Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Merel

Merel

27-08-2012 om 12:19

Citroengras

Ik heb vorige week een receptje van smulweb gemaakt en daar moest citroengras in. Ik moest het onderste vlezige gedeelte van het citroengras plat kloppen en het dan klein snijden. Dat moest met wat andere ingredienten gefruit worden in de olie.
Alleen bleef de citroengras gewoon hard. Ik kon hem al helemaal niet makkelijk fijn snijden, want het was zo hard. Dus ik heb het in het bakje van de staafmixer gedaan (met van die mesjes) maar die sneedt de stukjes tot ongeveer 2cm klein. Ik vond dat nog steeds te groot en heb nog een heel groot deel stukje voor stukje kleiner geknipt met een schaar. (was een enorm gedoe)
Enfin, ik hoopte dat het met het fruiten wel zacht zou worden dan, maar dat was niet zo. Uiteindelijk het recept afgemaakt, moest ook nog 15 minuten pruttelen op laag vuur. Maar het bleef hard en verpestte dus het hele recept.
Wat heb ik fout gedaan? In een ander recept wat ik een dag later bekeek zag ik dat de citroengras er naderhand uit gehaald moest worden, daar was het niet de bedoeling dat je het op ging eten. Is dat zo met citroengras?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Coco

Coco

27-08-2012 om 13:03

Uithalen

Mijn moeder is Indisch en ik kook al van kinds af aan vaak Indisch eten. Daar gaat vaak ciroengras (sereh) in. Dat fruit je mee en haal je er naderhand uit (net als bijvoorbeeld citroenblaadjes (djeroek poeroet), laos of in de westerse keuken laurier.
Wat je wel fijn kunt snijden en opeten is gemberwortel.

Merel

Ik heb ook wel eens in kookprogramma's recepten zien langskomen waarin de sereh inderdaad werd fijngesnipperd. Misschien is dat Thais ofzo, in Indonesisch eten gaat het vziw altijd zoals Coco beschrijft.

Ik zou me kunnen voorstellen dat als de sereh goed vers is, het nog redelijk zacht is en dan wel te verwerken is op de manier die in jouw recept staat. Maar als zo'n stengel bij de toko een paar weken heeft liggen indrogen dan gaat meestoven nog wel, maar fijnsnipperen is dan niet zo'n goed idee. Mijn vermoeden is dat jij niks fout deed, maar dat de sereh gewoon wat oud was. Wel zonde dat die harde stukjes de lol er dan afhalen.

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

27-08-2012 om 21:16

Fijnsnijden

Ik snijd het altijd in hele dunne ringetjes, is idd Thais vziw. Het wordt idd niet zacht maar dat vind ik helemaal niet erg. Eet het ook rauw in een salade, ook in ringetjes, ik vind het heerlijk! Soms scheelt het wel om het buitenste blad er af te halen trouwens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.