Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-09-2015 om 20:08

Cavia's: 2 beertjes samen, gaat dat?

Mijn dochter wil graag 2 Cavia's kopen. De kooi heeft ze inmiddels, nu zijn we dus op zoek naar een leuk koppeltje.

Er worden veel beertjes aangeboden. En ik lees overal wat anders. Kunnen beertjes die uit hetzelfde nest komen gewoon bij elkaar blijven of komen daar op den duur problemen van?

En weet iemand toevallig nog een goede knaagdierenopvang omgeving. Culemborg?

mijk

mijk

27-09-2015 om 20:14

hier niet

We hadden 2 jonge beertjes van zelfde fokker via dierenwinkel. Zaten das ongeveer 3,weken en hier ook nog 3 weken zonder problemen samen en op een middag begonnen ze vanuit het niks heel erg heftig te vechten. Is niet meer goedgekomen en we hebben voor 1een ander huis gezocht. We hebben nu dus toch maar 1 cavia..... Ik durf het niet meer aan

castraatje!

Bij opvangen zijn ook vaak castraatjes verkrijgbaar. Meestal wat duurder om een bijdrage aan de castratie. Maar samen met een zeugje. is de beste combinatie en heel leuk.

bij ons wel

Bij ons is het altijd wel goed gegaan. Uit hetzelfde nest, en altijd heel gezellig....

Bij mij niet

En vandaar mijn reaktie. Twee broertjes gingen vechten, hoewel ze het later hebben bijgelegd, na de caviapuberteit. Een jong beertje en een oude beer gaat vaak wel goed, maar soms gaat mis op het moment dat de ouder beer zwakker wordt en de jongere door krijgt dat hij de baas kan worden.
Verder wil ik de website van De Grote Cavia aanbevelen voor meer informatie over cavia's.
Verder zitten er opvangen op de website www.caviaforum.nl . Daar kan je ook vragen om vervoer voor cavia's als je een overvolle opvang een beetje leger wil maken.

Paddington

Paddington

28-09-2015 om 08:24

Bij ons ging het prima

Vader en zijn twee zoons. Nooit problemen geweest.

Hortensia

Hortensia

28-09-2015 om 08:25

Lastig

Het kan goed gaan, het kan ook niet goed gaan. Ik heb ooit twee castraatjes gehad, maar de ene was een behoorlijk dominant diertje. Dat ging dus niet lukken. Met zeugjes samen ging beter.

Maar ik ken ook beertjes die het wel goed met elkaar konden vinden.

Kooigrootte

De grootte van de kooi maakt ook uit, een kleine kooi is vragen om problemen. Een grote kooi (140 cm of groter) met twee drinkflesjes, twee etensbakjes, twee huisjes is de kans op succes veel groter.
Maar zelfs dan wil het niet altijd goed gaan, mijn heren hadden de ruimte, maar ook last van dominantie.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-09-2015 om 12:17

Aanbod

Wij hebben inmiddels contact met 2 fokkers. Bij allebei hebben we een goed gevoel.En zij bieden beiden een koppel aan van een beer van net 1 en een echt jonkie. Volgens hun gaat dit vrijwel altijd goed.
Hoe denken jullie daarover?

Zitten ze al bij elkaar?

Als ze al bij elkaar zitten en elkaar kennen is de kans groot dat het voorlopig wel goed gaat.
Toen ik een oudere beer had en daar een nieuw jonkie bij zette, werd die behoorlijk gebeten. Maar als ze al bij elkaar zitten, zijn ze elkaar al gewend en zal de status quo wel duidelijk zijn.
Je loopt nog wat risico als het jonkie een maand of 9 is en de caviapuberteit begint, maar als de oudste beer dan nog steeds groter en sterker is, blijft het goedgaan of wat gekibbel en geklappertand na.
Zekerheid heb je overigens nooit, je hebt inderdaad ook berenkoppels die heerlijk tegen elkaar aan liggen.
Je hebt wel het voordeel van 2 beren, dat je er nooit meer cavia's bij kan zetten. Drie beren gaat zelden goed en twee beren en een zeug gaat gegarandeerd fout. Als je 1 castraat hebt, kan je er 1 zeugje bij zetten, of 2, of drie en voordat je het weet heb je een huis vol cavia's.

vlinder72

vlinder72

28-09-2015 om 14:27

Waarom?

Waarom zou je het proberen? Het kan goed goed gaan. Het kan ook helemaal mis gaan en dan zit je met twee cavia's in twee hele grote kooien. Daar kwam mijn schoonzus ook achter met twee konijnen. In plaats van gezellig twee konijnen in een groot hok heeft ze nu twee grote hokken met een konijn erin. Die beesten vielen elkaar aan en ook zij had te horen gekregen dat het echt altijd wel goed ging hoor. Klopt. De eerste tijd ging het prima en daarna niet meer.

Waarom niet wachten op twee dames. Onze twee dames hebben jarenlang samen doorgebracht. Ze sliepen samen in het nachthop. Oinkten samen als ik de koelkast opende. Het is altijd goed gegaan.

Twee zeugen

Die kunnen ook ontzettend bitchen als je pech hebt, zekerheid heb je nooit. Een stelletje dat goed samengaat kan soms na een verhuizing ook de kolder in de kop krijgen.
Maar een stelletje dat al aan elkaar gewend is, heeft de grootste kans op succes.

Moni

Moni

28-09-2015 om 19:33

Stelletje werkt het best

tenminste bij konijnen.
Natuurlijk moet het mannetje dan gecastreerd zijn.

Tango

Tango

28-09-2015 om 22:03

Vroeger

Hadden wij twee caviazeugjes van die witte met rode oogjes. Het waren zussen. Ze hebben altijd gezellig samen geleefd in 1 hok of buiten in de ren op het gras. Grappige beestjes, gingen altijd heel erg piepen als mijn vader een appel schilde omdat ze wisten dat ze de schil kregen.
1 keer hebben we caviabeer van ons overbuurmeisje erbij gezet en daarna had 1 van de dames een nestje met 4 jongen. Caviabeer was een ruwharige lichtbruine. Twee van de jongen waren ook ruwharig en lichtbruin, 2 waren gladharig, eentje wit met lichtbruine vlekken en eentje wit met donker en lichtbruine vlekken. Overbuurmeisje had 1 beertje. Voorheen had ze er 2 maar die gingen toen inderdaad ook vechten weet ik nog. Ik zou 2 beertjes dus niet doen en 2 zeugjes alleen als ze uit hetzelfde nest komen.

Onze ervaring

Wij hebben, door een wanbeleid wat betreft het fokken van cavia's, koppels in verschillende samenstellingen gehad. Natuurlijk zijn er individuele gedoetjes, maar onze ervaring is dat een jong dier met een wat ouder dier meestal heel goed gaat.

Als de fokker een betrouwbare indruk maakt, zou ik zeker op zijn/haar advies afgaan.

Persoonlijk geef ik wel de voorkeur aan zeugjes trouwens, maar dat is omdat (ongecastreerde) beertjes toch een wat penetrante geur afscheiden. Maar beertjes of zeugjes, het zijn gewoon gezellige aanwinsten voor je gezin!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.