Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Poezenvrouw

Poezenvrouw

27-02-2017 om 15:18

Cavia's met kat combineren?

Toen onze kat twee jaar geleden overleed, was ik daar zo verdrietig van dat ik niet moest denken aan een nieuwe kat. Wel hebben de kinderen toen twee cavia's gekregen. Maar nu steekt het verlangen naar een nieuwe kat wel erg hardnekkig de kop op. Ik heb tot nu toe geroepen dat een kat niet mogelijk is in combinatie met cavia's, maar is dat eigenlijk wel zo? Zijn er hier mensen die ervaring met deze combinatie hebben? En hoe verloopt dat?
Ik hoor het graag, ook als dat betekent dat het inderdaad een onmogelijke match is...

Poezenvrouw

Sally MacLennane

Sally MacLennane

27-02-2017 om 16:16

Het kan, mits...

...de cavia's niet vrij door de kamer lopen. Vaak roept dat toch jachtinstinct wakker bij de kat.
Hoewel, ik had ooit een cavia (een zéér handtamme) die altijd heerlijk tussen de kat en de hond op een kussentje sliep. We zaten er natuurlijk altijd bij, maar dat waren echt drie vriendjes.

Op die ene na zat de rest altijd in de kooi. Later heb ik een andere kat gekregen die het heel interessant vond en graag tegen de tralies op stond, maar nadat één van de cavia's een vriendelijk en nieuwsgierig hapje in de kattenneus had gezet, táálde de kat er niet meer naar.

Met een stevige kooi is de kans vrij klein dat het mis gaat.

Zon

Zon

27-02-2017 om 16:18

hmm

Het levert de cavia's wel enorm veel stress op en het zijn stressgevoelige beestjes. Als je ze nog een lang leven gunt zou ik het niet doen.

vlinder72

vlinder72

27-02-2017 om 16:37

Bij ons wel

Onze katten kijken graag naar de cavia's. En als wij het hok vetschoond hebben gaat er een altijd bij de Cavia's in het hok liggen. Ze doen elkaar niks. Ze kijken vooral. Maar wij zullen ze nooit alleen bij elkaar laten.

mijk

mijk

27-02-2017 om 16:37

tja katten weet ik niet

Maar wij hebben een werkende jachthond die dikke vrienden is met de cavia. Caaf mag over haar heen lopen.... Ik vermoed dat een kitten er ook best aan kan wennen....

Mijk

Sally MacLennane

Sally MacLennane

27-02-2017 om 16:50

stresscavia's

Cavia's kunnen erg stressen... Maar leren ook makkelijk wennen als ze merken dat poeslief niet door de tralies kan komen.

margaretha

margaretha

27-02-2017 om 17:53

gehad

Oudere katten en een gekregen cavia waarvan we de leeftijd niet wisten. Ging goed maar we hebben wel gezorgd voor een schuilplek in het caviahok. Katten lagen graag op een kussen bovenop het hok en er is weleens eventjes gehengeld met een pootje door de tralies. Nu zitten er konijntjes en de katten hebben geen interesse (de hond wel , wil graag likjes uitdelen en vraagd om te spelen)

Poezenvrouw

Poezenvrouw

27-02-2017 om 20:48

Wat fijn allemaal!

Wat fijn dat er al zoveel positieve reacties zijn! Bij ons zitten de cavia's vooral in de kooi en als ze eruit zijn, zijn we er altijd bij. Ook zal de kat alleen in de woonkamer
kunnen als wij er zelf zijn, dat was met onze vorige kat ook altijd zo in verband met het slopen van de meubels, haha. Mijn zorg zit 'm inderdaad vooral in de mogelijke stress bij de cavia's, goed om te lezen dat dat dus wel
meevalt, zoals bij Sally, vlinder en Margaretha! En Mijk, wat bijzonder dat jullie cavia zelfs over de hond heen mag lopen...

Leuk, we gaan er eens rustig naar uitkijken!

Poezenvrouw

Goede ervaring

Ook hier eigenlijk al jaren (zelfs decennia) de combinatie cavia's en katten. Één van onze katten mag inderdaad graag pesten door de soezende cavia's eens lekker een por te geven. Maar daar zijn ze wel aan gewend hoor. En gezien hun leeftijd (één van onze cavia's is of wordt dit jaar 9!) valt de stress wel te overzien. Ze hebben wel een goed afgeschermd slaaphokje waar de katten niet bij kunnen.

De cavia's hebben een buitenverblijf waar ook de katten in kunnen komen. Dit gebruiken we alleen als we ook zelf thuis zijn. Want als het erop aankomt zijn katten natuurlijk toch nooit echt helemaal te vertrouwen.

Poezenvrouw

Poezenvrouw

01-03-2017 om 22:52

Geweldig!

Ah annej, dat ziet er super uit! Hopelijk gaat het er bij ons binnenkort ook zo aan toe... Wij zijn eruit in ieder geval, allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!

Poezenvrouw

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-03-2017 om 23:07

AnneJ

Wat leuk!

Marietje

Marietje

06-03-2017 om 15:40

Ging hier goed

Hier ging het ook goed. Onze inmiddels overleden cavia (overblijver van duo) was totaal niet bang voor de kat. Kat arriveerde overigens als kitten. De cavia was schichtig als er bezoek over de vloer kwam en verstopte zich dan, maar ze verstopte zich nooit voor de kat. De kat vond het leuk om de cavia ongezien een tikje op haar kont te geven, dan sprong ze namelijk een stukje op. Maar de cavia nam het niet slecht op, ze stonden regelmatig door de tralies aan elkaar te snuffelen.

Kaplablokje

Kaplablokje

06-03-2017 om 15:58

Ik zie alsmaar

een cavia met een hele lange staart, of hele lange poten voor me, als ik de titel lees. Of, suggereerde dochter, een poes met hele korte poten.

Kaplablokje

Ik ben dus niet de enige hahahhaha.

Hier

Zat kitten in het slaapbok van de cavia. Zodra cavia losliep, ging de kitten er vandoor : veel te eng zo een beest!

Hier dus goed gegaan, kat en cavia nooiy allern gelaten omdat kat niet in woonkamer mocht als wij er niet waren, ook d nachts niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.