Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Citroenschuimtaart/lemon meringue pie: welk recept?

Ik wil een keer citroenschuimtaart (lemon meringue pie) maken, maar het valt mij op dat er veel verschillende recepten zijn met zeer verschillende verhoudingen. Zo lopen de hoeveelheden citroen en eieren enorm uiteen, gaat er in het ene recept wel en in het andere geen boter door de citroenvulling, bij de een wel en de ander geen maizena door de eiwitten etc...

Heeft iemand hier een beproefd recept?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Simpelst

Bodem maken van digestives met boter, besmeren met lemon curd uit een potje en dat in de oven onder een dekentje van stijfgeslagen eiwit met suiker.

Temet

Temet

14-05-2013 om 12:35 Topicstarter

Tja

Dirksmama, ik had een beetje hogere ambities . Nu maak ik me over die bodem weinig zorgen want daar heb ik wel een goed recept voor. Uit jouw mail begrijp ik dat er inderdaad - zoals ik al dacht - geen noodzaak is om maizena door de eiwitten te doen. Blijft over de lemon curd. Dat heb ik liever niet uit een potje omdat ik vermoed dat het lekkerder is als je het zelf maakt. Maar dan moeten de verhoudingen wel kloppen, en zoals ik al zei: die verschillen enorm tussen de verschillende recepten.

Groeten,

Temet

Christel

Christel

14-05-2013 om 12:49

Heel erg lekker recept lemoncurd

Deze heb ik pas gemaakt en die vond ik erg lekker:

http://jente75.blogspot.nl/2008/12/lemoncurd.html

Temet

Temet

14-05-2013 om 14:08 Topicstarter

Christel, bedankt, maar die ga ik voor deze toepassing niet uitproberen. Die taart moet met lemoncurd en al de oven in (terug de oven in, feitelijk, want daar kwam de bodem eerder dan uit). En in dit recept voor lemoncurd zit gelatine, dat gaat volgens mij niet goed aflopen als de boel nadien nog weer de oven ingaat.

Misschien moet ik maar gewoon het recept hanteren dat in het Blue Band kookboekje staat, maar ik werd ernstig aan het twijfelen gebracht door al die alternatieve versies die ik links en rechts tegenkwam.

Groeten,

Temet

Christel

Christel

14-05-2013 om 17:16

Eh nee

gelatine in de oven lijkt me geen goed plan. Maar het recept blijft lekker.

Bedoel jij het recept op blz 88 van het blueband-gebak-boek? Mijn ervaring met dit boekje zijn eigenlijk prima. Ze doen hier een moord voor de chocoladetaart van blz 63!

Hombre

Hombre

14-05-2013 om 20:01

Lemon curry?

???

Lies

Lies

14-05-2013 om 20:22

Ik heb een beproefd recept

Ik heb zelf een recept samengesteld van verschillende onderdelen (bodem, curd en meringue).

Al een paar keer gemaakt en een groot succes!

Kan het je mailen als je wilt!

Magnetron curd

Ik maak vaak lemon curd als die citroen die ik gekocht heb toch niet opraakt.

Per grote citroen neem ik 1 ei, 50 gram boter en 50 gram suiker.

Schil raspen, citroen persen, in grote glazen bak met suiker en stukjes boter. Op hoog zappen tot boter smelt maar de boel niet te heet is.
Ei van te voren klutsen en dan in dun straaltje al klutsend bij citroenspul doen.

Dan weer zappen, zonder deur te openen, afhankelijk van aantal eieren en magnetron. Met 4 eieren neem ik 2 minuten.
Heel goed klutsen, minuut laten staan en nog een minuutje zappen.

Officieel moet je het in gesteriliseerde glazenpotten doen, maar tupperware kan ook, koel bewaren. Is meestal op voor het aan bederven kan denken.

Is ook lekker op of tussen een lemon slice.

Zappen?

Haha, ik dacht dat ik wel bij was wb kooktermen. Maar zappen? Geen idee wat dat is...? Dirksmama?

Boterbloem

Boterbloem

15-05-2013 om 09:56

Temet

Temet

15-05-2013 om 14:30 Topicstarter

Dank!

Hombre, het is lemoncurd, geen curry, en dat is een zoetzuur smeersel dat Engelsen ook wel op brood smeren. Maar hier is het dus taartvulling.

Christel, ik ga eens kijken welk boekje het ook alweer is maar ik neem aan het gebakboek want in het gewone basiskookboekje - dat heb ik ook - staan wel recepten voor taart maar volgens mij niet deze. Ik ga meteen ook maar eens op blz 63 kijken voor die chocoladetaart, iets wat hier vast ook gretig aftrek vindt (misschien wat voor vaderdag, bedenk ik me nu).

Lies, dank je wel. Dat recept lijkt me prima te doen, en ook niet zulke idiote hoeveelheden. Ik kwam geloof ik ergens een recept tegen met 6 citroenen ofzo, dat leek me wat overdreven. En als een van de mensen die reageren zegt dat het te zuur is dan vind ik het waarschijnlijk juist lekker.

Serra: zappen is volgens mij gewoon in de magnetron zetten op hoog vermogen. Ik ga dat recept van Dirksmama ook eens proberen want ik heb ook nogal eens citroenen die niet op gaan.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

16-05-2013 om 09:50 Topicstarter

Christel

Ik heb het even nagekeken, en inderdaad: p. 88 van het gebakboekje. Dat recept is met een bladerdeegbodem, wat volgens mij niet hoort (nog daargelaten dat ik niet van plan ben zelf bladerdeeg te maken), en er gaan maar 5 eetlepels citroensap in, dat leek mij erg weinig.

Die taart van 63 is een sachertorte, zag ik nu. Nog nooit geprobeerd, maar misschien moet dat het volgende projectje worden.

Groeten,

Temet

Beproefde lemon curd

Mijn recept voor lemon curd waarvan ik kan bevestigen dat het niet te ingewikkeld en erg lekker is:

Ingrediënten:
3 eieren
100 g witte basterdsuiker
75 g boter
2 citroenen (ca. 8 dl. sap)

Bereiding:
Rasp de citroenen en bewaar de rasp. Pers de citroenen uit en bewaar het sap. Klop de eieren los in een kom, voeg de suiker toe en vervolgens het sap van de citroenen. Verhit dit geheel au bain marie al kloppend met een garde tot het is ingedikt tot een romig mengsel. Dit duurt ca. 10 minuten (70 graden).
Neem de kom van het vuur en monteer 75 g in kleine stukjes gesneden boter door het hete mengsel. Voeg voor de smaak nog 1 tl citroenrasp toe. Dek de lemon curd meteen af met een stukje folie om velvorming te voorkomen en laat de curd afkoelen tot kamertemperatuur in een pan koud water. Meteen gebruiken of in een weckpot overdoen. Je kunt de lemon curd 7 tot 10 dagen bewaren in de koelkast.

Succes met je pie!

Temet

Temet

16-05-2013 om 11:45 Topicstarter

Boterbloem bedoel ik dus

Ik bedoel dus het recept waar Boterbloem de link van gaf. Mooi projectje voor het Pinksterweekend denk ik.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

16-05-2013 om 21:43 Topicstarter

Chrish

Krijg jij 8 dl sap uit 2 citroenen? Hoe?

Groeten,

Temet

Hmm

Da's een goeie, ik pers die twee citroenen uit en doe het sap erbij. Of dat 8 dl is heb ik nooit gemeten, maar het lijkt me niet inderdaad. Het zal hooguit de helft zijn. De lemon curd smaakt niettemin prima

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.