Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Chemische hulp gezocht!

Voor een spel bij een partijtje ga ik een paar liter basische vloeistof maken en die groen kleuren met rodekoolsap. Tijdens het spel moeten ze dan sponzen dompelen in azijn en overgooien naar degene bij de base, die de sponzen leegknijpt in de base en teruggooit. Ze zijn klaar als de vloeistof omslaat naar roze. Er zit een wedstrijdelement in, met een tijdslimiet.
Nu ben ik met soda aan het experimenteren geweest, maar dat slaat niet mooi om naar duidelijk roze als er azijn bij komt. Het wordt doorzichtig en heeft geen duidelijk omslagpunt. Bitterzout (magnesiumsulfaat) bleek het geweldig goed te doen, maar dat is een erg zwakke base. Er is eigenlijk te weinig azijn voor nodig om het al te latn omslaan. Mijn vraag dus: wat is een geschikte (dus voor kinderen veilige) base die je op een mooie manier met azijn kan laten omslaan naar zuur, zodanig dat het ook even duurt? Of kan ik beter toch bitterzout gebruiken en azijn verdunnen of een ander zuur gebruiken? Ik kan van alles zelf gaan experimenteren, maar als iemand hier een briljant idee heeft, hoor ik het graag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

07-09-2012 om 13:24

Overgooien?

sponzen met azijn overgooien? Kan dat wel, in verband met in ogen spetteren enzo?

amk

amk

07-09-2012 om 14:40

Auw!

dat gaat pijn doen bij kinderen, die hebben allemaal wel wondjes aan de vingers en zure oplossingen bijten dan venijnig. Of laat je ze handschoenen en brillen (zie bericht karin) dragen.

Genista

Genista

07-09-2012 om 15:00 Topicstarter

Reactie

Op proefjes.nl had ik al gekeken. En verder zocht ik een geschikte base... De rest van het spel heb ik al goed en degelijk in elkaar zitten, zelfs een alternatief voor het gooien, maar ook met sponzen gaat dat goed en er staat een volwassene goed beschermd te vangen. Daar gaat het niet om, het gaat om een goede zuur/base-combi.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-09-2012 om 22:12

Verdunde azijn!

Heb je meteen minder risico met bijtende rondvliegende druppels etc.

Verder zou je lakmoes kunnen gebruiken, dat slaat om van blauw naar rood, of fenolfthaleïne (van roze naar wit) als dat tenminste vrij verkrijgbaar is. Hebben wij in ieder geval vroeger op het lab uit en te na mee geoefend.

Puck

Puck

10-09-2012 om 09:22

Zal thuis eens zoeken

Vorig jaar zijn we met de kinderen naar het Watermuseum geweest en daar konden ze ook een experiment doen. Verkleurde van rood naar grijs naar groen naar blauw. Ik zal eens kijken of ik de beschrijving nog kan vinden, daar staat vast wel op welke stofjes er gebruikt zijn.

Genista

Genista

10-09-2012 om 10:10 Topicstarter

Reactie

Dank voor het meedenken. Ik hoop anders wel dat ik een en ander echt kan laten doorgaan, want het weer ziet er nou niet zo heel daverend uit... Iemand nog ideeën voor een woest binnenspel? :-S

pooh bear

pooh bear

11-09-2012 om 09:52

Citroen

Afgelopen weekend op de havendagen mocht dochter hetzelfde proefje doen.
Daar hadden ze ook rode koolsap dit kleurde groen nadat er ammoniak bij was gedaan.
En met een beetje citroen werd het weer roze

rosa

rosa

12-09-2012 om 09:20

Engels zoeken

Zoeken in het Engels levert soms wel wat op. Heb ik even gedaan, maar ik kom er zo snel niet uit. Wel dat soms turmeric (kurkuma?) gebruikt wordt ipv kool - misschien levert dat een betere omslag op.

Hier wel leuke andere proefjes, met een aantal die ik nog niet eerder ergens gezien heb (en ik hou hier ook wel van): http://chemistry.about.com/od/acidbasedemos/Acid_Base_Demos.htm

Genista

Genista

12-09-2012 om 22:11 Topicstarter

Zelf maar verder geknutseld

Het blijft rodekoolsap en de base wordt ammonia, het zuur wordt verdund azijn (1 deel azijn op 2 delen water). Qua stank wilde ik er eerst niet aan, maar het is toch buiten. Bovendien is de "vanger" een volwassene en de sponsgooiende kinders staan toch achter een hek. Nu nog mooi weer!

rosa

rosa

13-09-2012 om 11:02

Genista

Het lijkt me heel erg leuk, veel plezier!

Genista

Genista

17-09-2012 om 10:30 Topicstarter

Het wás ook heel erg leuk

Het was een grandioos succes. Enthousiast gooiende kinderen, een goedlachse vanger die hard zijn best deed en intussen kleddernat gegooid werd en publiek uit de buurt stond eerste rang. Hartstikke jammer dat er geen foto's van zijn, maar ze hebben er heel veel pret mee gehad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.