Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cavolo nero

ook wel palmkool genoemd. Een (volgens mijn huisgenoten terecht) vergeten groente, het heeft iets weg van zwarte boerenkool. Hij zit heel sporadisch in het groentenpakket en ik heb al googlend nooit iets kunnen vinden dat nou echt in de smaak viel. Morgen is het weer zover, dan zit het in het biogroentenpakket dat ik aan huis geleverd krijg. Heeft iemand van jullie een succesrecept voor deze groente.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

04-10-2016 om 12:13

toevallig

Da's toevallig: dit recept stond afgelopen zaterdag in de Volkskrant. ik wilde het gaan maken, maar strandde bij de AH al op de portobello's. Geen idee of het een succesrecept is dus, maar het lijkt mij lig wel lekker.
http://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/herfstig-gevulde-portobello-s~a4385397/

Frances Mayes, een huis in toscane

In bovenstaand boek, wat een roman is, staan veel gerechten beschreven. En ook eentje voor cavolo nero. Roerbak hem in reepjes gesneden met spekjes en knoflook en dan met room en parmezaan door de pasta roeren. Lijkt me goed te doen. Ik heb hem trouwens zelf gekweekt in mijn moestuin en moet hem altijd nog oogsten. Prima idee voor deze week.
Veel plezer ervan en laat je weten wat je ermee gedaan hebt?

Niki73

Niki73

04-10-2016 om 16:01

Roerbakken

Een collega had het er tijdens de lunch toevallig over: reepjes roerbakken in (olijf)olie, met wat knoflook en stukjes rode peper, afmaken met wat zout. Goede pasta erbij. Pure perfectie volgens hem!

marinade

marinade

04-10-2016 om 19:14

Ribolitta

Een winterse Toscaanse wittebonensoep, met cavolo nero en gebonden met brood. En tomaat, knoflook etc. Veel recepten van te vinden. Olijfolie eroverheen en de lepel moet erin kunnen staan. Heerlijk.

kenfan

kenfan

07-10-2016 om 15:11 Topicstarter

Mjammie

Volgens zit er voldoende cavola nero in het kratje om zowel de ribollita als de portobello's te maken. Maak een Russisch zwartbrood erbij en dan hebben we haast een themamaal dit weekend.

Dat roerbakken had ik aleens gedaan, en dat viel niet erg in de smaak. Bitter en taai.

kenfan

kenfan

17-10-2016 om 12:26 Topicstarter

Echt mjam, mjam

Ik wilde jullie nog even bedanken voor de recepten. Beide waren echt ontzettend lekker, en vielen bij iedereen in de smaak. Voor de ribollita had ik een bouillon getrokken van lamssschouder en dat is echt een gouden combi met die witte bonen. De portobelli gingen vergezeld van een pastinaak(ook zo'n versmade winkeldochter van het groentepakket)mosterd/sinasappelgratin. En dat werd ook een menuutje dat we erin houden omdat et bij alle gezinsleden in de smaak viel.

marinade

marinade

17-10-2016 om 19:14

Leuk!

Klinkt heel goed, lamsbouillon voor de ribollita. Idd een topcombinatie! Had je de witte bonen zelf geweekt? Meestal komt dat er bij mij niet van, 'maar dat vind ik ultiem lekker. Of een of andere niche-boon, laatst wat zakjes droge bonen laten vullen bij een bonenkraan op een bio-markt. Erg leuk en lekker.

kenfan

kenfan

18-10-2016 om 15:36 Topicstarter

Marinade

Ik was ook van plan ze zelf te weken. Maar in de turkse super waar ik ook dat stukje lamsschouder had gehaald, stonden blikken gewone witte bonen in de aanbieding. Even rekenen leerde dat de voorgeschreven knoeperds (hoe heten die dingen ook al weer)5 x zo duur uitkwamen. Toen was de keuze snel gemaakt, zeker omdat dat weken er bij mij ook vaak bij in schiet. Ik gebruik die knoeperds wel eens voor salades of tapenades. Vraag me af of je bij soep merkbaar verschil proeft. Wie weet, voor een volgende keer, want we houden hem er zeker in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.