Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ceanothus overleden?

Hoewel mijn ceanothus "Concha" op de site van Esveld als "goed winterhard" werd aangeprezen is mijn exemplaar na de bijna-Elfstedenwinter egaal chocoladebruin. Bij sommige andere vorstslachtoffers zie ik nog wat groen, of weer wat groen, maar Concha lijkt de geest gegeven te hebben.

Heeft iemand verstand van die struiken? Loopt een ceanothus nog uit?

En stel dat ik opnieuw een ceanothus zou aanschaffen, hoe sleep ik m dan de winter door? Noppenfolie eromheen?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmmm

Ik wist eigenlijk niet beter dan dat Ceanothus hier niet écht winterhard is. Hij kan best wel wat hebben maar die 2 weken winter waren volgens mij tamelijk funest. De (wintergroene) olijfwilg die hier al jaren probleemloos in de voortuin staat, en toch wordt geacht redelijk winterhard te zijn en verliest nu al zijn blad.

Je kunt nog even afwachten of hij weer uitloopt en anders een nieuw exemplaar aanschaffen?

Chris

Mamvantwee

Mamvantwee

12-03-2012 om 22:28

Ik vrees van niet

Ooit hadden wij zo'n mooie, maar een zeer milde vorstperiode werd hem al fataal. Laat staan wat een kou als de recente vorst zou aanrichten.... Maar wie weet, wacht een paar weken af.

Groet, Mamvantwee

Jessica O

Jessica O

13-03-2012 om 07:33

Als

je een nieuwe aanschaft dan niet in plastic gaan pakken.
Er rond om heen zou kunnen,maar niet aan de bovenkant.
Hier komt er vaak stro omheen. Het moet nml wel een beetje kunnen 'ademen' anders kan het je nog kapot gaan.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-03-2012 om 10:44

Heb ik vorig jaar gehad. Die bruine takken zijn dood, die lopen niet meer uit. Ik zou geen nieuwe meer kopen, of het moet een kleintje zijn die je in een pot zet en 's winters binnen kan zetten. Ze zijn gewoon niet goed winterhard.

Temet

Temet

13-03-2012 om 20:34 Topicstarter

Snik

Dank, dames. Ik doe niet aan potten die naar binnen gaan. Dus of ik schaf een nieuwe aan en ga van de winter aan de slag met tonkinstokken en noppenfolie, of ik hou de ceanothus helemaal voor gezien.

Want zoals ik al zei: mijn exemplaar is egaal bruin. Van de grond af tot in de verste puntjes. Jammer, het was zo'n schoonheid.

Er zijn nog meer slachtoffers, maar deze gaat mij het meest aan het hart. Helaas...

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

14-03-2012 om 11:09

Positief hieraan

Is dat je lekker iets nieuws mag gaan uitzoeken! Naar de kweker of tuincentrum, plantjes zoeken, border opnieuw inrichten! Joepie.
(ik probeer je op te monteren...)

Groet, Mamvantwee

Lynna

Lynna

18-03-2012 om 17:49

Mijne ook egaal bruin

En hij was zo prachtig! Meter hoog, meter in doorsnede. Blikvanger in de tuin. Nu helemaal bruin.
Ik hoop tegen beter weten in dat hij toch nog gaat uitlopen, maar ik vrees het ergste......

Natuurlijk kan ik een nieuwe kopen, maar het duurt nog even voor die weer net zo mooi is.

Fiorucci

Fiorucci

18-03-2012 om 18:16

Ik zou...

Ik zou toch even wachten. Ik woon in mijn huidige huis nu 14 jaar, en voor het eerst is mijn ligusterhaag egaal bruin. Dat is nog nooit gebeurd. Maar toch, langzaamaan begint er wat te komen kwa groen. Ceanothus loopt wat later uit, dus ik zou het even aankijken nog.

Lynna

Als je met je vingernagel over de bast van een tak gaat, zit er dan groen onder? Zoniet, dan is ie echt kassie wijlen.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.