijk nog wel wat sneller. Maar het is errug leuk, ook dat je de moeilijkheidsgraad kan veranderen en dat je verschillende rollen hebt, dat maakt het spel erg dynamisch.

Wij zijn enthousiast in elk geval (maar goed, wij hebben dan ook een beetje een erge spelletjestic).

Sneeuwitje

ps ik zal vanavond eens vragen hoe dat politiespel heet.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

26-06-2013 om 19:22

Ok, gevraagd

Maar dat politiespel is dus nog niet uit. Het heet police.inc als ik het goed heb, maar da's de engelse variant, het zal vast ook wel in het NL komen, in een spellenspeciaalzaak, maar dus nu nog niet. Het zal wel in de loop van het jaar uitkomen, want in oktober is de spellenbeurs en we hadden het er wel over gehad daar ervoor te kijken.

Volgens man is de top3 van cooperatieve spellen in NL nu de al door mij genoemde:
flashpoint fire fescue (dat brandweerspel), verboden eiland en pandemie, waarvan ik denk dat pandemie de ingewikkeldste is (wij verloren de eerste keer echt dik, en hebben em alleen nog op de makkelijke variant gespeeld, wat dan net aan lukt; zowel met 2 als 4 spelers is het erg leuk).

Groetjes en veel plezier. Van wat voor spelletjes houden jullie nog meer?

Sneeuwitje

P

P

26-06-2013 om 21:14

Sneeuwwitje

Ok bedankt. Ik hoop dat het hier bevalt en dat het een oplossing is voor de verschillende lastige connecties hier in huis

Wij spelen spelletjes in wisselende samenstellingen met het gezin (kinderen van 11 en 14) en in wisselende samenstellingen met het gezin van Pmans broer (kind van 14). Probleem is dat mijn schoonzus heel lastig spelletjes aanleert en ook totaal niet bezig is met goede strategieën enzo en ik houd niet van kaarten onthouden (en spellen waarbij dat bijna moet om te kunnen winnen).

We zoeken dus vooral spellen die met 3/4 spelers maar ook met 7 leuk zijn. We hebben dus vooral spellen in onze top10 die leuk zijn met de kinderen maar:

Sequence staat al 15 jaar op nummer 1 omdat je het zelfs met zeven kan doen (we doen dat heel ingewikkeld).

Verder vind ik de Davincicode erg leuk, wie is de ezel, upturn, monopoly deal (!), betoverde doolhof, (stratego junior was favo voor jongste en is leuk voor jouw kinderen), uno, spectrangle, touché, onderuit, paniek in d wij, carcassonne, trionimo's, koehandel, familie poen, labyrinth, spy, kokokolder en wiewatwaar

Al jaren ligt Kolonisten van Katan in de kast en al jaren roep ik iedere vakantie dat we dat NU echt eens gaan doen, maar het komt er maar niet van. Ik hoop nu dan!

Sneeuwitje

Sneeuwitje

26-06-2013 om 22:07

Nou wij hebben ook kolonisten en we spelen het ook niet, simpelweg omdat we andere spellen veel leuker vinden Wij zijn overigens niet zo heel erg vaak met zijn 4' en, maar ik heb nog wel een rijtje spellen die erg leuk zijn, maar die krijg je dus ws. alleen via bol.com of een spellenspeciaalzaak.

in ons topzoveelrijtje staat nog:
zooloretto, kan je met 4 geloof ik spelen, maar er zijn ook uitbreidingen te verkrijgen. Is begonnen als kaartspel (coloretto, ook heel leuk) en daarna omgebouwd naar een bordspel. Komt er op neer dat je een dierentuin moet 'maken' en zoveel mogelijk beesten van 1 soort in een hok moet krijgen (hok vol) en dan zo min mogelijk diersoorten over houdt in je stal (daar krijg je minpunten voor)

ook leuk en heel makkelijk aan te leren: ticket to ride, in diverse varianten verkrijgbaar (wij hebben vs, maar tis inmiddels ook inde europa variant o.a.)

En recentelijk toegevoegd, van heel andere orde, maar kan als party game onwijs leuk zijn (voor max 6 spelers of in teams, maar is leuk vanaf minimaal 4 spelers): dixit, dat is een kaartspel en eigenlijk moet je vooral associeren. 1 persoon (=verteller)(om de beurt) geeft een hint over een kaart in zijn handen (niemand kent die kaart), de anderen zoeken bij die hint een kaart waarvan ze denken dat die past en vervolgens worden die kaarten geschud (gedekt uiteraad, zodat ze echt goed door elkaar liggen) en moet je gaan raden welke kaart van de verteller is. BEdoeling is dat minimaal 1 persoon het raadt, maar niet allemaal, omdat je anders geen punten scoort. Soms echt hilarisch, omdat je het toch nog goed kan inschatten, en soms heb je echt geen idee wat een ander ergens in ziet.

Ach, ja, er zijn zo onwijs veel leuke spelletjes, carcassonne doen wij inderdaad ook nog wel regelmatig, is leuk en ook met onze oudste van 6 gaat dat al best goed, al laten we dan de weideregel weg bijv. (is nog wat lastig te ovezien).

Nou ja, wij zijn hier (te) dol op spelletjes, dat lees je wel

Sneeuwitje

Ise

Ise

27-06-2013 om 07:53

Nog wat leuke spelletjes

Niet coöperatief, maar echt leuke spelletjes die wij regelmatig spelen;
frank's zoo
ligretto
quirkle
vlotte geesten
En inmiddels heb ik het spel 30 seconds ontdekt. Leuk voor volwassenen.

P

P

27-06-2013 om 08:41

Spellenwinkel

Ik heb dus inderdaad pas sinds kort een echte spellenwinkel in de buurt en ga nooit meer voor een spel naar een speelgoedwinkel. Je kunt het spel gewoon openmaken en spelen daar (niet allemaal maar wel heel erg veel) en dat is ideaal.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

27-06-2013 om 11:17

Ja is leuk!

Tip: informeer eens of ze bordspelavonden organiseren. Verschillende zaken doen dat wel, maar niet alle. Hier in de stad, wel en dat is heel leuk, omdat je dan een spel met een groepje kan uitproberen (het hele spel). Mijn man gaat hier dus af en toe, en heeft daar al hele leuke ideeen opgedaan. In Utrecht hebben ze ook wel avonden, dus het zal een beetje afhangen of de winkel in jouw woonplaats dat ook heeft.

Sneeuwitje

P

P

27-06-2013 om 14:10

Helaas

Ze doen alleen op vrijdag Magic ofzo.

P

P

27-06-2013 om 19:56

Vanvond voor het eerst gespeeld

We vonden het best wel spannend (dus vanwege de 'energie' tussen de jongens en de verbale verschillen) en we hadden nog wat moeite omdat de een dacht dat sommige regels zo waren en anderen weer anders.

Ook hebben we de kaart van de eindtegel even onderop gelegd omdat die meteen kwam maar het is gelukt (en daarmee bedoel ik niet dat we gewonnen hebben al hadden we dat maar dat we het met z'n vieren is gelukt om dit goed en gezellig te houden) Goed spel dus!

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-06-2013 om 09:47

Leuk p.

Leuk dat het geslaagd is geweest! En dat jullie er met z'n allen lol mee hadden. Tis altijd even zoeken met z'n allen, hier ook hoor. Maar verboden eiland is wel goed te doen, pandemie zou denk ik voor jullie misschien nog wat te hoog gegrepen zijn, die is wel echt moeilijker (hoewel wel leuk), maar daar heb je veel meer overleg voor nodig nog en dat kan dan lastig zijn.

Jammer dat ze geen spelavonden hebben in jullie spellenzaak, hier hebben ze en en, dus een avond magic en een avond bordspellen. Maar goed, vaak kan je in de winkel net wat je al zei ook wel uitleg krijgen en een stukje proberen!

Groetjes, Sneeuwitje

P

P

07-07-2013 om 11:11

Wie doet er aan keezen (nee niet die maar met een keezbord)?

Gisteren is mij aangeraden om eens naar het spel keezen te kijken, je kunt heel veel mooie borden kopen met aanvullingen waardoor je het met 2,3,4,5,6,7 en 8 spelers kunt spelen maar ik wil het eerst eens op papier maken om te kijken of het leuks is maar ik kan niet goed duidelijke spelregels vinden. Ik lees ook dat er heel veel variaties op zijn en er zijn heel veel verschillende borden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.