Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cirkelsjaal

Ik ben bezig een cirkelsjaal te breien van iets mohairderigs op pen 8. In een paar uur breien istie af...denk ik, als ik genoeg wol had gekocht. Mijn wol is nu op, maar de sjaal nog niet af. Hij is 40 cm breed en nu bijna 100 cm lang. Hoe lang moet ie eigenlijk worden om hem eens lekker dubbel om te doen? Als ik zo eens rondsnuffel kom ik vanalles tegen van 140 cm tot 175 cm. Wie heeft zo'n sjaal in en wat dikkere fluffy wol en wil even voor mij nameten wat de idelae lengte is?
En nog een vraag, zit er een 'slag/draai' in de sjaal of is het echt een cirkel als je hem uitvouwt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ooit....

had ik precies hetzelfde probleem, maar wol was op en niet meer te verkrijgen. Heb de uiteinden aan elkaar genaaid in de veronderstelling dat het wel te smal zou zijn......Bleek perfect! Niet zoals ik het voor ogen had, maar in praktijk beter.

Misschien gewoon even proberen??

meeuw

meeuw

11-11-2011 om 15:03

Nummer 5 is net klaar!

Ik had de smaak te pakken en heb er dus maar liefst 5 gebreid, voor mijn dochters, nichtje en mezelf. Nou wil mijn moeder er ook nog eentje, dus nummer 6 komt eraan binnenkort...

Dus ik heb wel een paar tips voor je. Ik heb op naalden nr.10 gebreid en wel de zogenaamde 'luiewijvensteek'.
Dat gaat echt supersnel, in 1 of 2 avondjes klaar en ondertussen nog tv gekeken

De mijne zijn ongeveer 32cm breed en rond de 1.20 m lang. Ik heb niet met een rondbreinaald gebreid, wat een ondingen zijn dat, maar gewoon 24 steken opgezet en dan tot de gewenste lengte. 1.20 m Vind ik perfect, die sla je dus 2 keer om en ik kan me indenken dat je 'm misschien wat langer wilt, maar dan zal ie wat losser om je hals vallen en ik gebruik 'm echt tegen de kou op de fiets, dus van mij mag ie wel enigszins de hals omsluiten.
Brei ze...

Rieke

Rieke

11-11-2011 om 15:24

Die van mij

Is 130cm lang en 28 cm breed, precies goed. 2e is in de maak. Zoon heeft ook al een zwarte, helemaal hip.

Silone

Silone

13-11-2011 om 14:06 Topicstarter

Rigoreus

Helemaal afgehaald, en ik ga opnieuw beginnen. Paar cm minder breed en in de luiewijvensteek (goed idee Meeuw) moet het haast lukken om die 120-130 te halen.
Geen draai/slag erin maken als ik hem vastmaas???

Rieke

Rieke

13-11-2011 om 14:39

Goed zo!

Nee, ik heb er geen slag in, hoef ik nergens over na te denken wanneer ik dat ding om m'n nek slinger. En ik heb em in de valse patentsteek.
Goed dat je weer opnieuw begint.

Silone

Silone

14-11-2011 om 18:23 Topicstarter

Lekker warm

vanochtend en vanavond naar van van werk fietsend. En hij ziet er in de luiewijvensteek nog veel leuker uit dan in het wat vastere tricot.
Ik ben helemaal blij!!

Ellen

Ellen

18-11-2011 om 10:00

Luie wijven steek

Ik ben helemaal enthousiast gemaakt door jullie brei-verhalen!
Maar wat is luie wijven steek ook alweer? En hoeveel gram wol gaat er ongeveer in zo'n sjaal?

Silone

Silone

18-11-2011 om 10:42 Topicstarter

Ellen

Ik had uiteindelijk wel genoeg aan zo'n 90 gram, maar dat was mohair met een looplengte van 85 meter op pen 8. Op deze site staat oa ook de luie wijvensteek. Ik denk dat ie in een (halve)patentsteek ook leuk is.
www.breienmetplezier.nl/breisteken.htm

Heee

Jullie hebben mij ook enthousiast gemaakt. Ik kom in winkeltjes in the Scottish country side vaak prachtige wol tegen, maar weet nooit wat ik er mee moet, te dik voor een trui. Zondag gaan we weer met visite op pad, 't zal me benieuwen........

Hoeveel wol?

Ik las ergens 95 gram wol, is dat echt genoeg, dus 2 bollen ? Iemand die meer heeft gebruikt ?

meeuw

meeuw

19-11-2011 om 12:32

Dikte en lengte

Het ligt er helemaal aan hoe dik de wol is en/of hoeveel meter er op een bol zit. Ook de dikte van de naalden en de steek bepalen deels hoeveel wol je nodig hebt. Bijv. Voor mijn sjaals gebruikte ik 2,5 bol van 50 gram met een lengte van 87 m per bolletje en naalden nr 10. En dan gebruikte ik de luie wijvensteek waardoor je een los, zacht breisel krijgt.

Bedankt

Meeuw, ik ga dan toch maar voor 3 bollen, voor de zekerheid :o)

Snuggle's

Snuggle's

20-11-2011 om 14:57

Brei vraag

Mag ik even inhaken met een brei vraag?

Ik ben echt een nitwit op breigebied, maar vind het wel erg leuk. Werkt erg ontspannend tijdens het tv kijken. Na het breien van wat sjaals ben ik nu met een simpel beginners patroon begonnen aan een poppen truitje.

Daar staat echter in: splits op 13 cm hoogte het werk in tweeën voor de hals, kant af op 16 cm.
Houdt dat in dat je met vier brei naalden werkt ofzo? Of alleen een tweede bol wol en wel op dezelfde naalden?

En dan nog ingewikkelder wordt het voor mij bij de afwerking :
Sluit de schoudernaden en haak ronde de hals en het achtersplitje een rij vasten.
Houdt dit in dat je moet gaan haken? Met een haaknaald, of is het een breiterm?

Dit is het patroon
http://www.breikraam.nl/downloads/sa/downfile/id/6/

Snuggle's

ishtar

ishtar

20-11-2011 om 15:11

Snuggle's

split het werk in 2en, betekent dat je de helft breit, dus op de helft omkeren en eerst dat deel afbreien. Tot de 16 cm, dan dat deel afkanten.
Daarna de 2e helft tot de 16 cm en dan afkanten. Dan heb je dus een split van 3 cm. En je hebt ook geen 2e bol nodig, je doet het gewoon na elkaar.
En dat haken is inderdaad met een haaknaald. Haken is geen breiterm.

Snuggle's

Snuggle's

21-11-2011 om 01:19

Ishtar

Bedankt voor je reactie!
Misschien een erg domme vraag, maar als je dus splits laat je dan de andere helft nog gewoon op de naald zitten? Of moet er een nieuwe naald bij? Ik heb maar twee naalden, dus anders laat ik dat splitje maar gaan .

En is dat haken noodzakelijk denk jij? Kan ik ook al niet, ahum...

Snuggle's

ishtar

ishtar

21-11-2011 om 08:56

Snuggle's

Domme vragen bestaan niet
Maar het klopt wat je denkt, gewoon de andere steken op de naald laten staan. Als je er last van hebt kun je ze ook op een grote veiligheidsspeld zetten, maar bij dat overzetten loop je wel kans een steek te laten vallen.
Haken, en zeker vasten haken, is heel makkelijk:


http://www.youtube.com/watch?v=gAiIiZtLks8&feature=related
Het is niet noodzakelijk, maar maakt het wel mooier af.

Marit

Marit

21-11-2011 om 14:09

Hoeveel steken?

Ik wil graag met naalden 5 een sjaal breien. Hoeveel steken moet je dan opzetten als je ongeveer 28 cm breed wilt hebben?

Alvast bedankt,
Marit

Silone

Silone

21-11-2011 om 14:33 Topicstarter

Uitproberen

Ik heb de mijne ook nog eens uiteghaald. Voor mij was 24 steken op pen 8 een breedte van 38 cm. Maar voor iemand die strakker bredit is dat wellicht anders. Kijk eerst eens op je wikkel. Daarop staat hoeveel steken pennen 10x10 cm is.

ishtar

ishtar

21-11-2011 om 15:54

Marit

ligt aan de steeksoort, boordsteek (1 recht 1 averecht) trekt in elkaar, waardoor het smaller wordt. Gewoon de ene kant averecht en de andere kant recht (tricotsteek) is wat breder.
Op elke bol wol staat een stekenaanduiding, 10 cm horizontaal en 10 cm verticaal en de hoeveelheid steken en naalden die daarbij hoort.

Tigerfeet

Tigerfeet

22-11-2011 om 13:28

Gratis patronen

Er staan heel veel gratis breipatronen op de site van de zeeman, erg makkelijk
tigerfeet

Snuggle's

Snuggle's

23-11-2011 om 07:30

Bedankt ishtar

Fijn, ik kan weer helemaal verder! Slim ook om op YouTube te kijken, stuk duidelijker dan alleen plaatjes.

Snuggle's

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.